NN LIB SB 11i,j,k,l | 24 str.

Četiri najkraće priče ikad objavljene u serijalu, svaka s nekom svojom porukom. Sve skupljene u jednoj knjizi, sve spojene u jednoj recenziji.

• Mjesec i druge priče
    NN SUPB 11

• Najkraće priče u ovoj Libellusovoj knjizi. "Budućnost svijeta, svijet budućnosti" i "Možda ti možeš" sadrže 4 stranice, a "Pustolovina u vlaku" i "Povratak na Mjesec" sastoje se od 8 stranica.
  • Budućnost svijeta, svijet budućnosti: priča je objavljena u studenom 1996. godine u izdanju AICOS-a u Milanu.
  • Ova priča je povezana uz jednu od Mister Noovih kratkih priča objavljenu pod nazivom "Il Futuro del Mondo" koju potpisuju Nolitta, Mignacco/Diso, a izašla je također u studenom 1996. godine. Na našim prostorima mogla se pronaći u slovenskom magazinu Strip Bumerang.
  • Opet nailazimo na potomka Mister Noa, gospodina Drakea kao voditelja holografskog muzeja. Prvi put smo ga vidjeli u NN SR 7 "Zabranjena zona".
  • Avantura u vlaku: priča je objavljena u časopisu talijanskih državnih željeznica "Amico Treno" u veljači 1997. godine.
  • Priča se odvija u sadašnjem vremenu u jednom od lokalnih talijanskih vlakova.
  • Str. 215., Legs u donjem rublju u borbi protiv neprijatelja.
  • Str. 216., prvi poljubac između Nathana i Legs.
  • Možda ti možeš: Serra je napisao ovu priču za Terapijsku zajednicu "Papa Ivan XXIII" u kampanji za borbu protiv svih oblika socijalnih devijantnosti među mladima kao što su droga, prostitucija i siromaštvo.
  • Priča je objavljena kao besplatno ulično izdanje 8. lipnja 2009. godine.
  • Predsjednik dotične terapijske zajednice Matteo Iori na talijanskom NN forumu je zahvalio Bonelliju, a posebno Serri na njihovoj pristupačnosti i osjetljivosti što je ova priča ugledala svjetlo dana.
  • Povratak na Mjesec: priča je izašla 21. srpnja 2009. godine na dvije obljetnice: 40 godina od slijetanja na Mjesec i 100 godina od rođenja umjetničkog pravca futurizma.
  • Slike na zaslonima u Gradskom muzeju u Roveratu posvećene obljetnici spuštanja na Mjesec bile su inspiracija za Artusija u stvaranju ove strip avanture.
  • Str. 230., originalna NASA-ina slika spuštanja na Mjesec.

Posljednje četiri kratke priče iz najnovije knjige Libellusove SB edicije donosi nam ujedno i najkraća djela koja smo mogli vidjeti u NN serijalu. Veliki je raritet vidjeti sva ova Nathanova izdanja u jednoj knjizi, pogotovo kad se zna da su sve priče bile razbacane po raznim magazinima, revijama, časopisima ili drugim publikacijama, a za koje su se u Italiji i najveći NN fanovi morali dobro uznojiti da bi ih nabavili. Mi imamo sreće što sve imamo na jednom mjestu i možemo jednostavno uživati u ovoj prelijepoj knjizi.

Pogotovo je mukotrpno bilo domaći se najkraćih priča koje je teško bilo nabaviti u kvalitetnom digitalnom obliku, jer su bile tako raritetne. Zbog toga smo i morali ovoliko čekati da bi ova knjiga ugledala svjetlo dana na ovim prostorima. Kad gledamo na broj stranica posljednje četiri kratke priče, 4 ili 8 stranica čini stvarno najveći minimum za ovakva izdanja. Zanimljivo je da većina njih nose neku svoju poruku koja se nastoji ukazati čitateljima, pa smo ih sve stavili u jedan omnibus priča. Idemo vidjeti što nam to autori žele poručiti.

