Crno srce

NN LIBG 11 | 250 str.

Anton Janovski, ministar u Bijelom gradu u euroazijskom području, angažira Nathana da mu bude u osiguranju sve dok ne progura novi antizločinački zakon kojim bi zadao težak udarac narkomafiji. Prilika je to i za ponovni susret s Asjiom, zgodnom Maorkom kojoj je srce trenutno preplavljeno bolom i gorčinom zbog nesretnog gubitka svog voljenog čovjeka Rawirija. Saznanje da njegovo ubojstvo nije bilo slučajno zakomplicira stvari i Nathan upada u veliku mrežu političkih zavjera, mafijaških obračuna, ubojstava i otmica u kojoj glavnu ulogu igra karizmatični narkoboss Judovič, dok iz prikrajka jedan drugi narkoboss i Nathanov stari poznanik, Kursk vuče svoje poteze...

• Crno srce
    NN LIBG 11

• Prvi Ostinijev rad na gigantima dok smo Antonellu Platano već mogli vidjeti u kombinaciji s Gradinom u NN G8 "Posljednje Nautilusovo putovanje".
  • U predgovoru ovog izdanja vidimo zanimljiv Ostinijev članak pod nazivom "Očevi i kćeri". Ovdje Ostini zahvaljuje suradnicima koji su mu omogućili da pobliže dozna neke stvari o ruskom jeziku i arhitekturi. Također i nabraja koja su ga djela inspirirala za stvaranje ovog scenarija: "The child in time" Iana McEwana, "Američka pastorala" Philipa Rotha i "Everything is illuminated" Jonathana Safrana Foera.
  • Crno srce kao naslov giganta ima niz simbolika u ovoj epizodi. Može se odnositi na srce Asjine velike ljubavi, Rawirija koje je bilo nasilno presađeno u velikog mafijaškog bossa Judoviča. Zatim može simbolizirati i Asjino srce puno boli i ogorčenosti, ali i slomljeno srce ministra Janovskog zbog otmice kćeri, a također i mehaničko srce dugovječnog bića zatvorenog u tvrđavi Kronstadt.
  • Asjia, maorska ratnica već se treći put susreće s Nathanom. Ona je stvorena iz Ostinijeva pera i u prvom predstavljanju u epizodi NN SR 153 "Il volto del lupo" postat će mu ljubavnica, a drugi put ih srećemo u NN 168 "Il carnefice". Nakon ovog giganta Asjia postaje stalnom članicom Agencije Alfa za euroazijsko područje što će u serijalu imati svoje spin-off izdanje Universo Alfa: Sezione Euroasia.
  • Nathan se već treći put pojavljuje u Bijelom gradu. Prvi put se ovdje pojavio u epizodi NN SR 141 "La Morte Bianca", a drugi put u NN 177 "Il circo bianco". U obje ove spomenute epizode se pojavljuje i sporedna protagonistica ovog giganta, psihijatrica i telepatkinja Diane Weston.
  • Također i mafijaški boss svih bossova Hyan Kursk koji se pojavljuje u ovom gigantu, bio je jedan od glavnih protagonista u NN SR 177 "Il circo bianco".
  • Još jedan agent, vanjski suradnik Agencije Alfa, u svom prvom pojavljivanju u serijalu bio je u epizodi s tematikom o kitovima. Riječ je o Thorwaldu Hoegu u epizodi NN SR 31 "Kitov pjev".
  • Str. 8-9, vidimo škorpiona u Asjinim snovima kao simbol tjeskobe i lošeg predosjećaja što podsjeća na Hadijine snove u epizodi NN 66 "Hadija".
  • Str. 18., panorama Bijelog grada koji je nastao spajanjem nekoliko gradova, a središte mu je bivši Sankt Petersburg.
  • Str. 134., vidimo ubačene motive iz poznate priče iz slavenske mitologije o babi Jagi (iliti babi Rogi). U ruskim je pričama Baba Jaga prikazana kao vještica koja leti zrakom u čarobnom kotlu, a svoje tragove briše metlom načinjenom od srebrne breze. Najčešće je zamišljana kao ružna starica ogromnih grudi, slijepa ili slabog vida. Bila je znana i kao starica s koštanom nogom. Baba Jaga katkad je neprijatelj, a katkad pomoćnik. Postoje priče u kojima pomaže junacima u njihovim pothvatima, a postoje i priče u kojima otima djecu i prijeti da će ih pojesti. Smatra se opasnim tražiti njezinu pomoć; potrebna je odgovarajuća priprema te čistoća duha i ljubaznost. U nekim bajkama, poput Pero Finista sokola, junak susreće ne jednu nego tri babe Jage. One su najčešće dobronamjerne te savjetuju junaka ili mu daruju čarobne predmete i darove. U ovoj epizodi riječ je o verziji bajke s djevojčicom Vasilijom kojoj su dana tri nemoguća zadatka koja rješava s pomoću čarobne lutke koju joj je bila dala njezina majka. Lik babe Jage često koriste autori modernih ruskih bajki, a prema djelu "Slike s izložbe" poznatog ruskog skladatelja Mussorgskog, rock skupina Emerson, Lake & Palmer je napravila dvije rock opere "Koliba babe Jage" i "Prokletstvo babe Jage".
  • Str. 134, "koliba na kokošjim nogama" u kojoj živi baba Jaga također je predstavljena u epilogu stripa poznatog junaka Hellboy: Wake the Devil kojeg je stvorio poznati strip autor Mike Mignola.
  • Str. 160., treća i četvrta vinjeta, prikaz babuški, tradicionalni drvenih ruskih igračaka koje se sastoji od lutki koje se rasklapaju i unutar kojih se nalaze manje lutke.
  • Str. 161-162, 188-190, zanimljiv prikaz o strukturi i povijesti tvrđave Kronstadt.
  • Str. 241., Nathan se pojavljuje u snu kćeri ministra Janovskog, Sonje, u kojem preuzima ulogu princa iz bajke kako bi spasio djevojčicu Vasiliju. U prošlosti serijala sličnu je ulogu imao, iako u posve drugačijim okolnostima, imaginarni lik Vastnir u sagi Legend of Legends koji se u serijalu pojavljivao prateći evoluciju odnosa između Nathana i Janine.
  • Str. 42., ruska narodna bajka koju spominje Janovski je „Magični prsten“, („Večeraj, pomoli se i odi na spavanje, jutro je pametnije od večeri“)!

