Velika prijetnja

NN LIBG 6 | 224 str.

Nakon Tehnodroidskih ratova svijet budućnosti je pod novom prijetnjom, ovaj put nezaustavljivih hordi Sivih, mutiranih vojnika koji nezaustavljivo nadiru, a Nemo i njegov Nautilus nalaze se zarobljeni u prostoru između dimenzija. Posvemašnji je nestanak resursa za života, i razbacane grupe pobunjenika pružaju otpor. Kako bi uspjeli zaustaviti tajanstvenu inteligenciju koja vuče konce, svi akteri ove priče trebat će se udružiti…

• Velika prijetnja
    NN LIBG 6

• La grande minaccia
    NN GI 6

• Gigant sadrži uvodni Viettijev tekst "Novi tajanstveni otok".
  • Dolazi 4 godine nakon prijašnjeg giganta, a direktno se nastavlja i na epizodu AA7 "Čelična zastava".
  • Str. 7-9, uočavamo već poznate fraze "Mobilis in mobile N." + isječci iz referentnog romana Julesa Vernea "Tajanstveni otok".
  • Nadnevak: 6. lipnja 2224. godine, četvrta godina rata.
  • Str. 19., ponovno motiv jednoroga. Fantasy element koji su autori svesrdno inkorporirali u seriju. Jednorozi su veza s onim magičnim u serijalu, oni se pojavljuju u dva referentna filma "Legenda" i "Blade Runner".
  • Str. 51-53, Nathanova tragična prošlost još jednom ga susreće.
  • Pojavljuju se elitni ratnici - Sivi, Dugoglavi, servanti Mr. Alfe (kako ih prevode u novijim epizodama redovne serije). Na talijanskom U-Serv.
  • New Eden, Shenandoah – motivi iz referentnih filmova.
  • Str. 69., vidimo Veliki prsten, dizajn dakako sliči na Zvjezdana vrata iz istoimene franšize Stargate.
  • Pulsacija, stigla iz kvadranta H-10 sunčevog sustava, točno s točke na pola puta između Jupiterovog sunca i našeg prirodnog sunca. Radio-signal kojeg emitira umjetni izvor, ali taj izvor koji se stvara nalazi se izvan stvarnog tkanja svemira. Na onome mjestu koje Gallagherove teorije o svemirskoj međufazi nazivaju podsvemir. To je granična zona između dimenzije u kojoj se nalazimo i beskrajnog broja drugih dimenzija do kojih možemo stići preko nečega što je Gallagher nazivao "ulaznim mostovima". Nakon što je Neos eksplodirao i postao novo Sunce, strašni magnetski val diljem sunčevog sustava stvorio je pukotinu u prostornovremenskom tkanju, baš u H-10 kvadrantu iz kojeg stiže pulsacija. Međufazni skok!
  • Str. 78., stara zgrada Agencija Alfa je razrušena, ali ne i uništena do temelja, što smo mogli vidjeti u epizodi "Alfa". Unutra je bio stroj (Sigmundovo računalo, u podzemlju) koji je radio na kvantnim principima.
  • Ponovno se vraćamo u kiberprostor, gdje ostavimo heroje Masamija Hashimota i Reiko Sanadu. Navodno su uništeni zajedno s kiberprostorom. Iz podsvemira moguće je zaći u kiberprostor.
  • Čuvar je analogija Datinog blizanca Lorea iz serije "Zvjezdane staze" The next generation (vidi primjerice epizode TNG "The Descent I & II), a ova epizoda je njegovo drugo pojavljivanje i direktni nastavak na AA7 "Čelična zastava".
  • Citati iz "20000 milja pod morem" i "Tajanstvenog otok", Maelstrom
  • SPOILER! Umiru Susan, Ann i Paul Marie, Tuftan, kao i Nemo, a njegov um biva prebačen u memoriju Nautilusa.

Novi početak, nova trilogija!