Najkraće priče, od 4 stranice slobodno mogu funkcionirati kao neki jumbo plakati koji nose važnu poruku. "Budućnost svijeta, svijet budućnosti" svojevrsna je Vignina posveta Amazoniji, najvećoj prašumi na svijetu koja predstavlja pluća našeg planeta. Što još reći o mjestu s najvećom bioraznolikošću na svijetu koje s pravom predstavlja najvećeg svjetskog proizvođača kisika tako neophodnom našem planetu. Nažalost, svjedoci smo sve većeg uništavanja biljnog i životinjskog svijeta. Glavni krivac je nitko drugi nego čovjek i žalosno je što živimo u svijetu u kojem se ne može naći prava harmonija između ljudske vrste i prirode. Želja za profitom, odnosno veliki novcem je ono što stalno opsjeda ljudski duh i teško da će i amazonska prašuma opstati u ovoj igri velikih korporacija za koje se uvijek zna što je na prvom mjestu.

Jer desit će nam se ono što možemo vidjeti u Nathanovom svijetu, da će od Amazonije ostati samo jedan veliki holografski muzej. Vigna je zgodno pokazao jedan kratki susret između Nathana i potomka Mister Noa, gospodina Drakea koji se dešava unutar velikog holografskog efekta koji predstavlja sve ono što je ostalo od velike amazonske prašume. Upućeniji fanovi će se ostalom sjetiti karte svijeta nakon Velike katastrofe koju su napravili autori koja zorno pokazuje na što je spala Amazonija. Jedna velika rupa u srcu Južne Amerike. Riječi tu više nisu potrebne. Jedina nada za za bolju ekološku situaciju predstavljaju sami oni koji su i izazvali probleme. To smo mi, ljudi. Ali pitanje je kolike su šanse da se to i ostvari. Bojim se nikakve i stvarno bi se moglo dogoditi da naši potomci budu slušali priče o jednom predivnom šumskom prostranstvu kojeg smo uništili do temelja. Na veliku ljudsku sramotu!

"Možda ti možeš" još je jedna ultrakratka priča od četiri stranice, u stvari više kao jedna poruka koju bismo isto tako mogli staviti u veliki jumbo plakat. Serra nam kroz nekoliko sličica o sve većoj ovisnosti mlade populacije želi ukazati koliko je droga postala veliko zlo na ovom svijetu. Ali nije samo ovdje o drogi riječ. Serra je ovu epizodicu napisao specijalno za Terapijsku zajednicu "Papa Ivan XXXIII", katoličku zajednicu uključenu u borbi protiv sve većih oblika socijalne devijantnosti kao što su droga, prostitucija, invalidnost i siromaštvo. Današnje vrijeme donosi si nam sve veća očekivanja društva. Društvo je postali nestrpljivo i netolerantno i kao takvo baca preveliko breme na današnju mladež koja puca pod sve većim pritiscima. Nastojeći ostvariti očekivanja koja im postavlja moderni svijet mladi se sve više okreću nekim stimulansima i kao takvi padaju u leglo droge i prostitucije. Kratka i jasna Serrina poruka današnjoj mladeži da se othrvaju modernoj napasti i pokrenu svijet u pozitivnom, moralnom smjeru. Kao što kaže Nathan na kraju: možda baš mi to možemo pokrenuti.