"Svaka priča ima svoje srce. Grudu pulsirajuće energije koja je hrani, sjeme koje je potiče na napredovanje, na razgranavanje njezinih pripovjednih linija. U tom srcu, često skriven i jedva vidljiv, zaklonjen drugim, očitijim elementima, stoji posljednji i intimni razlog zbog kojeg se netko odluči pisati jednu priču umjesto neke druge."

Crno srce. Na što vas odmah asocira ovaj izraz? Pretpostavljam, sigurno ne na nešto pozitivno, inače bi sami izraz mogli preimenovati u zlatno srce. Crno srce može označavati okrutno, zlo srce koje ne preza ni pred čim u ostvarenju svojih ciljeva. Ali isto tako crno srce je i srce natopljeno velikom boli, srce koje pati, koje je ogorčeno. Srce koje je toliko slomljeno da ostaju trajni ožiljci koji neće nikad zacijeliti. Sad vjerojatno ide odmah asocijacija na Nathana? Nathanovo slomljeno srce i tužna životna priča je zaštitni znak serijala, ali ipak u ovom gigantu nije direktno riječ o njegovom srcu.

Ovo je jedna lijepa priča o mnogim srcima međusobno isprepletenima u različitim životnim sudbinama. Srcima koje su, s jedne strane, ispunjena teškim bolima, a s druge okrutna da ne mogu biti gora. Njihove se sudbine simbolički isprepleću, dok u tami u tajnosti vreba jedno mehaničko srce spremno da nehotice kazni svu okrutnost zla nad nedužnim srcima.

