Savez

NN LIB 65a, b | 188 str.

Opasni virus širi se Nathanovim svijetom. Istražujući smrt jednog statističara koji je surađivao s timom virologa Nathan ulazi u vrtlog velike zavjere iza koje stoje velike farmaceutske kompanije na čijem čelu je skupina najmoćnijih ljudi svijeta, ali koji su pod kontrolom Kvantnog čovjeka. Yera, jedan od moćnika, odlučuje se otrgnuti od kontrole Kvantnog čovjeka, a za to će mu trebati suradnja sa šefom Y.C.S-a, Sterlingom kako bi se dočepao moći tehnopata...

N*5

• Savez - Zakon krvi - Ulice New Yorka
    NN LIB 65

• L'alleanza
    NN SR 192
  • La legge del sangue
    NN SR 193

• Epizoda je dio Ostinijeve narativne linije o tehnopatima koja je započela u priči "Gradske bande" (NN SR 170/171) nakon koje je slijedilo "Izazov u nepoznatome" (NN SR 189).
  • Ponovna pojava starih znanaca, direktora Y.C.S.-a Sterlinga te tehnopata sa svojim bandama, Sister J, Outremera i Erimantisa.
  • Kvantni čovjek također se ponovno pojavljuje, ovaj put u malo drugačijoj ulozi u odnosu na prethodna pojavljivanja.
  • Nathan se u ovoj dvodijelnoj epizodi uopće ne susreće s Kvantnim čovjekom.
  • Ostini je proročanski na početku priče ubacio virus grys koji je stvorio paniku među ljudima Nathanovog svijeta koji s toga moraju nositi zaštitne maske. S obzirom da je ova priča objavljena prije 13 godina svaka sličnost s Koronavirusom s kojim se danas borimo je slučajna.

Prolog

Živimo u vremenu kakvom živimo, reklo bi se. Strah i neizvjesnost na gotovo svakom koraku i glupo iščekivanje kad će sve ovo završiti. I onda ta nada koja nas drži da ćemo se vratiti u normalu sa svojim životima, barem onu približnu normalu kakvu smo imali. Reklo bi se kao da živimo u nekom postapokaliptičnom filmskom scenariju u kojem su glumce zamijenili stvarni ljudi, sa svim svojim strahovima, ljutnjama, čežnjama, prkosima. Alberto Ostini, trenutno jedan od glavnih Nathanovih scenarista, vjerojatno nije bio niti svjestan prije trinaest godina koliko je na početku ove dvodijelne epizode pogodio trenutačno svjetsko stanje koje potresa naš planet. Pogledajte sad u ovom našem znanom svijetu bliske budućnosti Nathanov tok misli koji ga u tom trenutku uznemirava:

Budućnost...
Baš i nije onakva kakvom smo je zamišljali kao djeca...
Bizarno... Na ovom trajektu vlada tolika gužva da ni igla ne bi mogla pasti na pod...
Ali dovoljno je da netko dobije običan napadaj kašlja pa da se čudom sve uokolo isprazni.
Prostor je veoma relativan pojam...
Činjenica je da je u zadnjih tjedan dana izbila psihoza zbog grysa, novog oblika virusa, inače posljednjeg u dugom nizu, koji napada bronhije i nagriza ih.
Oni koji su si to mogli priuštiti na vrijeme su se pobrinuli da ugrade proteze s mikrofiltrima u nosnice.
Ostali nose zaštitne maske.
Kao da sudjelujem na nekom nadrealnom okupljanju ličilaca...

Kao što vidite, Nathanu sve ovo djeluje bizarno i uspoređuje ljude s maskama s ličiocima. Eh, kad bi samo Nathan znao da smo nekih 200 godina ranije stvarno došli u ovu bizarnu situaciju u kojoj su "ličioci" svuda oko nas.

