Srce tame

NN SD 25 | 96 str.

Nathanova misija odvodi ga u samo srce crne džungle da pronađe nestalog znanstvenika Korzeniowskog koji je navodno našao lijek za smrtonosnu bolest, a usto i vlada plemenom gerilaca duboko u džungli. Vodič mu je prekaljeni avanturista Marlowe, a pridruži im se suputnica Rose Sawyer koja se nada pronaći nećaka svog zabludjelog brata. Uđite u srce tame...

• Srce tame
    NN SD 25

• Cuore di tenebra
    NN SR 27

• Motiv rijeke u ovom epizodi je onaj svobuhvatni i početni, iz ove epizode Vigna gradi ideju "ultimativne rijeke": LU NN #58/59 "Zmajeva osveta", LU #56 "Priča o Kathy Teller", SD #19 "Delirij"
  • "Srce tame/Heart of darkness" naziv je romana iz 1902. Jozefa Teodora Konrada Nalecza Korzeniowskog aka Josepha Conrada (1857. – 1924.), a smatra se jednim od prvih modernih romana engleske književnosti i jedan je od prvih književnih djela u kojem se kritički progovorilo o imperijalnim aktivnostima; prema knjizi Francis Ford Coppola napravio je kultni film "Apokalipsa danas" Apocalypse Now (Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall), a opet se progovara o besmislu rata generalno i određenije o Vijetnamskom ratu
  • Iskusan moreplovac Marlow iz romana zamijenjen je iskusnim vodičem Marloweom u stripu, Nathan je zamjena za mornara (valjda Conrada) koji putuje s Marlowom u romanu, profesor Korzeniowski je dakako Conradovo pravo prezime, Rose Sayer nosi tipični engleski šešir iz doba kolonijalizma
  • Amor Fati – "ljubi/voli sudbinu", koncept je kojim se koristio poznati filozof egzistencijalizma, Friedrich Nietzsche, a govori o kod opisivanje stava da je dobro sve što se dešava u nečijem životu, uključujući i patnju i gubitak. Nietzschea su zvali europski Buda, budući neki njegovi dijelovi filozofije imaju slične temeljne principe, poput vječnog vraćanja istoga ili samog Amor Fatija.
  • Tirthankar u jainizmu (religija i filozofija iz drevne Indije) ("Stvaratelj gazova") (Tirthankara ili Jina) je čovjek koji postiže prosvijetljenje (savršeno znanje) preko asketicizma. Tirthankar je osnivač "Tirtha", jainističke zajednice koja djeluje kao "gaz" preko "rijeke ljudskog jada". Na kraju njezinog/njegovog životnog vijeka, Tirthankar doseže oslobađanje (moksh ili nirvanu), i time završava ciklus beskonačnih rođenja i smrti. Jainizam tvrdi da vrijeme nema ni početka ni kraja i da se pomiče kao kotač na kolima. Postojao je beskonačan broj vremenskih ciklusa prije naše sadašnjosti i bit će ih isto toliko nakon. 24 Tirthankhare se rode u svakom poluciklusu vremena, u ovom dijelu univerzuma. U našem tekućem poluciklusu vremena, prvi je bio Rishabh Dev. Učitelj Chandra Sha iz stripa vjerojatno je tekući Tirthankara, dok je bila zakazana inicijacija sljedećeg u obliku malog Sawyera. Zanimljivost: najsvetiji simbol jainizma je svastika (zlouporabljena u vrijeme nacista).
  • Radnja ima neke momente preuzete iz filma "Posljednji dani raja" ili "Last Days of Eden" iz 1992. Johna McTiernana
  • Str. 7. ulov sirene smatra se lošom srećom općenito u narodnoj predaji svjetskih civilizacija, posebice Grčkoj
  • Grioti su bili nositelji muzičke i narodne oralne predaje u zapadnoj Africi, a kako su se zvali u južnoj Africi gdje bi se radnja stripa morala dešavati (Congo), to ne znam.
  • Str. 32-37 – ovo je suština govora majora Kurtza iz filma "Apocalypse Today" koji možete pogledati u addendumu ove recenzije
  • U Kongu u vrijeme kralj Leopolda II. od Belgije (vladao od 1885. Slobodnom državom Kongo do 1908. kad dolazi do aneksije sa Belgijom kao kolonije). Kraljev režim je bio diktatorski i mučan, te je do maksimuma eksploatirao seljake. Baš radi te svrhe osnovao je Force Publique, slabu ispriku za silovatelje, divljake i ubojice koji su brutalno tjerali radnike na rad. Palili su čitava sela, silovali žene i kao trofeje uzimali ljudske ruke. Odsječene ljudske ruke postale su platežno sredstvo i služile su kao dostatna zamjena u slučaju nedovoljne kvote koju je radnik napravio. Košara puna odsječenih ruku postala je simbol Slobodne države Kongo. Ta praksa odsjecanja se proširila Afrikom te ju i dandanas koriste gerilci u Africi tijekom svojim "oslobađajućih napada" na prijatelje okupatorske vlade. Odsijecanje ruku možemo vidjeti u stripu.
  • Str. 43. citat iz Biblije: "Bili smo grešni i nepokorni, zbog toga nam nisi oprostio, oboružao si se gnjevom. Pošao za nama i uništio nas bez milosti, bacio si nas među ljude... "
  • Str. 45. citat : "Ne možete mi suditi! Smijete me ubiti, ali nemate mi prava suditi! " – je također iz govora majora Kurtza iz "Apocalypse Today"
  • str. 65/66. citat iz Biblije: "... nagnao si me hodati u mrklome mraku, izmučio si mi meso i zdrobio kosti, na mene si digao ruku s oružjem... "
  • str. 73/74., citat iz Biblije, iz Apokalipse/Otkrovenja 8:7 "i zrnje i vatra izmiješahu se s krvlju, zemlja se užari i drveće sagori, sva zelena trava bukne, voda se pretvori u krv i pomru sva živa bića... "