Jedina kolorirana epizoda u ovom kompletu priča je je ona Artusijeva "Povratak na Mjesec". Mjesec je svojom karizmom i tajanstvenošću oduvijek bio inspiracija brojnih autora. Istina, ne može se baš reći da se u jednom SF serijalu kakav je Nathanov moglo naći mnogo epizoda čija je scenaristička kulisa na Mjesecu. Iako se Mjesec često znao spominjati kroz serijal jedina čistokrvna epizoda koju smo mogli vidjeti u regularnoj seriji bila je NN SR 63 "More pustoši". I u Orbitalnim ratovima mogli smo vidjeti dio radnje na Mjesecu, ali najzanimljivije je što se Mjesec čak dva puta pojavljuje kao scenaristička kulisa u ovoj zbirci kratkih priča. Nakon Vigninog i Castellinijevog Mjeseca evo nas i do potpuno Artusijevog uratka. I odmah u startu je neizbježna usporedba u koloru između ove dvije priče. Iz Artusijevog stripa koji je nastao 2009. godine vidljivo je koliko je tehnologija uznapredovala od razdoblja Castellinijevog Mjeseca koji je ručno obojen. Artusi je čak ubacio jednu NASA-inu originalnu sliku spuštanja na Mjesec što pojačava efektan dojam. Epizoda je inspirirana jubilarnom obljetnicama spuštanja na Mjesec kao i stogodišnjicom umjetničkog pravca futurizma. Sama Artusijeva epizoda je klasična priča o pohlepi velikih korporacija koji se pod paravanom potrage za umjetnikom Guyom Greyhearthom žele domoći informacija o tvari na Mjesecu koja sadrži neizmjeran izvor energije. U svemu ovome Artusi nam ne daje prostora za neko veliko iznenađenje, jer Nathan u startu daje na znanje Gate Modern galeriji koja ga je angažirala da je svjestan da ide u potragu iz tko zna kakvih prljavih razloga. Njegove sumnje se na Mjesecu potvrđuju i on po tko zna koji put kao pravi moralni junak čini ono što se mora učiniti u takvim situacijama. Zgodna pričica iako jednostavna i predvidljiva.

Zasigurno najneobičnija priča koja potpuno odudara od ostalih ne samo iz ovog omnibusa već i od cijele knjige je "Avantura u vlaku". Potpisuje je i to prvi put za NN serijal Luigi Mignacco. Poznati Bonellijev autor koji je u prvom redu poznat po radu na Mister Nou ovdje je gostovao napisavši priču za talijanske državne željeznice. Malo je reći koliko je neobična ova priča. Mignacco se poigrao s NN i Legs Weaver serijalima postavivši radnju u sadašnje vrijeme. Tu se u jednom od kupea vlaka svaki petak sastaju jedna zgodna djevojka koja uvijek u ruci drži LW strip i jedan pomalo nespretni i smušeni mladić koji nastojeći joj se upucavati čita Nathana. I tu se počinju miješati stvarnost i zbilja i tako vidimo Nathana i Legs kao u nekoj videoigrici kako se bore protiv nepoznatih neprijatelja u vlaku. Vrhunac parodije je kad se Legs gotovo potpuno gola skine kako bi sve bili uzbudljivije, a sve završava filmskim poljupcem između njih dvoje. Uvrnuta, luckasta priča napisana iz zafrkancije za časopis talijanskih željeznica i to u koloru za talijansko izdanje. Međutim kolor je zasigurno bio užasan za Libellusove standarde, pa smo priču u prilici čitati u c/b varijanti.

Sveukupno gledajući, ne smijemo se previše kritički okomiti na posljednje četiri kratke priče sabrane u Libellusovoj knjizi. Ipak je riječ o ultrakratkim izdanjima koje nisu izlazile kao one u redovnim edicijama već više namjenski napisane uz neke časopise ili druge publikacije. "Budućnost svijeta, svijet budućnosti" i "Možda ti možeš" nose jasne poruke, "Povratak na Mjesec" je još jedna kritika ljudskoj pohlepi napisana povodom dvije obljetnice dok je "Avantura u vlaku" zafrkantska parodija na NN i LW serijale i kao takva najležernija priča u ovom omnibusu. Čitateljima će ove epizodice poslužiti kao jedan ugodan dodatak u Libellusovoj knjizi, a ponajviše za popunu rupa u NN kolekciji. NN fanovi možda još nisu ni svjesni koliki kapitalac od knjige drže u ruci. Tražeći zanimljive podatke o ovim pričama tek sam tada mogao uvidjeti koliko su se zagriženi NN fanovi u Italiji morali uznojiti da bi pribavili ove priče. Jedan je čak u ljutnji prema staffu predložio da se sve stavi u jednu knjigu za SB ediciju. I gle čuda, poslušali su ga, ali s druge strane Jadrana. Krive strane Jadrana. Nama na radost i ponos što ih sve imamo zajedno u jednoj knjizi i to u briljantnom Libellusovom izdanju.

6, 5, 5, 10

Prekratke epizodice da bi se mogle nešto specijalno izvoditi, a i sve i pisane namjenski, za neku specifičnu svrhu. U tom smislu zadovoljavaju kriterije.

05.01.2016