Lutkar

NN MX 1a | 96 str.

Nathan lovi okrutnoga serijskog ubojicu kojem su mediji dali nadimak "Lutkar", jer svojim žrtvama raspori trbuh i puni ih s krpicama i dugmadi. Sad se naizgled ponovno vratio ubijanju poslije desetak godina, nakon što se već činilo da je njegova žeđ za ubijanjem utažena...

• Lutkar - Cottonova osveta - Labirint
    NN MX 1

• Maxi #1
    NN MAXI 1

• Prvi broj nove edicije u NN serijalu - maxi edicije.
  • Maxi je već osma edicija u serijalu. Prije toga smo se upoznali s redovnom serijom, specijalcima, almanahom, gigantom, Agencijom Alfa, Asteroidom Argo te team-upom s Martinom Mystereom.
  • Prvi maxi je izašao u Italiji u prosincu 2004. godine, a kod nas je ugledao svjetlo dana u Libellusovom izdanju u listopadu 2015. godine.
  • Urednici su tempiranje izlaska maxija podredili odmah nakon Orbitalnog rata.
  • Prvi broj sadrži tri epizode: dvije Pianijeve -" Lutkar" i "Cottonova osveta" i jednu Vigninu - "Labirint".
  • Lutkar Jack- naziv koji su mediji prišili serijskom ubojici. Lutkar zbog toga što svojim žrtvama raspori trbuh i puni ih, baš kao kod lutke, raznim krpicama i dugmadima, a Jack po Trbosjeku.
  • Detektiv Murdoch - njegovo ime je referenca na poznatog medijskog magnata Ruperta Murdocha.
  • Četvrta suradnja autorskog dvojca Piani/Resinanti. Prije ove priče vidjeli smo ih u dvije epizode regularne serije NN SR 93 "Grad poroka" i NN SR 110 "Zvijezda" te u specijalcu NN SP 13 "Ubijte Nathana Nevera!".

I eto nas do prvog maxija, još jedne edicije našeg omiljenog serijala koja je ugledala svjetlo dana. Dugo iščekivane edicije s obzirom s kojim se nestrpljenjem očekivala kod određene baze fanova. Maxiji kod Bonellija zasad su izazivale podijeljena mišljenja. Kod nekih junaka, kao recimo Zagora, epizode su dosta varirale, od solidnih do izrazito loših koji su ipak bile u većini. Sjetimo se, s druge strane, Mister Noovog maxija "Bilo jednom u New Yorku" koji je predstavljao jednu od najboljih epizoda ikad ovog nekoć popularnog junaka.

Kako će se ova edicija odraziti u Nathanovom serijalu imamo tek za vidjeti, ali, za početak, ne može se reći da autori serijala nisu izabrali dobar tajming. Riječ je o vremenu neposredno nakon događaja koji je strahovito izmijenio NN svijet, Orbitalnom ratu. Vidjeli smo u NN SR 162-164 "Poslije apokalipse" da su autori pomjerili vrijeme u NN svijetu za 3 godine ostavljajući čitateljima na maštu na koji način je ovaj napaćeni svijet morao podnijeti gubitak milijuna mrtvih nakon pada dijela orbitalne stanice Uranije. Tu negdje odmah u vremenskom kontinuumu kreće i ova edicija s epizodom koju otvara trenutno jedan od najproduktivnijih NN autora, Stefano Piani.

Produktivnost je, nažalost, često obrnuto simetrična s kvalitetom epizoda što smo se u Pianijevom slučaju često mogli uvjeriti. I odmah u startu ovog prvog maxija smo mogli pretpostaviti u kojem će smjeru ova edicija ići. Tri stand-alone epizode s klasičnim brojem stranica, a prva od njih, a što drugo kad je Piani u pitanju, krimić. Treba za početak istaći da se ne može reći da Piani nije poštivao izmijenjenu sliku grada koji je doživio strahovitu promjenu reljefa nakon pada Uranije. Piani se trudio donekle scenaristički dočarati u nekim kadrovima promjene koje su zadesile grad, ali teško da će čitateljima išta od toga u ovoj prvoj epizodi ostati u sjećanju. Jer svi već znaju da će se, kad je ovaj autor u pitanju, čitava radnja usredotočiti prema nekoj istrazi.

