Iza zvijezda

NN SD 11 | 96 str.

Na orbitalnoj stanici nađen je novi oblik života. Nekoliko godina poslije pratimo posljednje dane Alexa Arnolda ili točnije njegovog simbiota. On skriva neku stvar koju žele i Bratstvo sjene i Aristotel Skotos. Dok Nathan obavlja istragu za udovicu Arnold koja želi objasniti smrt svog muža Alexa, sudbina opet plete njegov put sa mrskim mu neprijateljima. Kakvu tajnu skrivaju Bratstvo sjene na usamljenom laboratoriju na stanici Tersicore?

• Iza zvijezda
    NN SD 11

• Oltre le stelle
    NN SR 13

• Vidjeti prethodnik o sudbini Bratstva sjene u #06/07 «Zabranjena zona», a direktni nastavak ili bolje rečeno prethodnik možemo pročitati u dvostukoj epizodi LU #42/43, «Bratstvo sjene».
  • Strana 52., roboti R2-D2 i S-3PO iz «Star Wars» i robot iz filma «Forbidden Planet».
  • Jerry Lone, potpuno jednak liku Jerry Drakea, poznatog kao Mister No, prijevoznik freestyler, ženskar i čovjek koji traži probleme
  • Strana 38., slijepi crnac iz puba liči na inženjera Geordija La Forge iz serije «Star Trek».
  • Strana 51., dva robota iz japanske crtane serije Mazinga i Gundam postavljeni su na ulaz od Robeson instituta.
  • Spominje se Institut Isaac Asimov koji je dobio naziv po istoimenome piscu i velikanu koji je uvelike i zaslužan za ovaj svijet Nathana Nevera jer se mnogo toga crpi iz njegovih djela.
  • Možda nevažno, no pojavljuje se Nathanov prijatelj mrtvozornik George Moon.

Ma koliko mi slušali suprotno, zvijezde su dragi moji čitaoci, u stripu Nathana Nevera dostižne. Tehnologija je u to vrijeme vrlo iznapredovala pa svemir više nije konačna granica. Govorimo li o zvjezdama u prenesenom značenju, u ovome stripu, one su stvarno nedostižne. Tu nalazimo ljude koji se svaki zanosi svojim težnjama, svojim planovima za budućnost, no ta budućnost je nepredvidiva. U životu je tako, no u stripu znamo da će dobro i pravda pobijediti mnogo bitaka, a oni zli vraćat se uvijek iznova i iznova. I tako će to stvoriti jedan začarani krug kojemu će glavni akter biti Nathan Never.

Glavne zvijezde ovog broja su naši stari (ne)prijatelji. Upoznati smo dakako već sa Bratstvom sjene i njihovom težnjom da stvore čovjeka u kojega bi mogli bez straha nastaniti svoja nematerijalna tijela. Otkrivamo njihovo sredstvo za preživljavanje i da makar su oni iznad ljudi sa svojim znanjem i saznanjima, postoje pojedinci koji se pokazuju kao previše ljudski. Kako je ovdje riječ o tehnologiji i znanju, možete biti sigurni da će se tu naći i Aristotel Skotos i njegovom bezgranična želja za moći. Njegove spletke idu dalje, no bezuspješno. No već znamo da to neće biti konačna riječ o Aristotelu i da ćemo i njega i Bratstvo sjene vidjeti više puta. Ove dvije frakcije su glavni aduti i neka okosnica cijele serije. Tipični su pokretači radnje.

Sredstvo kojim Bratstvo preživljava zove se psihometabioza. Radi se o pretakanju «duše» ili svijesti iz čovjeka u čovjeka. Na taj način Bratstvo možemo okarakterizirati kao parazite koji žele nametnuti sebe. No budući da su oni iznad ljudi i njihova filozofija je milosrdna, oni tako prestaju biti paraziti nego samo bića koja se bore za svoju egzistenciju. Nenametljivo će se izmješati među ljude, no samo dok pronađu kvalitetna tijela. Jer obična ljudska uzrokuju rak u njima. U pokusima koji su rađeni glede stvaranja tijela, stvoren je biodroid. No znanstvenik koji se bavio time, nije bio dosta uspješan, pa je u pomoć pozvan netko izvana, čovjek. I onda taj znanstvenik izvanzemaljac iz zavisti i ljubomore i željom da se osveti, odaje projekt trećoj strani. Tj. predaje ga Aristotelu. Svećeniku koji traga za moći. A kad se Aristotel nečega dočepa...

