Prljava ulica

NN SD 30 | 96 str.

Agenti Never i Havilland na zadatku su u "Dirty Boulevardu" da bi pronašli "jednog glupog kauboja prividne stvarnosti" zvanog Shado. No kako to obično biva, sudbina ponekad odabire krive puteve za pogrešne ljude, te se život običnih ljudi koji nastanjuju "Prljavu ulicu" uvelike isprepliće sa zadatkom naših agenata. Dobrodošli u "Prljavu ulicu"!

• Gabrijelova zagonetka - Kitov pjev - Dirty Boulevard
    NN LIB 11
  • Prljava ulica
    NN SD 30

• Dirty boulevard
    NN SR 32

• Prvi put pojavljuje se lik Andyja Havillanda, agenta Alfe te mladog i "handsome" šminkera
  • Spominje se Diego Hernandez, propali igraš Fightballa iz SD NN #14 "Prvak"
  • Str. 29., na polici stoje Star Wars rekviziti
  • Prikazana je neka vrsta futurističke arene za borbe između androida i ljudi zvana Crash Theater - srest ćemo ga još i u NN #72 "Il sogno della farfalla" i NN #113 "Flashpoint"
  • Supernet - kao neka vrlo velika računalna mreža; Koike-Kabuto deck - Koike i Kabuto su česta orijentalna prezimena te je za pretpostaviti da je ovaj skup alata made by Japan (Kabuto je inače ime glavnog junaka anime serijala Mazinga Z - kojeg scenaristi vole koristiti u bilo kojoj situaciji)

"Nekada je Bulevar le Corbusier bio najljepši u četvrti. Bila je to glavna prometnica, s prekrasnim drvoredom koji je bacao sjenu na pločnik i kolnik..."

Nakon živopisnih lokaliteta Metropole, poput Prve razine ili Vražjeg otoka, ovaj scenarij vodi nas na još jednu od ozloglašenih lokacija u tom beskonačno velikom gradu. Opet ga potpisuje Medda, moj, naš i vaš dežurni vodič kroz znamenitosti Metropole. U ovom slučaju lokalitet nećemo nazvati znamenitošću već ruglom grada. Nekad značajnog naziva "Boulevard le Corbusier", nekad bivše sjecište svih važnijih puteva u Metropoli, no momentalno je tek zaboravljena ulica sa ogromnim nakupinama smrdljivog smeća i onog drugog, ponekad još i gore zaudarajućeg ljudskog smeća. To je mjesto iz kojeg bi svi htjeli otići, gdje svi sanjaju o bijegu na sve moguće načine (čak i na drugi svijet i pritom ne mislim na neki drugi planet), no kao što ćete vidjeti tijekom čitanja stripa, to tek rijetkima uspijeva.

Uz već standardnom radnjom akcijsko futurističke tematike, jednim dijelom Medda nam pokazuje i onovremensko informatičko doba s visokorazvijenim stupnjem tehnologije (cyborgz, androidz, battledronez, cyber-cowboyz) i između ostaloga, virtualne stvarnosti. Znamo da u Nathanovom dobu postoje Sjećatelji čiji su moždane stanice nositelji i skladišta informacija. Da bi čovjek i stroj mogli raditi zajedno potrebna je interakcija čovjeka i stroja u obliku sučelja (eng. interface). Interakcija je po svojoj prirodi bolna jer sinaptičke veze na taj način podnose ogromno opterećenje. Pomoću VR-a moguće je fizički ulaziti u računalne mreže da bi se priskrbila informacija ili bilo koji drugi informatički sadržaj. Kad se korisnik fizički nalazi u mreži, lakše mu je zaobilaziti programske vatrozidove i ostale programe zaštite od neovlaštenog upada. Ljudi koji to rade obično se zovu hackeri, ili cyber kauboji ili cybernauti ili koju god novosloženicu rabili. U ovoj epizodi spomenuta je računalna mreža Supernet koju tvore računalne mreže najjačih financijskih korporacija onog doba. Cybernauti tog doba imaju i skup softwerskih alata nazvanih deck, a najefikasniji i najfamozniji među njima je Koike-Kabuto deck ili K2 (K2 se zvala i jedna generacija AMD-ovih procesora u stvarnom svijetu).

