Zmajeva osveta

NN LU 58/59 | 188 str.

Stari Nathanov neprijatelj Athos Than vraća se na scenu provođenjem svoje osvete koja će se desiti u obliku najvećeg turnira u svemiru. Za to mu je potrebno riješiti se starih junaka i pribaviti nove, još jače borce koji će se boriti do smrti. Dakako, najveći izazov upućen je samom Nathanu, koji mora spasiti sebe i učitelja svog starog učitelja Lia-Xiaolonga!

Priča 4

• Zmajeva osveta
    NN LU 58
  • Završni turnir
    NN LU 59

• La vendetta del drago
    NN SR 58
  • Il torneo finale
    NN SR 59

• Athos Thanovo (anagram od Thanatos, ali i sadrži i ime Bruceovog glavnog neprijatelja iz Enter the Dragon - Han) treće i posljednje pojavljivanje; NN SD 3/4 «Operacija zmaj», NN #22 «Demoni»
  • Sudbina hrama Shaolin obrađuje se i u epizodi NN #150 "Shaolin" (Vigna/Mutti-Martino) gdje opet susrećemo stare likove
  • Završni turnir po nivoima koji se trebao odvijati u osamljenoj pagodi u Koreji u kojima se svaki put bori šampion u drugačijoj borilačkoj vještini (3 izazivača) trebao je biti finalni rasplet Bruce Leejevog filma «Game of death» kojeg nikad nije završio zbog svoje nenadane smrti; također, prvi i drugi izazivač su imali simbole Tigra i Zmaja
  • Osim što Vigna koristi mnoštvo njemu karakterističnim elemenata, u ovom broju također imamo i mnoštvo citata crtača gdje su uzete skoro cijele vinjete; npr. originalna naslovnica #59 je slična onoj iz #4, u #58. borba od str. 5-8 između Thana i Chena slična je #3, str. 5-9. borbi između Nathana i nepoznatog, #58 str. 47-50., mjesto i način na koji Nathan pokazuje tehniku uravnoteženja Jacku jednak je načinu kako i gdje je to pokazivao Legs u NN SD #3 «Operacija zmaj» 69-71, u #59 str. 77,78 između Jerryja i Martina (bili su Jerry i Joe Sardus #4 28-31)
  • Str. 50., "Vidjeti Moć mašte 1995."?! – Vjerojatno se misli na Fantascienza 1995; epizoda u kojoj se spominje Nathanovo dječaštvo je al95 «Storie di un futuro passato», naime Athos Than prodao je hram Shaolin i svog učitelja yakuzama (prije 27 godina)
  • Ovo je priča dio biografskog ciklusa koje se bave Nathanovim životom. Za dosta više detalja o Nathanovom životu potrebno je pogledati u dosad neobjavljenim almanasima (al94 «La Pietra antica», al95 «Storie di un futuro passato», al96 «La Giovinezza di Nathan Never», al97 «La Stagione dei dischi volanti», al98 «Il Ragazzo che scoprě l’universo»,), te u regularcima «Srcu tame» i «Posljednjem valu». A ima ih još i nespomenutih...
  • #58 - Str. 29., 4. vinjeta, Joe Sardus prebire knjigu Jacquesa Preverta; 3. vinjeta na ručniku "US Army" – kako se lagodno živi na račun vojske ;), Str. 33. klasična greška - "izađi vani!"
  • Str. 40, borac Black Lothar možda dolazi od Lothara, sidekicka strip junaka Mandraka
  • U ovom broju Lepkowsky je napisan sa –y kao i u originalu, dok je u prvom susretu pisan –i
  • Str. 73. 2. vinjeta, registracija NW-1045 (znači li to što?); tehnologiju cloakanja Thanu je razvio ludi profesor Odaka!
  • Likovi, kao u većini slučajeva, imaju znakovita nazivlja: Bruce Brandon (Bruce Lee, Brandon Lee), Athos Than (Thanatos), Dragon Island, Dragon star (vidi "Enter the dragon"), Robert Clouse (redatelj "Enter The Dragon ", "Game of death"), Jerry i Martin (komičarski par Lerry Lewis i Dean Martin), Bill Sunday (Dhalsim iz Streefightera i Kareem Abdul Jabaar iz "Game of death"), Kwai Chen je naziv lika kojeg je Bruce Lee impersonirao u raznim borliačkim filmovima
  • Borac Tiger vjerojatno je "L’uomo tigre/Tiger Mask" iz istoimene japanske mange i animea koja je u Italiju došla 1980. i stekla veliku popularnost; u domicilnoj zemlji Tigrova maska inspirirala je stvarne natjecatelje u wrestlingu da preuzmu izgled Čovjeka tigra
  • #59 – Str. 3., semisplash vinjeta – ma kakva "dolina Gadalasa"?; zatim motiv rijeke koji Vigna jako često rabi u svojim pričama; 2. vinjeta – Nathan i prijatelji Peter Finney i Kathy Teller (vidi tužnu "Priča o Kathy Teller")
  • Str. 12., Ilijana - "yazuka"?, valjda yakuza
  • Str. 17., opet neprevedeno "Riccardo Lavljeg Srca" – Richard Lavljeg Srca, "Velikog Pietro" – Veliki Petar, "Veliki Carlo" – Karlo Veliki; jedino je "Kralj Artur" ostao živ i preveden ;)
  • Str. 18., Kwai Chen govori mladom Nathanu da mora razviti umjetnički život, posebno knjige i umjetnost (što se kasnije očitovalo kao sklonost prema kolekcionarstvu)
  • Str. 19., na polici: Poems (???), Simarillon (Tolkien), Lord of the rings (opet Tolkien), Treasure island (Robert Louis Stevenson)
  • Str. 21., Nathanov pas se zove Bruko; str. 24., sad je već dolina "Gandalas"!
  • Borci: profesor Sunday Bill (lukavost i inteligencija) je kao Karem Abdul Jabaar vs. Dhalsim, Tito Wronsky (sirova snaga), Pen Chong (brzina), Jerry Tiger (potpunost)
  • Str. 27/28 "Sedam osnovnih pravila" hrama Shaolina, vjerojatno postoje i u stvarnosti
  • Str. 35., raskrinkavanje kamufliranog astrobroda desilo se u SD NN #38 "Tri istine"
  • Str. 75., "Gdje to idete ekscelencijo?" – jel ovo sigurno pravilan izraz?
  • Greška! Borbe se odvijaju u bestežinskom stanju, no pojedini leševi znaju ležati na podu?!
  • Str. 89., zgodna dosjetka s filmom koji se odvrti pred kraj "The life of Athos Than" (a thanatos je smrt, heh!)
  • Terry Ying postaje novi sensei hrama Shaolin!
  • Otok Loppodine – lokalitet na Sardiniji u provinciji Ogliastra, La Sa Strumpa (borba Sardinijanaca) Joea Sardusa je lokalni borilački sport sa Sardinije