Ni u ovom broju neće ništa biti između Janine i Nathana. I jedan i drugi si dobacuju ironične izjave no svaki radi svoj posao pa ne mogu dalje. Ili ne žele ili su pak obadvoje nesposobni. Toliko o ljubavnim odnosima, a sad o odnosu među neprijateljima. Aristotel i Nathan se u ovom broju ne sreću. Oni djeluju svaki svojim putevima i imaju svoje ciljeve. Oni su dvije sušte suprotnosti i to je dobro, jer će se uvijek nešto naći iz čega će izaći konflikt. Sljedeća rečenica sasvim lijepo opisuje njihov odnos:

«Dva čovjeka, dvije vizije budućnosti... A među njima svemir, njegov beskrajni mrak koji u sebi skriva tolike zagonetke...»

A što reći o vrijednosti same priče i scenarija? Epizoda je vrijedna zbog toga jer saznajemo glavne pokretače kostura priče. I uzroke i posljedice. Priča i ideje su u velikoj mjeri originalne i zanimljive, a scenarij ima dosta umjetničkih momenata poput onog kad se pojavljuje brod u svemiru (prvo mrak, praznina, a zatim se pojavljuje brod). Ili pak spomenimo epilog kojim završava strip. Više poezija nego monolog. Element psihometabioze nije nešto novo, jer ima čak i mnogo filmova na tu temu. No interesantno je nazvan. Psiho-meta-bioza. Baš znanstveno i mistično. Kad govorimo o originalnošću, obavezno ću spomenuti onaj bljesak na kraju stripa, kad izvanzemaljac pretače svoju memoriju u Nathana. Kažu da ti pred smrt cijeli život preleti pred očima. Na neki način ovo potvrđuje tu uzrečicu. Na taj način i saznajemo povijest Bratstva sjene i njihovu svezu sa Skotosima. Obrazlažu se važni događaji u prijašnje napomenutim epizodama. Ova epizoda je važna poveznica između nekih stvari koje nam objašnjavaju mnoge nepoznanice. Sigurno ste čitali i epizode #42/43 u kojima se vidi otkud dolaze ti «izvanzemaljci» i da su oni ustvari potomci ljudi sa Zemlje, izgubljeni u svemiru i vremenu. No nećemo o tome sada, nije ni mjesto ni vrijeme.

Pa evo da završimo i s ovom recenzijom. Kako i možemo vidjeti, specijalno za ovaj broj skupila se cijela banda. Već po broju scenarista možemo reći da je puno više uloženo u ovaj broj. Sad da li je taj višak truda iskazan time što strip ima 5 stranica više ili ovaj broj ipak malo više odudara od ostalih, mislim da bi bilo bolje da procijenite sami. Moje argumente i moju ocjenu možete vidjeti u priloženome. Stojim iza svega rečenog.

Never: «Ovime ne završava... Opet ćemo se vidjeti...»

NN SD 9/10 Svemirsko pješaštvo

NN SD 12/13 Spaljena zemlja

7, 7, 7, 8

Pa, meni je ovaj broj nešto slabiji, nakon odličnih epizoda 5 6 7 8 9 i 10. Plus mu je što saznajemo dosta toga o Bratstvu sjene.
    14.08.2003
    23:21:00 sati
    stinky

7, 7, 7, 7

Toliko sam je puta čitao da mi počinje ići na živce.
    30.08.2003
    18:06:00 sati
    Verfalk2003
  • darkraver

8, 8, 7, 10

jedna ako i ne najbolja naslovnica....
    02.09.2003
    10:03:00 sati
    darkraver