Tako je i u ovom slučaju. Gradom hara još jedan serijski ubojica i to stilom potpuno identičnim s ubojstvima od prije desetak godina kad je serijski ubojica nanizao deset žrtava i to na način da im je rasporio trbuh i napunio ih dugmadima i krpicama te nikad nije bio pronađen. Tada je bio prozvan Lutkar Jack, lutkar po načinu punjenja trbuha žrtava, a Jack, naravno po Trbosjeku. I sad se ta ubojstva na isti način ponavljaju. Slučaj preuzima Agencija Alfa s Nathanom i lucidnim Sigmundom koji uspijeva preko knjižnične baze podataka, vodeći se pretpostavkom da netko vjerno kopira ta ubojstva, doći na trag izvjesnoj Lorni Curtis. Sve upućuje na brzo i efikasno zaključenje slučaja da se u cijelu priču nije uključio originalni serijski ubojica...

Piani nas je u zadnje vrijeme toliko puta počastio bezličnim epizodama, uglavnom krimićima, da nas teško može s ičim iznenaditi. Tako smo se i ovdje suočili s još jednom kriminalističkom istragom usmjerenom prema serijskom ubojici. Ovaj put ipak nećemo biti previše kritični prema njemu iako smo dobili još jednu priličnu bezličnu, ali i pitku epizodu. Ideja, naravno, nije originalna, ali ako je autor u svojoj razradi pametno bude vodio iz svega bi mogla proizaći dobra epizoda. Piani je ovaj put samo donekle uspio u tome da nam napokon predoči jednu podnošljivo djelo. U kratkim crtama rečeno, pitka, nenametljiva, ali i nepamtljiva priča sa zgodnim tvistom na kraju. Piani vodi dvije paralelne radnje, jednu usmjerenu prema Nathanovoj istrazi o serijskim ubojstvima i drugu, okrenutu prema naizgled običnom sredovječnom čovjeku Robertu Torranceu iz dalekog Zapadnog grada kojeg su serijska ubojstva u East Cityju vidno uznemirila. Odmah je u startu jasno da bi Torrance mogao biti taj stari serijski ubojica i to Piani niti ne skriva. Ono što najviše bode u oči je razlog zbog kojeg je Torrance postao serijski ubojica. Koji je to razlog? Nema ga, Piani se time ne zamara osim onih par vinjeta iz Torranceove mladosti gdje se vidi da je navodno psihički zlostavljan od majke. Koji je razlog copycat ubojice? Ni na to pitanje nemamo odgovor osim ako se vodimo mišlju da je serijsko ubojstvo kao motiv opravdano samo za sebe. Onaj faktor koji donekle osvježava priču je lik detektiva Murdocha koji je vodio istragu o ubojstvima od prije desetak godina. Zanimljiv tvist na kraju koji okreće cijelu radnju daje nam naznake da se u Pianiju ipak zna u manjim dozama probuditi inteligentan autor koji neka svoja djela tako učini podnošljivim.

Nema tu velikih mudrolija kad su Pianijeve epizode u pitanju. On niti ne pokušava kopirati neke od nosioca serijala. Nema tu nekih misaonih meddovskih rečenica na koje se, recimo ugledao njegov kolega Ostini. Nema tu niti narativnih bravura koje možemo vidjeti kod Viettija. Čak što više, Piani često preferira minimalizam u svojim epizodama, bez prevelike priče s praznim vinjetama koje bi trebale govoriti više od riječi. To često zna izazvati kontraefekt kod čitatelja koji će sigurno s podijeljenim mišljenjem reagirati na ovu epizodu. Po samom tonu i načinu kako vodi epizodu Piani me podsjetio na svoju jednu vrlo dobru priču u NN SP 13 "Ubijte Nathana Nevera! ". Stoga bi i ovo otvaranje maxi edicije, iako ništa spektakularno, ipak trebalo ostaviti kakav-takav pozitivan dojam kod čitateljstva.

