Preživjeli s Titana

NN LIBSP 15 | 162 str.

Nathan je ponovno u spasilačkoj ekspediciji na Saturnovom trećem mjesecu, Titanu. Ovaj put mora istražiti što se desilo s kolonistima kojima se prije dvije godine izgubio svaki trag. Na Titanu ih dočeka iznenađenje u vidu napada nepoznatih bića i letjelica dok im u orbiti marsovska krstarica predvođena pukovnikom Austinom napada i zauzima brod...

• Preživjeli s Titana
    NN LIBSP 15

• I sopravvissuti di Titano
    NN SPEC 15

• Epizoda se indirektno nastavlja na epizodu iz redovne serije u NN SR 131 "Misterij trećeg mjeseca".
  • Vigna na početku postavlja gotovo identičan uvod sa spasilačkom ekspedicijom s četiri člana koja hita prema trećem Saturnovom mjesecu, Titanu. Ovaj put idu u spašavanje nestalih kolonista, a u prvoj epizodi su išli u potragu za nestalim znanstvenim ekspedicijama.
  • Nathan je posjetio Saturn i u trećem gigantu u NN G3 "Nova budućnost" u prekrasnim scenama bacanja kamenčića po Saturnovom prstenu.
  • Neki od filmova koji su inspirirali Vignu: "Alien", "Planet tame" i "Misija na Mars".
  • Kapetan svemirskog broda Resurgo, Vassyli Komaneci svojim izgledom podsjeća na Seana Cooneryja u filmu "Lov na Crveni Oktobar" kao kapetan podmornice, Marko Ramius.
  • Catalex - nezaobilazna droga koja se ubrizgava u tijela putnika kako bi se ublažile posljedice dugih putovanja u svemiru.
  • Str. 23., scena hodanja Boba Kentuckyja u prostoriji s umjetnom gravitacijom je hommage Kubrickovom remek-djelu "2001.: Odiseja u svemiru".
  • Str. 47., Link u komori za održavanje svojih funkcija u neobičnom prizoru u kojem skida glavu sa svog tijela kako bi nadogradio svoje bioelektroničke krugove.
  • Str. 83. otisci prstiju neljudske vrste na zidu staklenika na Titanu podsjećaju na Eugenea Victora Toomsa, lika iz jedne od epizoda Dosjea X, genetskog mutanta serijskog ubojice koji je imao sposobnost savijanja svojih mišića i kostiju provlačeći se i kroz najsitnije otvore.
  • Str. 86., Link je prvi put upotrijebio program za samopopravljanje koji mu je omogućio da ponovno sastavi rastavljene dijelove svog tijela.
  • Nedosljednosti: str. 21-22, nevjerojatno je da Nathan nije znao ništa o tome gdje, s kim i u koju misiju ide.
  • Opet imamo, nelogično, malobrojnu posadu od 4 člana za ovu opasnu misiju na daleki Saturnov satelit. Za razliku od prethodne misije ovaj put je u posadi jedan član Agencije Alfa, android Link.
  • Nezamislivo je da je postojao samo jedan dobrovoljac za ovaj daleki put , Bob Kentucky koji je uz to očito psihički nestabilna osoba.
  • Str. 115., 2. vinjeta, Nathanu se kao iz vedra neba stvara kabel u ruci kao neki znak providnosti za spašavanje narednice Jackson.
  • Treća Vignina epizoda u specijalnoj ediciji. Još je napisao i NN SP 1 "Cybermaster" i NN SP 7 "Otok s blagom".
  • S druge strane ovo je Vercellijevo četvrto pojavljivanje u serijalu. Crtao je oba team-upa s Martinom Mystereom u MMNN SB 1 "Zarobljenik budućnosti" i MMNN SB 2 "Tajna baze Drugdje te gigant NN G9 "Paralelni univerzumi".

Opće je poznata stvara u svijetu umjetnosti da se autori nakon nekog uspješnog djela vole vraćati istoj toj tematici nastojeći iskoristiti zlatnu koku koja im je priskrbila uspjeh, a time podilazeći i publici zbog kojih se, u krajnju ruku, ta djela i pišu. Tako imamo niz primjera i u stripovskom svijetu kad se često reaktiviraju neki likovi ili određena tematika koja je polučila veliku popularnost kod čitatelja. Nećemo ulaziti sad u širinu koliko je to ispravna stvar, jer se često znalo desiti da bezbrojna reanimacija nekih likova izazove kontraefekt u vidu blijedih nastavaka. To se već zove cijeđenje zlatne koke do iznemoglosti i čest je slučaj kod Bonellija i njegovih popularnih junaka.

