Kad grad umire

NN LIB 65c/66 | 376 str.

U području Sub Cityja pojavila se prostorno-vremenska anomalija koja je napravila procjep koji vodi iz Nathanovog svijeta u svijet New Yorka pedesetih godina 20. stoljeća. Tamo upoznajemo Johna Wintera, povučenog poručnika njujorške policije koji se ponovno aktivirao zbog slučaja serijskog ubojice nazvanog Bauk. Istovremeno, Nathan radi na istrazi oko nove droge berseker koja ga vodi do Orange, jednoj od vladara Sub Cityja s kojom sklapa dogovor o hvatanju Malenog, jednog njenog čovjeka koji je zbog bersekera izmakao kontroli. U kakvoj su poveznici Bauk i Maleni te koja je stvarna uloga anomalije velika su pitanja koja bi mogla imati opet velike posljedice na Istočni Grad...

• Savez - Zakon krvi - Ulice New Yorka
    NN LIB 65
  • Misterij Sub Cityja - U ubojičinim rukama - Kad grad umire
    NN LIB 66

• Le strade di New York
    NN SR 194
  • Il mistero di Sub City
    NN SR 195
  • Nelle mani dell'assassino
    NN SR 196
  • Quando la citta muore
    NN SR 197

• Šest godina nakon Orbitalnog rata došli smo do još jedne sage, popularno nazvane "Vremenska saga" zbog prostorno-vremenske anomalije koja je okosnica same priče.
  • Saga se sastoji od šest epizoda koje možemo podijeliti na dva različita narativna bloka. Prvi blok od četiri epizode crtao je Paolo Di Clemente i tu vidimo sve događaje koje su doveli do pada preostalog dijela Uranije kao i posljedice neposredno nakon njenog pada. Drugi blok govori o događajima koji su se dogodili nekoliko mjeseci nakon pada Uranije.
  • Za razliku od prvog pada Uranije u Orbitalnom ratu kad smo pratili događaje tri godine nakon pada, u ovoj sagi pratimo događaje koje su se desile neposredno nakon nove tragedije i pada preostalog dijela Uranije na grad.
  • Prostorno-vremenska anomalija povezuje Istočni grad s New Yorkom iz 50-ih godina 20. stoljeća što je još jedan pokazatelj da je Istočni grad nastao na temeljima New Yorka kao što je već prije u serijalu sugerirano (točnije u epizodi NN&MM 2 "Tajna baze Drugdje").
  • Prema Planckovoj kvantnoj teoriji te Everettovoj teoriji koja se temelji na pretpostavci da postoji bezbroj univerzuma Sigmund otkriva da New York 50-ih Johna Wintera nije u istom univerzumu kao i Nathanov svijet tako da ne mogu utjecati jedan na drugi. (NN LIB 66b, str. 140-141).
  • Area 51 ili Zona 51 tajna vojna baza smještena u Nevadi koja je poznata zbog teorija o NLO-u smještenom u njoj dobiva i u NN serijalu, u ovoj sagi, na značenju.
  • Nakon zatvaranja prostorno-vremenske anomalije Nicole Bayeux ostaje trajno zatočena u prošlosti, u 50-e godine 20. stoljeća i tamo ćemo je pratiti u novom spin-offu serijala Univerzum Alfa i to u sklopu Odjela 51.
  • Radni naslov broja 197 "Kad grad umire" bio je "Grad u plamenu".
  • NN LIB 66a, str. 29, ponovno vidimo The Kinga, jednog od vladara Sub Cityja. Upoznali smo ga u epizodi NN SR176 "U ime pravde".
  • NN LIB 66b, str. 194, nakratko se ponovno pojavljuju Neotemplari, odnosno banda tehnopata predvođenih Outeremerom.
  • NN LIB 66c, str. 285, prvi put vidimo naznake pravog pomirenja orbitalnih postaja sa Zemljom u obliku pomoći s Melpomene nakon pada preostalog dijela Uranije.

Došli smo do vrhunca još jednog razdoblja u serijalu. Briljantnog razdoblja, reklo bi se, jer kako drugačije opisati ovaj period nakon okončanja "Orbitalnog rata". Vidjeli smo koliko je trebalo autorima da napokon završe tu sagu sa sukobom Zemlje i orbitalnih postaja i da uzde u svoje ruke nije preuzeo Vietti tko zna kad bi bila okončana.
Nakon završetka rata često se zna desiti da se scenaristi malo opuste i da nema nekih značajnijih događaja te postave puno filler epizoda, ali ovdje to nije bio slučaj. Viettiju kao da je završetak "Orbitalnog rata" donio novu inspiraciju i uvukao nas u još jedan mračniji postapokaliptični svijet. Kako i ne bi bio kad je pad Uranije učinio svoje u Istočnom gradu i napravio razarajući učinak na Nathanovov svijet. Samim time i serijal je postao mračniji, može se reći i suroviji. Ljudski duh kao da je izgubio svaku nadu, potpuno beznađe je zavladalo u ovome razorenom svijetu. I sami Nathanov karakter je postao tmurniji, nije to više onaj naš Nathan na koji smo navikli. A kakav bi i bio nakon svih tih silnih gubitaka koje je napravio taj rat s orbitalnim postajama.