10, 10, 8, 10

Jako važna epizoda jer konačno saznajemo tko su Ljudi sjene i svi kasniji događaji vezani na njih odnose se na ovu epizodu.Još jedan plus je pojava Aristotela i Kala Skotosa,koji su stvarno zanimljivi likovi i sa njima nikad nije dosadno.Priča je kompleksna,detaljno razrađena,vidi se da je puno truda uloženo u nju i ja je smatram jednom od kultnih epizoda NN.Dobro je što su ubacili ono cvijeće,daje neku romantičnu notu cijeloj priči a završna scena me oduševila;Aristotel i Nathan,svaki sa svojim razmišljanjima.Stvarno odlično!Ugodno me iznenadio i Bonazzi,jedan od lošijih crtača.Ovdje se stvarno potrudio i sasvim pristojno odradio posao.Bravo.Naslovnica je savršena,prava Castellinijeva.
    05.10.2003
    14:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

6, 6, 6, 7

15.11.2003
    12:52:00 sati
    Brdar
  • crta

5, 5, 8, 6

malo je tesko skontat ovaj strip...koliko god ga puta procitate...prosjek
    11.12.2004
    14:26:00 sati
    crta

9, 9, 8, 10

Mračno, intrigantno, napeto, uzbudljivo... jednom rječju, odlično!
    13.12.2004
    12:37:00 sati

7, 9, 8, 10

Još jedna epizoda u ciklusu –bratstvo sjene- i samo radi toga je važna. Scenarij je solidan,crtež malo manje solidan ali ipak moram naglasiti da mi je Bonazzi jedan od boljih crtača premda i nema neki lijepi crtež. Nathan u ovoj epizodi upoznaje Jerryja Lonea koji je meni jedan od jačih likova u serijalu i to je još jedan plus epizodi. Naslovnica je vrlo dobra,možda je C.C. malo pretjerao s ogrtačem ali ipak desetka.
    03.01.2006
    23:47:00 sati
  • Vorador

8, 9, 8, 10

Vrlo važna priča iz NN serijala u kojoj saznajem povijest Bratstva sjene i usko je povezna sa nekim narednim epizodama no možda mrvicu zamornija od prijašnjih brojeva koji su više bili akcijski orjentirani. Bonazzi me ovdje ugodno iznenadio svojim crtežom koji mi u nekim djelovima malo baca na Marijev. Naslovnica je genijalna i meni se baš sviđa taj Nathanov ogrtač :-)
    23.03.2006
    19:34:00 sati
    Vorador
  • Ukupna ocjena 94%

10, 9, 9, 10

Sve u Nathanu vezano uz braću sjene me oduševljava, pa tako i ova epizoda. Bonazi se popravlja.
    16.05.2006
    16:36:00 sati
    Besni Horse

8, 7, 6, 7

Ne znam kakva je Zabranjena zona, jos je nisam nabavio, ali mi se Iza zvezda itekako dopala. Ovde imamo jednu kompaktnu, zanimljivu i lepo odradjenu pricu koju, nazalost, kvari crtez.
    07.12.2006
    14:05:00 sati
  • Digging Bill

10, 10, 9, 8

Prvi broj Nathana kojeg sam čitao, i čitao sam ga i isčitavao sto puta kao klinac, i uvijek mi je bio strašno kompliciran :)Sad kad čitam opet, priča mi se čini odlično zamišljena i realizirana, svidja mi se raznolika paleta sporednih likova kroz cijelu epizodu, + za Jerry Lonea, s Misternoovski oslikanim Skyhoundom..Bonazzi se jako popravio u ovoj epizodi mora se priznat...naslovnica mi je malo slabiji dio..svidja mi se poetični završetak
    16.06.2007
    17:32:00 sati
    Digging Bill

9, 8, 8, 8

u ovoj epizodi se počinju objašnjavati stvari s bratstvom sjene i po tome je ona značajna, ipak, nije mi bio baš veliki užitak čitati ju, za razliku od ljudi sjene, pa i prvaka
    15.07.2007
    23:02:00 sati