"Kad naiđeš na pravo prijateljstvo njeguj ga i smatraj svetošću, jer ne postoji ništa bolje od dugotrajnog prijateljstva..."

Čitali smo... Athos Than na svom Dragon Islandu organizira veliki meč stoljeća. Osim što je veliki štovatelj borilačkih vještina i Jeet Kune Dooa, Than je i tehnofreak, što će reći da se živo interesira za razna tehnološka dostignuća, primjerice naprave za nevidljivost, uporabu mikroorganskih razvojnika koji omogućuju mentalnu dominaciju nad živim subjektima, mentalno upravljanje na daljinu itd. Naš vrli junak, Nathan, pobjeđuje u svim pogledima, a Than se na kraju zaklinje da će već jednom izvršiti svoju osvetu. Nakon dvije godine započinje prvi dio svoga plana, a to je mentalnom sugestijom ga uvjeriti da su demoni među nama. Tu se u priču ubacuje i genijalni znanstvenik Lepkowsky. Dakako, Nathan se uz pomoć svojih odanih prijatelja odupre obmani. I tako par godina kasnije, Than provodi svoj posljednji čin osvete uz pomoć svog odanog "mozga" Lepkowskog i ovaj put organizira novi borilački turnir na Zvijezdi smrti odnosno Dragon staru!

Incipient ludi!