Ovo razdoblje nam ne nudi nekog novog unikatnog zlikovca ili karizmatičnu ličnost kao što smo navikli (prisjetimo se Skotosa, Bratstva Sjene pa Mister Alfe). Ovdje karizmu vidimo u samoj atmosferi grada koje je iznjedrila nekoliko narativnih linija. Po čemu ćemo pamtiti najviše ovo razdoblje? Nekoliko je tu narativnih linija:

- beznadna atmosfera grada (Poslije apokalipse)
- početak teraformacije Marsa (Džungle Marsa)
- pojava tehnopata (Gradske bande)
- nova agentica Nicole Byeux (Agentica Alfe Nicole Bayeux)
- korporacija Set Prime i kloniranje (Gospodar klonova)
- Sub City (U ime pravde)

Većina ovih tema se isprepleće s novom sagom koja je pred nama. Temporalna ili Vremenska saga kako se popularno zove donosi nam vrhunac svih ovih događaja koje su obilježile razdoblje nakon "Orbitalnog rata".

I odmah da kažem, Vietti je i po treći put odradio briljantan posao. Ako je "Saga Alfa" bila njegov početni nalet i dokazivanje u serijalu, a saga s "Orbitalnim ratom" dokaz njegovog stvaralačkog genija onda za "Vremensku sagu" možemo reći da je pokazatelj njegove spisateljske zrelosti kojom se etablirao kao najbolji Nathanov scenarist.

Prostorno-vremenska anomalija

Ovaj put sve se vrti oko prostorno-vremenske anomalije koja se pojavila u području Sub Cityja, devastiranog područja Istočnog grada nakon pada Uranije kojeg su prisvojili kriminalci i koji je postao gotovo autonomno područje. Anomalija je napravila procijep koji razdvaja Nathanov svijet od svijeta 50-ih godina 20. stoljeća. Točnije, riječ je o godini 1951. i u njoj ćemo pronaći zanimljive događaje koji će se ispreplesti s Nathanovim svijetom. U tom svijetu pratimo lik Johna Wintera, poručnika njujorške policije i veterana iz II svjetskog rata koji je i dio tima čuvenoga tajnog Odjela 51. Wintera iz samoće i depresije na posao vraća njegov nadređeni, kapetan Liam Konigom da mu pomogne u slučaju "Bauk", kako zovu serijskog ubojicu koji hara New Yorkom. Istovremeno, u Nathanovom svijetu Alfini agenti radeći na istrazi o bersekeru, posebnoj drogi koja se proizvodi u Sub Cityju. a koja je dospjela u Istočni grad, dolaze u kontakt s Orange, vladaricom Sub Cityja koja dijeli vlast s The Kingom (njega smo već upoznali u epizodi "U ime pravde"). S njom Nathan sklapa poseban sporazum po kojem Orange obećava da berseker neće više dospjeti u sami grad, ali zauzvrat Nathan mora pronaći jednog njenog čovjeka, Malenog koji je izmaknuo kontroli pretvarajući se u zvijer zbog velike količine bersekera u sebi.
I dok je Winter u potrazi za Baukom dospio u njujorško podzemlje istovremeno Nathan i ekipa u podzemlju Sub Cityja love Malenog. Možete pretpostaviti da su Bauk i Maleni u stvari ista osoba čija je poveznica postala prostorno-vremenska anomalija i koja je spojila dva svijeta: Winterov svijet New Yorka iz 50-ih i Nathanov svijet postapokaliptične budućnosti. I tu zapravo počinje prava priča ove zamršene, veličanstvene sage kojom nas je Vietti počastio.