Korona… ili nešto slično

Piramida

I dok se mi i dalje pitamo odakle je sve ovo s našim virusom došlo, kujući razne realne ili nerealne teorije zavjere, Nathan se našao u još jednom velikom vrtlogu zavjere koju kuje njegov stari neprijatelj. Kvantni čovjek iliti bivši biznismen William Campbell opet je jedan od protagonista velike zavjere s kojom će se ponovno Nathan susresti. Srećom, ne i glavni protagonist, jer bojim se kako bi to opet loše bilo izvedeno kad je Kvantni čovjek u pitanju. Svima malo boljim poznavateljima Nathanovog svijeta prilično je jasna ova konstatacija i većina će se složiti da nikad nije bio dovoljno iskorišten potencijal ovog moćnog negativca. Jednostavno rečeno, autori nikad nisu uspjeli od njega napraviti karizmatičan lik koji bi mogao zainteresirati čitatelja.

Idemo ukratko opisati cijeli scenarij kao jednu piramidu. Na vrhu zavjere je, naravno, Kvantni čovjek koji opet nešto kemija, ovaj put ubacujući virus iz nekog drugog univerzuma u Nathanov svijet. Cilj je više nego jasan, zaraziti i ubiti što više ljudi, posijati strah i paniku i onda uvaliti skupocjeno cjepivo koje će proizvoditi jedna od njegovih kompanija. Tu dolazimo na drugi level pramide gdje se nalaze najmoćniji ljudi na čelima svojih svjetskih kompanija, a koji su u stvari njegovi poslušnici. Yera, Adele i Bhavana su naizgled jako dominantni i snažni voditelji velikih korporacija, a u stvarnosti obične igračke u rukama Kvantnog čovjeka. On se poigrava s njima na razne načine čitajući im misli i oni su svjesni toga. Stoga pokušavaju smisliti plan kako bi se oslobodili njegove kontrole. Yera stupa u kontakt s nama starim znancem, direktorom Sterlingom, šefom Y.C.S.-a, vladinog tajnog odjeljka. Cilj je uhvatiti jednog od tehnopata, također nama poznatog lika Erimantisa i to služeći se mamcem u obliku drugog tehnopata Outremera. Krajnji cilj ovog zamršenog plana je moždanim konektorima prebaciti mikrosome, izvor moći svakog tehnopata, u običnog čovjeka, odnosno Yeru koji bi tako dobio veliku moć.

Bhavana, Yera, Kvantni čovjek i Adele

Potpuno na dnu ove zamršene piramide pojavljuje se Nathan koji prvo slučajno biva svjedokom smrti jednog čovjeka na ulici, a zatim biva i unajmljen od kćeri tog istog čovjeka. Ispostavlja se da se čovjek zvao Clint i bio je statističar na jednom istraživačkom institutu, a to otvara cijelo klupko tajanstvenih i zamršenih otkrića koje Nathana i ekipu usmjerava k novom susretu sa Sterlingom s kojim ima neraščišćene račune.

Izrazito snažno i moćno Ostinijevo otvaranje epizode koje je vodilo k još jednoj upečatljivoj priči. Gledano u kontekstu današnjeg vremena čitajući ovu epizodu još smo pod većim dojmom, jer virus ubačen u Nathanov svijet toliko asocira na brojne teorije zavjere s kojima se danas suočavamo. Vidjevši u startu Kvantnog čovjeka bojao sam se da će opet svojom pojavom zasjeniti epizodu, ali srećom to se nije dogodilo. Ostini nije pao u tu zamku. Cjelokupno to klupko odnosa u kojima se pojavljuju stari znanci, tehnopati Sister J, Erimantis i Outremer, te direktor Sterling kao i neki novi likovi poput tajanstvenog Yere vodilo je prema tome da će nam Ostini podariti još jednu odličnu priču.
Međutim to se nije u potpunosti dogodilo. Od druge polovice, odnosno drugog dijela ove dvodijelne epizode stvari počinju kliziti niz brdo. Kao u nekim jeftinim akcijskim filmićima redaju se scene pokušaja oslobađanja jednog od likova, situaciji kojoj je posvećeno previše prostora. Nathan je u cijeloj toj priči više promatrač nego glavni akter događaja. Ostini je na kraju donekle ublažio stvari jednim novim obratom koji bi mogao imati važnu ulogu u budućnosti.
Međutim, u čemu je ovdje, dugoročno gledajući, jedan drugi problem? S obzirom da smo nakon ove epizode prošli još njih tridesetak nema još nikakvog traga ovoj Ostinijevoj narativnoj liniji. Nekako mi se čini da je Ostini napokon uspio postaviti putokaz gdje smjestiti lik Kvantnog čovjeka u serijalu. Uvijek su se postavljala pitanja čemu sami njegov lik. Kvantni čovjek je više fantasy nego SF lik što nije odlika serijala. Zatim, kad je već toliko moćan zašto uvijek mulja neke spletke da bi se dodatno obogatio? To bi se moglo objasniti činjenicom da u njemu i dalje prevladava osobnost Williama Campbella koja ga tjera da malverzacijama dodatno zarađuje. Sad gledajući ovakvu postavku radnje, kad bi mogli birati, čitatelji bi više htjeli pratiti ovo nadmudrivanje njegovih podanika s njim nego neku tamo Kompaniju koju Piani štanca. Ali s obzirom na komercijalizaciju u koju je Bonelli odavno upao više niti ne čudi da se čitateljima serviraju sterilne epizode koje se tako brže izbacuju nego neke kvalitetne storije.

