Šesta moć

NN LIBSP 12 | 162 str.

Postoji li kakva tajna veza između smrti novinara i naizgled nepovezanih smrti djece uzrokovanih alergijskim reakcijama, kao i multinacionalnih kompanija čiji su ciljevi nadasve nečovječni i beskrupulozni? Kako Nathan produbljuje istragu tako na vidjelo počinju isplivavati različite zlokobne stvari, a tvrtka briše svoje tragove, temeljito i smrtonosno…

• Šesta moć
    NN LIBSP 12

• Sesto potere
    NN SPEC 12

• Srećemo ponovno stare poznanike, vlasnike multinacionalnih tvrtki Biotech Incorporated i Net Corporation; na čelu Neta je William Campbell. Njihova istraživačka struktura DOD radi na tajnim ilegalnim genetičkim eksperimentima (genetska oružja nove generacije, ubrzano kloniranje, te projekt Genux)! Vidi #93 "Grad poroka"!
  • Godina je 2102.
  • Str. 41., ovo se odvija nakon razilaženja Nathana i Hadije; susret Olivije Olling i Nathana završio je s njima u krevetu, no tko zna kako su se stvar odvijale?
  • Sad kad gledamo budućnost, malo je čudno vidjeti kako se razbacuju disketama na sastancima uprave. Vidimo da postoje i muzički cd-i.
  • DAX - sustav izračunavanja indeksa gledanosti televizijskih emisija.
  • Str. 103., na zidu visi slika Francisa Bacona "Two Figures" iz 1953., prikazuje homoseksualni par.
  • Str. 144., CD Milesa Davisa, "Kind of blue".
  • Šesta moć, svakodnevna sposobnost genetičkog upravljanja nečijim prehrambenim navikama. Manipulacija i kontrola. Govori još o Četvrtoj kao tisak (Orson Welles, Quarto potere iliti Građanin Kane), i Petoj kao televizija.

Genetički marketing 22. stoljeća (po novom kalendaru)

I dok redovna serija jenjava i proizvodi vrlo često epizode prosječne kvalitete, moram priznati da su zadnja dva specijalca u rasponu od jako dobrog do izvanrednog. Viettijev "Dvostruki identitet" iznenadio me svojom žestinom, invencijama i dinamičnom i zanimljivom pričom (dok se u pozadini mreža plete), da bi sad tandem Piani/Ostini također vratio novim intrigantnim zapletom i zanimljivom pričom (zapletenom do neuobičajene mjere).

William Campbell & Erika Bender

Priča ima sve osobine dobrog krimića/noirea, tajanstvena ubojstva, fatalne žene i latentne (do dobro izražene) seksualnosti, složenijih likova; a sve to je upakirano u futuristički technotrillerovski celofan tipa Michael Chrichton. Velika pošast budućnosti definitivno su multinacionalne kompanije čija je savjest na vrlo niskom nivou, sve su orijentirane na ostvarivanje kompetitivnih prednosti, profita i služe se poslovnim metodama koje nimalo ne mare za ljudske živote i egzistenciju drugih. Što je gore, tako se briše slobodno tržište i kreira monopol, što konačno dovodi do gubljenja slobode i u utopijskim društvima čak i do totalitarističkih društava (kao što nam to zorno SF literatura predočava).

Projekt Genux kojeg su pokrenule kompanije krši same osnovne zakone prirode, manipuliranje genetskim materijalom da bi se tržišne indekse preokrenulo u korist kompanije. Neka vrsta genetičkog marketinga 22. stoljeća. Nathan u svojim završnim riječima daje ovom slučaju još zlokobniji kontekst, tko zna koje su bile granice eksperimentiranja tijekom projekte Genux; očito aludirajući na genetičku manipulaciju za druge svrhe, poput kreiranje mnijenja prema pojedincima, političarima ili konkurentima. Još jednu prikaz ljudskog korumpiranja stvaranja majke prirode i strašnu viziju budućnosti (koju nam donosi nagli razvoj tehnologije) nosi epizoda Grad poroka gdje žene bivaju klonirane i odgajane samo u svrhu prostitucije od malena. Trgovina ljudskim mesom koje je proizvedeno poput ovce Dolly samo za klanje/prostituciju/eksploataciju.