Osim uvođenja novog lokaliteta Metropole, Nathanov svijet je bogatiji za još jednu karizmatičnu ličnost u obliku agenta Andyja Havillanda, mladog šminkera koga ne zabrinjavaju zemaljski jadi ondašnjega svijeta. Narcisoidnost, uglađenost, rekli bi i mondenost, vidi se u trenucima kad izražava svoje (a vjerojatno i dobrog dijela javnosti onog doba) mišljenje o mutantima, o ženama. Takvo tradicionalno, netolerantno stajalište, da su svi došljaci ili mutanti prljavi, zli i ružni, žene naivne i glupe, jadnici zaslužni za svoju nesreću ne bi smjelo pripadati jednom agentu (klasična B/W karakterizacija to nalaže, no ovo nije klasičan strip). No, jedan loš i jedan dobar partner, okosnica su buddy-buddy filmova te to ponekad odlično funkcionira. Odmah se vidi da Nathan ima loše mišljenje o Andyju, a ono se neće ni tako skoro promijeniti (pogledaj epizode LU NN# 52/53 "Ljudska meta" ).

Medda gradi ovu priču u oblika omnibusa, sa nekoliko priča malih ljudi koje se na kraju spajaju u jednu veliku priču o životu u "Prljavoj ulici". Imamo prvu skupinu nesretnih žrtava sudbine, ali upornih ljudi koji žele promijeniti svoj daljnji put, no to im ne uspijeva zbog nekih grjehova iz prošlosti. To su Kino Dominguez i njegova cura Pearl Valdez, dvoje mladih ljubavnika. Prema prezimenima zaključujem da je riječ o potomcima srednjoameričkih doseljenika, koji su prema uvriježenom američkom stajalištu u stvarnom svijetu uvijek na margini društva. Kino je zbog jedne mladenačke ljubavi postao cybernaut te ga sad nalazimo u situaciji kad svim silama pokušava nabaviti novac prljavim kanalima. To je najlakši način uspjeha u Prljavoj ulici te ga to upliće u smrtonosnu igru sa beskrupuloznim kriminalcima. Pearl je silom prilika prostitutka dobra srca, bivši cybernaut odnosno kauboj virtualne stvarnosti. Oboje imaju svoje "dobre" razloge zašto su zapeli u ovoj "Prljavoj ulici".

Tu su i žrtve sustava, strasti, podmetanja, ljubavi... Uzmimo za primjer Yurija Garkoffa, bivšeg instruktora na akademiji Armstrong. Akademija Armstrong je koliko znate prestižna vojna akademija koja se ne nalazi u svemiru, a ipak svi najbolji ratnici dolaze odande. Za više informacija o tragičnim događajima koji su se prije nekoliko godina desili na akademiji Armstrong i planu kojeg je imala časnica Connery pogledajte u SD NN #9/10 "Svemirsko pješaštvo". Yurijeva priča je priča o zabranjenoj strasti koja ne priliči vojnicima niti nekoj konzervativnoj i tradicionalnoj okolini kao što je vojska. Možda će netko u njegovoj priči osjetiti sažaljenje, no život je takav u "Prljavoj ulici". Danas si tu, a sutra te možda više i neće biti. Uzmimo također za primjer i Samuela Jonesa, bivšeg igrača Fightballa koji je nekad igrao u prestižnoj momčadi Diega Hernandeza pod nazivom Los Lobos (Vukovi). Tragičnu priču lidera Diega Hernandeza pročitajte u SD NN#14 "Prvak". Danas si uspješni voljeni igrač u prestižnoj ekipi, a sutra ćeš možda sjediti u nekoj ofucanoj fotelji i jadikovati za danima prošlim. Možda će neko u njegovoj priči osjetiti i sažaljenje, no takav je život onih koji dolaze u "Prljavu ulicu" (i ne odlaze). A sličnu priču mogu prodati i neki igrači u stvarnom svijetu.