Počnimo od ideja i činjeničnog stanja… Vietti gradi priču uzimajući kao polazište jedan svoj element iz redovne serije, iz jedne od zanimljivijih narativnih linija koja se bavi Mr. Alfom i njegovim tajanstvenim planovima sa Servantima (U-serv) odnosno Sivima. Za vrijeme kad je ovaj gigant izašao u Hrvatskoj, Mister Alfa je u redovnoj seriji bio tek nepoznanica iz budućnosti, tako da je mnogima, kao i meni, pozadina nekih stvari bila relativno nejasna. Tek u posljednjih godinu dvije, giganti se mogu čitati kako treba bez nemogućnosti da čitatelj ostane u onom blaženo-zbunjenom stanju – WTF?! Dakle, u Nemovom svijetu… (jer ovo je daleka budućnost i Nemo je klon starog Nathana – prostite na spoileru koji je zapravo općepoznata činjenica u svijetu giganata.) Četiri je godine prošlo od tehnodroidskih ratova kad su ljudi i tehnodroidi živjeli konačno u skladu, zemlja se počela oporavljati, a Nemo i Link počeli su graditi međudimenzionalni most (u obliku Zvjezdanih vrata iz istoimene serije) kako bi došli u trag tajanstvenom signalu. Nemov život sveo se na golo preživljavanju u Nautilusu nasukanom u potprostoru između dimenzija bez daška energije da ih potjera natrag ili dalje. Ann se istovremeno bori s nadolazećom prijetnjom kao i željom da se nastavi projekt i dovede natrag njezin otac. Resursi su ograničeni i to će biti nit vodilja ovog i sljedećih giganata. Ljudi i tehnodroidi konačno su se udružili protiv zajedničkog neprijatelja. Brzo su zaboravili stare razmirice kad im je o niti počela ovisiti cjelokupna egzistencija. Želja za životom fundamentalna je zajednička karakteristika svih likova… I tu negdje zapravo počinje priča ovog giganta.

Servanti – nova prijetnja

Interdimenzionalna tehnologija. Potprostor. Međudimenzionalni most. Kibersvemir. Maelstrom.

Količina techno-babble pričica sasvim je racionalno raspodijeljena s obzirom da je ovo u osnovi SF strip. Kako smo polagano kroz serijal otkrivali multiverzum i alternativne univerzume, vremenska i interdimenzionalna putovanja, svemirska putovanja, kiber svemir, prošle živote i napredne civilizacije iz svemira/Zemlje, svakako je postalo neophodno tehnološku stranu napraviti uvjerljivom. Ako postoje alternativni univerzumi ili putovanje u budućnost/prošlost onda moraju postojati i tehnologije i koncepti koji to omogućavaju. Tako je glavni poticaj naših likova odgonetavanje tajne pulsacije koja dolazi iz potprostora. Evo kako Link, naš dežurni znanstvenik, razjašnjava temu. "Pulsacija dolazi iz kvadranta H-10 Sunčevog sustava, točno s točke na pola puta između Jupiterovog sunca i našeg prirodnog sunca. Radio-signal kojeg emitira umjetni izvor, ali taj izvor koji se stvara nalazi se izvan stvarnog tkanja svemira. Na onome mjestu koje Gallagherove teorije o svemirskoj međufazi nazivaju podsvemir. To je granična zona između dimenzije u kojoj se nalazimo i beskrajnog broja drugih dimenzija do kojih možemo stići preko nečega što je Gallagher nazivao "ulaznim mostovima". Nakon što je Neos eksplodirao i postao novo Sunce, strašni magnetski val diljem sunčevog sustava stvorio je pukotinu u prostornovremenskom tkanju, baš u H-10 kvadrantu iz kojeg stiže pulsacija. "

U međuvremenu izgrađen je međudimenzionalni most u obliku velikog prstena koji nas kroz podsvemir vodi do drugih dimenzija. Nemo taj podsvemir naziva Maelstrom, budući da je nasukan s Nautilusom bez mogućnosti samostalnog povratka. Kad se nalazite u podsvemiru, vi i dalje imati pristup kibersvermir, što znači da on ne podliježe zakonima multidimenzionalnosti. Ulaz u podsvemir naziva se međufazni skok!

Međudimenzionalni most

Gerila i nedostatak resursa

"Kakva je to vrsta bića? Čini se da im je jedini cilj u životu ubijati ili umrijeti, slijepo slijedeći upute njihova tajanstvenog vođe…"