Bauk/Maleni

Stvarno spektakularno, može se reći, onako kako samo Vietti može napraviti. Praktički je Vietti uspio ubaciti sve one poveznice i elemente koje su bile obilježje ovog posljednjeg razdoblja nakon rata s orbitalnim postajama. Kad smo već pomislili da ne može bolje od silnih događanja u "Orbitalnom ratu", Vietti nas je još jednom demantirao. Nova kataklizma u gradu, sudbina nove agentice Nicole Bayeux, serijska ubojstva, Sub City u novom rasulu, postavljanje Darvera i Elanije Elmore u novoj situaciji, novi Nathanov očaj i beznađe u situaciji koju je nemoguće kontrolirati, nova ljudska apokalipsa... A sve to zbog prostorno-vremenske anomalije kao okidača svih događaja koji su pokrenuli lavinu reakcija.

Razložimo sve ove događaje na najvažnije detalje da vidimo svu kompleksnost priče koju nam je Vietti podario. Lik Johna Wintera, izvrstan prikaz poručnika njujorške policije i bivšeg ratnog veterana koji se bori sa svojim demonima uzrokovanim gubitkom supruge. Winter ima sposobnost proživjeti posljednje trenutke života žrtve uzimajući u ruke neki predmet koji je pripadao žrtvi. Međutim, ta njegova sposobnost više je njegovo prokletstvo i Winter se bori u sebi zbog nemogućnošću prihvaćanja vlastite moći. Tek susret u drugom vremenu i prostoru s Kay, svima nama poznatom mutanticom s nevjerojatnim sposobnostima i Brankovom i Mayinom kćeri, u njemu će potaknuti osjećaj smirenosti i saznanje da biti drugačiji ne označava istovremeno i patnju. Poseban odnos s Liamom Konigom, prijateljem i svojim nadređenim donijet će na kraju još jednu iznenađujući okolnost koja će okrenuti njegov život k novom smjeru i otkriti neke strašne tajne iz prošlosti.

Nicole Bayeux i John Winter

Sudbina simpatične Nicole Bayeux jedna je od upečatljivijih trenutaka ove sage. Vietti je odlučio odrediti novu rolu Nicole u budućnosti serijala u novom spin-offu, a kako je dospjela u tu novu ulogu otkrili smo u ovoj priči. Pomalo iznenađujući obrat u vezi Nicole nije slučajan. Vietti voli praviti totalne zaokrete. Vidjeli smo kako se Nicole vrlo brzo prilagodila kao agentica Alfe, čak što više, uspjela se i Nathanu uvući pod kožu. Sjetimo se jednog trenutka u serijalu kad se činilo da će možda biti nešto više između njih, ali Nathan je, kako znamo, to sve vrlo brzo otklonio. I kad se činilo da će Nicole biti uz bok samog Nathana ovdje smo dobili novi zaokret. Nicole postaje izgubljena u novoj dimenziji, sigurno shrvana i usamljena. Ali život teče dalje i morati će se prilagoditi novim okolnostima.

Sub City kao kancer velikog East Cityja, grad u malom, nastao kao rezultat ljudske nesposobnosti da drže tehnologiju pod kontrolom. Također i ljudske gluposti i gramzivosti koja je dovela do "Orbitalnog rata" i razaranja grada. Sub City kao jedno naličje grada, shizofrenog grada koji ima simboliku Janusa sa svojim licem i naličjem. U njemu vladaju po strogo određenim pravilima i uz prešutni blagoslov grada Orange i The King. Orange i King kao produkt ljudske nesposobnosti da se pobrine za sve one osakaćene ljude koji su izgubili krov nad glavom nakon rata. Koliko god oni u nekim trenucima izgledali izopačeno i nemilosrdno zahvaljujući dvama vođama oni su pod kontrolom da sve ne zapadne u anarhiju i kaos. Tu se vidi svi problemi Vijeća sigurnosti na čelu s Elanijom Elmore koji se teško nose s takvom situacijom kao i Darverova rezignacija zbog nemogućnosti da ima odriješene ruke nad ovakvom situacijom.

The King i Orange

Jedana od najdramatičnijih scena možda u cijelom serijalu je pad ostatka Uranije koji je bio negdje u bezvremenskom limbu (sjetimo se epizode NN SR 189 "Izazov u nepoznatome"). Strahovita sekvenca stranica, poput nekog zastrašujućeg usporenog filma pruža nam jednu od najdramatičnijih scena u cijelom serijalu. Grad ponovno u novom kolapsu. Jeli ovo kraj? Nova apokalipsa, poput srca koji gotovo prestaje kucati, da li je ovo naznaka da je grad napokon prestao pulsirati? Nevjerojatan slijed događaja koji nam je Vietti priuštio. Kad misliš da ne može bolje ove scene pokazuju zašto je toliko uzbudljiv ovaj serijal.