Nisu svi niti nezasluženo osuđeni na život u "Prljavoj ulici"... Ima tu i ološa kojem je tu mjesto, zmijama je uvijek najbolje u zmijskom leglu. Kriminalca tipa Shado Haara, opasnog cybernauta koji je jako dobro upoznat sa elektroničkim prijevarama. On je klasično oličenje zla i iskvarenog svijeta, dovoditelj Sodome i Gomore na ovaj svijet. U njegovom timu nalaze se i ESPovka Darma i plaćeni ubojica Kochiss (vidjet ćete zašto nosi taj naziv). Zatim Vatek, tip orijentalnog porijekla, biseksualac i vlasnik Crash teatra; Mama Ranka, nemilosrdna vlasnica dućana elektroničkom robom; kriminalci reketaši Yussuf i O’Reilly; sve je to plejada okrutnih likova koji se odlično uklapaju u dramatičnu kliničku sliku propale ulice.

Mama Ranka: "Zdravo malo njuškalo. Ispričat ću ti jednu priču: Znaš li što je odgovorio vojnik kada su ga upitali kako je mogao pucati na djecu? "To nije teško. Sporiji su." Da vidimo je li to točno!"

Postoji jedna pouka koju nam šalju likovi i koju nas uče situacije u kojima su se nalazili akteri priče. U osnovi svega je timski rad i sportski duh, ma što god da se radilo. Ima i jedna stara komunistička: "Kad se male ruke slože...", a nju možemo primijeniti u bilo kojem sustavu i bilo kojem vremenu, na bilo koju situaciju. Timski rad osnažuje grupu, a grupa je toliko slaba koliko je najjača najslabija karika grupe. Pravi timski rad može se prepoznati u djelovanju djece Jupitera, Daisuke, Zacharie, Aarona i Dahlie. Pored svih tih jadnih i beznadnih ljudi, onih zlih ljudi, vidimo da postoje i oni koji još sanjaju o boljem svijetu i sigurni su da ga mogu ostvariti. To je i istina, jer je istina također i da na djeci svijet ostaje. Jupiterov primjer je kako je pouka njegovog oca Samuela djelovala na njega. Nikad ne treba posustati, i da je tajna svega u timskom radu. Djeca, za razliku od svojih roditelja, češće mogu naći utjehu i oslobođenje u svojim fantazijama i maštanjima. No stariji to rijetko rade, ili zato jer nemaju vremena za takve imaterijalne stvari ili jer jednostavno ne žele iskoristiti onaj djetinjast, nevin duh koji čuči u nama.

Ovo je jedna o Meddinih jačih priča, što svjedoči i činjenica da je objavljena u ciklusu priča objavljenih u Americi. Scenarij obuhvaća za ovaj strip dostatnu psihosocijalnu karakterizaciju likova i njihovog okruženja. Osjećaji likova podređeni su turobnoj atmosferi ulici te sve ukazuje da stanovnici fizički i psihički te ponajviše socijalno propadaju simultano sa ulicom. Sve ljudske priča koje su ovdje ispričane tužne su priče, pune sjete, nihilizma, sa primjetno pesimističkim optimizmom. Ozbiljan ton, nehumorni, osim kod dijaloga djece koji još uvijek posjeduju izvanrednu dozu nade. Podsjeća me na neku od onih Sclavijevih klasika o uzaludnosti života i prolaznosti. Sve što je autor unio u scenarij može služiti kao putokaz, kao pouka neupućenima. Naravno, koliko god strip bio dobar, ako si prethodno tome upio gomile ostalih relativno "kvalitetnijih i boljih" djela, ovo će možda dotičnoj osobi biti prosječno. Sve to ovisi kojom razinom pojedinih elemenata stripa se zadovoljavamo. Bonazzi je ovdje sjajan te baš sad razmišljam kako stvarno dobra priča može popraviti kvalitetu crteža. Dok razmišljam o priči, ponekad je crtež (skoro pa) beznačajan. Glede naslovnice, ona je besprijekorna. Boje, atmosfera, tematika te Castellinijev herojski stil sa monumentalnim postavama likova oduvijek me privlačio. Kad malo bolje pogledam, sadrži li možda naslovnica kao neki izvankontekstnu ekološku poruku? Kao primjerice, tehnologija je smrt za prirodu? Ah, whatever...

