Na granicama uma

NN LIBG 13 | 240 str.

Postoji li granica između misli i snova, realnog i podsvjesnog? Nathan odlazi na misiju na Europu, jedan od Jupiterovih satelita, gdje se navodno nalazi laboratorij za proizvodnju biocracka, droge koja svojem uživatelju daje sposobnost viđenja nove egzistencijalne stvarnosti!

• Na granicama uma
    NN LIBG 13

• Ai confini della mente
    NN GI 13

• Gigant sadrži uvodni tekst "Sanjati, možda…" Bepija Vigne. Izašao je 2010. godine, Di Clemente crta naslovnicu i cijeli gigant. Dešava se u univerzumu redovne serije, iako ima neke elemente Vignine paralelne dimenzije koju smo vidjeli u almanasima i G10 "Pobunjenici s Marsa".
  • Str. 26., Irina Kaplan almanah. Informacije o Jupiteru, str. 30.-37.
  • Catalex – droga koja pomaže ublažiti posljedice dugih putovanja svemirom.
  • Jupiterov satelit Europa, kao i Io, za razliku od ostalih planetnih satelita, ima fizička svojstva donekle slična terestričkim planetima (Merkur, Venera, Zemlja i Mars), što znači da je građena uglavnom od otopljenih silikata. Ono što je karakteristično za Europu je vrlo vjerojatno postojanje vodenog oceana ispod površineleda, dubine oko 50 km. Ako bi se ove pretpostavke pokazale točnima, bilo bi to prvo otkriće većih količina vode u tekućem stanju, izvan Zemlje.
  • Europa, kolonizacija Europe dogodila se prije 70-tak godina kad je privatna tvrtka New space utemeljila 16 međusobno povezanih logističkih baza. Keytoon limited preuzela je New Space, i sad je kompanija koja 30 godina drži koncesiju na iskorištavanja prirodnih resursa na Jupiterovim satelitima.
  • Nathanovi partneri na ovoj misiji su: Mendoza, Maria Hammad iz agencije "Asian corp" i May Frayn.
  • Str. 45., San, proizvod sna bogova tasmanija. O dimenziji sna vidi serijal Martin Mystere! Nathan ovdje sreće ženu sličnu Lauri!
  • Biocrack, kod korištenja daje osjećaj istraživanja nove egzistencijalne dimenzije. Na duge staze gubi se doticaj sa stvarnošću i da više nije moguće razlikovati život od sna. I jednostanična bića koja mogu mijenjati svoju DNK.
  • Ahura Mazda (dobro) i Angra Mainyu ili Ahriman (zlo) glavni su bogovi panteona zoroasterizma.
  • Jungova teorija kolektivne podsvijesti: ona je dio nesvjesnog uma, ona skuplja i organizira osobna iskustva na sličan način kao kod svakog člana određene vrste. Anima i animus, dva su primarna antropomorfna arhetipa nesvjesnog uma. Jung ih koristi kao opisne elemente svoje teorije o kolektivnoj podsvijesti. koji predstavljaju žensku i mušku formu. U podsvijesti muškog ovaj arhetip iskazuje se kao ženska unutarnja osobnost: anima; ekvivalentno u ženskoj se iskazuje muška unutarnja osobnost: animus.
