Aleph

NN LIB 76b,c/77a | 282 str.

Završni dio sage o Kompaniji, moćnoj organizaciji koja ima prste u svim svjetskim ekonomskim tokovima. Nathan i agencija Alfa pokušavaju razotkriti njihovo djelovanje nastojeći zajedno s odmetnutim Kompanijinim čovjekom Baldwinom dešifrirati podatke iz Worth Insurancea dok u pozadini članovi Kompanije na čelu s tajanstvenom Aleph poduzimaju sve aktivnosti da ih u tome spriječe. Ali unutar same organizacije Aleph otkriva tajnu koja bi mogla uzdrmati cijelu Kompaniju...

• Eksperiment - Aleph - Tajanstvena žena
    NN LIB 76
  • Zavadi pa vladaj - Ogrlica od žada - Prava priča o Franku B.
    NN LIB 77

• Aleph
    NN SR 226
  • La donna del mistero
    NN SR 227
  • Divide et impera
    NN SR 228

• Završni dio sage o Kompaniji donosi nam ova trodijelna priča.
  • Epizode koje su se odnosile na ovu sagu su redom: NN SR 206/207 "Sam protiv svih"/"Potpuna kontrole", NN SR 210 "Rat za vodu" i NN SR 213/214 "Crvena uzbuna"/"Krtica".
  • Ponovno se pojavljuje Baldwin, bivši Kompanijin agent kojeg smo upoznali na početku sage i koji će sada biti od velike pomoći Alfi u borbi protiv Kompanije.
  • Lik Baldwina je nadahnut ulogom Genea Hackmana u filmu "Državni neprijatelj".
  • Ime Aleph kao ženski Nathanov nemezis predstavlja aluziju na Nathanovog velikog protivnika Mister Alfe. Jer, kao što znamo, Aleph, odnosno Alfa predstavljaju slovo A kao početno slovo pisma.
  • Epizoda "Aleph, str. 114-116, otkriva se kako je nastala Alephina specijalna jedinica koja odgovara samo njoj. Naziv koji su dobili je "Šuplji ljudi" po pjesmi pjesnika Thomasa Stearnsa Eliota. Svatko od njih ima specijalne nadimke: Idea, Act, Reality, Motion i Shadow.
  • Epizoda "Aleph", str. 136-146, prizori su nadahnuti kultnim Tarantinovim filmom "Kill Bill".
  • Epizoda "Aleph", str. 171., saznajemo kako je Aleph dobila svoje pravo ime, po pjesmi The Rolling Stonesa "Ruby Tuesday".
  • Epizoda "Aleph", str. 172., stihovi pjesme iz "Ruby Tuesday".
  • Epizoda "Tajanstvena žena", str. 260-275, doznajemo okolnosti u kojima su se Aleph i Idea upoznali te otkrivamo za Idein samurajski kodeks časti kojim je bila vezana za Aleph.

Napokon smo došli do kraja ovog mučenja od sage koje nam je podario Piani. Vjerujte mi, stvarno nemam nikakve zle namjere protiv ovog autora, ali da se mene pita izbacio bih ga prvom prilikom iz ovog serijala i pokušao sve uraditi da se više nikad ovdje ne vrati. Nemojte odmah pomisliti da je ova saga na kraju ispala totalno razočaranje. Kad gledamo cjelokupnu sliku ima ona i glavu i rep, a u kulminaciji smo dobili nekakvu zaokruženu priču koja ima svoju logiku. Ali baš u tome leži i problem. Mi, vjerni Nathanovi fanovi već znamo kako se gradi jedna velika priča iz NN univerzuma koja gotovo uvijek završi manje-više katarzičnim završetkom. Možda su standardi za NN serijal postali preveliki za neke autore u koje bi svakako moglo svrstati i Pianija. Piani kao da pravi neki svoj NN univerzum koji kvalitetom toliko odudara od ostatka serijala u onom negativnom smislu.