Kad su Ostini i Piani u pitanju, epizoda je uglavnom kriminalističke tematike, s više ili manje akcije. Tako je slučaj i ovdje, samo što su potencirane i tajne zavjere multinacionalnih kompanija i eksperimenti na polju genetike i marketinga. Mogu reći da je ideja/tema specijalca vrlo dobra i nije tako daleko od stvarnog načina da se na taj način pristupi postizanju poslovne premoći. Zanimljiv je i lik Erike Bender, zapravo vrlo važna figura u cijeloj priči. Vrlo promjenjivi lik, što karakternih što fizičkih osobina; a njezin dijapazon sposobnosti vrlo je širok, što ostaje diskutabilno do kraja. Malo je znanstvenica, pa sramežljiva cura, pa plaćeni ubojica, a onda žrtva okrutne sudbine i poetske pravde. Eh. Zanimljivo je također što uglavnom pratimo sve njezine korake, a Nathan se s njom uopće ne sreće, sve do finalne scene. Kad smo već kod Nathana, nije li nekako preuranjeno hopa-cupnuo u odvjetičin krevetić, i još se krevelji. Vrlo, vrlo neozbiljno, Nathane! A ja sam mislio da je Hadija djetinjasta zbog svoje ljubomore i ishitrenih odluka!

Kad uprava zasjeda

Šesta moć vraća nam novog/starog negativca, kojeg još ne možemo klasificirati kao pravog Nathanovog neprijatelja/archemesisa budući da se nisu ni sreli licem u licem. Da, dragi moji nathanofili, govorim o direktoru multinacionalke "Net corporation" - Williamu Campbellu! Čuli smo za njega u "Gradu poroka" (NN93), zatim u kratkom cameu u "Ubojstvo za Andyja Havillanda" (AA4b). I evo momka ponovno u našem specijalcu #12 (ponovno ga srećemo u SP14). Na čelu je tajanstvenog poslovnog kružoka zvanog D.O.D. (tajno partnerstvo Biotecha i Net Corporation), a glavna preokupacija dotičnog je genetički inženjering - više-manje. Nemilosrdan poslovni čovjek, s vrlo malo obzira poslovnoj etici. Zapravo ni nema razlike između cijele vrhuške mulinacionalki, svi su prikazani krajnje negativno, od Campbela, Benderice pa do ostalih članova. Vidim da ga je kreirao Piani, no kasnije ga preuzima Serra i pretvara u nešto više karakteristično svojim likovima većim od života.

Naglašenu žensku erotičnost nalazimo posvuda po epizodi

Resinanti mi je ostao u dobrom sjećanju zbog vrlo dobre epizode Grad poroka, no njegove crtačke sposobnosti su relativno ograničene i specifične. Imam dojam kao da voli eksperimentirati s ženskom odjećom, koja je redovito seksepilna i provokativna, i sjajna kao da ima fetiš na latex. Sve je nekako seksualizirano, samo što ovdje tema nije povezana s tim polusvijetom kako je bila kod "Grada poroka". Prema spomenutim karakteristikama bio bi savršen u sado-mazo ili pin-up tematskim stripovima… ;) Što i nije daleko od istine budući da je Resinanti i došao iz tih stripovskih voda. Neki baš imaju prirodni touch i afinitet prema određenim karakteristikama crteža.

Sve u svemu, vrlo sam zadovoljan specijalcem... Ima intriga, zavjera, prave detektivske istrage, dobar zaplet, novi archnemesis na pomolu, zamamne žene, male privatne strasti i opsesije; ima za svakoga pomalo. Možda na momente i na prvu konfuzna priča, no kod drugog čitanja sve jasno sjeda na svoje mjesto. Šestu moć, koja slijedi nakon moći tiska i televizije (pete i šeste) Nathan definira kao svakodnevnu sposobnost genetičkog upravljanja nečijim prehrambenim navikama. Za početak prehrambenim, kasnije svemu ostalome, a tko zna gdje je tome kraj. Kako je perfidna manipulacija potrebama i kontrola ljudskih navika u današnje vrijeme, pitanje je imamo li uopće prave slobodne volje, uslijed ispiranje mozga koje nam nezaobilazno nameću masovni mediji. Bombardirani smo raznim zavaravajućim sloganima sa svih strana: Internet, televizija, novina; a sve je teže razlučiti što je istina, kao što je i sve lakše manipulirati slobodnom voljom čovjeka. Uostalom ne moramo niti misliti, sve pametniji strojevi (i sve sugestivniji marketing) sve više toga rade za nas. Nije se teško zapitati, poput Nathana u njegovom završnom monologu: Kakav svijet želimo ostaviti u naslijeđe svojoj djeci?

NN LIBSP 10 Prijetnja s neba

NN LIBSP 13 Ubijte Nathana Nevera!

10, 7, 7, 9

"Šesta moć" je jedan od dobrih "pokazatelja" koliko je NN napredovao kroz jedno desetljeće kao serijal i koliko se povećanjem kontinuiteta povećala i sama složenost priča. Ono što je '95. bila "Babilonska biblioteka", to je 2002. ovaj specijalac.