Jedan od najčešćih crtača s kojim Piani radi u tandemu ispada da je Matteo Resinanti. Koliko je uspješan ovaj dvojac vidi se po epizodama na kojima su radili. Otvaranje s NN SR 93 "Grad poroka" polučio je odlične rezultate kao i malo iznad spomenuti specijalac. S druge strane suradnja u nekim epizodama donijela je katastrofu kao u NN SR 110 "Zvijezda". Resinantijev crtež puno ovisi o samom scenariju i gledajući ovu epizodu može se reći da se dobro snašao. Piani je ostavio dosta kadrova bez riječi dajući Resinantiju da se razmaše sa crtežom. To nije loše ispalo u većem dijelu epizode u kojima se ističe njegova dinamičnost u akcijskim scenama i dobar prikaz ženskih likova (vidjeti samo zgodan prikaz na str. 60-61). S druge strane, mnogima će njegov minimalistički, prljavi crtež, bez prevelikih detalja ići na živce. Ipak uspio je u naumu da solidno odradi veći dio epizode, pogotovo akcijske scene što mu daje prolaznu ocjenu.

Početak nove edicije trebala bi biti inspirativna i za crtača naslovnica što je De Angelis i ilustrirao. Za razliku od autora ove knjige koji se i nisu nešto potrudili začiniti epizode s kadrovima nove apokalipse De Angelis je uredno postavio novu sliku grada postavljajući u krupniji kadar sliku lutke koja baš zgodno asocira na ovu priču iz prve knjige maxi edicije. Sve pohvale i Libellusu koji su u hrvatskom izdanju za razliku od Talijana napravili novi maxi logo koji je puno diskretniji od talijanskog otkrivši crveno nebo na gornjem dijelu naslovnice, a time i napravivši ljepšu naslovnicu.

Otvaranje maxi edicije nije nam ponudilo ništa novo niti spektakularno. Stari rutiner Piani je i ovdje ubacio jednu svoju standardnu krimi priču koja u njegovom slučaju može biti ili probavljiva ili ispod razine serijala. Ovaj put dobili smo jednu podnošljivu, lakoprihvatljivu priču koja se vrlo brzo čita, ali teško da će ostati u nekom sjećanju u moru vrhunskih NN epizoda. Posebno se kritika odnosi na razradu negativaca kao i na to što Piani nije iskoristio novu apokalipsu NN svijeta da malo začini priču s obzirom koliko je čitateljima bitan kontinuitet u serijalu. Ipak, kako se radi i o otvaranju nove edicije nećemo biti suviše strogi s ocjenama u nadi da će edicija ići u dobrom smjeru i ipak nekako prokrčiti put u srca čitatelja.

NN MX 2b Umorstvo u vlaku TB 961

3, 5, 6, 8

Ova epizoda je možda i najbolji primjer koliko je Piani nesposoban napraviti iole zanimljivu ili dubokomisaonu priču kad nema Ostinija. Niti se potrudio produbiti nepostojeće razloge "copy-cata",  niti flashbackovi sa lutkarom imaju ikakove svrhe za samu priču.

Možda bi ova epizoda dobila i koju ocjenu više da je objavljena u redovnoj seriji, ali otvoriti novu ediciju za natrpavanje ovih sranja (druge dvije epizode su još gore) je samo po sebi katastrofa. Djole je u jednoj libellusovoj knjizi napisao da su najbolje Pianijeve priče u drugom maxiju. Hajde da i to doživimo.

15.09.2016
    00:14:00 sati

7, 7, 7, 8

Solidan krimić. Šteta što epizoda nije duža, pa bi bilo i bolje razrađeno.

15.09.2016
    09:47:00 sati

8, 8, 8, 8

Ova će epizoda ostati upamćena, ako već po ničem drugom, onda po tome što je to prvi Nathanov maxi.. Epizoda sama po sebi spada u neki prosjek Nathanovih epizoda koje se nažalost po ničem posebnom ne ističu.. Epizoda nije loše odrađena, ona samo nema ono nešto što bi ju izdvajalo iz mora drugih..

