Zemlja

NN LIB SB 11g | 46 str.

Još jedna posveta thekideu, iznenada preminulom forumašu i recenzentu koji je svojim likom i djelom zadužio ovaj sajt. Ova recenzija, koju je on trebao napisati, još je jedan mali dio doprinosa kojim mu se želimo odužiti.

C*10

N*10

• Mjesec i druge priče
    NN SUPB 11

• "Zemlja" je sedma priča po redu skupljena u zbirci kratkih priča u Libellusovoj superbook ediciji. Ujedno ovo je i najduža priča u knjizi.
  • Priča je završni dio trilogije koju je Vigna napisao na početku serijala kao upoznavanje s mjestima koje čine Nathanov univerzum. Prva je bila "Luna" ili "Mjesec", a druga "Talija" koja se odnosi na orbitalne postaje.
  • Epizoda je prvi put objavljena u časopisu "Eternauta" br. 157 u svibnju 1996. godine.
  • Radnja se odvija na području Granice, ali je dosta nejasno ovo geografsko područje. U "Srcu tame" činilo se da je to područje negdje u Africi, ali u najnovijim epizodama vidjeli smo da je Vigna to područje postavio oko središnjeg dijela bivšeg SAD-a i Meksika.
  • Ponovni susret Nathana i Bette nakon početne priče iz Vignine trilogije "Mjesec". Ovdje Bette zovu Pale Girl zbog svoje blijede puti uzrokovane životom na Mjesecu.
  • Kamerman Ned umjesto kamere ima posebne mikrokamere ugrađene u svoje oči.
  • Prva Casciolijeva epizoda općenito u serijalu.
  • Kroz cijelu epizodu Cascioli je napisao posvete brojnim umjetnicima koje su bile zamaskirane u samom crtežu i da bi se vidjela njihova imena potrebna je posebna pozornost. Barry Windsor Smith, Will Eisner, A. Breccia, Moebius, Alex Ross, Steven Spielberg, John Bolton, Simon Bisley, Munoz, Hugo Pratt, Joe Simon, Phil Collins samo su neki od umjetnika čija su imena skrivena u različitim vinjetama.

Počevši pisati ovu recenziju zapitao sam se kako bi je thekide napisao. I onda sam odmah pomislio da bi to bila recenzija od bar 2000-2500 riječi koja bi bila secirana u svakoj vinjeti, u kojoj bi se uvod detaljno pozivao na prethodnu priču "Luna (Mjesec) ", a koliko bi se tek riječi potrošilo na crtež i kolor na koje je naš dragi thekide posebno bio nabrijan. I naravno, sve začinjeno s nekoliko zgodnih opaski, duhovitih komentara koje čitateljima uvijek izmami osmijeh. Sve to za pričicu od 46 stranica. Eto takav je bio naš neprežaljeni recenzent koji je uvijek dušu davao za svaku recenziju.

Neću niti pokušavati kopirati njegov stil, jer uostalom to ni ne znam već ću na jednostavan i praktičan način nastojati uputiti čitatelje u još jednu kratku priču iz Nathanovog svijeta. Zanimljivo je da je ovo najduža iz ove kolekcije priča koju je Libellus složio u superbook ediciju. "Zemlja" ili "Terra" je završni dio trilogije s početka serijala koju je Vigna napisao kao svojevrsno upoznavanje s mjestima koje čine Nathanov univerzum. Preostale dvije su već spomenuta kratka priča "Luna" iliti "Mjesec" koja je bila objavljena u najranijim počecima serijala te "Talija" koja se odnosi na orbitalne postaje. Zanimljivo, u objema smo se još mogli diviti rijetkim crtežima velikog majstora Castellinija. Veću poveznicu imamo između priča "Zemlja i "Mjesec", a koju čini mlada atraktivna djevojka Bette s kojom se Nathan susreo prvi put na Mjesecu u jednoj ružnoj situaciji u kojoj je Bette pomogla Nathanu da uhvati opasnog bjegunca. Zahvaljujući nagradi za hvatanje koju je Nathan velikodušno prepustio Bette ona je napokon mogla otići na Zemlju kao što je oduvijek sanjala.