Iako je se Serra tada dohvatio zanimljivije teme, Ostini i Piani ovdje na genijalan (i jako, jako kompleksan) način pričaju o eksperimantima velikih korporacija koji obuhvaćaju manipuliranje uma osobe tako da ista voli/bude opsjednuta/kakogod određeni prehrambeni proizvod, dok je ustvari u pitanju nešto puno ozbiljnije, kako nam to genijalan kraj i sugerira. A uza sve to uspijevaju ugurati i pristojnu dozu akcije i nekoliko podzapleta koji dodatno podižu kvalitetu priče.

Resinantija ne volim previše, ali vidi se da si je dao truda. Villina naslovnica nam ama baš nimalo  ne nagoviješta što nas očekuje u epizodi, čak jedva da ima veze s jednom scenom u istoj, ali što mogu kad sam lud za njegovim detaljnim crtežom ;)

Ovo je jedna od onih priča koju bih dao u ruke onome tko misli da je NN loš serijal, ali i tko općenito samtra strip glupošću.

Samo šteta što mu nakon čitanja vjerojatno nište ne bi bilo jasno...

20.12.2013
    17:06:00 sati
  • Jerry Krause

8, 9, 7, 7

Jedan od elemenata koji me je uvijek fascinirao u serijalu je i onaj koji prikazuje svu brutalnost političkih manipulacija i moći multinacionalnih kompanija kojom kontroliraju svijet. Kako i ne bi bila zanimljiva ova tematika kad je možemo poistovijetiti s našim svijetom u kojima smo i sami obični mravi u rukama velikih moćnika.

Dvojac Piani/Ostini izvrsno barata pričom i unatoč velikog tekstualnog dijela epizoda ne gubi pozornost svih 160 stranica.. Središnji i najfascinantniji lik u epizodi je onaj Erike Bender i šteta što je više nećemo gledati. Svakako jedan od najzanimljivijih specijalaca dosad.

Resinanti se ovdje i nije nešto pokazao za razliku od "Grada poroka" kao ni Villa u još jednoj od svojih prosječnih naslovnica kad je riječ o Nathanu.

22.12.2013
    00:00:00 sati
    Jerry Krause

7, 7, 6, 5

Ne znam tko je ovo na naslovnici, ali Nathan sigurno nije... osim ako nije dobio šakom pozubima. Crtež prihvatljiv, a priča i nije baš nešto extra dobra.

23.12.2013
    21:54:00 sati

9, 7, 7, 6

Jedna jako dobra priča u kojoj me je najviše dojmila zadnja strana t.j. sami kraj,ali koliko god priča bila dobra, imam dojam da u njoj ima previše naivnih i neuvjerljivih situacija za jednu priču smještenu u budućnost(poput onog ubojstva novinara automobilom). Stranice od 39 do 41 bi trebalo izbaciti iz ove epizode ...cviječe, romantična večera sa starom prijateljicom,pa ono polugoli se grle,a voljeli bi da ono što su nekad "konzumirali" bude samo ljepa uspomena,poljubac u čelo i laku noć?! Tu dobivamo dojam da su Nathan i njegova stara prijateljica samo zajedno spavali niti ne pokušavajući se prisjetiti "starih dana",te osvježiti uspomene,a Nathan u očima čitatelja ispada "mekušac". Wtf? ...e moj Nathane, odi ti ljepo Dylanu na instrukcije!
    24.12.2013
    23:25:00 sati

8, 8, 8, 8

Vrlo vrlo dobro. Lijepo je gore navedeno kako crtač ima neki fetiš prema ženskim nogama, obući, stopalima...

25.01.2015
    15:55:00 sati

10, 9, 8, 8

Ovaj broj, po svojoj intrigantnosti i kompleksnosti radnje, svakako spada u sam vrh Nathanovih specijalaca.. Šesta moć kao moć upravljanja nečijim prehrambenim navikama je jedna odlična ideja i skidam dvojcu Piani/Ostini kapu na tome.. Ostaje žal zbog smrti Erike Bender koja se pokazala kao veoma interesantan lik, ali nam zato i dalje ostale William Campbell od kojeg očekujem velike stvari u epizodama koje nam dolaze.. Resinantijev crtež mi se nikada nije nešto posebno svidio, no u ovoj mu se epizodi stvarno mora priznati (kao što je recenzent napomenuo) da si je dao truda.. Naslovnica je lijepa, sa dosta detalja, no bilo bi bolje da je ipak malo više vezana uz samu epizodu..

01.04.2019
    08:34:00 sati
  • karuro

8, 8, 6, 7

Meni jako dobra epizoda. Kao u ostalom svaka iz specijal serije. Sesta moc prikazana kao manipulacija potrebe za hranom koja je zapravo samo pokusni dio glavnog pokusa kojem je cilj manipulacija svim ljudskim potrebama i zeljama sto se vidi na zadnjoj stranici stripa.

08.09.2019
    13:08:00 sati
    karuro