Uranija je presudila sama sebi. Očito je njen ostatak koji je dugo lebdio u drugoj dimenziji bio sam privremeno rješenje i konačno je pala na grad. Prostorno vremenska anomalija se zatvorila, a u gradu totalni kaos. Grad umire. Borba za život, opstanak. Gledamo pojedince u očajničkoj želji da prežive. Gledamo Nathana u potrazi za Sarom, njegov susret s malom Alice, djevojčice kojoj su krhotine grada gotovo prignječile kralježnicu. Vidimo kako Branko očajnički daje odušak svojoj fizičkoj moći čupajući dijelove broda kako bi spasio May i Kay. Elania Elmore je u ulozi majke hrabrosti spašavajući svog sina i nudeći se kao živi štit u njegovu obranu od opasnih zločinaca lešinara.

Nathan u općem metežu nakon pada ostatka Uranije

Nevjerojatan slijed događaja koje možemo opipati i čitati u dahu. Svakako da je tome zaslužan i vrlo dobar Di Clementeov crtež. Nisam mislio da ću ga ikad pohvaliti i u prvi mah mi je bio iznenađenje njegov izbor za crtež ovako bitne sage. Ali Di Clemente je odradio stvarno dobar posao, potrudio se u svakoj sceni, popravio izraze likova, a dramatična scena pada Uranije svakako da će trajno ostati u sjećanju čitatelja. Nakon toga i posljedice pada s kojim se možemo tako uživjeti u surovim prizorima preživljavanja. Digitalna pomoć svakako da je pojačala efektnost svih scena pojačavajući strahote apokalipse. Idući iz epizode u epizodu sage vidljivo je da mu kvaliteta crteža pomalo opada, ali opet se uzdiže u scenama pada Uranije tako da je opći dojam sasvim dobar.

Ostatak Uranije se materijalizirao…

… i pada na grad

De Angelisove naslovnice su i dalje na toplo-hladno modu. Može se ovdje istaći par lijepo nacrtanih covera, ali ne mogu se oteti dojmu da De Angelis i dalje sve potpuno pojednostavljuje praveći previše sterilne crteže bez prevelikih detalja. Ovaj put mu zamjeram što uopće nema detalja pada ostatka Uranije što bi svakako bili izrazito efektno. Ipak je riječ o vrhuncu još jednog razdoblja u serijalu, ali i dalje imamo osjećaj kao da radi naslovnice preko one stvari.

Primijetili ste da Nathana u svemu ovome nismo puno spominjali. Nathan je tu, u središtu svakog zbivanja bilo da se radi o istrazi o bersekeru, prostorno-vremenskoj anomaliji, padu ostatka Uranije ili kaosu u gradu nakon njenog pada. Ali i Nathan je nemoćan da utječe na svu snagu te sile koja je utjecala na njegov svijet. Ono što slijedi tek će ga dovesti u najveće iskušenje. Što bi to moglo biti, a da je veće i od nove apokalipse koja je dokrajčila grad? Isto tako, pad ostatka Uranije otvara i nova pitanja. Tko je odgovoran za sve ovo? Zar nije Agencija Alfa trebala spriječiti da se njeni ostatak svali na grad? Da li će Darver odgovarati za ovo?

SAZNAT ĆEMO U NASTAVKU OVE SAGE U SLJEDEĆOJ RECENZIJI...

NN LIB 65a, b Savez

NN LIB 67a, b Osveta

10, 10, 8, 7

07.05.2021
    21:47:00 sati
    yasmiel

9, 9, 7, 9

Niti jedan Bonellijev serijal do trenutka objavljivanja ove sage nije prošao kroz tako drastične i spektakularne promjene kao Nathan Never pod palicom Stefana Viettija (tek će Recchioni napraviti nešto slično 2018. sa Dylanom Dogom). Čak i likovi odskaču svojim karakterom od postavki sa početka serijala, prvenstveno Nathan koji se čak pretvara u hladnokrvnog ubojicu. S te strane mora se priznati Viettiju da ima hrabrosti, pogotovo što je i ovaj period serijala unatoč velikom broju iznadprosječnih epizoda još više otuđio čitatelje u italiji.

Paolo Di Clemete realno nije dorastao ovome zadatku, i ovaj relativno solidan crtež duguje prvenstveno Viettijevom spektakularnom scenariju koji ga vadi iz prosječnosti. Za naslovnice imam u potpunosti oprečno mišljenje. Mislim da De Angelis nikad više truda nije ulagao u iste od onoga trenutka kad ih je počeo sam bojiti tehnikom gvaša. Gotovo bih svaku odavde bez problema mogao objesiti na zid.

08.05.2021
    00:11:00 sati

7, 6, 6, 7