"Katkad se događaju stvari koje u nama ostavljaju neizbrisiv trag... "

Bilo je to početkom 20., već prošlog, stoljeća... Joseph Conrad ispripovijedao je čitateljstvu kroz lik iskusnog moreplovca Marlowa njegovo vlastito iskustvo do "srca tame" i veličanstvenog pripovjedača majora Kurtza. U pitanju je bila britka kritika i prikaz britanske kolonijalističke politike. Krajem sedamdesetih godina, također, prošlog stoljeća, Francis Ford Coppola odvažio se na još jedan put do Srca tame i do nekog drugog majora Kurtza. Ovaj put, kritika i prikaz su pripali američkoj ofenzivnoj politici i Vijetnamskom ratu. Tema očigledno nije zaobišla ni Bonelli, pa se Vigna igra malo Coppole, malo Conrada, malo Vigne osobno i pokušava uroniti u tajanstveni svijet mistika, vizionara, filozofa, istraživača samog Crnog srca Afrike budućnosti.

Priča se odvija u Nemyjskoj šumi, koju bih ja nazvao džunglom budući da se nalazimo na afričkom kontinentu. Conradov lik zaputio se u srce crne Afrike, odnosno Kongo. Kongo je bio kolonijalna engleska zemlja prije dugo vremena. Odsijecanje ruku o kojem je pričao major Kurtz u Apokalipsi, a Nathan osobno prisustvovao, prvi je uveo kralj Konga Leonard I. koji je nalagao svojoj osobnoj vojsci da odsijecanjem ruku kažnjava i potčinjava radno stanovništvo. Poslije se taj običaj raširio Afrikom, pa npr. u Siera Leonu gerilci sijeku ruke domaćem stanovništvu, a tu tehniku rabi i Amor Fati iz ove epizode. Kao opomenu što će se dogoditi nastavi li se testiranje lijekova nad tamošnjim stanovnicima. Isto tako, pojam griota kao seoskog povjesničara, barda javlja se u zapadnoj Africi, ne Kongu. Thirtankara je religija azijskog porijekla, odnosno iz Indije. Sam naslov opet zaokružuje sve te zemljopisne lokacije u jedan – Afriku – odnosno srce crne Afrike.