  • Str. 85., vađenje bube kroz nos ("Total recall"), Lemmikova čahura (napda mozak i stvara alternativna sjećanja), Auree – Mazdine ratnice u fantasy dimenziji
  • Str. 95.-122. Alternativna dimenzija – nanovo pripovijeda najtragičnije trenutke iz Nathanovog života na sretniji način, susret s Maceom, napad na Lauru, razračunavanja sa Sarom, i Legs je policajka!
  • Str. 130., korištenje mikrobakterija u ele. krugovima - magnetociti
  • Str. 145., kraljica Aurea, gospodarica snova, naziva Nathana "Nerođenim", otkriva mu njegovo pravo ime – "Nemo".
  • Str. 148.-152., Irina Kaplan mu je žena, Ann i Nathaniel djeca. Sigmund je mrtav.
  • 152.-153. Starac Nathan iz almanaha, očito je verzija s Irinom prošlost te dimenzije. Vidimo brod Enterprise i sliku njih dvoje u bolnici.
  • Str. 154-.157. ovisnica Becky i svemir
  • Str. 158., prvi put vidimo glavnog neprijatelja profesora Ozua, ravnatelja baze Sakuro!
  • Str. 188.-190., dimenzija s gospodskim Maceom i mrtvom Laura
  • Str. 198.-211., alternativna dimenzija: Sigmund mrtav, stara Alfa cijela kao i zgrada, financirao agenciju drogom i htio ubiti Nathana – možda verzija s Irinom kao ženom!
  • Str. 206., 3. vinjeta - Nathanove žene! S lijeva na desno – Becky, Irina, Sara, Legs, Hadija, Janine, Maria, May!
  • Str. 213., Metida, satelit najbliži Jupiteru, planetu sna; na grčkom mudrost, razum. Jupiter najmoćniji među bogovima, pandan etrušćanskom bogu Tiniji i grkom Zeusu. Atena je bila kći božice Metide, koju je Zeus nakon snošaja pretvorio u muhu i pojeo ne znajući ga je zatrudnjela s njime. Zeus je stvorio Atenu, izašla je iz glave svog oca Zeusa, u punoj ratnoj spremi.
  • Str. 223., dolazak na planet iz almanaha!
  • Keytoon Limited je eksploatirao mikroorganizme koji se nalaze ispod ledene kore Europe. Oni predstavljaju aktivnu bazu biocracka, droge koju je kompanija raspačavala. Bakterije su nazvane magnetociti, i korisne su u proizvodnji nanokrugova. Imaju i drugi učinak, snažan su inhibitor serotoninskog sustava. To je učinak jednak LSD-u, ali dopušta subjektu da zadrži potpunu kontrolu nad vlastitim djelima i podigne percepciju na višu razinu. Tkogod je koristi, ima osjećaj da istražuje novu egzistencijalnu dimenziju. Na duge staze navodno gubi se doticaj sa stvarnošću i više nije moguće razlikovati stvarnost od sna. Otkrili i koloniju jednostaničnih bića koje u posebnim okolnostima mogu promijeniti svoj DNK, i drugih s kojima dođu u doticaj. Djeluju kao trojanski konji koji omogućavaju ulazak u genom i oblikovanje po vlastitoj volji. Ta jednostanična bića inkorporirala su magnetocite potičući mutaciju leukocita!