Aleph

Da vidimo što smo ovdje dobili? Imamo tu kletu Kompaniju, naizgled moćnu organizaciju koja plete sve prste u svim svjetskim porama. Toliko su bili moćni da su uspjeli zauzeti i samu zgradu Alfe (vidjeti NN SR 213/214 "Crvena uzbuna") i sad bi se u ovoj završnoj trilogiji Nathan i ekipa napokon trebali konačno obračunati s njom, a usput bi trebali i razotkriti sve njene mračne tajne te samo vodstvo koje je zadavalo glavobolje Alfi.

Jesmo li dobili to grandiozno finale puno obrata i katarzičnih scena? Nismo.
Da li je finale nabijeno emocijama koje bi nas mogle dirnuti? Nije.
Je li Nathan pretrpio još jedan ožiljak u borbi s moćnim neprijateljem? Ma kakvi.

Prije bih rekao da je Nathan u cijeloj ovoj sagi nijemi promatrač koji se tu i tamo uključi u istragu, a na kraju ni kriv ni dužan bude svjedok vlastite propasti Kompanije. Ispade da je Kompanija sama sebe uništila što i nije daleko od istine budući da je u svojim redovima imala jedan truli krumpir. Taj truli faktor je sama čelnica Kompanije Aleph. Ovdje doznajemo na koji je način Aleph došla na vlast. Loša postavka u startu je bila da će Kompanija, odnosno svih dvanaest članova upravnog vijeće koji upravljaju svjetskim zbivanjima odgajati jedno siroče i pripremati ga za buduće ustoličenje. I još k tome, pogledajte sad ovo, sperma jednog od članova tog vijeća je oplodila Alephinu majku uz dogovor da nikad ne doznaju tko je u stvari njen otac. Bizarno do boli. Naravno, posljedična žrtva u svemu tome ispade Alephina majka Eleanor Higgins na veliko Alephino zaprepaštenje. I tako se stvara klica osvete koju je Aleph namijenila cijeloj Kompaniji, a pogotovo Philipu Sternu, moćnom članu upravnog vijeća, starkelji koji se ne može suzdržati, a da je usput i seksualno ne zlostavlja. Bez obzira što postoji mogućnost da joj je on otac. Strašno.

Dvanaest tajnih članova Kompanije

Još strašniji od ovih incestuoznih elemenata je način na koji završava cijela ova, nazovimo, velika priča. Naravno da neću sad prepričavati završetak ove sage, ali čitatelje vjerojatno zanima kako se Nathan nosio s cijelom ovom situacijom. Nikako. Nathan s Brankom cijelo vrijeme nijemo njuška, istražuje, uvijek je korak iza Alephinih poteza, a kad treba nešto konkretnije uraditi isprebijali ga kao magarca. Idea, djevojka azijskog porijekla i Alephina tjelohraniteljica, trebala je biti najatraktivniji i najintrigantniji lik u priči. Tipična referenca na neke američke ženske superherojske likove na koje se Piani inspirirao mogla je postati bar nekakav oslonac u završnom dijelu sage. Samo je donekle to na kraju i postala, ali što to vrijedi kad ju Piani ne koristi dovoljno da nosi priču. U središte je stavljena plačljiva Aleph koju jednostavno ne možemo zamisliti kao velikog Nathanovog nemezisa kakav je i trebala biti. Pokušaj da joj Piani dodijeli dubinu je prilično stereotipan tipa da je imala teško djetinjstvo, da je kao dijete patila i nikad nije radila stvari po svom izboru.