Što se Nathana tiče, može se reći da autori nisu pretjerali s povratcima nekih popularnijih likova ili tematika i da su većinom bili s mjerom i u službi neke nove velike priče. Ali što reći kad se autori odluče cijediti staru priču koja ama baš nikako to ne zaslužuje i koja je tako blijedo prošla kod čitatelja? To se upravo dogodilo s epizodom koja je pred nama i koju ćemo detaljnije analizirati.

Prva stvar koja se u startu pričinila vašem recenzentu je deja-vu, ali nakon povratnog iznenađenja i znajući tko je scenarist ove epizode sve mi je bilo jasnije. Vigna nas je svim i svačim u zadnje vrijeme znao neugodno iznenaditi, pa tako više nije ni čudno da je posegnuo za reciklažom jedne svoje stare priče. Svi znamo koliko su slabašne bile epizode koje smo posljednjih godina čitali od njega, ali ova blijeda kopija od jednog od idejnih tvoraca NN serijala opet me je uspio iznenaditi serviravši priču čija je podloga, kako rekoh, jedna od njegovih brojnih nezamijećenih epizoda.

"Misterij trećeg mjeseca" (NN SR 131) bila je epizoda koja je u startu imala svog određenog potencijala, ali se Vigna poslije potpuno izgubio sa svojim metafizičkim elementima koji su potpuno razvodnili priču. Podsjetimo se, Nathan se s još tri člana posade zaputio na daleki put na Titan, Saturnov treći mjesec tražeći tragove nestalih znanstvenih ekspedicija i tu je upao u košmar svojih i tuđih noćnih mora koji su, ispostavit će se, izazvali generatori za odražavanje života. Sve je to bljedunjavo na kraju ispalo ostavljajući ravnodušan osjećaj kod čitatelja. I vjerojatno se ne bi više nikad sjetili ove epizode da se Vigna nije opet sjetio Titana i ponovno postavio gotovo istu tematiku. I to čak u specijalnoj ediciji što znači da ipak mora imati nekog asa u rukavu kad je epizoda završila kao specijalac. Idemo vidjeti je li u tome i uspio.

- Kolonizacija Titana

Odmah ćemo morati vući neizbježne usporedbe s gore spomenutom epizodom. Kod "Misterija trećeg mjeseca" na Titanu se izgubila komunikacija s čak dvije znanstvene ekspedicije koji su napravili laboratorije istražujući uvjete na ovom atmosferski negostoljubljivom Saturnovom mjesecu. Ovaj put radi se o gubitku svakog traga kolonistima na Titanu, osoblju i tehničarima svemirskog broda Resurgo koji su sa svojim obiteljima odlučili nastaniti ovaj treći Saturnov mjesec. Koji vrag im je bio u mislima da ga nastane to samo Vigna ima u glavi s obzirom na loše atmosferske uvjete i činjenice o horor dešavanjima koji su se desile prije nekoliko godina s Nathanom u glavnoj ulozi. Ali hajde, ako progutamo stvar da ljudska vrsta uvijek istražuje i traži nove izazove došli smo do šarolike lepeze likova koje nam je Vigna predstavio. Tu su u prvom redu trezveni kapetan broda Vassyli, doktor Raikonen, muškobanjasta narednica Jackson, poručnik Karashi sa svojom dječicom Fatimom i Klajdijem te Samira Goddell, važna članica tehničkog osoblja za komunikaciju. Sad kad smo upoznali većinu članova osoblja, svi oni puni nade pristižu na Titan, ali ih čeka jezovito iznenađenje u vidu napada nepoznate vrste. Horor elementi su tu, Vigna je ovaj put detaljnije postavio zaplet i čekamo kako će se radnja dalje razvijati...