"Vidio si stvari koje će se dogoditi. I stvari koje su se mogle dogoditi."
(citat iz stripa - i upozorenje na ono što slijedi [SPOILERI])

Vigna: "Htio bih napraviti priču koja najbolje prikazuje strukturu snova, njihov utjecaj na svjesno i inkorporirati neke temeljne pojmove iz Jungovih psiholoških teorija. Može li se primjerice razlikovati san od stvarnosti ukoliko su te granice pomaknute? Je li san samo interpretacija nesvjesnog ili on prodire u druge sfere stvarnosti? Ukoliko želim da priča ima konkretnu fizičku komponentu, trebao bih istodobno ubaciti primarnu priču za realiste, pristaše linearnosti, da oni koji zaziru od onirizma ne kažu da priča nema svojih temelja. I naravno, ja ne bih bio Vigna kad ne bih ubacio Nevera iz svoje paralelne realnosti."

Već nakon ovako poetskog uvoda, Vigna je počeo održavati svoju riječ. U priču nas uvodi buđenjem… Čuđenjem i nevjericom, zatim nasilnom sekvencom, da bi opet uronili u san pun snova. Kako snovi znaju biti nasumični, rascjepkani i zavaravajući, teško je odrediti što je ustvari Nathanova prošlost, budućnost i sadašnjost; a što tkanje sna. Sjetimo se uvodnika, Vigna želi prikazati priču snolikom strukturom scenarija, a upravo tako se i čini. Da bi bilo potpuno jasno o kojoj verziji Nathana pričamo, sve verzije Nathana iz paralelnih univerzuma zvat ćemo Alter-Nathan. Da, namjerno svemir ovdje mijenjam terminom univerzum, jer je to termin koji se vani u superjunačkom miljeu konstantno koristi. Na kraju, možemo se voditi logikom i presuditi što je realnost ili manifestacije podsvijesti, a što san. A možemo i u stilu američkih superjunačkih termina jednostavno kategorizirati i numerirati svaku what-if priču u gigantu kao jednu realnost unutar Nathanovog multiverzuma. Primjerice realnost gdje je Nathana oženjen Irinom kao Zemlja-213, ili realnost gdje Laura preživi Maceov napad kao Zemlja-099.

Jupiter. Otuda dolaze snovi.

Budući da je u pitanju strip, važan segment je svakako crtački dio, jer inače bi ostala samo mrtva slova na papiru. Crtač ovog broja (i naslovnice) je "omraženi" Paolo di Clemente, višestruko optužen od fanova zbog kopiranja svojih omiljenih crtača i kadrova iz omiljenih stripova, uglavnom superherojskih. Iako je optužen kao plagijator, pomalo lijen i voli se koristiti tuđim kadrovima, vjerujem da je time dosta naučio na crtačkom planu. Moram priznati da sam našao dosta jednakih vinjeta s neznatnim promjenama, kao da mu se i nije dalo sve crtati ponovno. Što se mene tiče, sasvim korektan crtež. Naslovnica odlična, sumira sve važne aktere priče i nagoviješta mračnu i uzbudljivu priču. I misteriju - Nathan odjeven kao redovnik? Mladi Nathan kao policajac? Jel crnka Hadija ili neka druga egzotične ljepotica? Jel ono u kutu Ned Mace? Većina pretpostavki koje se odmah rađaju u glavi se možda i obistini, no sigurno ne na način kako smo pretpostavljali.

Fantasy svijet…

Realna narativna linija

Od svega pročitanog, možda je najmanje zanimljiva i uzbudljiva sama glavna (realna) narativna linija. Odnosno, Nathanova misija na istraživačku stanicu kraj satelita Europe. Droga koja mutira ljudske stanice, okida animalne instinkte i pretvara ih u nadljude lišene razuma i inteligencije; a istovremeno izaziva halucinacije i dobro se našali s razumom. Kad se oslobodi id, razuma nema! Profesor Ozu je ravnatelj te istraživačke baze Sakuro, slijedi obrazac "ludog" i nemoralnog znanstvenika čija je želja za znanjem veća od cijene bilo kakve količine ljudskih života. Raspisat ću sad malo pojedine ključne termine; tek toliko da razjasnim sebi, a možda i drugima u čemu je ovdje zapravo riječ. Vigna se zapravo jako potrudio koristiti originalni techno-babble, da sam mu zapravo povjerovao! ;)

Dakle, istraživačka stanica na koju kreću agenti je u vlasništvu kompanije Keytoon Limited, koja ima koncesiju na eksploataciju svih prirodnih resursa Europe. Eksploatirali su mikroorganizme odnosno bakterije koji se nalaze ispod ledene kore Europe. Oni predstavljaju aktivnu bazu biocracka, droge koju je kompanija raspačavala. Te bakterije nazvane su magnetociti, i korisne su u proizvodnji nanokrugova. Imaju i drugi učinak, snažan su inhibitor serotoninskog sustava. To je učinak jednak LSD-u, ali dopušta subjektu da zadrži potpunu kontrolu nad vlastitim djelima i podigne percepciju na višu razinu. Tkogod je koristi ima osjećaj da istražuje novu egzistencijalnu dimenziju. Na duge staze navodno gubi se doticaj sa stvarnošću i više nije moguće razlikovati stvarnost od sna. S druge strane (drugo veliko znanstveno otkriće na Europi!) također su otkrili koloniju jednostaničnih bića koje u posebnim okolnostima mogu promijeniti svoj DNK, i drugih s kojima dođu u doticaj. Djeluju kao trojanski konji koji omogućavaju ulazak u genom i oblikovanje po vlastitoj volji. I pazi sad, desilo se nešto što u prirodi Europe očito nema istog efekta – ta jednostanična bića (nemamo termin za njih!) inkorporirala su magnetocite potičući mutaciju leukocita! I tako su nastali podivljali mutanti na toj postaji…