Sad vam vjerojatno ništa nije jasno, ali simbolika svih srca koju nam je Ostini u ovom gigantu predočio toliko je dobra da sam morao započeti s ovakvim uvodom. Godina je 2107. po novom kalendaru, dosta godina ispred onoga što naši čitatelji trenutno čitaju. Mnogo toga se promijenilo u Nathanovom svijetu i u samoj Agenciji Alfa, ali to ćemo naravno preskočiti. Skoncentrirani smo na mjesto radnje - Bijeli grad, smješten u Euroaziji kako sad nazivaju to područje nekadašnje bivše Rusije i mjesta na kojem je nekad bio Sankt Petersburg. Nathana već treći put zadatak vodi u taj grad u kojem naizgled vječito pada snijeg kao posljedica klimatoloških promjena (naši čitatelji, naravno, još nisu stigli do ovih epizoda).

Bijeli grad

Ovaj put mora biti neko vrijeme u osiguranju ministra Antona Janovskog kao tjelohranitelj sve dok se u parlamentu ne izglasa novi kontroverzni zakon na njegov prijedlog. Riječ je o antizločinačkom zakonu kojim bi se zadao veliki udarac "Novaji mafiji" kako se već zove velika mafijaška hobotnica u Bijelom gradu. Za Nathana naizgled ne tako težak zadatak, ali tek kad stigne u Bijeli grad vidjet će da je situacija sve samo ne jednostavna. Novaja mafija je toliko moćna da su većina zastupnika u parlamentu njihovi ljudi. Hyan Kursk je boss svih bossova koji kontrolira dobar dio grada s drogom, a drugi dio drži karizmatični pripadnik reda Škorpiona, Konstantin Judovič koji kontrolira tržište drogom iz zatvora. Njegova iznenadna smrt u zatvoru zbog srčanih problema razbija ravnotežu u gradu i Janovski nastoji da svojim novim zakonom zada težek udarac mafiji i pokrene grad u pozitivnom smijeru prema stranim investicijama. Bijeli grad je usput i mjesto za Nathanov ponovni susret s lijepom Maorkom Asjom s kojom je u prošlosti imao i ljubavni flert.

Asjia je u velikoj žalosti zbog smrti svoje ljubavi Rawirija, također maorskog porijekla s kojim je radila na zbrinjavanju kitova u jednom ekološkom području. Rawiri je prilikom jedne pljačke navodno slučajno ubijen, ali Asjia se ne miri s tim i provodi svoju osobnu istragu. Nathan joj želi pomoći, ali nakon ubojstva braće Koljakovih, mafijaških bossova u usponu, sve se potpuno zakomplicira. Poput Pandorine kutije stvari se počinju munjevito izmjenjivati i odmotavati. Otmica Sonje, kćeri od Janovskog kao i povezanost Rawirijeva ubojstva s Judovičem otkriju nevjerojatne stvari koje pokažu da Judovič uopće nije mrtav. Čak što više, sprema pakleni plan koji se skriva u restauriranoj povijesnoj utvrdi Kronstadt. Pitanje je što Judovič točno tamo smjera? Koja je pozadina povezanosti Rawirijeve smrti s njim? Hoće li Nathan uspjeti spasiti Sonju? I hoće li Kursk u svemu ovome samo mirno stajati ili će i on povući neke poteze?

Pomalo je čudno bilo uzeti u ruke ovo gigant izdanje i prepustiti se ugodnom čitanju. Glavni razlog je veliki vremenski razmak između onog što čitatelji na našim prostorima trenutno čitaju i ovog izdanja. Riječ je o 6 godina razlike i sigurno je da je serijal doživio brojne promjene u ovom razdoblju. Ali ako izuzmemo nekoliko vidljivih spoilera najveći dio giganta se može bez problema čitati. Jest da se osjeća potpuno drugačija atmosfera u serijalu od one koje trenutno čitamo, ali sasvim ugodno se možemo prepustiti njenom čitanju i uživati. Jer ova Ostinijeva priča to sasvim zaslužuje.