- Nathanova ekspedicija

Sad nam, dvije godine poslije prekida komunikacije s Resurgom, a čak deset od prijašnjih događaja iz redovne serije, opet slijedi spasilačka ekspedicija, naravno, s Nathanom na čelu. Tu je neizbježni catalex za ublažavanje posljedica dugog putovanja svemirom i tri nova člana koja su krenula s Nathanom. Odmah u startu vidljivo je Nathanovo iznenađenje što je opet blizu Titana, jer mu očito Darver ništa nije prije rekao. Još jedna nelogičnost u Vigninom scenariju da jedan vrhunski agent nema pojma u kakvu misiju ide, a sve potkrijepljeno Darverovim mlakim obrazloženjem da Nathan mora biti kao vojnik u službi koji mora ulaziti u misije bez pogovora. Još nešto što bode u oči je malobrojnost spasilačke posade. Razumljiva je činjenica da je dug put, ali pitanje je što može uraditi četvoročlana posada za spas cijele kolonije ljudi, pogotovo zbog neugodnih iskustava od prije deset godina. Bar ovaj put imamo još jednog člana Agencije Alfa, nezaobilaznog i pouzdanog androida Linka. Tu su još i Demetra Kanavakis, stručnjakinja za naseljavanje u svemiru te Bob Kentucky, vojnik dobrovoljac i sin uvaženog admirala Kentuckyja. Šarolika posada se pri dolasku dijeli na dva tima, Nathana i Demetru koji nevidljivom letjelicom odlaze na Titan dok Link i Bob ostaju na brodu. Tek slijede prava iznenađenja kako na Titanu tako i na brodu...

- Marsovska krstarica i Pretorijanske spletke

Nathan i Demetra jedva izvlače živu glavu od napada nepoznatih letjelica i pronalaze utočište u nastambi u koju su se smjestili preostali preživjeli s Resurga. Niti Linku ne ide ništa bolje budući da im je brod okupirala marsovska krstarica na čelu s pukovnikom Austinom, a Link je rastavljen. Reklo bi se mat pozicija, ali ne i kad je Link u pitanju. Uspijeva okrenuti situaciju u svoju korist dok istovremeno Nathan s kapetanom Vassylijem, narednicom Jackson i ostalima pokušava dokučiti tko stoji iza svih ovih napada. Čim je otkrivena marsovska krstarica bilo je jasno da Pretorijanci imaju svoje prste u svemu ovome i da u stvari Titan nije opsjela neka nepoznata alienska vrsta već je riječ o njihovim mutantima i letjelicama koje su prilagođene Titanovoj atmosferi. Tu počinje otvorena borba za opstanak na ovom negostoljubljivom Saturnovom mjesecu...

- Vignin scenarij: "pro et contra"

Opet ćemo napraviti nezaobilaznu usporedbu s epizodom iz redovne serije, jer, jednostavno rečeno, to se zbog Vignina scenarija ne može izbjeći. Idemo prvo vidjeti koje je Vigna pozitivne stvari napravio u epizodi. Dakle, predložak je gotovo identičan. Nathan ide tražiti nestale koloniste, a u "Misteriju trećeg mjeseca" riječ je bilo o nestalim znanstvenim ekspedicijama. Sama postavka u oba slučaja je sasvim solidna i iz nje autor uz malo mašte može razviti dobru priču. Ovaj put Vigna je izbjegao metafizičke i parapsihološke elemente vjerojatno ponukan mlakom reakcijom prethodne priče. Ovaj put napravio je mješavinu "Aliena", "Planeta tame" i "Misije na Mars" što je u konačnici ispalo puno bolje za cijelu epizodu koja je ovaj put bila okrenuta k horor elementima uz veću dozu intrige tako što je uključio Pretorijance iz sjene u samu igru. Isto tako scene spašavanja preostale posade s Resurga izgledaju sasvim solidno i imaju svoju napetost koja podiže priču. Ono čime je Vigna ugodno iznenadio je i efektan prikaz Linkovih sposobnosti samopopravljanja vlastitog tijela koje je bilo rastavljeno. Uz sve njegove sposobnosti sad smo se uvjerili u još jednu koja je posebno atraktivna i zanimljiva.