Profesor Ozu: "Napredak, katkad, traži velike žrtve…"

Mutant.

Nadrealna narativna linija

Pročitao sam ovaj gigant dvaput. Prvo nonšalantno čitanje jednostavno me je odbilo zbog sputanosti mog čitalačkog uma uobičajenim konvencijama. Kako je prirodno stanje uma red, automatski zazire od kaosa koje nudi nekronološki koncipirana priča. Rijetki su instantno adaptibilni, tako da nama prosječnim čitačima prosječnog uma treba drugo fokusirano čitanje. Nakon ponovnog čitanja mogu reći da mi je gigant puno bolje sjeo, čak možda i jako dobro. Primijetio sam red unutar kaosa i spoznao nove dimenzije scenarija i priče. (Au, otkrivenje!) Osvrnut ću se prvo na psihološko-mističnu dimenziju priče, budući da mi je ona bila najzanimljivija za proučavanje. A i zanimljivo je bilo gledati kako autor implementira neke koncepte u samu priču. Dakle, promatramo li stvari s gledišta psihološke teorije snova, primjerice Jungovih teorija (Freuda ćemo izbaciti iz ove jednadžbe), stvari se dešavaju po obrascu. Vigna je već Jungovo kolektivno nesvjesno odnosno kolektivnu krivnju obradio u nedavnom "Misterij trećeg mjeseca" i zato ove priče djeluju vrlo slično. Ona fantasy dimenzija gdje imamo dvije strane ima korijene u zoroasterizmu i jungovoj filozofiji, imamo Mainyua s jedne strane (možemo ga vidjeti i kao zlo, odnosno Angra Mainyua – Destruktivni duh ili Ahrimana), odnosno mušku Jungovu formu, arhetip; a s druge strane Ahura Mazdu (Iluminirajuća mudrost), odnosno žensku Jungovu formu. Dva primarna antropomorfna arhetipa nesvjesnog uma, slijedom animus i anima. Kako se snovi uglavnom tumače kao simbolička tumačenja nesvjesnog, i znaju se manifestirati u svom primitivnom obliku, tu su dobro, zlo, muško, žensko i svi oni čine Ja. Zato je Nathan/Nemo ključni lik tog fantasy svijeta. Sviđa mi se paralela.

Sve Nathanova žene. Više-manje.

Iako priča nema neke dodirne točke s citiranom dramom (alegorijom) poznatog španj. dramatičara P. G. Lorce "Život je san" samo bih htio ukazati na percepciju sna glavnog lika te drame. Naime, priča ide ukratko ovako. Kralj poljskog kraljevstva dobio je proročanstvo da će njegov sin Sigizmund biti veliki tiranin, te ga je zatočio u kuli dugo godina. Jednom je kralj htio testirati proročanstvo te vraća svog sina u kraljevstvo no on zbog okrutnog tamnovanja ne poznajući drugi način uistinu i vlada tiranski. I tako ga kralj ponovno omamljenog zatvori u kulu i mladić biva uvjeren da je sve ono bio samo san. Eventualno, sin ponovno izlazi i postane veliki vladar i vojskovođa no i dalje ima osjećaj da je sve ovo samo san i da će se probuditi ponovno u samotnoj kuli. Kako um dakle može razlikovati što je stvarno, a što nije kad je izložen konstantnim mijenjanjem stvarnosti?