Ponovni susret

Već u samom predgovoru izdanju Ostini nas uvodi u samu radnju opisujući je kao žestoku kombinaciju politike, mafije, ubojstava, žalosti i želje za moći. Sprega mafije i politike, toliko već ukorijenjena i u današnjem društvu, još jednom se kao tema dokazala kao pun pogodak. Zanimljivo je da mjesto radnje ovaj put nije u Nathanovom Cityju već je prebačeno u euroazijsko područje u tzv. Bijeli grad, nastao na bazi bivšeg Sankt Petersburga. Grad u kojem izgleda vječno pada snijeg i stalno je pod ledom kao posljedica svih kataklizmičnih promjena koje su zadesile Nathanov svijet. I ovdje ćemo se uvjeriti da gdje god prebacili radnju stvari funkcioniraju na sličan način. Ostini nam donosi još jedan toliko realističan surovi prikaz društva u borbi za moć i prevlast u kojoj se ništa ne prepušta slučaju. Izvrsna karakterizacija likova i sposobnost detaljiziranja scena u tančine je ono što posebno odlikuje Ostinijev rukopis. Priča o korupciji i borbi za prevlast je mnogo puta viđena, ali Ostini ju je svojom sposobnošću pripovijedanja i vješto vođenom naracijom kroz ovako kompleksnu epizodu učinio svježom i lako čitljivom. S jedne strane imamo Judoviča, karizmatičnog bossa koji iz zatvora kontrolira tržište drogom i Kurska, bossa koji je u nekoj nevidljivoj ravnoteži s Judovičem drži drugi dio grada. S druge strane tu je ministar Janovski, idealistički i pomalo naivni tip političar koji misli da je dovoljno mudar da svojim potezima otrgne grad iz ralja narkomafije. U jednoj šahovskoj borbi ne biraju se sredstva da bi se stekla potpuna prevlast u gradu. U ovom kontekstu jako je lijepo opisana povijest tvrđave Kronstadt koja je i središte završne borbe. Ostini je ovdje izvrsno iskoristio povijesne činjenice o Kronstadtu ubacujući tako lik nepoznatog dugovječnog bića u kojega su nekada davno ugradili mehaničko srce koje je, zazidano u zidinama ove tvrđave, dugo opstalo i preživjelo brojne povijesne događaje. Sad toliko žudi za pravim srcem, a priliku će i dobiti želeći ukrasti, ironično, jedno ukradeno i presađeno srce. Reklo bi se poetska igra sudbine koja čini vrhunac ove epizode.

- Toc? Toc? Otkucaj... nakon tako mnogo... vremena... otkucaj. Otkucaj... srce mi se otapa... u suzama.
- Toc. Toc. Toc. Otkucaji. Zaglušujući blaženi otkucaji. Moram biti spreman dočekati ih.

„Mehaničko srce“ protiv „ukradenog srca“

U pozadini ovih beskompromisnih okršaja stoji jedna potpuno druga bitka. Sam naslov Ostinijevog predgovora je "Očevi i kćeri" koji time jasno implicira što je u stvari u centru priče. Kao što i sam Ostini u predgovoru reče:

- Ali za mene tu su najprije tri oca i tri kćeri. Jedna koja je protagonistica, druga tek natuknuta, a treća samo evocirana. I svidi li vam se ova priča, zasluga je to toga skrivenog srca koje hrani...