U prošlom broju čitali smo Rujuovo stremljenje prema superherojštini, a ako se sjećamo prije toga, Vigna je obradio epizodu o jednoj važnijoj osobi Nathanovog dječaštva – Kathy Teller. Ona se naime, pojavljuje i ovdje, no vidimo i sad da im nikad nije bilo suđeno. Tu su i likovi iz «Operacija zmaj», Terry Ying i Bruce Brandon koji padoše totalno u drugi plan, možda parcijalno zanimljivi crnohumorni rasplet događaja između generalice Talbot i ex-generala Powersa, Alfred E. Newman kao menadžer borbi još funkcionira u opticaju. Vigna je ubacio i mali podzaplet sa problematikom između dva nekadašnja najbolja prijatelja Jerryja zvanog Tiger i Martina s bioničkim protezama. Tu je i treća linija koju je Vigna odlučio ubaciti, a to su prijatelji Nathanove obitelji - Kwai Chen i ostarjeli sensei Li-Xiaolong.

"Ali iznad svega, slijedi svoje srce... Smij se i pjevaj, budi velikodušan prema samome sebi i uvijek traži maksimalno od svog tijela i od svog duha..."

Bruce Lee udara majstora Kareema, iz "Game of death"

Osim što je paletu likova i karaktera prenio iz prošlih epizoda, prenio je također i hommage velikom majstoru Jeet Kune Doa Bruceu Leeju. Samo što ovaj put za predložak nema "U zmajevom gnijezdu" već nikad snimljenu, originalnu Leejevu "Game of death" kombiniranu sa Clouseovom travestijom "Tower of death". Uz toliko sličnosti u radnji dobro da i Casini nije pribjegavao kopiranju samih vizualnih identiteta likova, a tko zna, srećom možda film nije ni gledao! Kako su filmovi s borilačkim vještinama morali vazda sadržavati kadrove bitaka iste nije mogao izbjeći ni Vignin scenarij. Struktura scenarija umnogoma je različitija od prve epizode trilogije; većina stvari nije podređena samom turniru i borbi već se biografski podaci i činjenice konstantno izmjenjuju s malo orijentalne magije i filozofije, te šarmom i "probranim" forama kung-fu filmova.

Tiger man

Primijeti se koliko je mudrost istočnjačkog redovnika utjecala na Nathanov životni put. Godine dječaštva su bile neosporno najbolje godine; blizina obitelji, odanih prijatelja, mudrog učitelja koji je pokušao usaditi duh prosvijećenosti i stremljenje prema životu prepunom stvari koje ispunjuju, koje podižu duh i tijelo. Nakon jedne tragedije s roditeljima, koju je tijekom punoljetnosti opet zamijenila jedna puno teža tragedija koja je usput bila srasla i s izdajom najbližeg i kršenjem važnog Božjeg zakona. "Ne poželi tuđeg ženidbenog druga..." Na tom koraku Nathan posrće. Al na svu sreću na scenu opet dolazi mudrost reda Shaolin i Nathan, ne samo da prihvaća, on već i produbljuje sve ono što ga učitelj Li-Xiaolong učio u tim nevinim, zlatnim danima dječaštva duha i tijela. No elementarna tuga ne nestaje... Kao da to ima kakve veze?! Junaci svaki dan žive sa svojim mukama i strahovima, preispituju ih... I upravo taj njihov suživot sa tugom, melankolijom, prisiljava ih da ne posrnu, da se ne predavaju jer ih u suprotnom slučaju čeka samo velika praznina. I kraj.

"Borba je, dakle, samo jedan filozofski obrazac izražen kroz pokrete tijela."

Osim Vigne kojega je malo ponijela filozofija duha i tijela hrama Shaolin, poboljšao se i Casini koji je ovdje puno puno bolji, a ne kad se sjetim njega i njegovih facijalnih ekspresija kojima je disfigurirao likove. Primjer dizajna orbitalne stanice zvane Dragon star vidimo gore. Čak su i naslovnice dizajnirane s malo više truda. Prvi dio trilogije je uvjerljivo najslabiji, crtački i scenaristički, treći na momente prelazi u nepotrebne redudancije (primjerice simulacija?!). Demoni su i tematski i vizualni drugačiji te su više poveznica nego dio trilogije. Očito pisac obožava stare kung-fu filmove, kao i Tarantino pa rade hommagee, a Vigna u SF integrira skoro pa najviše od stvarateljskog tria iz staffa životnu dramu u svoje pripovijesti. Thanov život i kraj nek bude pouka svim ostalima koji plemenite ciljeve zagube negdje na putu do usavršavanja vlastitih pokvarenih ciljeva. Tko visoko cilja, to veći će u slučaju kraha, biti pad...