O, malen je dar nam dan, jer sav život - to je san, a san su i sami snovi. (Život je san, P.G. Lorca)

Snovi i what-if priče

Svijet snova koji se vrti oko Nathana prepun je istih motiva koji ukazuju na san, od maminih priča za laku noć, običnih znakova (restoran se zove Dreaming), priča o zvijezdi s koje dolaze snovi, a nalazi se kraj Jupitera (ili sam Jupiter, kako su ga poistovjetili jedan od afričkih naroda). Vigna nam usput daje zanimljive priče i informacije vezane uz nastanak priča, evolucijskoj iskri (jezik, zvijezde, priče), nekadašnjoj ženinoj ulozi u sveopćem ciklusu životu, matrijarhalnoj religiji. Zatim ključnih momenata iz života (taj dio naši autori jednostavno obožavaju alterirati!) i indikacije trenutne misije na Jupiterov mjesec, kao i osoba koje se trenutno nalaze unutar misije. Mogu samo reći da je čudo kako je Nathan uopće uspio pobijediti ovaj košmar! Ostale what-if priče koje smo imali prilike susretati u gigantu uglavnom su varijacije na već poznate prekretnice u Nathanovom životu, primjerice tragedija s Maceom i ženom Laurom ili ako sam u pravu, svijetu gdje nema Mr. Alfe, a Sigmund financira svoje tajne aktivnosti lovom od droge (alterirana verzija sage Alfa – barem ja to tako vidim). Zatim stvarnost gdje Nathan ženi Irinu, itd. A tu je i još jedna stvarnost, Vignin Alter-Nathan iz almanaha, kojem ćemo se vratiti uskoro.

Tim za Europu

Mnogi od događaja naizgled su what-if priče, no Vigna nas konstantno pokušava uvjeriti u suprotno, život je san. No, očito je da ima ideju da su snovi također prolaz prema paralelnim dimenzijama (dokaz vidimo na zadnjih par stranica - slika). Tako da, i kad pokušava ne pisati i pričati o paralelnim dimenzijama, Vigna voli uroniti u te vode (ne samo prolazak artefakata kroz dimenzije nego i kroz vrijeme – a opet je li tijek vremena jednak u svakoj paralelnoj dimenziji?). Nije džabe napisao onih nekoliko almanaha. Tko zna, nije li ponovno Nathan tijekom svog umnog putovanja snovima stvorio niz novih budućnosti. Još je Sclavi davnih dana rekao. "Kad nas vidiš, ne bi rekao da možemo stvarati svjetove?" ;)

Alter-Nathan i određeni paralelni univerzum

Vratimo se Alter-Nathanu... Jasno je dakako o kojem Nathanu pričamo, samo što mi polućelavi starac Nathan iz edicije almanaha i ovog giganta ne izgledaju isti kao iz Vigninog prijašnjeg G10 "Pobunjenici s Marsa"! No, priča se slaže i Vigna je u G10 to potvrdio da su to isti Nathani i da se radnja tog giganta dešava par godine prije događaja iz almanaha. Iz redovnog univerzuma otišli su Ann i Gabriel (vidi epizodu "Selenina osveta"), u paralelnom dolazi Ann natrag na Zemlju u G10, da bi pokupili Alter-Nathana (guste crne kose i brade) i otišli ponovno u svemir. U almanasima i G13 (tu ih čak vidimo kako fizički dolaze) vidimo ih kako prebivaju na nekom planetu zemaljskih karakteristika. Razlika je u biti samo u količini kose koju imaju ti Alter-Nathani, koja se može izgubiti kao nusprodukt starenja, ali i biti rezultat nekog vanjskog čimbenika što su sreli putujući svemirom. Nemojte se libiti, slobodno se raspišete u komentarima nakon ove recenzije koja su vaša razmišljanja. Što, dakle, vi mislite? Nema glupih teorija, glupo je samo ne teoretizirati! ;)

Nathan. I Nathan.