Koja su to tri oca i tri kćeri? Prije svega ovdje je istaknut odnos ministra Janovskog i njegove kćeri Sonje. Sonja je djevojka koja već dugo odrasta bez svoje majke i koja neizmjerno voli svog oca, ali i koja se osjeća potpuno usamljenom. Uvijek okružena tjelohraniteljima i uz vječno zauzetog oca nema normalno djetinjstvo i jako pati. Toliko da protivnici Janovskog to koriste i uspijevaju je oteti i drogirati. Sonji ne preostaje ništa drugo nego zatvoriti se u svoj svijet. Svijet iz neobičnih bajki o Babi Jagi, zloj starici koja je drži u zatočeništvu. Ostini ovdje zgodno metaforički unosi ulomak iz ruske mitologije kao jedan obrambeni psihološki zid u umu djevojke koja se time zatvara od vanjskog svijeta. Još jednom se ovdje pokazuje Ostinijeva briljantna sposobnost psihološkom pristupu likova kroz njihovo seciranje ljudskog uma. I kao što svaka bajka ima svoj sretan završetak i Sonja će dobiti svog princa u vidu nikog drugog nego Nathana. Zgodna dosjetka za djevojčino sretno izvlačenje iz velikih trauma u kojoj je glavnu ulogu imala psihijatrica i telepatkinja Diana Weston, također još jedna poznanica iz prethodnih epizoda.

Zatočena Sonja u priči o Babi Jagi

U sličnoj situaciji kao i Janovski bio je njegov veliki protivnik, narkoboss Kursk. On naizgled shvaća kroz šta Janovski prolazi i želi mu pomoći, jer je i njegova kćer Hana također proživljavala teške trenutke koje su natuknute kroz scene iz jedne od prošlih epizoda (do koje mi, naravno, još nismo stigli). Time nastoji evocirati i gorke uspomene i kod Nathana:

Kursk: "Dobro znam kako je to patiti zbog boli svoje kćeri, kao što znate i vi... Kao što to sada zna i Anton Janovski...

Naizgled Kurskove djelo iz milosrđa, ali pokazat će se da je to daleko od toga. Stvarajući velike tvistove kroz epizodu Ostini je drži napetom od početka do kraja ne dopuštajući da tempo ni trenutka ne opadne. Tome zasigurno doprinosi i izvrsna lepeza likova koji protječu kroz epizodu.

Janovski pred parlamentom

Jedan od likova koji je najupečatljiviji u cijeloj priči je lik maorske ratnice Asjie. Asjia je nastala iz Ostinijeva pera i već se treći put, na našu žalost, pojavljuje u serijalu. Kažem na našu žalost zbog toga što se čitatelji na našim prostorima još nisu niti upoznali s Asjinim likom. Iako se ovaj gigant i bez toga bez problema može čitati sigurno je šteta što nemamo neko predznanje o Asjii i njenoj prošlosti. Čitateljima sad sigurno neću štreberski prenijeti povijest njenih susreta s Nathanom, samo ću natuknuti da je njihov prvi susret prošao u burnom ljubavnom flertu. Ovdje vidimo da se skrasila u Bijelom gradu i kad se činilo da se napokon smirila, neželjeno ulazi u vrtlog političko-mafijaških obračuna u kojem samo želi smiriti bol i ogorčenje u svom srcu i to tako što će vratiti na "pravo" mjesto srce svog voljenog čovjeka. Ostini i ovdje vješto vodi radnju kroz mnoštvo citata i unutarnjih monologa kojima postiže svu emotivnost jedne osobite djevojke kao što je Asjia. Simboličko uvođenje lika kita Kohe koji kao metafora predstavlja jednu žrtvu svega dobrog kako bi se pobijedilo zlo u obliku škorpiona još više pojačava dojmove. Treće Asjino pojavljivanje je ujedno i njena prekretnica u serijalu budući da su je autori uvrstili kao stalnu članicu agencije za euroazijsko područje koje će se moći čitati u novom spin-offu Universo Alfa: Sezione Euroasia. Čudna igra sudbine za Asjiu koja je pobjegla od nevolja u ovaj grad želeći pronaći miran kutak u svom životu. Ali sudbina je goni u svom smjeru kao što je i sama ona jednom izrekla:

- Nije važno koliko okuka rijeka ima... Na koncu pravog toka svaka rijeka dođe do svoga mora...