10, 10, 7, 7

Odlično zamišljena i postavljena priča. Saznajemo tko je "Bratstvo sjene" na zanimljiv i uzbudljiv način. Jako dobro iskorišteni elementi korišteni u mnogim SF filmovima i serijama.
    16.02.2008
    17:11:00 sati
  • Windwalker

10, 9, 8, 9

Još jedna odlična priča o Bratstvu sjena.
    08.03.2008
    22:22:00 sati
    Windwalker

8, 8, 8, 9

Gledajući zasebno, ova epizoda bi bila tek nešto više od prosjeka, ali kao dio cjeline dobiva novi smisao a time i puno viši rejting. Bratstvo sjene i Skotos nemogu rezultirati lošom epizodom, to ovdje veoma dobro vidimo. Kamen temeljac je postavljen, razrada tek slijedi. Čak se i Bonazzi ovdje pokazao odličnim, nešto što mu inače veoma rijetko uspijeva. Castellini opet blista.
    16.03.2008
    00:06:00 sati
  • Inferno

10, 10, 10, 10

SAVRŠENSTVO! Iako ove moje visoke ocjene može prvenstveno zahvaliti "važnosti za kontinuitet", ova epizoda je po meni i bez toga jednostavno fantastična. Ako ništa, onih zadnjih 15-ak stranica zaslužuje svaki postotak ove moje ocjene. Čitajući "Zabranjenu zonu" nisam ni približno slutio tko bi zapravo mogli biti Ljudi sjene. Vjerovao sam da će oni na kraju ispasti nešto u stilu Ljudi u Crnom, možda još jedna u nizu klasičnih konspirativnih organizacija. Kad ono... Šok! Objašnjenja koja sam dobio iz ove epizode su me zaintrigirala do ludila: "stranci", biodroidi, Alex Arnold, reference na prijašnju epizodu, psihometabioza, Skotosovi planovi... Ma fantazija. To je znasntvena fantastika, a bojao sam se da će NN ostati samo pri strogo realističnim temama. Te zadnje stranice sam upijao skoro sat vremena. Volim kad u stripu ima puno zanimljivog teksta nauštrb dosadnih akcijskih scena. Ne želim zaboraviti istaknuti da je i atmosfera nekako skroz dobra - mračna i intrigantna. Scenarij potpisuje cijela "banda sa Sardinije", a ova odlična epizoda samo potvrđuje onu tezu kako "čovjek i magarac uvijek znaju bolje neg sam čovjek". Da mi je netko rekao da će neko SF štivo obilovati "filozofskim" blagoglagoljivim tekstom i sveprisutnom poetikom (vidi epilog)... ... Ja mislim da je ta poezija Meddin uradak. Ma, superica. Mada mislim da smo dobili odgovore na gotovo sva pitanja (a valjda će nam ostatak biti objašnjen u idućim epizodama), naveo bih par stvari koje mi nisu najjasnije: 1) Kada "stranac" prelazi s jednog ljudskog tijela na drugo, taj konkretan čovjek prestaje biti ono što je on prije bio u duhovnom smislu, odnosno on postaje samo simbioza za "dušu" nekog novog bića. Ako je tako, zašto je onda "stranac" znao sve o vjenčanju prof. Arnolda. Nije valjda da "stranac" upija um svojih žrtava? Zar mu nije dovoljno već njegovo "urođeno" znanje koje nadmašuje ljudsko? Kako samo uspjeva zadržati memoriju svojih žrtava kad svako malo mora preuzimati novo tijelo? 2) Nije baš sjajno objašnjenje kako je u onom jednom trenutku NN uspio shvatiti sve živo. 3) "Stranci" su preuzimali tijela "klonova" i na taj način održali obećanje kako neće utjecati na život na Zemlji. To opravdava ono neiskazivanje neprijateljstva prema Nathanu Neveru i još nekima. Ali ipak oni neki iz "Zabranjene zone" su bili agresivni, kao i "stranac" koji je preuzeo tijelo prof. Arnolda? Očito i "stranci" imaju različitu narav. Ima li to kakve veze s osobnošću tijela žrtve? Ma, dobro! Malo ću još ponoviti gradivo, pročitati nove epizode, a ponešto sam sebi objasniti na način koji mi najbolje odgovara!;)) Bonazzi je meni jako dobar crtač. Ne samo u ovoj epizodi, u kojoj stvarno briljira u svakom aspektu. Svijet budućnosti izgleda predivno. Na naslovnici se nalaze neki detalji o kojima je riječ u samo stripu. Ocjena 10.
    05.07.2008
    00:42:00 sati
    Inferno