Pretpostavimo, ipak na kraju, da su Alter-Nathani identični. Na samom kraju giganta vidimo ćelavog Nathana s Ann i Nathanielom kako se nalaze na planetu Zemljinih karakteristika. Znači, nakon putovanja svemirom nekoliko godina (od G10) pronalaze ovaj planet i tu grade dom. Tu je također dom Nathana iz almanaha gdje slušamo priče iz njegovih kronika. Što se tiče tog paralelnog univerzuma, i tu je jedan narativni krug zaključen. Nathan iz ove priče, kojeg god paralelnog univerzuma, lista album sa slikama, i u tišini se vjerojatno prisjeća likova i događaja s tih slika. Kako je sve to moglo proći drugačije. Posebnu pažnju privuče mu slika proćelavog lika koja je ispala iz albuma. Tko ili što je to? Ostatak neke i nečije druge budućnosti? Fizički dokaz postojanja drugih dimenzija, onih koje je "sanjao"? Snovi su također prolazi kroz dimenzije, očito kad je čovjek pod utjecajem izrazito jakih halucinogena, očito se mijenja samo tkanje stvarnosti. Spustimo li se na onu realniju razinu priče, ta slika samo je dokaz da se još nije u potpunosti oporavio od utjecaja droge. ;) Eto, sasvim jednostavno objašnjenje. (Kad Vigna ne bi opet vinjetu kasnije prebacio traku na paralelku, hm – kriza univerzuma?)

I to je to, ukratko i naširoko. Kako kome. Kako god bilo, nakon sekundarnog čitanja, malo misaone kontemplacije i istraživanja na temu, mogu mirne duše potvrditi da mi je ovo bio baš zanimljiv gigant. Normalno da očekujemo od priče da nas zabavi, da nam da jasne odgovore koje smatramo da nam moraju biti dani… No ponekad je bolje (očito zbog čitateljevog kvantitativnog zamora) kad pisac ne oda sve trikove koje ima u rukavu, nego daje čitatelju da sam odredi moguće solucije i rješenja, praktički ga tjera na razmišljanje. Mora li sve na prvi pogled biti jasno? Mora li akter reći: "Udario sam ga svom snagom!" kad na sličici vidimo da svog oponenta udara svom snagom? Dajmo čitatelju neka na temelju priloženih podataka, informacija, djelića priče stvori svoje vlastito rješenje, osobni univerzum epizode. Priznajte da je ponekad tako zanimljivije. Ne možemo uostalom zamjeriti Vigni što pokušava nešto drugačije, nekonvencionalnije. Ali ipak u okvirima Bonelli stripova. Prema A. Mooreu pravi je pisac onaj koji se ne zadržava dugo na jednom stilu, načinu pričanja, nego čim se identificira sa svojim stilom, napušta ga i kreće dalje u nešto sasvim drugačije. To je jedini način kako održati sebe samog kao pisca, stalno napredovati, jer stati je kraj. Kraj kreativnosti.

San je tvoj učitelj Nathane…

NN LIBG 12 Ukradena sjećanja

7, 7, 8, 8

Od prvih 13 giganta ovo je najlošiji. Previše je tu igranja multiuniverzuma, sanjam - ne sanjam i slične stvari. Da je ovo početak serijala, ajde još bih probavio ovo, ali sada ta igra ne pali.

07.09.2013
    22:38:00 sati

6, 8, 7, 8

Baš zbog svih tih snova u snu nisam bio baš pretjerano oduševljen nakon prvog čitanja, no ne može se poreći da te neke mini-what-if-priče nisu loše, primjerice ona u kojoj Nathan odbija Saru i na vrijeme spašava Lauru i Ann od Ned Macea. I uglavnom, nakon drugog čitanja, sve je jasno. Nathan je nakon dolaska na Europu uhvaćen, drogiran i prisiljen da pokolje zamorce koji su izmakli kontroli, s pauzama za vrijeme kojih si malo odremucka i prosanja sve te alternativne dimenzije. Sviđa mi što je radnja nelinearna k'o u Tarantinovim filmovima. Ona fantasy dimenzija je svakako zanimljiva, ali nekako mi se ne uklapa u cjelinu.