Međutim, kad sve zbrojimo ipak imamo dosta više rupa u scenariju koje su nelogične i nedovoljno dobro obrađene da ipak prevladavaju naspram pozitivnih elemenata u epizodi. Prije svega, opet nelogično postavljanje samo četiri člana u spasilačku ekspediciju. Znamo da je dug put, ali zar ne postoje na Zemlji dovoljno resursa da pošalju brojniju posadu na udaljeni kutak svemira, jer teško je očekivati da će četvoročlana posada uraditi išta konkretnije za brojnu koloniju ljudi, pod uvjetom da je preživjela na Titanu. K tome još, Nathan uopće nije imao pojma gdje i s kim ide, jednostavno je popio catalex i odspavao cijeli put. Ako ubrizgavanje catalexa u tijelo još i možemo prihvatiti kako to da nije imao pojma gdje ide. Sve je, kako smo već prije spomenuli, objašnjeno mlakim Darverovim obrazloženjem da on kao agent u službi mora slijepo prihvaćati zadatke. Ali Vigni očito treba ukazati da Nathan nije bilo kakav agent i kao takav je morao prije znati koji je cilj zadatka. Vignina stara boljka je i lošija karakterizacija likova. U moru likova koji su se izredali kroz ovu epizodu razumljivo je da nije mogao nešto posebno razviti njihove osobnosti. Ali ono što posebno iritira je lik Boba Kentuckyja, mladića koji je bio dio spasilačke ekspedicije. Prva Vignina nelogičnost je da je on bio jedini dobrovoljac za ovaj daleki put. Potpuno neshvatljivo da se ne može odrediti kvalificiranija posada za ovu opasnu misiju. Još neshvatljiviji je Kentuckyjev karakter. Lik je očito psihološki nestabilna osoba koja ne podnosi niti šalu na vlastiti račun, a kamo li da ga staviš u neku ozbiljnu situaciju. Zbog njegova gnjeva i neopreznosti marsovska krstarica i zauzima brod, a što tek reći kad se nađe na ispitivanju kod pukovnika Austina. Izrazito iritantan lik kojeg Vigna neuvjerljivo pokušava opravdati njegovim samoubilačkim činom za spas posade.

Već smo prethodno vidjeli koliko je Titanov planet idealan za neku SF-horor atmosferu i Vigna se time na početku i vodi. Međutim kako idemo prema kraju sve to postaje razvodnjeno. Nepoznata bića postaju u stvari mutantske jedinke Pretorijanaca za čiji nastanak je vjerojatno svoje prste imao nezaobilazni Mister Alfa. Vigna ovdje dosta tanušno objašnjava ove činjenice koje su mogle biti dio velike intrige. Ali na kraju ne vidjesmo niti traga Pretorijancima niti što konkretno pletu na ovome planetu osim da se na njemu događa nekakva nuklearna reakcija. Ali s kojim točno ciljem i što u stvari Pretorijanci žele napraviti na Titanu, sve je ostalo nedorečeno. Vigna je sve sveo na akciju spašavanja koja je, istina, u nekim trenucima atraktivna, ali previše zauzima prostora za razvitak radnje tako da smo intrigantne trenutke vidjeli samo u naznakama. Da li možda Vigna možda razvija priču koja će biti dio velikog Viettijevog plana o Ratu svjetova i borbi za prevlast u Sunčevom sustavu imamo tek za vidjeti.

Vercelli je u zadnje vrijeme tek krenuo sa svojom karijerom u NN staffu. Ovaj poznati crtač pustolovina iz MM svijeta solidno je započeo svoj put u NN serijalu kroz team-upove s Martinom Mistereom, a nakon toga je neposredno prije ovog specijalca debitirao u prvoj solo NN epizodi u NN G9 "Paralelni univerzumi". Ne može se reći da ovdje nije dobro odradio posao, ali nije ni blizu vrhunskim ostvarenjima. Neizbježna je opet njegova usporedba s De Angelisom u prikazu scena na Titanu. De Angelis je u "Misteriju trećeg mjeseca" briljirao jezovitim i tjeskobnim prikazom Titana koji je bio u službi priče. Vercelli se dosta solidno snalazi u prikazivanju scena na Titanu mada ni blizu De Angelisu. Vidi se da je pustio ruku u crtežu koji više nije čist kao recimo u prvom team-upu čime je postigao dinamiku i atmosferičnost epizode. Ali s druge strane ostaje ona njegova stara boljka sa sitnim proporcijama likova koji u nekim scenama nikako da se efektno uklope u crtež. Najveći problem u svemu ovome je što Vercelli nema nekih atraktivnih prizora iako je scenarij to svakako omogućavao. Uglavnom solidan crtež, ali ni približno crtačkom standardu ovog serijala na koji smo navikli.

De Angelis je fino obuhvatio bit epizode jezovitim Nathanovim licem u atmosferi Titana te Linkovom odvojenom glavom koja i jest najimpresivniji dio epizode. Uz ugodan kolor svakako da smo dobili naslovnicu koja zadovoljava De Angelisov standard u serijalu.

U rezimeu same epizode Vignino djelce izaziva oprečne emocije. Sigurno da postoje dijelovi epizode i scene koje vrijedi zapamtiti. Ali generalno gledano, Vigna opet nije uspio dovoljno razraditi svoju ideju, ali na to smo od njega redom navikli gledati u posljednje vrijeme. Neizbježno je bila i usporedba s epizodom iz redovne serije čiji je zaplet bio gotovo identičan s ovom. Ovaj put je Vigna bio puno konkretniji i nije se zapleo u neke psihološke elemente, ali očito nije imao snage da razradi priču u dovoljno intrigantnom smjeru čime bi bolje privukao čitatelje. Ovako smo dobili prosječan specijalac koji je u sebi imao veliku priču koja nije dovoljno konkretizirana. Ali svi već ionako znamo da je to priča Vignina života u serijalu.