7, 7, 7, 9

epizoda važna zbog kontinuiteta...
    14.10.2008
    14:25:00 sati

9, 9, 9, 10

Jednostavno predobra epizoda, koja nam daje uvid u Bratstvo sjene koje će još itekako imati udjela u NN serijalu. Naslovnica presavršena!
    17.01.2009
    21:04:00 sati
  • Jerry Krause

10, 10, 9, 10

Potpisujem većinu ovoga što je Inferno napisao. Jedna od najupečatljivijiih epizoda na početku NN serijala. Potpuno je izneneđenje bilo saznanje tko je zapravo Bratstvo sjene, a tek psihometabioza... Čudesno!!

12.01.2010
    11:50:00 sati
    Jerry Krause
  • Andrey

9, 10, 9, 9

Izvrsno.čarobno,intrigantno i zanimljivo.Umjesto dosadnih akcijskih scena ovaj je strip(usprkos podosta teksta) zanimljiv i lako se i brzo čita,pročitao sam ga s guštom.U jednoj epizodi imamo bit,suštinu NN.Otkrivanje novih svjetova,kolonizacija,miješanje različitih ljudi,proširivanje vidika,itd.Također imamo i mngo "sitnica" iz budućnosti koje naprosto oduševljavaju(hologramski konncert,androidi-izvrstan dio kada nathan zbunjuje riječima jednog,onaj mendoza je posveta Q-u iz james bonda(govori nathanu da sačuva auto,itd.)Bonaziijevu crtežu ništa ne fali,možda nije hiper-realističan i atraktivan crtač ali korektno obavlja svoj posao.Scenaristi su izvrsno osmislili Bratstvo sjene a poetičan epilog je možda najbolji i najjači dio svih NN stripova,najljepši svakako.

21.03.2010
    15:21:00 sati
    Andrey

6, 6, 7, 7

Jebi ga, ne mogu da se slazem sa nekim ovim clanovima, koji visoko ocjenjuju ovu epizodu.  Meni je vrlo osrednja, i puno toga je problem sa scenariom, koji je veoma spor, dosadan, i nekako predug.  Crtez je dobar - ne vjerujem da sam do sada ikad vidio los crtez u Nathan Never serijalu - a naslovnica samo ok; da je Nathan bio sam na slici, bez onih vojnika koji se skrivaju ispod njega, vjerujem da bi ovo bila puno bolja naslovnica, i ostavila bi puno bolji utisak.  Kao sto sam rekao, prica mi je dosadila, i kad sam konacno stigo do onog zadnjeg dijela, gdje je sve nekako objasnjeno, predao sam se: ili nisam dobro obracao paznju, ili mi je sve u tom momentu bilo svejedno.  Sta ces: kad scenario ne pocinje dobro, i kad se slabo odrzava vecinom radnje, jedino mogu da krivim scenaristu u slucaju da mi ni kraj ne sjedne kako treba.  :(

23.10.2010
    00:22:00 sati

8, 8, 8, 7

Sve je osrednje do samog kraja koji je stvarno super. Ljudi sjene su stvarno zanimljivi i sviđa mi se njihova priča u ovom broju. Zanimljivo je i to što broj ima koju stranicu više.

16.12.2011
    17:37:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 9, 10

Odlican nastavak Zabranjene zone!

04.01.2012
    20:00:00 sati
    chris.tower

7, 7, 6, 10

Svaki kraj je novi početak, što se kaže... E, ova epizoda (uz ostale početne u serijalu, a u kojima se pominje Bratstvo sene) je jedan od takvih početaka, kojim Banda sa Sardinije započinje svoju veliku priču, koju će Serra kasnije maestralno razraditi u prva tri giganta...