Di Clemente ovdje kopira Olivaresa u nekoliko navrata, i na momente je i vrlo dobar, no ono što me je neugodno iznenadilo jest koliko mu crtež varira do čak amaterskog. Tu ne mislim samo na one scene s potpuno digitaliziranom i ružnom pozadinom, na kojima likovi izgledaju kao da su zakeljeni na iste, već i na scene poput one u kojoj se Nathan budi zavezan za stol koja je vidljivo nespretno nacrtana, barem za jednog profesionalca koji već 15 godina crta NN-a. Takve probleme  do sad Di Clemente nije imao, koga god da je precrtavao. Ipak, njegov je crtež unatoč tome iznenađujuće dopadljiv, valjda jer se fino uklapa sa scenarijem. Naslovnicu je nacrtao kompjuter, ali dobro.

Ima ovaj gigant potencijala, ali eto, Vigna ne uspijeva to podići prema nećemu višem. Ovo jest iznadprosječno, ali to je to. Svakako je puno zanimljivije od giganta poput "Paralelni univerzumi", iako je taj gigant bolji :D

Ah, da. Kraj je izvrstan.

08.09.2013
    01:12:00 sati
  • Nathan Never

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

nathanov sam fan, al načisto dobio proljev od ovog giganta

09.09.2013
    08:51:00 sati

Ukupna ocjena 28%

1, 2, 4, 7

...i po meni,nažalost uvjerljivo najlošiji Nathanov gigant,priča koju je najbolje odmah zaboraviti,a i crtež također izrazito loš,amaterski i pun praznina koje su u prevelikoj mjeri kompjuterski popunjavane i obrađivane što je meni osobno oduvijek bilo iritantno i to mogu nazvati samo prevara,a ne crtež. Naslovnica koja mi se čak i svidjela ima strukturu filmskog plakata koji pobuđuje želju da ovaj strip uzmete u ruke i pročitate.
    09.09.2013
    14:14:00 sati
  • Jerry Krause

6, 7, 7, 7

Odmah ću reći da mi je ovo dosad najlošiji Nathanov gigant. Ali... to nipošto ne znači da epizoda nema svoje kvalitete. Naprosto smo razmaženi izvrsnim gigantskim pričama, pa je ovaj ipak malo pao u sjenu drugih.

Recenzent je sve savršeno objasnio, čak mi je otvorio i raščistio neka nejasna pitanja koja su se pojavljivala pri čitanju. Vigna se odlučio poigrati alternativnim dimenzijama kroz carstvo snova koje čine procijep prema njima utkajući psihološke igrice koje gotovo fatalno razdiru pojedinčev um. Sve to lijepo sjeda nakon drugog čitanja, ali jednostavno nisam veliki fan ovakvih priča kod kojih doslovno moraš imati NN doktorat da bi ti ugodno sjele. Zato se i događaju ovakvi ružni komentari o proljevu ćitatelja koji vjerojatno nemaju ni približno veliki NN opus. Vigni svakako velike pohvale na trudu.

Di Clemente solidan kad su giganti u pitanju. Ipak tu može malo komotnije prikriti svoj plagijatorski stil i mora se priznati da u cjelini gigant crtački djeluje sasvim solidno. Naslovnica mu je naizgled odlična, ali nisam ljubitelj ovakvih radova koji podsjećaju na neki filmski plakat.

Za kraj, iako me gigant nije oduševio iznjedrio je, po meni, jednu od najboljih recenzija uopće na ovom sajtu. Moj naklon Dee!

30.12.2013
    23:54:00 sati