Sve ovo vrlo lijepo je dočarala u svom crtežu Antonella Platano. Izrazito čist crtež prepun detalja koji krasi njeni stil još više dolazi do izražaja u gigant izdanju. Sam Ostini je u predgovoru napisao da je posvetio izrazitu pozornost prema ruskoj arhitekturi kako bi epizoda bila što vjerodostojnija. S tim u vezi sigurno je i Platano dobila zadatak da što vjernije nacrta ruske građevine što je ona izvanredno napravila. Općenito može se reći da Antonella nije imalo nimalo lagan zadatak predočiti kvalitetan crtež na ovako dosta složen scenarij pun detalja. Zadatak je izvrsno obavljen i stvarno bez zamjerki niti za ijednu scenu. Dovoljno je pogledati samo scene s kitom Kohom i vidjeti svu ljepotu i raskoš njenog talenta.

Asjia i kit Koha

Sigurno je da će mnogim Nathanovim fanovima ova epizoda možda ostaviti čudan dojam nakon prvog čitanja. To ni blizu nije onaj Nathan kakvog trenutno poznajemo ili kakvog smo znali s početka serijala. Ovo je tmurniji i potišteniji Nathan koji kao da je doživio još neke teške trenutke u životu (a sigurno da jest, nadam se da ćemo te epizode dočekati) koje su ga učinili još zatvorenijim. I sama atmosfera kroz priču je nekako mračnija i apokaliptičnija. Još k tome se ne dešava u Nathanovom Cityju već na drugom kontinentu u kojem prevladavaju ruski mafijaši. Moram priznati da se i mene ovaj gigant na takav način, na prvu, dojmio. Ali svakim novim čitanjem jasno je da Ostini nije napravio gigant da bi, recimo, istakao novi kontinent u Nathanovom univerzumu. Politika i mafijaški obračuni su samo podloga kroz priču kroz koju se kristaliziraju mnogo snažnije stvari. Sigurno da će neke čitatelje ovaj gigant podsjećati na Meddin "Ustanak" po svojoj mješavini emotivnih trenutaka utopljenih s elementima političke korektnosti. "Crno srce" upravo podsjeća na to.

I sad se vraćamo na početak recenzije. To je prije svega priča o mnogim srcima koji očajnički traže svoje mjesto u svom univerzumu:
- jedno koje traži svoj vječni spokoj,
- jedno koje pod svaku cijenu želi ostati živo,
- jedno koje želi odagnati sa sebe svu bol i ogorčenost,
- jedno koje je gotovo potpuno slomljeno
- jedno koje je mehaničko

Svi oni traže neki svoj mir. Zar to i nije smisao u životu. Pronaći neki svoj mir u srcu, bio on unutarnji ili vanjski, bio on završio svoj životni put ili se borio da opstane na ovom životu. Pa u krajnju ruku, bio on i mehanički. Svi mi imamo pravo da pronađemo taj djelić svog mira u srcu u ovom našem univerzumu.

NN LIBG 9 Paralelni univerzumi

NN LIBG 12 Ukradena sjećanja

7, 10, 10, 8

Lijepa i inspirativna recenzija, dragi moj Jerry… ;) S crtačke strane mogu se samo diviti Antonelli Platano na izvanredno detaljnom i estetskom crtežu (arhitektura posebice). Ostini je kao scenarist socijalno osjetljiviji, njegove priče imaju dublju emocionalnu razinu, nije to neki prosječni SF flick. On je odlična zamjena za Meddu u ovom kasnijem razdoblju.  Ako bih tražio neku usporedbu van univerzuma, to bi svakako bio scenarist tipa Morales iz serijala MM. Budući da nismo čitali epizodu koja prethodi „Volto del' lupo“, mislim da mi fali uvodni prikaz odnosa Nathana i Asjie. Vjerojatno je ona sve ono što nije imala jedna druga egzotična ljepotica iz njegovog života, Hadija (čak se i ime podudara). Album je čitljiv na više razina, likovi i situacije su višedimenzionalni. Iako je mene na prvo čitanje odbilo taj neki prizvuk hladnoratovskih špijunskih filmova, koje niti danas ne volim, nemoguće je ne cijeniti što je Ostini napravio ovim albumom. Definitivno bi mogao proći kao solo album primjerice francuske produkcije, da kojim slučajem ne znamo da je u pozadini priča iz Bonellijeve radionice. Iza ovog stoji gomila dokumentacije i pripremanja…