Timeline (vremenski slijed događaja) na Titanu

2100. god. (po novom kalendaru) - poslana prva robotska posada na Saturnov treći mjesec s ciljem izgradnje laboratorija koji bi mogao primiti ljudsko osoblje.

2101. god. - nakon šest mjeseci baza je dovršena. Znanstvena ekipa pod vodstvom doktora Demetriusa Zoltana pošla je onamo započeti svoja istraživanja.

2102. god. - sve veze s bazom su iznenada prekinute. Svemirskom brodu "Bradford" koji je trebao zamijeniti Zoltanovu ekipu također se izgubio svaki trag.

2102. god. - dva mjeseca poslije poslana je specijalna jedinica na čelu s Nathanom da istraži što se u stvari točno tamo dogodilo.

2107. god. - svemirski zemaljski brod "Resurgo" prevoze članove posade i njihove obitelji kako bi kolonizirali Titan. Ubrzo po dolasku im se gubi svaki trag u komunikaciji.

2109. god. - sa Zemlje šalju novu spasilačku ekspediciju, ponovno na čelu s Nathanom i ovaj put pridruženim Linkom da pokušaju otkriti gdje su nestali njihovi tragovi.

NN LIBSP 14 Čovjek koji je izazvao smrt

• thekide

7, 7, 7, 7

Da, možda nam nije trebao nastavak „Misterije trećeg meseca“, ali mora se priznati da je ovo ipak značajno bolje. Vidi se da je Vigna odradio kvalitetnu pripremu i maximalno nam dočarao uslove života na Titanu. Naravno, ima tu puno rupa, i Jerry ih je sve naveo (osim jedne – zašto se Link nije sastavio čim ga je poremećeni poručnik razbio? Što je čekao da Marsovci osvoje spasilački brod i tek onda da krene u akciju?), ali ukupno gledano, ovo je najbolji Vigna u poslednjih par godina, i kako god okrenemo on je trenutno jedini NN scenarista koji piše prave SF priče. Vietti se suviše koncentrisao na zemaljska dešavanja i krimi priče (sa minimalnim dozama SF elemenata – klonovi, telepate...). Čak je i Medda u sličnim vodama sa ubačenim političkim orbitalnim igrama.

Gino Vercelli je poprilično promenio stil - od čistunca iz prvog MM&NN team-upa nije mnogo ostalo. Šteta, više mi je prijao ranije, što ne znači da se ovde manje trudi, ima tu gomila lepih detalja ali i gomila nepotrebno precrtavanih scena od De Angelisa, čak sam primetio nekoliko i od Tofanettija!

„Da li možda Vigna možda razvija priču koja će biti dio velikog Viettijevog plana o Ratu svjetova i borbi za prevlast u Sunčevom sustavu imamo tek za vidjeti.“

Da, upravo to radi. Ugurao se tamo gde ga niko nije zvao i Vietti naravno nije mogao da mu kaže marš napolje. Pošto su Orbitalni rat kontrolisali samo Vietti i Serra, onda se Vigna maximalno uvukao u posleratna dešavanja i budući rat. Skoro trećinu Rata svetova je samostalno napisao i jedino nam ostaje nada da ga je Vietti kontrolisao i gurao u pravom smeru koliko je mogao.

Ipak, ovaj specijal će ostati zapamćen najviše po prvom sukobu između marsovske vojske i Zemlje. Možda je u pitanju mali sukob ali nikako nije beznačajan, jer se pominje i marsovsko ministarstvo odbrane koje kontroliše vojne experimente na Titanu.

03.04.2017
    13:40:00 sati
    thekide

6, 7, 7, 8

Moram reći da sam i ja sasvim ugodno iznenađen ovim specijalcem, nekako zaboravljam da Vigna za razliku od Pijania ipak ima određene scenarističke kvalitete kojima može učiniti priču zabavnom. Utjecaj filmova kao što su Pitch Black i Mission to Mars je očit, no kod ovakvih tema ne može se očekivati previše originalnosti.

Vercelli je solidan, no kao što kaže Thekide, čim bi ga se uspoređivalo s De Angeliosvim radom na prequelu epizode, nebi izgedao baš predobro.

28.10.2017
    08:21:00 sati