Puž crtač/Porno crtač

Zanimljiva kombinacija crtača za ovu priču. Ako ćemo biti zločesti reći ćemo da se radi o crtaču pužu i porno crtaču. Zašto ovakve etikete? Pa Atzori je poznat po svojoj sporosti zbog koje nije niti uradio više od par Nathanovih epizoda. Poznata je anegdota da je radio svoju prvu NN epizodu (NN SR 74 Pomaknuta orbita) punih sedam godina. S druge strane Resinanti se prije crtačke karijere okušao u porno industriji. Uglavnom, nismo dobili neko upečatljivo iskustvo u ovoj epizodi kod oba autora. Atzorijev crtež je puno čistiji i detaljniji od Resinantijevog, ali ne krasi ga neka atmosferičnost. Njegov mangasti stil s kojim se proslavio u Legsinom serijalu nije baš za svakoga s facama likova koji nisu baš vjerodostojne onima na koje smo navikli. S druge strane, Resinantijev "prljaviji" stil u kombinaciji sa Stefanom Martinom potpuno je različit od Atzorijevog i time je potpuno razbio ritam epizode. Iako je ta druga epizoda puno lošija imao sam osjećaj kao da ne čitam nastavak priče. Toliko je narušena.

Prebacivanje tehnopatskih moći na običnog čovjeka

Ako već pričamo o narušenosti što tek reći za De Angelisove naslovnice. Opet smo dobili dvije nemaštovite naslovnice, bez duše, kako bi se reklo. De Angelis je potpuno izgubio ritam, obje naslovnice ne pogađaju srž cijele priče. Pogotovo za prvu bismo mogli to reći, De Angelis kao da je skrenuo s puta, nikako da uhvati dobar kompas i zareda s dobrim naslovnicama.

Epilog

Što reći zaključno za kraj ove recenzije? Prilično mi je nejasna Ostinijeva namjera s ovom epizodom. Izvrsna ideja u startu, narativni ritam s tehnopatima se nastavlja što je u redu, čak niti Kvantni čovjek nije bio iritantan, vjerojatno zato što ga nije bilo puno u priči. Iako je na kraju realizacija pomalo zaštekala to je sad činjenica koja toliko ne smeta. Najveći problem je taj da ćemo, kako će vrijeme pokazati, gotovo potpuno izgubiti iz memorije ovaj narativni kontinuitet. Sad nam slijedi "Vremenska saga", pa onda i brojne nepovezane stand-alone epizode gdje ćemo jedino vidjeti Pianijev blijedu sagu s "Kompanijom", ali od Ostinijevog nastavka priče još i dalje ništa. Da li je Ostini odustao od svega ili je jednostavno posrijedi promjena politike staffa prilikom planiranja novih epizoda ne bih znao, ali ostaje žal što se ovoj narativnoj liniji nije više posvetilo s obzirom na njenu zanimljivu i kontroverznu temu. Pogotovo u današnje vrijeme kad su virusi svuda oko nas vrijedilo bi popratiti kako se riješio ovaj problem s virusom u Nathanovom svijetu. Nama čitateljima koji smo veliki ljubitelji kontinuiteta u serijalu ostaje tako gorak okus što je sve ostalo otvoreno i bez konkretnog rješenja.

NN LIB 64b Spirale multiverzuma

NN LIB 67/c Posljednja karika

• Ukupna ocjena 59%