Dragon star by Casini

"Nudim ti ulogu učesnika u najvećoj predstavi u povijesti... Spektakl bez pretvaranja, sa smrću i krvlju koja šiklja iz rana...
A život koji je u igri je naš!
"

NN LU 57 Thor 14

NN LU 60 Dvoboj u bezdanu

• I like girlz

7, 6, 8, 9

ma dobro, da je toliko loše, kao što nam deecay svojim ocjenama iluzorno daje naslutiti, i nije. ali moram priznati da mi je scenaristicki malo dosadniji od "operacija zmaj/otok smrti", ali dobro. ono što je zasigurno mnogo bolje je casini. momak je nevjerovatno napredovao, a u kasnijim brojevima je još bolji. devetke idu za orginalne naslovnice.
    15.01.2007
    19:59:00 sati
    I like girlz

6, 6, 6, 2

Mrzim povratke!Pogotovu loše povratke!
    17.01.2007
    09:54:00 sati

5, 5, 9, 8

Bepi Vigna nas cijeli prvi nastavak, a i dobar dio drugog priprema na neku "veliku stvar" prvenstveno je potencirajući kroz teatralne nastupe Athos Tana tipa "Ovo će biti moja konačna osveta!... moja najveća borba!, Turnir stoljeća!!!... bla, bla, bla", samo da bi na kraju sve ispalo manjkavo i mlitavo; sa instant završnim okršajem, instant explozijom, instant izborom kosooke Terry (lika koji je toliko sporedan u cijeloj ovoj stvari) za novog poglavara Shaolin hrama. Dobra strana je Casinijev crtež, ispoliran, olakšan nepotrebnog šaranja, izvježbanog sjenčanja i samim time dinamičniji izgleda bolje nego ikad.
    17.01.2007
    14:20:00 sati

5, 6, 6, 2

Operaciju zmaj smatram kultnom jer ipak je to jedna od prvih i pročitao sam je više puta,ali ova je srednja žalost.Izgleda mi ko neka Playstation igra koja ima cilj prebiti suparnika,doći na drugi level i tako opet dok ne dođemo do glavnog bossa.Da nema tih flashbackova o Nathanovoj mladosti,bilo bi još gore ali i ovako je dosta slabašna epizoda.Casini je meni puno bolji u npr. Oči neznanca.U scenama borbi je OK ali ipak je i on prosjek.Naše naslovnice su dno,srećom pa sad idu normalne.E da,vidim i DeeCay je igrao Street fighter 2 jer je odmah uočio starog budistu Dhalsima.
    19.01.2007
    23:18:00 sati

6, 5, 6, 2

Operacija Zmaj mi je bila dosta bolja. Cijelu epizodu se čeka taj veliki, dugo najavljivani turnir da bi na kraju ostao gorak okus jer se cijeli turnir sveo na dvadesetak stranica sa vrlo lošim završnim obračunom. Ne sviđa mi se sama ideja borbe u bestežinskom stanju!! Sviđa mi se vraćanje u Nathanovo djetinstvo i to je najbolji dio epizode. Casini nikako nije napredovao. Naprotiv, ovo mu je do sada najlošije nacrtana epizoda. O naslovnicama u našem izdanju ne treba trošiti riječi.
    27.01.2007
    16:25:00 sati
  • Vorador

6, 5, 5, 2

Moglo je i bolje. Prvi svezak ima ulogu uvoda (koji je prerazvučen) u taj famozni "Završni turnir" kojega ,na kraju, skoro pa ni nema. Ono Sigmundovo hakiranje me ,po prvi put, totalno naživciralo jer sam očekivao više spektakla na kraju. Zvršetak definitivno zbrzan pa mi nekako cijela epizoda ostavlja dojam nedorečenosti. Zanimljivi su mi, naravno, bili segmenti iz Nathanovog djetinjstva. Casinijev crtež je standardan a naslovnice loše iako ,ajde, čak i imaju neke veze sa radnjom iz stripa, za razliku od nekih.
    22.05.2007
    01:43:00 sati
    Vorador
  • Digging Bill

6, 7, 7, 7

ma onako, klasični akcijski sa Bruce Leeom ili Van Dammeom..jedino što vrijedi su djelovi o Nathanovoj prošlosti..ovo drugo je prolazno, al ništa posebno..crtež još i dobar, a naslovnice mi izgledaju dobro talijanske, naše malo manje
    31.07.2007
    23:46:00 sati
    Digging Bill
  • Windwalker