06.10.2012
    16:00:00 sati

9, 10, 10, 9

Svaki gigant Nathan Nevera je FANTASTIČAN!

06.10.2012
    17:01:00 sati

8, 8, 9, 8

Zanemarimo li prva tri, ovakvi mi se NN-giganti najviše sviđaju, jer djeluju upravo poput epizoda iz redovne serije, samo što su kvalitetnije, velebnije i uzbudljivije (Ustanak, Ukradena sjećanja).

"Crno Srce" je uglavnom dobra priča koja se sastoji od niza odličnih "ostinijevskih" scena, a koje je Antonella Platano na jednakom nivou dočarala svojim lijepim i čistim crtežom, no sve zajedno spojeno u jednu cjelinu od 256 stranica ne funkcionira izvrsno. Tim prije što su te melankolične scene odvojene onim akcijskim koje su u večini slučajeva pomalo dosadne, pa tako i sam kraj djeluje nekako razvodnjeno. Sama polazna ideja je ok i likovi poput Janovskog, Asjie i Janoviča su dobro opisani, mada mi se ijedan nije previše svidio. Ne znam baš da li je bilo potrebno ubaciti i onu mumiju s mehaničkim srcem čija razmišljanja svako malo imamo prilike pročitati kroz cijelu priču.

Gledano u globalu, nice work; pravo zagrijavnje za slijedeći gigant, napisan od strane Viettija, koji već jest maleno remek-djelce.

06.10.2012
    23:30:00 sati

4, 8, 10, 8

Zanimljiva i vrlo lako čitljiva priča prikazana u fantastičnom crtežu...ali....! Nakon što sam pročitao ovaj gigant u cjelosti,dojam koji je priča ostavila na mene je loš. Previše je gluposti u ovoj priči,ali ipak,dobro su ukomponirane u jednu cjelinu.
    24.11.2012
    15:08:00 sati

9, 10, 10, 8

Svi Nathanovi giganti jednostavno oduševljavaju.. Nema giganta ovog junaka koji nije poseban, koji ne oduševljava.. Pa tako, naravno, i ovaj.. Priča je odlično osmišljena, korupcija, mafija, ovo ono, politički utjecaj, otmica kćeri, mafijaški bossovi.. Sve su to stvari koje čine ovu epizodu jako dobrom.. Zamjerka je da se u to sve nikako ne uklapa ono biće sa mehaničkim srcem.. Jasno da je ovo svijet budućnosti, svašta smo vidjeli u Nathanovom serijalu do sada, još i prolazi presađivanje srca, ali to dugovječno biće sa mehaničkim srcem mi nikako nije sjelo.. Usprkos tome priča je stvarno jako dobra, ako ne i odlična..

Scenarij također dobro razrađen, scenarist nas dobro vodi kroz priču.. Ubačene stvari o kitu, pa zatim o babi Jagi, pa zatim o odnosu Nathana i Asjie, sve to dodatno daje težinu priči..

Crtež je fenomenalan, odlično kadriranje, puno detalja.. Jedino naslovnici dajem nešto manju ocjenu jer mi je malo čudna, ko da je izašla iz neke video igre, ne znam  :)

25.03.2014
    16:26:00 sati
  • Giuda Ballerino

6, 3, 10, 10

Kao sto netko rece nadrobljeno toliko gtluposti da je to cudo nevidjeno. Radnja iako potpuno linearna i bez rupa leti cas vamo cas tamo, uz nebulozne scene i ideje. Sve pohvale crtacici i ujedno i naslovnicarki. Raduje me sto cu uskoro poceti s citanjem Universo Alfa i bas 1. broj dolazi ova Eurasia koja je puna potencijala za bolju pricu.