Bette

Ovdje dolazimo do ove priče u kojoj će se Nathanovi i Bettini putevi opet ukrstiti. Bette postaje vođa gerilskog pokreta "Green War" čije je područje djelovanja na Granici. Sjetit ćemo se da je to područje Vignino omiljeno mjesto za scenarij. Iako nema jasne geografske odrednice pretpostavlja se da obuhvaća središnji dio bivšeg SAD-a te sjeverni dio Meksika i u NN svijetu postao je najzapostavljeniji dio planeta. Granica je u stvari jedno veliko smetlište u kojemu se gomilaju tone svakojakog otpada kojeg proizvode velike multinacionalne kompanije čiji je profit postao nemjerljiv, a sve na štetu lokalnog stanovništva. Jedna od takvih kompanija, Ashton Chemical postalo je česta meta Green Wara, gerilskog pokreta zelenih koja svojim djelovanjem pokušava svijetu ukazati na svu štetu koju ova korporacija čini našoj planeti.

Nathan i stari poznanik Marlowe (bolji poznavatelji serijala prisjetit će ga se iz epizode "Srce tame") dolaze ususret poznatoj tv novinarki Wendy Carson i kamermanu Nedu s ciljem da pokušaju stupiti u kontakt sa samim središtem Green Wara i njihovom zapovjednicom koju zovu Pale Girl zbog svoje blijede puti. Cilj je obaviti intervju koji će pokušati svijetu dočarati pravu sliku ove organizacije za koju svi misle da je teroristička. Ali nešto će se tu pitati i lokalnu vojsku koja je pod ingerencijom Ashton Chemicala koji će učiniti sve da se napokon dočepaju čuvene Pale Girl i njene gerilske skupine...

Još jedna Vignina epizoda s ekološkim motivima i opakim multinacionalnim kompanijama koji uništavaju naš planet. Ovaj put s ne baš snažnom porukom kao recimo u "Srcu tame" u kojoj je na dosta poetski i emotivan način pokazao svu surovost života jednog zapostavljenog područja. S obzirom na kratkoću priče Vigna je postavio klasičnu matricu ubacujući neke stare likove i elemente iz prethodnih epizoda. Dakle, opet je riječ o moćnoj multinacionalnoj kompaniji Ashton Chemical koja je bila glavni akter i u "Srcu tame" te pokretu otpora, odnosno gerilskoj skupini na čelu koje je Pale Girl, odnosno Bette, djevojku koju smo upoznali u kratkoj priči "Luna" te je zbog svoje blijede puti zbog života na Mjesecu dobila ovakav nadimak. Izvjesno je bilo da će se njihov obračun dogoditi, a u središtu njega naći će se i Nathan.

Dosta predvidljiva priča, u nekim scenama i previše naivna, ali to se moglo i pretpostaviti s obzirom na mali broj stranica. Ipak postoje neke upečatljive scene koje bi čitateljima mogle ostati u sjećanju. Recimo, sami uvod kad Marlowe s gnušanjem časti Nathana uvredama zbog toga što je po kiši sjeo neko lokalne ljude s Granice koji svojim izgledom više podsjećaju kao sami otpad društva. A onda, kad se ustanovi zbog čega su stopirali, morao se pokriti ušima zbog srama što je osudio ljude zbog izgleda. Isto tako, svakako su snažne završne scene kad Bette odlučuje svoju poginulu suradnicu proglasiti simbolom otpora nadajući se da će time nešto pokrenuti u ovoj nepodnošljivoj situaciji na Granici.