Lik iskusnog vodiča Marlowea vjerojatno je posuđen od Conradovog Marlowa, iskusnog moreplovca lutalice s velikim pričama za ispričati. Lik postarijeg znanstvenika koji je tražeći lijek za rak i idući tragom plemena koje je prirodno imuno na većinu bolesti je jedan dio priče Amor Fatija iz filma "Posljednji dani raja". Ako se ne varam, na kraju liječnici ostaju bez lijeka i to uništujući jedino stanište te biljke. Lik katolkinje puritanke Rose Sawyer i njena misija preobraćenja u "jedinu pravu religiju" ovdje je da ukratko prikaže religiozni fundamentalizam i anulira navodni moral "prave" vjere.

Kako se Never približava svome cilju, Vigna sve više rabi frazeologiju new agea, te miješa urođenu iskonsku prirodu čovjeka koji je stvoren da ubija ili bude ubijen, hinduističko vjerovanje u opetovani ciklus svih stvari, ničeovsku rezignaciju i egzistencijalističke filozofije. U stripu Conradovo srce tame postaje fizička opiljiva gusta masa koji se uzdiže nad vijugavom rijekom.

Naslovnica Apokalipse danas

Poruka Amora Fatija (po frazi Amor Fati) koja u prijevodu glasi "ljubi sudbinu" koja kao da je preuzeta iz Nietzscheove filozofije. Koristi se za opisivanje stava da je dobro sve što se dešava u nečijem životu, uključujući i patnju i gubitak. Tj., sve što se dešava nekome je način sudbine da postiže svoju konačnu svrhu za nekoga, i tako to treba smatrati dobrim. Zapravo, okarakterizirana je prihvaćanjem događaja koji se događa u nečijem svijetu. A i prisutno je vječno vraćanje istoga, Nathanov otac je primjerice spasio tu Nemyjsku šumu, a isti njegov sin je tu šumu uništio. Ima li uopće drugačijeg tijeka osim ovoga kojeg je sudbina odredila? Preko romana, recimo, Conrad naglašava važnost ograničavanja/sputavanja; prema njegovom pogledu, "primitivna čast" osobe protiv njegovih/njezinih primarnih nagona. Iz perspektive egzistencijalizma, ljudi bez ograničavanja/sputavanja bit će uhvaćeni u destruktivnom ciklusu i njihovi će životi biti apsurdni i isprazni. Amor Fati jest uhvaćen u destruktivni ciklus pozitivnog nihilizma, no pritom zahtijeva i povratak prirodnom tijeku stvari, preživljavanju jačeg... Citira se Biblija na tri mjesta, i to Stari zavjet, a svi ukazuju na potrebu neke vrste katarze preko vatre i patnje zbog nedostatka svekolikog morala. Gledamo li previše dugo u samo Srce tame, postat ćemo Tama sama...

Nietzsche: "I tko hoće biti tvorac u dobru i zlu, taj najprije mora biti ništitelj i rastakati vrijednosti. Tako najviše zlo spada u najvišu dobrotu: ova je, pak, stvaralačka. Onaj tko razotkriva moral, razotkrio je istovremeno bezvrijednost svih vrijednosti u koje se vjeruje ili se vjerovalo. "

Glavni motivi su rijeka i vječno vraćanje istoga. Amor Fati htio je svoju ulogu u vječitom ciklusu prenijeti na Nathana, a u stripu susrećemo i lik učitelja Chandre Sha i njegovog učenika dječaka Sawyera koji također mora biti sljedeći odabrani u jednom drugom vječitom ciklusu. Amor Fati simbolizira ničeanski ciklus natčovjeka bez morala, koji će nesputan okovima moralnosti raditi velike stvari (dobre, budući da je sve ionako sudbina), dok mladi Sawyer, sljedbenik Tirthankare simbolizira onu dobru/pozitivnu stranu vječitog ciklusa jainista. Tako da odnos Amor Fati – Sawyer možemo promatra kao bitku između dobra i zla, mada to dobro i zlo nije crno-bijelo i odoka prepoznatljivo. Tirthankare djeluju kao stvaratelji "gazova preko rijeke ljudskog jada". Rijeka također simbolizira vječnost, naspram kratkih ljudskih života zbog svoje dužine i nestalnosti, a Vignin junak Nathan ne po prvi put preko motiva rijeke odlazi u svoju prošlost, na neko daleko vrijeme kad je bio sretan. Ili nazovimo tu vječnost svevremenošću, vječitom krugu ponavljanja istog, a pobjednici postaju oni koji prigrle svoju sudbinu i ne žale zbog svojih života, i koji kad bi živjeli još jednom ne bi živjeli drugačije.