Na taj način opisuju se servanti, vojska hordi kloniranih ratnika bez osjećaja i vlastite volje (ali posjeduju određenu dozu telepatskih sposobnosti) koji istrebljuju posljednje od ljudske rase koja je ostala nakon tehnodroidskih ratova. Oni su kreirani od strane Mr. Alfe još davnih dana, a kontrolirale su ih Alfine suradnice iz gilde telepata, odnosno kad nisu prešle na drugu stranu. Oni su poput robota koje su ljudi gradili u prošlom stoljeću, izgrađeni sa svrhom slijepog služenja i slušanja zapovijedi. Zemlja je očito dodatno devastirana, a postoje mali centri gdje se okupljaju gerilci koji se odupiru osvajačima. Kako rat u svim svojim oblicima izvlači ono najgore, gerilci ili tzv. borci za slobodu najčešće znaju biti podjednako okrutni prema simpatizerima vladajuće opresorske vladajuće vlade ili sustava. Ili prema običnom puku, seljacima, ili kmetovima, ako pričamo primjerice o srednjevjekovnim ratovima. Seljak se uvijek našao između zaraćenih strana i bivao pljačkan od jednih i drugih. Ili u ratu između velikih sila, mali čovjek uvijek se nađe u vrtlogu između dvaju struja koje svaka za sebe misli da je ona čija su sredstva i cilj opravdana. No, zašli smo u krive vode; jer naime gerilci iz giganta su prilično pitomi i samo na prvi pogled opasni i malicioznih namjera. Iako isprva bahatog nastupa, bez problema su spremni priskočiti u pomoć junacima tehnodroidskih ratova. Jer svi se mi borimo za zajedničko dobro! Nedostatak resursa je također jedan od važnijih narativnih linija koji će se provlačiti kroz cijelu trilogiju; to će također biti glavni motiv zašto će ljudi krenuti u druge dimenzije u potragu za resursima. To i izvor tajanstvene pulsacije. Sve to nam Vietti napominje u uvodnom tekstu, koji je sasvim dobar putokaz prema stvarima koje dolaze i koje možemo očekivati. Tema sasvim realna i čak može oslikavati našu budućnosti; uza svu ovu bespoštednu eksploataciju zemljinih prirodnih i neobnovljivih resursa, samo je pitanje vremena kad ćemo se naći u sličnoj situaciji. To je i još jedan vapaj scenarista, slično kao i u drugim tematski ekološki orijentiranim epizodama – uz nedostatak prirodnih staništa, ekološke neravnoteže, pretjerana eksploatacija zemljinih resursa, i dakako nedostatak resursa.

Nemo u svojoj ulozi Kapetana Nema

Čuvar/UI. Mržnja i želja za preživljavanjem. Kriza identiteta.

"Ne! Mi smo jedini oblik života koji zaslužuje živjeti! Savršeni umovi! Tijela koja ne poznaju bolest, ni slabost osjećaja, ni smrt! "

Tajanstveni lutkar koji vuče konce je stari Nathanov neprijatelj Čuvar, kojeg smo zadnji put ostavili u njegovu utočištu, na asteroidu koji je nestao u plamenu. Ali, ono što naši junaci nisu znali (naravno, ne mogu znati jer je to Nathanov neprijatelj, iz razdoblja prije kloniranja u 21. stoljeću) je da je Čuvar preživio i svih ovih godina kovao planove kako uništiti ljudski rod. I on ima krizu identiteta poput robota Aldusa (vidi Svijet robota), osjeća mržnju prema ljudima i želju za preživljavanjem; no siguran sam da se slažete sa mnom kad kažem da je Čuvar pravi zli Datin robotski brat Lore iz Star Treka! Lore se čak u zadnjoj epizodi TNG u suradnji s Borgom sprema uništiti sav biološki svijet da bi stvorio temelje za napredniji anorganski svijet. Link za svoj mozak govori da je elektronski, a u ranijim epizodama je bio pozitronski/bioelektronski.

Link – Čuvar ("Lore")

Ovdje se javlja stanoviti asimovljev sindrom, robot s "pojačanom" UI, kad postaje svjestan svojeg postojanja, ili počinje biti što bolji mudriji čovjek ili razvija megalomaniju i mržnju prema nesavršenim ljudima i želi ih istrijebiti. Robot Aldus je želio preživjeti zbog straha od smrti (i dodatno je mrzio Nathana), a Čuvar jednostavno postoji i želi živjeti samo da ispuni svoju samonametnutu svrhu – uništavanja malih zloćudnih stanica koji poput raka polako izjedaju tkivo planete, odnosno ljudi. Tako nesavršenih… I naravno, da bude više mjesta za novu rasu savršenih kvazi-nadljudi – robota. Kriza identiteta kod robota s jakom UI najčešća je tema kod Asimova, ali i kod naših nathanovaca. Poznat je i termin egotizam (latinski: ego - ja), koji opisuje stanje prevelike samovažnosti, sebeljublja. Označava uzdizanje sebe, naročito u govorenju i pisanju. Egocentričnost, promatranje svega iz svoje perspektive. I prvi i drugi termin obilježavaju psihološki kompleksi koji imaju slične karakteristike, bio to kompleks više vrijednosti, mesijanski kompleks ili kompleks Boga. Čuvar ima sve to.