Sandra, Nathan, Wendy, Marlowe, Bette

Nekoliko likova se ističe u cijeloj priči. Lik tv novinarke Wendy ima dosta kvalitetne karakteristike za nadogradnju. Alfin pouzdani suradnik u vanjskim operacijama Marlowe također je zanimljiv lik koji je svojim ciničnim i gunđavim stavom daleko od nezanimljivog. I svakako, zgodna djevojka blijede puti Bette čiji je potencijal za razvijanje lika dosta veliki, ali čini se da joj u budućnosti neće biti mjesta u serijalu.

Nabacio je Vigna puno toga u ovoj kratkoj priči, prenio još jednu ekološku poruku, ali da je impresionirao pričom nije. Ipak s obzirom na nekoliko upečatljivih scena te dosta velikim potencijalom likova sigurno da "Terra" neće ostati čitateljstvu ispod radara. Ako ništa, pronaći će svoje mjesto kao još jedna lagana, zgodna priča za popunu u serijalu.

Zanimljivo je da je sad već etablirani crtač u serijalu Andrea Cascioli debitirao baš s ovom kratkom pričom. Odmah se u startu može primijetiti veliki utjecaj Castellinija na njegov crtež kojeg u velikom broju vinjeta kopira, ali isto tako se vidi i veliki potencijal u njegovim rukama. Dosta estetičan i razgovijetan crtež koji će se s vremenom kroz serijal brzo razvijati i postajati dinamičniji i koji će Casciolija dovesti u prvu ligu NN crtača. Moramo spomenuti i zanimljivu posvetu brojnim umjetnicima koji su imali utjecaja na Casciolija, a čija imena je maskirao u brojnim vinjetama kroz čitavu priču.

"Zemlja" je također jedna od onih kratkih priča napravljena u koloru koji ovdje nije impresionirao. Istina da je dosta kvalitetnije odrađeno od "Mjeseca" koji se pojavio u najranijoj fazi serijala, pa je i kolor bio dosta siromašan, ali i ovdje to nije nešto upečatljivo s previše šablonski slaganih boja u kojima prevladavaju plavkasti tonovi koje nisu idealno sjeli za priču.

O fantastičnoj Frisendinoj naslovnici specijalno napravljenoj za Libellusovo izdanje već je bilo spomena tako da se nećemo više na nju osvrtati.

Granica

Nadam se, tamo negdje gore kad thekide bude čitao ovu recenziju, da će mu izmamiti lagani osmijeh na lice, ali isto tako i da će ljutito u sebi komentirati nešto u stilu: " Auu Jerry, nisi ovo stavio, ono nisi istakao... Ja bih to puno opširnije, dođe mi da se spustim dole..."

Eto takav je bio naš dragi thekide...

8, 9, 10, 10

Osobno mi se kolor u ovoj epizodi jako sviđa i to upravo zato jer dolazi iz prošlih vremena, jer je rustikalan, jer se danas više takav ne koristi.. Podsjeća na Nathanove početke, podsjeća na Castellinija, no sve ono zbog čega sam uopće i zavolio Nathana.. Epizoda je kratka, ali sa dovoljno radnje i karakterizacije likova.. Bette  je, nakon uplašene i jadne djevojke iz priče "Mjesec" ovdje postala vođa gerilaca protiv multinacionalnih kompanija.. Njezin je lik podosta promijenjen i uozbiljen, što je jedan plus.. Šteta što se nikada poslije (barem još za sada) nije više pojavila u serijalu.. Baš me zanima što bi kasnije postala.. Crtež je odličan.. Cascioli je bio obečavajući crtač odmah u svojim počecima, a kasnije je postao jedan od glavnih u serijalu.. Toliko ima detalja i toliko su dobro prikazane neke scene i izrazi na licima likova da to nadmašuje sva moja očekivanja.. Pogotovo u kombinaciji sa bojom, onom pravom, koja svakako pozitivno utječe na ukupan dojam.. Naslovnica je remek djelo.. Em zato što je rađena samo za ovo hrvatsko izdanje, em zato što je totalno drukčija od svih na koje smo navikli, a opet jako lijepa, puna detalja..

08.04.2019
    17:15:00 sati