Priča ove epizode služi se motivima koje smo već vidjeli u spomenutim djelima, no oni su zbijeni tako da pravo značenje stvari leži negdje ispod površine. Prisutno je mnoštvo ideja koje je Vigna htio prikazati preko već predefiniranih likova izvornih "Srce Tame" i "Apokalipse" i sveobuhvatne ideje koja prati ta djela. Priča nije ni lijepa, ni ugodna, ona je možda kruto realna i više se klanja animalnoj strani ljudske prirode i želji za preživljavanjem. Scene kojima se Vigna koristi za opisivanje napada gerilaca također nisu nimalo ugodne. Dakako, nekako taj užas treba dočarati, pošto je on jako on utjecao na Amor Fatija kao i na majora Kurtza (vidi addendum). Iskorištavanje nerazvijenih i eksperimentiranje lijekova na njihovom stanovništvu prljava rabota je kojom se služe farmaceutske kompanije i danas. Medda će se te teme opet malo dotaknuti u epizodi SR #111 "Zvijeri". Srce tame je epizoda koja traži malo pozadine i uvida u neke stvari, ali i nešto razmišljanja na datu temu. A ponekad i jest dobro malo razmišljati...

"… u uspomeni na neke osjećaje nalazi se ključ razumijevanja čitavog našeg života, otkrivanja onoga što imamo u sebi, razumijevanja zbog čega je naš život trebao biti upravo takav i nikako drugačiji"

ADDENDUM:

Scena koju opisuje poručnik Kurtz iz "Apokalipse danas" u osnovi je integracija scene iz stripa kad gerilci napadaju selo i odsjecaju svaku cijepljenu ruku, i Amor Fatijevog govora o potrebi uporabe nemorala za prave ciljeve…

Kurtz: "I’ve seen horrors... horrors that you’ve seen. But you have no right to call me a murderer. You have a right to kill me. You have a right to do that... but you have no right to judge me. It’s impossible for words to describe what is necessary to those who do not know what horror means. Horror. Horror has a face... and you must make a friend of horror. Horror and moral terror are your friends. If they are not then they are enemies to be feared. They are truly enemies. I remember when I was with Special Forces. Seems a thousand centuries ago. We went into a camp to inoculate the children. We left the camp after we had inoculated the children for Polio, and this old man came running after us and he was crying. He couldn’t see. We went back there and they had come and hacked off every inoculated arm. There they were in a pile. A pile of little arms. And I remember... I... I... I cried. I wept like some grandmother. I wanted to tear my teeth out. I didn’t know what I wanted to do. And I want to remember it. I never want to forget it. I never want to forget. And then I realized... like I was shot... like I was shot with a diamond... a diamond bullet right through my forehead. And I thought: My God... the genius of that. The genius. The will to do that. Perfect, genuine, complete, crystalline, pure. And then I realized they were stronger than we. Because they could stand that these were not monsters. These were men... trained cadres. These men who fought with their hearts, who had families, who had children, who were filled with love... but they had the strength... the strength... to do that. If I had ten divisions of those men our troubles here would be over very quickly. You have to have men who are moral... and at the same time who are able to utilize their primordial instincts to kill without feeling... without passion... without judgment... without judgment. Because it’s judgment that defeats us. "

NN SD 25 Vampyrus

NN SD 26 Ja, robot

• I like girlz

8, 8, 7, 10

jedan od onih sasvim solidnih nathana kojih nikako nije nedostajalo u eri "slobodne dalmacije".
    20.04.2007
    18:39:00 sati
    I like girlz
  • targon