"Proklet bio trenutak... Kada sam odlučio doći... Ovamo u Prljavu ul... "

NN SD 29 Kitov pjev

NN LU 47 Glas iz prošlosti

8, 8, 7, 7

Jako dobra prica, svidela mi se, prilicno.
    08.08.2005
    14:31:00 sati

9, 10, 8, 10

Jedna od meni najjačih epizoda.Sviđa mi se što više manjih priča dobivaju svoj (dosta neočekivani) zajednički rasplet na kraju,koji je maestralno odrađen.Od svih likova,najviše mi se svidio propali igrač Fightballa.Volio bih više epizoda sa ovakvim okruženjem,dakle najprimitivniji i najprljaviji djelovi grada i sa marginalcima kao glavnim likovima.Tu bi se moglo složiti nekoliko dobrih priča.Bonazzija nikad nisam volio ali ovo mu je vjerojatno najbolje odrađena epizoda(uz Zatočenica dvorca/Osvetnici).Naslovnica je još jedna u nizu Castellinijevih remek-djela.Kociss me podsjeća na istoimenog junaka stripa(ne znam samo gdje se izgubio Mesečeva strela)
    16.08.2005
    20:21:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

9, 7, 7, 9

Ova priča ima jako puno veze sa stvarnošću.
    29.08.2005
    21:53:00 sati
    Hari
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

Neobična Nathanova priča u kojoj scenarist mješa kauboje sa SF.
    17.09.2005
    19:57:00 sati
    zerovnik
  • SnotMan

9, 9, 9, 9

.
    26.09.2005
    18:43:00 sati
    SnotMan

8, 7, 7, 9

Jedna od drugačijih epizoda u Nathanu pa ću i dati malo veću ocjenu. Priča nije ništa posebno ali odlično prikazuje stvarnost i jedinstvena je zbog scena siromaštva i svoje jednostavnosti. Bonazzi mi nije bio ništa posebno u ovoj priči, imao je on i boljih izdanja. Naslovnica je odlična ali ne sviđaju mi se boje u pozadini. Zanimljivo je kako se Castellini potpisao na naslovnicu.
    27.11.2005
    23:38:00 sati
  • I like girlz

7, 7, 8, 9

baš neki dan, nakon 8 godina od izlaska ove epizode kod nas, ponovno sam je uzeo u ruke i pročitao. i nije mi se mišljenje s godinama promijenilo. jedna sasvim prosječna nathanova epizoda. nekad scenaristima odlično uspije da ukomponuju više priča u jedan koncept epizode i da od tog ispadne odlična priča, a nekad ne, a u ovom slučaju meddi to nije uspjelo. daleko od tog da je podbacio, ali mi se nekako njegov koncept vođenja epizode kroz razne priče i sudbine ljudi iz "dirty boulevarda" ovdje nije dopao. dakle, prosječnost.
    22.03.2006
    00:33:00 sati
    I like girlz
  • Vorador

9, 10, 7, 10

Socijalna tematika ovoga stripa mi se prilično svidjela. Volio bih da je više ovakvih NN. Bonazzi mi je ovdje nešto lošiji nego u prijašnjim brojevima; naslovnica odlična.
    27.03.2006
    22:48:00 sati
    Vorador
  • Digging Bill

9, 9, 7, 10

Medda, melankolija i bijeda..ča više reć :)..odlično scenaristički odrađeno, crtački malo manje, i izvrsna šarena paleta likova..kraj je strašan, Medda majstore..
    09.07.2007
    21:07:00 sati
    Digging Bill