7, 7, 7, 7

Prvi dio obećava, ali u drugom se sroza. Prva zamjenska naslovnica OK, druga loša. Originalne naslovnice odlične.
    08.03.2008
    23:56:00 sati
    Windwalker

8, 8, 6, 7

Ovaj mi je dvobroj zanimljiviji od prethodnih ''Operacije Zmaj'' i ''Otoka smrti'', prvenstveno zato što je Nathan konačno završio sa Athosom Thanom, meni najdosadnijem NN negativcu, a i završetak je bio dobar. Šteta što je Casini nacrtao i ova dva broja.
    22.01.2009
    17:56:00 sati
  • Jerry Krause

8, 8, 8, 7

Završni dio trilogije u kojoj se pojavljuje Athos Than nije me razočarao. Jako dobra kombinacija glavne radnje sa vraćanjem u Nathanovo djetinjstvo. Kraj nije toliko efektan kao što sam očekivao, ali može proći. U svemu tome se i Casini dosta popravio.

31.12.2009
    09:17:00 sati
    Jerry Krause

8, 6, 9, 8

Prvi dio je bio dobar... lagani uvod u priču, otmica Nathana, pojavljivanje poznatih likova. Drugi dio je isto dobro započeo s onim dijelom iz Nathanovog djetinjstva (to je uvik zanimljivo). Stvari se pomalo srozavaju od početka onog turnira. Sve se pretvorilo u nekakvu igru di se prelaze leveli. Ali nije me to najviše zasmetalo, nego prekratke i neatraktivne borbe, a ona završna borba između Chena i Thana je ispala glupava. Ako već i imaju tu neku čast i shaolinski kodeks, onda nije smio pucati u njega nakon poraza. Isto tako mi je malo nerealno da Nathan onako lako pobijedi protivnike koji su u duplo boljoj formi od njega. Casinijev crtež dosta dinamičan. Kao i u Operaciji Zmaj, i ovdje je dobro nacrtao borbe. Originalne naslovnice zaslužuju osmicu.

08.02.2010
    15:27:00 sati

6, 7, 7, 9

Energično s glupim krajem. Castelliniju za njegov odlazak dovoljana 9.

24.04.2011
    18:58:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 8, 8

Meni je ova prica odlicna, mnostvo likova i usporednih prica!

26.02.2012
    20:20:00 sati
    chris.tower

7, 6, 8, 7

Sama ideja niti nije loša, znali smo, da če se ovaj obračun prije ili kasnije dogoditi. Imamo več poznate likove iz ranijih epizoda, lako se čita, niti nije loše ali ipak mi to sve skupa nije na nivoju Otoka smrti (NN 3 i 4).

31.10.2012
    06:04:00 sati

9, 8, 8, 7

Dostojan nastavak prvog dijela trilogije.. I u crtačkom i u scenarističkom smislu.. I dostojan kraj jednog od većih neprijatelja Nathana, Athosa Thana.. Originalne naslovnice su kao i obično, odlične, a naše su kao i obično, lošije.. Mada se da primijetiti da su si ovaj put kod naših naslovnica dali malo truda.. Ocjenjujem naše..

03.11.2012
    08:07:00 sati

9, 7, 8, 8

Šteta da su borbe prikazane prekratko. Trebalo je puno više borbe i nasilja jer smo ovako dobili odličnu priču i prolaznu akciju. Ludensove naslovnice su mi bolje od originala.

12.02.2013
    10:22:00 sati
  • thekide

6, 7, 7, 10

Pitka priča koja se brzo čita, baš za uživanje, pod uslovom da se isključi mozak i ne obrati pažnja na milion rupa i klišea u scenariju. Još jedna loša završnica epizode, zato što je Vigna pokušao da izbegne kliše gde će Nathan razbucati sve na turniru i ubiti Thana. Pa je umesto toga napisao jos veći kliše gde se sve prelepo uklapa i glavni negativci imaju svoje protivnike iz prošlosti s kojima mogu da se obračunaju u napetoj (ne znam kome) završnici.

Casinijev crtež dosta praznjikav, zbrzan, ni izbliza dobar kao u epizodama koje je crtao pre ove (Ljudska meta, Smrtonosna partija), al nije ni čudo pošto je te godine (1995) uradio skoro 400 tabli Nathana.

Castellinijev oproštaj od Nathana maestralan, naročito druga, to jest poslednja naslovnica.

21.03.2014
    21:03:00 sati