Crtež je solidan, dobro odrađen.. Za mene malo nov, ali solidan.. Naslovnica je dosta efektna..Sviđa mi se..

20.09.2016
    07:44:00 sati
  • risbozg

7, 7, 8, 8

solido

17.08.2017
    08:49:00 sati
    risbozg
  • karuro

Ukupna ocjena 36%

2, 2, 6, 6

Bezveze. Ima takvih prica na lopate u nn redovnoj seriji.

30.07.2019
    01:15:00 sati
    karuro

7, 8, 6, 8

Piani opet po starome. Još jedna njegova priča i još jedan kriminalistički triler. U redu, Nathan Never je svojevrsni policajac u postapokaliptičnom svijetu, ali baš iz tog razloga se od pisaca očekuje malo više ideja i iskorištavanje bezbrojnih mogućnosti u takvom svijetu budućnosti. Treba imati na umu i da je ovo prva epizoda nove maxi edicije, pa se očekuje da je barem ta prva epizoda upečatljiva, bolja, drugačija... Barem da iskače iz sivila većine sličnih epizoda, kad je već dobila tu čast da otvara ediciju. Kad ono - dobili smo idealan primjer jedne bezlične epizode, kakvih ima popriličan broj u cijelom serijalu. Izgleda da Bonelli potvrđuje pravilo da se u maxi ediciju najčešće bacaju lošije priče - svojevrsni škart. Prije izvlačenja zaključka, pročitat ću preostale dvije priče u ovoj knjizi, ali po komentarima vidim da nije dobro.

Da se vratim ovoj priči, bilo bi sve u redu da je ova priča izašla u redovnoj seriji, pa bi i očekivanja bila manja. Dapače, svrstao bih je među bolje priče od onih koje je Piani sam odradio. Priča teče fluidno i zanimljivo, bez nelogičnosti i s logičkim rasvjetljavanjem svih činjenica na kraju. Razlozi koji su potaknuli Lornu na ubijanje i kopiranje poznatog ubojice su ostali nepoznati. U biti, o njoj nismo apsolutno ništa saznali, osim da je išla u teretanu. Robertovi razlozi zbog kojih je ubijao su samo natuknuti psihičkom torturom u djetinjstvu od strane njegove majke, ali teško se može zamjeriti scenaristu na tim detaljima u stripu od samo 96 stranica.

U biti, zar se ičim mogu objasniti razlozi zašto netko postane serijski ubojica?

Ono što mi se čini nelogičnim je činjenica da je Robert prestao s tim, odnosno da preseljenjem u drugi grad više nije imao potrebu ubijati. To mi je mlako objašnjenje, ali ljudska psiha je teško dokučiva i najvećim misliocima i stručnjacima na tom polju, pa neću kazati da tako nešto nije nemoguće. Boljem ukupnom dojmu uvelike doprinosi lik detektiva Murdocha i njegov razlog uplitanja u cijelu priču.

Dakle, zadovoljan sam pričom, a i pročitao sam strip u jednom dahu, ali ipak od Nathana očekujem malo više.

Resinanti ima strahoviti problem s prikazom lica aktera, ali ima vrhunsko nacrtanih vinjeta i dijelova u kojima pokazuje da zna i može. Akcijske scene su dobro odrađene, a i prikaz razrušenog grada budućnosti. Ukupno nisam zadovoljan crtežom, ali neke scene ostavljaju bez daha. Naslovnica upečatljiva i zbog lutke očigledno pripada baš ovoj, prvoj epizodi prvog NN maxija. Složio bih se s recenzentom da je Libellus imao puno više osjećaja s pozicijom i izgledom loga ovog izdanja, jer ono crveno nebo u pozadini (koje je prekriveno u originalnom izdanju) daje neusporedivo bolji ukupan dojam.

03.11.2019
    17:40:00 sati

8, 8, 8, 8