9, 9, 8, 7

sviđa mi se ova priča, ustvari priče, koje povezuje mjesto, i koje se na kraju spajaju, lijepo odrađeno, a lijepo je i da je dana posveta le corbusieru, najvećem arhitektu i uopće umjetniku XX stoljeća, time što se ulica zvala baš po njemu, a sada je tu gdje je, pokazuje koliku propast je svijet doživio
    13.07.2007
    07:43:00 sati
  • Windwalker

9, 9, 9, 10

Odlična, atmosferična epizoda koja u cijelosti pokazuje najveću bijedu Nathanovog svijeta.
    08.03.2008
    23:18:00 sati
    Windwalker

7, 7, 8, 9

Ja sam mislio da je ovo ustvari priča o Napoliju! ;) Što reći, nisam oduševljen, ali bogami ni razočaran. Priče o marginalcima su uvijek efektivne, tako da sama ideja automatski donosi bodove scenaristu. Ljudi vole čitati žalosne priče (nepoznatih) likova, i praviti se kako im je tobože neznam kako žao. Tako to ide, to je psihologija. Lakše je o tome čitati i pisati, i onda se zgražati kakvih sve (ne)ljudi ima na ovome svijetu, nego se protiv toga aktivno boriti u stvarnom životu. Zato to toliko i pali kod čitatelja. U suprotnom, da nas sve to tako jako zaista pogađa, nebi si dopustili da završimo ovdje gdje se sada nalazimo. Ali hej, koga za to boli džon, to se nas ne tiče, mi živimo u nekom drugom svijetu...
    31.03.2008
    16:35:00 sati

9, 10, 9, 9

Ponovno Medda sa svojom melanholičnom i beznadnom atmosferom, a ja baš to volim. Bonazzi najbolji do sada.
    21.11.2008
    08:58:00 sati

8, 8, 9, 10

Zanimljiva epizoda o najnižim slojevima društva, a da radnja nije na prvoj razini, nego u svijetu uključenom u život Cityja. Stvarno je dobro ispala ideja da se sve te odvojene priče na kraju povežu i dobiju nešto zajedničko sa glavnom temom. Naslovnica super, sviđa mi se Nathanov ogromni plašt na vjetru!
    18.01.2009
    14:58:00 sati

6, 7, 7, 7

26.12.2009
    19:56:00 sati
  • Jerry Krause

8, 8, 7, 9

Još jedno jako dobro Meddino ostvarenje. Vrlo dobra preslika života marginalnog sloja društva velikih gradova u futurističko vrijeme. Nažalost i realističan pokazatelj u kojem smjeru ide budućnost ljudskog roda i civilizacije ako se nešto ne promijeni.

12.01.2010
    09:02:00 sati
    Jerry Krause
  • Prodigy

10, 8, 9, 9

Primjer kako od niš posebnog scenarija možeš ispričati izvrsnu priču.Nathan gurnut na marginu dok uloge glavnih junaka preuzimaju drugi likovi. Lijep prikaz da futuristički gradovi budučnosti ispod vanjskog blještavila kriju jad, bijedu i prljavštinu.Nije li i danas u metropolama isto?

25.05.2010
    15:37:00 sati
    Prodigy
  • Ukupna ocjena 73%

6, 8, 7, 10

Zakon mi je ovaj Crash Theater hehe i opcenito dosta veselu ekipu imamo u ovoj epizodi. Ima tu svega i svacega, svakakvog olosa. A nekako me posebno zivcira ta poruka koju Medda zeli poslati s onom djecom. Ostalo moze proci.