Idea u stilu "Kill Billa"

Pianijev scenarij ne može iznijeti sagu na način koji bismo željeli. Previše gubljenja vremena na akciju i stihijsku bezglavu jurnjavu. Kao da mora biti hajka, pucnjava, jurnjava, dramatična scena, jer su to sastojci koji se moraju staviti u recept stripa. Likovi nisu detaljni, dijaloga gotovo da i nema, ako ne računamo nekoliko prosto proširenih rečenica tipa "dobar si", "to je bilo dobro" i slično. Negdje sam pročitao da Piani želi brojnim akcijskim tablama bez riječi postići dinamiku radnje, ali čitatelje nije uspio zavarati. Sve se to moglo za trostruko skratiti kako bi se više mogli koncentrirati na intrigantni dio priče, ali to Piani ne zna učiniti. Jednostavno rečeno, riječ je o šablonskom autoru koji je zaposlen u staffu da podmeće čitateljima svoje brljotine za desetominutno čitanje kako bi začepio rupe u određenim periodima dok se pravi majstori opet ne aktiviraju.
Da ne ispadne da je sve tako loše u ovoj sagi, jedini lik koji bi mogao dobiti prolaznu ocjenu je Baldwin, osebujni beskućnik i nekad bivši Kompanijin agent od najvećeg povjerenja koji je sad postao jedna od ključnih figura u otkrivanju malverzacija u Kompaniji i koji je tako postao njen trn u oku. Ipak je to premalo da se može nositi cijela radnja.

Baldwin s Nathanom i Sigmundom

U svemu tome jadni Cascioli kao da se pogubio. Previše je to tabli i za njega bilo tako da je, pogotovo u zadnjoj trećini, potpuno izgubio konce. Očito je hiperprodukcija tabli i njemu zadavala glavobolje, pa je brže-bolje odradio posao dosta gubeći na proporcijama likova i lošijim kadriranjem scena. Ali hajde, napokon je i ovoj muci sa sagom o Kompaniji došao kraj, pa će se i Cascioli od svega ovoga dobro odmoriti.
De Angelis je ovaj put napravio solidne naslovnice s tim da bi se i tu mogao naći koji prigovor. Iritantan je prikaz Aleph iz prve naslovnice, ali opet, sveukupno gledajući, njegova izvedba u cijelom ovom završnom dijelu sage je jedina za prolaznu ocjenu.

Hvala Bogu da je saga o Kompaniji iza nas. Kao što je jedan kolega s foruma rekao, osjećaj nakon čitanja čista ravnodušnost. Bar da priča izrodi neku reakciju, pa makar i negativnu. Ništa od toga. Još jedno čisto Pianijevo odrađivanje posla koje će teško ostati u memoriji čitateljima. Kako će i ostati u pamćenju kad je cijela saga potpuno šablonska i puna naivnih rješenja, a Nathan potpuno beskoristan i neiskorišten. Ali postoji bar jedno svjetlo na kraju tunela. Uskoro počinje "Rat svjetova" i to je ono što željno iščekujemo. Još jedan veliki zaokret u serijalu koji će ga opet duboko prodrmati. Shvatimo zato ovo Pianijevo djelce samo kao lagano predjelo bez okusa koje se brzo topi na nepcu. A nama bude sasvim svejedno je li se otopilo.

NN LIB 74c Zaboravljeni slučaj

7, 6, 7, 9

Prerazvučeno, ali kao što već rekoh u jednoj recenziji, Piani ne davi toliko sa suvišnom spikom i količinom teksta kao Vigna i s pregršt akcije sve brzo privodi prema kraju. Prvi dio je obećavao, plus Piani je još ubacio malo golotinje i eksplicitnosti koje su mi, moram proznati, falile u serijalu. Problem mi je karakterizacija Aleph kao najobičnije plačipičke prije nego šefice neke super-kriminalne organizacije i njezin odnos sa Ideom. Ono, "naredila si mi da ubijem svojeg lovera i zbog toga te mrzim" i slične glupe spike. Cascioli daleko od svoje nekadašnje razine, ali i dalje iznad prosjeka. Sama saga o kompaniji je i obećavala na svojemu početku, no generalno je riječ o prosječnom do malo iznad prosjeka solidnom corporate thrilleru.

16.04.2022
    13:11:00 sati

• Crtamo stripove!