8, 9, 7, 10

Eh da, čini li se to samo meni ili su ranije Nathanove epizode bilo puno kvalitetnije?! Ova psihodelična pogotovo. Inače Vigna mi nije među boljim scenaristima, ali ovaj mu je najkvalitetniji. Dosta je toga posudio, no način na koji je sve ukomponirano u cjelinu je majstorski. Ideja s rijekom mi se posebno dopada, iako izvedba nije uvijek dobra (npr. "Prica o Kathy Teller"). Casini kao Casini, ima boljih i lošijih izvedbi, ova je negdje u sredini. Naslovnica za 5 (dobro 10 :)). Castellini, vrati se! Uzgred budi rečeno, "Posljednji dani raja" je vrhunski film, "Apokalipsa danas" još i bolji.
    21.04.2007
    19:14:00 sati
    targon
  • darkraver

9, 9, 7, 10

ah dobri stari dani...kad si mogao svaki mjesec na kisoku kupit sf strip imenom Nathan Never...ova epizoda,plagijat Apokalipse ali....izvrsno odrađen palgijat:depresivna epizoda,u kojoj je kvaliteta nathanova lika u stripu došla do izražaja
    25.04.2007
    18:03:00 sati
    darkraver
  • Pavel01

Ukupna ocjena 45%

8, 2, 4, 3

katastrofa
    29.04.2007
    12:17:00 sati
    Pavel01

8, 8, 6, 9

Kao što su i prethodnici rekli - epizoda iz razdoblja kad je skoro svaki Nathan bio dobar. Iako plagijat, ipak je priča dobra, a posebno je dobar prikaz iskorištavnja polu-pimsmenih domorodaca od strane farmaceutske industrije i posljedice tog iskorištavanja. Scena sa odjsecanjem ruku je stvarno potresna, baš kao i kompletan napad na selo. Naslovnica stvarno dobra, mada me ona kugla podsjeća pomalo na Zvjezdu smrti iz SW-a;-))
    12.05.2007
    22:48:00 sati
  • Vorador

7, 9, 8, 10

Klasika.
    15.05.2007
    14:34:00 sati
    Vorador

4, 4, 8, 8

Prepateticno.
    26.06.2007
    17:05:00 sati
  • Digging Bill

9, 10, 9, 10

Meni odlična epizoda, Vigna nikad poslije tako dobar čini mi se..Casini se potrudio i zbog cijele priče ocjena više..naslovnica..Castellini :)
    02.07.2007
    00:37:00 sati
    Digging Bill

9, 7, 8, 8

nikad tu apokalipsu nisam svario do kraja, prepsihodelična mi bila, preduga...s druge strane, ovaj strip je prekratak, mogao je komotno u dva nastavka, zanimljiva recenzija, bravo dee
    05.07.2007
    23:25:00 sati
  • Windwalker

9, 10, 8, 10

Meni vrlo draga epizoda. Brutalna, atmosferična i 'prljava', s jasnom poukom.
    09.03.2008
    00:03:00 sati
    Windwalker

7, 8, 7, 10

Jako dobra epizoda. Poanta se nekako provlači kroz čitavu epizodu - sudbina igra igru sama sa sobom, ljudi, djeca, starci, crnci, bijelci, pogani, pravovjerni i ostali su tu samo da popune brojeve i odigraju svoju prethodno određenu ulogu. Nathan 'krstari' kroz čitav scenarij bez neke bitnije uloge, bez nekog pravog neprijatelja kojeg će riješiti jednim potezom mača i tako promijeniti svijet na bolje. Neprijatelji su ljudi, neprijatelji su zle korporacije, vojnici, gerilci, proroci, priroda, božanstva, sudbina, neprijatelj je on sam sebi (kao i svatko od nas), na kraju krajeva - neprijatelj nije nitko. Sve je to goli kurac. U vihoru kaosa i pakla, najluđa rješenja (odnosno razmišljanja) su nekad najbolja i najsmislenija, a onda opet - često i nisu. Što je čovjeku raditi? Ubijati da ne bude ubijen? Ili igrati na univerzalnu kartu morala, te rađe umrijeti nego nauditi drugom živom biću? Tko zna, izgleda da je najbolje sve samo promatrati...