Odnosi

Ne može se reći da Vietti ne pridodaje pažnju svojim likovima. Budući da gigant kao format omogućuje malo ležernije i opuštenije pisanje, nerijetko dobivamo i poduže solističke pasaže. Primjerice, Nemov boravak u limbu uglavnom se sastoji od samoanalize i analize trenutne situacije. Što Nemu dođe jedno te isto, jer se njegov misaoni krajolik poklapa sa stvarnošću s kojom je suočen. Nemo sada zaista postaje onaj Verneov Kapetan Nemo, nasukan ili u slučaju Nema pritisnut godinama i samoćom. "Tajanstveni otok" all over again…

Ann, Cobham i Link

Link je također važna karika u priči (doslovno i figurativno rečeno – ubaci smajlić). Čuvar i Link su dvije strane istog novčića, no svaki sa svojim sjećanjima i logikom. Jedan održava status quo (odnosno sluganski odnos robota naspram ljudima), neopterećen je kompleksom Boga; a drugi je megalomanijak opsjednut kompleksom Boga te želi radikalnu promjenu – odnosno svijet bez nesavršenosti. Svijet bez ljudi! Jer čim oni postoje, postoji i sluganski odnos koji ne priliči Bogovima. I za kraj, tu su naša dva mlada junaka, Ann i Cobham. Pred njima je budućnost. Na njima je budućnost, i to se vidi. Njihovo razmišljanje nije ni hladno ni pesimističko. A tako razmišljaju mladi, koji su još spremni na promjene, i ne prihvaćaju nepromjenjivost stanja.

Summa summarum

Neću dužiti dalje, samo da se osvrnem na još nekoliko elemenata koji su mi zapeli za oko. Bonazzi je brz i fleksibilan crtač, mogli bismo reći i pouzdan, no ne bih ga baš nazvao materijalom za gigante. Ipak se ovdje očekuje malo superiorniji crtež od prljavog i antiestetskog crteža. Barem ja očekujem. Vietti je s druge strane, sasvim lijepo postavio temelje za novu trilogiju. Doduše, nije tako ambiciozna ni metafizička kao prvotna Serrina, no sadrži dovoljno kvalitativnih gradivnih elemenata da se napravi solidna priča. Vietti unosi dosta tehnikalija, i novih aspekata multiverzuma, paralelnih dimenzija i međudimenzijskih prostorno-vremenskih rupa koje fino nadograđuje na već postojeći Nathanov univerzum. I baš zbog razmahivanja scenarista, ima dosta sporih dijelova, ili nepotrebnih, ako se tako mogu izraziti, koji malo koče ugođaj. No priča ima svoju glavu i rep, i sama po sebi tvori zaokruženu priču, gdje se onda izdvajaju pojedine teme i nadograđuju u daljnjem razvoju u sljedeća dva giganta. Još jedna zanimljivost je ta da dobivamo eksplicitnu potvrdu da se Nemov "gigantski" univerzum razlikuje od Nathanovog redovnog. Naime, finalno Čuvarevo utočište je ni manje ni više stara zgrada Agencije Alfa. Doduše, malo razrušena, no sasvim dovoljno da se raspozna taj stari masivni dizajn. To je ujedno i potvrda svim nagađanjima radi li se zaista o različitim univerzumima. Ja bih rekao da je sve to jedna sretna okolnost koja se odlično uklopila u kontinuitet, i da ona nije bila inicijalno planirana. Vjerojatno mali previd scenarista, jer očito uništenje zgrade Alfa nije bilo predviđeno u početku. No, ovaj mali ret-con sasvim je normalna stvar u američkoj stripovskoj industriji, tako da nas ne mora čuditi još jedan stripovski geek ne rabi neke već isprobane uspješne tehnike.

Toliko od mene. Do sljedećeg giganta…

Razrušena zgrada Alfe – dokaz multiverzuma

Kraj.