21.06.2014
    03:17:00 sati
    Giuda Ballerino
  • thekide

6, 7, 10, 10

Evo konačno je na (hronološki) red došao ovaj gigant koji sam dugo čekao. Ponesen Jerryjevom ultra-pozitivnom recenzijom mnogo sam očekivao, možda i previše tako da sam na kraju ostao blago razočaran. Nije ovo loše, mislim klasični Ostini – dobro napisan, dobri dijalozi, umereno teške životne priče ali, jednostavno, ovo nije za gigant.

Likovi su čist kliše i totalno nezanimljivi. Pošteni političar milijarder sa kćerkom glupačom koju faker navuče na drogu sa standardnom pričom „ma, probaj, super je ovo ima duplo više da uživaš dok ti ga guram usta". Kad se glupačica navuče na sladak ukus (droge, a ne kite) ode sama da kupi dozu u najgori kvart ruskog velegrada. I tamo joj diler kaže „može lutko, al prvo da ti ga turim usta“, a onda snimak turanja pošalje tatku, uz standardnu pretnju ako ne promeniš (političko) mišljenje neš više videt čednu mezimicu.

Ni Asjia nije bila na nivou ranijih priča, suviše je smekšala i dozvolila da joj Nathan drži pridike o moralu. Do kraja sam se nadao da će Asjia da ostvari svoje obećanje i negativcu iščupa (ugrađeno) srce, al ništa ni od toga već sve nešto na finjaka.

Moglo je ovo da ide eventualno kao dvopartica u redovnu seriju, taman da se malo skrati i izbace gluposti tipa onaj jadnik-čudovište sa veštačkim srcem koji čeka pravo srce 300 godina i konačno dođe pred zlikovca i kaže „daj mi srce, barabo“ a zlikovac mu lupi šamar i ubije ga na mestu. Poenta takvog lika? Pa samo da bi pisac lepo povezao gomilu bolesnih, tužnih, bušnih i veštačkih srcadi u jednu smislenu celinu, al u suštini koga bole kita, moglo je i bez njega.

Zamerka ide i izdavaču (pre svega mislim na SBE) koji je u predgovor postavio spoiler vinjetu iz druge polovine stripa gde otkrivamo da je lik za koga se na početku verovalo da je mrtav u stvari živ.

Ipak uživanje u čitanju nije izostalo jer je Antonella Platano još jednom razvalila i pokazala da je najbolja Bonelli crtačica. Eh, da je češće gostovala na serijalu, gde bi nam kraj bio.[V]

08.05.2018
    00:28:00 sati
    thekide
  • karuro

8, 6, 7, 9

Kao i gigant  pobunjenici sa marsa, nesto mi ne odgovara u scenariju da bih mogao reci da cu ovaj strip htjeti ponovno procitati. Ok zamisljeno, daleko od toga. Naslovnica mi je super.

17.12.2019
    16:51:00 sati
    karuro

4, 5, 5, 8

Zasto je ovo uopste gigant? Obicna, dvodelna regularna prica bi bila sasvim dovoljna. Osim toga, nisam odusevljen istom uopste. Asjia i Natan su potpuno nekompatibilni kao par i zaista je naporno geldati kako saradjuju zajedno. Ako ona uopste ne slusa sta joj se kaze, po kom osnovu postaje clan Alfe. Po osnovu seksa od pre iks godina. Ajde, more. I jos pride da bude neko ko ce da uredjuje podruznicu Alfe u ruziji. Tsk, tsk. Sto se ostatka price tice, tezak klise. A ni crtezom nisam nesto impresioniran.

22.01.2022
    03:42:00 sati