Svaka čast za recenziju!
    11.03.2008
    03:19:00 sati

9, 6, 8, 10

Još jedna dobra Nathanova epizoda u nizu, iako možda malo previše kaotična. Razlog tome je ponajprije u tome što je prekratka. Fali detaljnija razrada. Ova priča je zaslužila više stranica.
    09.04.2008
    14:06:00 sati

9, 9, 7, 10

Slažem se sa Mr. Spockom, epizoda je svakako zaslužila nastavak. Atmosfera u stripu je predobra, pa se priča mogla solidno odužiti bez da bude dosadna. Samo mi pomalo smeta Casinijev crtež. Naslovnica stvarno odlična, baš u nekom deliričnom stanju.
    17.01.2009
    21:52:00 sati
  • Jerry Krause

9, 10, 8, 10

Jedna od ponajboljih priča koje je Vigna napisao, iako možda malo prekratka. Može se primijetiti da je Nathanu suđeno biti predodređen za velike stvari, pa čak i preko tragova koje je ostavio njegov otac u Africi. Fantastična naslovnica!
    17.12.2009
    13:15:00 sati
    Jerry Krause

9, 9, 9, 10

jedan klasik iz zlatnog Nathan doba.
    17.12.2009
    13:42:00 sati

8, 8, 8, 10

Odlican strip, i stvarno interesantna verzija Conradove "Hearts of Darkness" price, a isto tako i Francis Ford Coppola filma "Apocalypse Now".  Prica je emotivna, scenario je tuzan, crtez je emotivan - sve je ovdje dobro, i sve funkcionise, osim price, koja nije originalna, ali eto, moze se reci da je ovaj strip inspiriran tim ranijim umjetnim dijelovima.  Nathan je ovdje kao Martin Sheen lik iz filma, prica je nekako prebrza za ovaj scenario, pogotovo kad se sjetim da ima verzija filma koja je 4 sata duga.  Dobra prica, jedna od nezaboravljivih u Nathanovom serijalu.

20.12.2010
    19:21:00 sati

8, 8, 8, 10

Dobra priča, iako nisam baš zamišljao da je toliko stvari posuđeno, ali i solidno ukomponirano u cjelinu. Mada ne na potpuno zadovoljavajući način; priča djeluje nekako kratko i nema neku veliku radnju. Casini odlično dočarao sve one scene zagađenja, akcije i pucanja. Inače, ove priče NN-a, čija se radnja odvija u Džunglama i drugim zaboravljenim zaostalim dijelovima svijeta, su vrlo dobre.

30.09.2011
    00:18:00 sati

8, 8, 8, 10

Malo je zbunjujuća epizoda ali jako zanimljiva!

12.01.2012
    22:14:00 sati
  • chris.tower

6, 6, 7, 8

Bezveze.

16.01.2012
    18:36:00 sati
    chris.tower

5, 5, 6, 6

Niti priča, niti crtež, niti naslovnica.. Ništa mi se nije svidjelo kod ove epizode i mislim da mi je to najlošiji Nathan do sad..

31.08.2012
    15:06:00 sati

7, 5, 8, 7

Ne znam. Nekako me nije privuklu sve skupa. Kao cjelina mi nije najbolje dorečeno.

17.10.2012
    20:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 19%

1, 1, 1, 10

Odlična naslovnica. I to je jedino vredno pomena u ovoj epizodi.

11.02.2013
    17:59:00 sati

Ukupna ocjena 31%

2, 3, 3, 7

...i što je pjesnik htio ovom pričom reći...?
    30.05.2013
    21:33:00 sati

8, 8, 9, 9

U globalu, sasvim solidna epizoda. Ima nekoliko svakako zastrašujučih scena, i počtak stripa me toliko privukao, da se ne sjećam osjećaja tjeskobe kao kod nekog drugog čitanja.

29.06.2013
    15:46:00 sati

7, 7, 9, 9

Čudna epizoda, kao da se ne uklapa u serijal. Eto, napokon smo vidili i Afriku u Nathanovoj budućnosti, promjena lokacije je dobrodošla.