10.08.2010
    14:52:00 sati
    Manetola

5, 5, 8, 10

Naslovnica je fenomenalna, ali prica mi je samo 'ok'.  Djelovi price su dobri (kao onaj Yuri Garkoff, koji je spavao sa prostitutkom, pa onda slagao joj da ce da vidi svog sina, pa se onda ubi), dok su drugi djelovi (ona djeca koja hoce da ukradu od one ogromne zene, i isto tako oni tipovi koje traze nekakvu masinu, su dosadni i nikako interesantni).  Ton je ok, ali Nathan ovdje uopste i nije neki glavni lik, jedva je u prici uopste, tako da je ovo i mogao biti drugaciji strip skroz naskroz, i niko ne bi primjetio razliku.  Ok epizoda, ali nista posebno, mislim da cu je vrlo brzo zaboraviti, kao i neke druge iz ovog serijala.  Lagano zaboravljivo...   :(

20.12.2010
    19:37:00 sati
  • temporal_lobe

10, 10, 10, 7

Čista poezija.

30.12.2010
    01:14:00 sati
    temporal_lobe

8, 9, 7, 10

Ovo je izvrsno, bez ovakvih priča NN ne bi bio to što jest. Uopće ni ne zamjeram što  je samom Nathanu posvećeno  tek nekih dvadesetak stranica.

Bonazzi je kao stvoren za takvu priču.

Na naslovnici vidimo Castellinijevog Batmana.

20.01.2011
    11:35:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 10, 8

Fenomenalna epizoda!

19.01.2012
    21:02:00 sati
    chris.tower

7, 8, 7, 8

Nije loše.

18.02.2012
    17:08:00 sati

7, 6, 7, 10

Meni se ovo nažalost vidjelo samo kao prosječna epizoda značajna samo po tome jer je uveden novi lik, agent Alfe, koji će se i kasnije pojavljivati (a koji mi se, eto, niti najmanje ne sviđa).. Nije mi se baš svidjelo to povezivanje radnji, posebno radnja sa djecom kako je na kraju povezana sa glavnom temom.. Crtež također prosječan, jedino naslovnica mi je odlična, jedna od najboljih..

02.09.2012
    15:03:00 sati

8, 8, 8, 8

Ideja za priču mi je odlična. Ima puno likova. Svaki sa svojom životnom pričom. Na kraju se sve te priče spajaju u jednu cjelinu.

20.10.2012
    22:51:00 sati

9, 9, 9, 9

Zanimljiva priča u kojoj su se brojne priče i životi susreli i rasplele.

12.03.2013
    18:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

4, 6, 8, 7

20.03.2013
    14:00:00 sati

7, 8, 7, 7

Lagana priča, s više zanimljivih priča sadržanih u sebi. Lijepo mi je 'sjela' ova epizoda dok sam se izležavao u hladu...

08.09.2013
    21:54:00 sati
  • thekide

6, 6, 6, 10

Jos jedna Meddina patetična priča. Premalo Nathana a previše nepotrebnih likova koji ničemu ne služe sem da popune prazan prostor. Koja je poenta lika (Garkoff) čiju životnu priču pratimo na 5 tabli i pre kraja pete izvrši samoubistvo? Bonazzi sve lošiji mada nikad nije ni vredeo, šteta što nisu dali Mariju ovu priču, njemu bi to bolje leglo.

17.02.2014
    21:53:00 sati
    thekide
  • Wayto

8, 9, 8, 10

ovaj strip je zanimljiv jer prikazuje bijedu u propalom dijelu grada iz kojeg vi žele pobiječi..Nathan i Andy ode igraju sporednu ulogu ,a "prljava ulica" je u glavnom fokusu.

30.03.2017
    17:07:00 sati
    Wayto
  • AlenT

10, 9, 9, 10

Izvrsna stand-alone epizoda o likovima koji su u životu izvukli deblji kraj, s kojima se lakše poistovjetiti ili ih je lakše sažalijevati iz udobne fotelje. Uglavnom, dramatične priče, ali bez melodrame, a granica je tanka pa se dojam na kraju svede na osobni ukus. Ova epizoda se bavi ljudima, a ne pucačinom i zato mi je dobra. Zanimljivo je da se u ovoj epizodi u dva različita lika spominju muški biseksualci, za razliku od dosadašnjih naznaka istih sklonosti kod Legs, što je malo osvježenje u raznovrsnosti populacije.

28.09.2017
    16:13:00 sati
    AlenT