Zanimljivo je da uopšte nije toliko bitno šta od toga prvo pročitate... Naime, krenuo sam baš sa prvim gigantom, ali dok maltene sve delove velike slagalice zvane Nathan Never (zaključno sa Seleninom osvetom) nisam pročitao, nije mi mnogo toga leglo na svoje mesto.

Naslovna je jedna od najlepših u serijalu!

23.01.2012
    15:52:00 sati

8, 8, 8, 8

Meni je ovo vrlo dobro. Pravi noir sf koji u završnici puno toga odkriva i daje detektivski priči novu sf dimenziju. Upravo te standardne priče koje u sf okruženju dobivaju sasvim drugi draž su ono što čine Nathana malo drukčijem i jedinstvenim.

20.08.2012
    23:00:00 sati

8, 8, 9, 10

Pomalo zamorno, bitno jedino zbog kontinuiteta.. Crtež solidan, naslovnica upečatljiva..

21.08.2012
    17:34:00 sati

9, 8, 8, 8

Jerry Lone first time! :)

22.08.2012
    17:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

6, 8, 6, 6

Solidna epizoda.

21.11.2012
    20:07:00 sati

6, 4, 7, 9

U početku odlično, a onda kako idemo prema kraju sve kompliciranije... Naslovnica oduvijek ok.

06.12.2012
    09:06:00 sati

10, 9, 8, 10

25.08.2013
    22:22:00 sati
  • thekide

8, 7, 7, 10

Dosadna detektivska priča koja se u samoj završnici pretvara u odličan SF.

12.01.2014
    18:54:00 sati
    thekide
  • Enat

8, 8, 9, 10

04.03.2015
    15:11:00 sati
    Enat
  • AlenT

10, 9, 9, 10

Izvrsna epizoda, bitna za kontinuitet cijelog serijala. Kompleksna i intrigantna priča. Nije mi sve još do kraja jasno oko Bratsva sjena, ali valjda bude u narednim epizodmama. Odlična, do sad najbolja naslovnica.

10.06.2016
    12:09:00 sati
    AlenT
  • Space Marine

10, 8, 8, 10

Odlična epizoda! Konačno komad slagalice s kojim upotpunjujemo sliku samog početka serijala, doista na zanimljiv način povezuje sve dosadašnje glavne igrače u serijalu. Napeto, zanimljivo, lako se čita, unatoč dosta objašnjavanja nema previše teksta i nekog usporenja u radnji. Bonazzi mi je ovdje baš dobro pasao, debele crne linije i simplistički nazor stvarno ne odvraća čitatelja od priče. Naslovnica fenomenalna.

03.05.2018
    17:08:00 sati
    Space Marine
  • mladjo

8, 8, 7, 7

I evo nas ponovo sa Ljudima sjenama ali ovaj put dobivamo dosta odgovora o njihovom porijeklu. Dobro je to zamišljeno, a konačno objašnjenje će biti u, ako se ne varam u Bratstvo sjene/Egzodus epizodama.
    Što misliti o njima? Jesu li pozitivci ili negativci? Da li biste i vi radi produljenja vlastitog života ubili nekoga drugoga? Neki bi rekli da sigurno ne bi ali kada bi se našli u prilici...

Inače ovdje se prvi puta pojavljuje Jerry Lone, genijalan "pozitivno-negativan" tip, lutalica, dužnik svima i svemirski zajebant, lik koji će se, sva sreća, pojavljivati još u budućnosti.
    Što se tiče crteža, Bonazzi je ovdje i više nego solidan, svemirski kadrovi su dosta dobro napravljeni, akcijske scene su kvalitetno dočarane, a likovi su dobro nacrtani. Inače, scena kada Nathan "hvata" sjećanje jednog od Ljudi sjene (tih 6 strana) mi je jedna od najupečatljivijih scena u NN-u ikad.
    Zanimljivost je i da strip ima 104 strane:))

24.03.2019
    02:28:00 sati