24.11.2013
    09:43:00 sati
  • thekide

7, 8, 5, 10

Kao što ga je neko vec opisao: izvrsno odrađen plagijat. I to plagijat koji postiže iste kontroverze kao i "Apokalipsa". Za neke je remek-delo, za druge teško psihodelično đubre. Za mene je negde između, mada dok sam ga čitao sam čas naginjao na prvu, čas na drugu stranu.

Casini se popravlja iz epizode u epizodu. Crtež mu puca od dinamike al su mu likovi i dalje loši. Ovo su mu dosad najmračnije table, pa samim tim mane su mu manje primetne. U svakom slučaju konačno je zaslužio čistu peticu.

Castellinijeva naslovnica u top tri.

26.01.2014
    18:32:00 sati
    thekide

7, 7, 6, 8

Meni lično dosadna i spora priča.

05.10.2014
    09:42:00 sati
  • Enat

7, 8, 7, 10

Sam naslov stripa nam odmah kaže o čemu će se u ovoj epizodi raditi. Istoimeni roman mi nikad nije u potpunosti sjeo i naporan mi je, ali me ne prestaje vući i uvijek mu se iznova vraćam, nadajući se da će mi s godinama postajati bolji - ista stvar s ovim Nathanom.

Ukratko: ako vam Srce tame kao roman nije nešto, vjerojatno vam neće biti puno bolji niti ovaj Nathan.

Opet ću pohvaliti Castellinija za nenadmašne naslovne - ova se savršeno stopila s pričom, možda najviše od svih Nathana ikad.

10.09.2016
    00:47:00 sati
    Enat
  • AlenT

10, 10, 9, 10

Meni osobno možda najbolja priča. I to od Vigne kojeg ne mogu smisliti! I čak nema veze sa Bratsvom sjene! Kompleksnna priča koja je definitivno zaslužila dvije pizode, pogotovo s obzirom na sve reference koje su ovdje prisutne te problematiku koju obrađuje. Izvrsno dočarana mračna atmosfera smrti i beznađa. Priča o poganom nećaku (i njegovom ocu svećeniku) te učitelju Chandri Sha je zslužila istu pažnju kao i ona o nestalom Korzeniowskom (Amor Fatiju) te gerilskoj brobi protiv farmaceutske industrije, a to bi taman popunilo dvije epizode. Vignina epizoda u kojoj se Nathan ne 'fajta'. I dalje ne vjerujem.

05.10.2016
    13:56:00 sati
    AlenT
  • Space Marine

2, 4, 7, 10

Ne znam, nisam se nikako mogao uživiti u ovu epizodu, malo mi je sve to našopano. Crno-bijelo. Ekološka tema prevladava, ali po takvoj ustaljenoj šabloni da sam imao osjećaj da gledam neki milijunti izvještaj o ekologiji. Znači, baš svaki tehnološki napredak ne može biti i s prirodom uravnotežen te najbolje da odbacimo civilizaciju i odemo u šumu bosi živjeti. Malo mi je to sve preidealizirano i prehipi. Da da, velike korporacije su zle i misle samo na profit, zašto mi se to opet ponavlja bez ikakvog spina koji bi me natjerao barem da tu situaciju gledam iz druge perspektive? Nathan užasno linearan i predvidljiv u ovoj epizodi. Radnja je koliko-toliko dinamična pa strip makar nije dosadan. Casini zakazao u prizorima bitke, premalo detalja i previše crnila. Naslovnica je vrhunska.

05.10.2018
    22:47:00 sati
    Space Marine
  • mladjo

6, 6, 6, 9

Ah Vigna i Casini...Pobjednički tandem!:)) Ali možda je i bolje da ih se odvali u jednom broju zajedno pa da smo mirni :D
    Sve u svemu, prosječna epizoda ali ne mogu se oteti dojmu da je u rukama boljeg scenarista i boljeg crtača ovo moglo biti puno, puno bolje. I ta atmosfera, tjeskoba, strah...Sve je to moglo biti bolje prezentirano da su se toga uhvatili npr. Serra i De Angelis. Može i Meda, on je dobar za te patetične epizode:))

03.04.2019
    23:22:00 sati
    mladjo