NN LIBG 5 Nemo

NN LIBG 9 Paralelni univerzumi

• thekide

9, 9, 6, 8

Posle slabijeg petog giganta ovo je veliki korak napred, naravno da nije na nivou prva četiri, ali nekako sam se pomirio sa tim da tako nečeg više neće ni biti. Ipak ovo je vrlo dobar Viettijev scenario s kojim je vratio ono što giganti i treba da budu: uzbudljive epske avanture.

Priča nema prazan hod i samim tim što nisam pogodio ko je glavni negativac posle par strana utisak je još bolji. Naravno ovo ne bi bio Nathan da nema gomile "pozajmljenih" detalja, ali za razliku od Vigninih pozajmica, ovde je sve odrađeno mnogo suptilnije.

Bonazzi je opet stara priča, brzinsko otaljavanje posla bez mnogo mašte i truda. Kompjuterski obrađene vinjete su standardno bedne, ali srećom nema ih puno pa ne bodu oči. Ipak kao što reče DeeCay, gigantsko izdanje zaslužuje daleko bolje crtače. Dovoljno je samo pogledati tablu sa kojom otvara ovu priču. Prva tabla treba da te oduševi i neko vreme zadrži u uživanju, a ovde je jedna tužna brljotina na koju je Bonazzi potrošio 15 minuta "rada", a ja 5 sekundi "uživanja".

29.11.2014
    21:14:00 sati
    thekide

7, 8, 8, 8

Vrlo zadovoljavajući nastvak i Viettijeva nadogradnja kontinuiteta na izvrsni Čelični stijeg i Mr. Alfine "Sive". Priča funkcionira vrlo dobro s glavnim fokusom na Linka i Artisiju i zarobljenim Nathanom u međudimenzijalnom prostoru + Bonazzi koji je na gigantima ostvario svoj vrhunac na NN-u. Možda idejno ne baš potreban gigant, ali barem je zabavan za čitanje, a što će se idućim gigantom, ultradosadnim "Dvije neprijateljice", pokazati kao premija.

29.11.2014
    23:06:00 sati
  • Jerry Krause

9, 9, 8, 9

Nakon solidnog Pianijevog prijelaza iz Serrine bezvremenske sage palicu je preuzeo Vietti. Moram reći da sam uživao u ovom gigantu, jer nisam vjerovao da će Vietti uspjeti držati Serrin ritam. Ali uspio je s bezbrojnim elementima koje je tako sigurno uklopio u epizodu da ju je milina čitati i uz punu pozornost.

Vietti koristi sve moguće trikove: snove, uspomene, kloniranje, halucinicaju vodivši novu narativnu liniju s Nemom k efektnom završetku. Također ima izraziti smisao za avanturu i zna kada razbiti ritam izvrsno kombinirajući akcijske s narativnim elementima. Rezultat: čista uživancija pri čitanju ovog giganta.

Bonazzija sam oduvijek kao crtača poštovao i iako mnogima njegov stil ne leži meni je i ovdje obavio vrlo dobar posao. Fali tu možda koja spektakularnija scena, ali općenito je napravio ujednačen gigant s onim svojim "prljavijim" stilom uz minimalnu količinu kompjuterske tehnike. Naslovnica kvalitetno objedinjuje sve elemente epizode.

29.11.2014
    23:16:00 sati
    Jerry Krause
  • Wayto

6, 7, 6, 6

Ovaj Gigant mi se nije baš svidio jer je cijeli nekako zbrčkan al da se pročitat :)

30.11.2014
    08:13:00 sati
    Wayto

7, 8, 8, 7

Ma, ne volim kada se tehnodroidi pretvaraju u tetkice i neki novi negativci i slično.

13.12.2014
    19:50:00 sati

9, 9, 6, 8

Da je neki imalo atraktivniji crtač crtao ovaj gigant umjesto Bonazzija, bilo bi to jedno kompletno vrhunsko djelo.. Ovako smo dobili jedno dobru priču sa solidnim scnarijom, ali sa sterilnim i monotonim crtežom.. Vraćanje Čuvara iz epizode Agencije Alfa, dolazak Sivih na scenu, udruženje sa Tehnodroidima, odlazak i vraćanje Nema iz Maelstroma.. Sve su to elementi koji su sami po sebi nezaboravni i predstavljaju srž ovog giganta.. Ovo uopće nije loš uradak, očekujem gigante koji su minimalno na istoj razini i u budućnosti.. Naslovnica je ok.. Sadrži sve bitne elemente iz priče..

30.06.2018
    10:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%