Što se dogodilo s Mary Rose?

Nick Raider

NR GOLCS 1a | 128 str.

Nick preuzima slučaj ubijenog psihijatra čiji je leš pronađen u East Riveru, a njegov nestanak prijavljen je još prije devet mjeseci. Istražujući, Nick dolazi do otkrića da je prije isto toliko vremena nestala i žrtvina mlada pacijentica, Mary Rose. Pragmatični Nick pokušat će raspetljati zapetljani klupko nestanka djevojke povezanog u nešto što nadilazi normalnost

• Šta se dogodilo s Meri Roz? - Noćni osvetnik
    NR GOLCS 1

• Che fine ha fatto Mary Rose?
    NR SPEC 1

• Izvorno je epizoda objavljena u srpnju 1989., a na našim prostorima po prvi put ju objavljuje izdavač Golconda u ožujku 2021.
  • Ovo je druga zajednička suradnja autora Nizzija i Antinorija nakon epizode SR 4: Kineska četvrt.
  • Radi se o prvom specijalu od ukupno deset koliko ih je objavljeno. Priča je originalno izašla u istom mjesecu kad i epizoda redovne serije SR 14: Lice u noći.
  • Golcondino izdanje sadrži i originalne tekstualne dodatke koje su oni prilagodili najviše zbog formata u kojima su prilozi originalno (dodatne knjižice) objavljeni. Prilozi nose naziv „Dosjei zločina“ o kojima piše Alfredo Castelli, a ilustracije je radio Claudio Villa. U ovom prvom specijalu, predmet „Dosjei zločina“ o kojima piše Castelli su „Bezimeni (nekažnjeni) zločini“ (Golconda, str. 1-32).
  • Pojavljuje se Violet, novinarka Heralda. Ako promatramo kronološki (uključujući redovnu seriju), ovo bi bilo njeno četvrto pojavljivanje.
  • Str. 52 (Golconda) – doznajemo da je Nickova godišnja plaća 50 tisuća dolara (bez poreza), što bi značilo da ona mjesečna iznosi oko 4167 dolara.
  • Str. 60 (Golconda) – Nick spominje Sama Spadea i Philipa Marlowea. Radi se o fiktivnim, privatnim istražiteljima čije je uloge utjelovio legendarni glumac Humphrey Bogart; Spadea u filmu „The Maltese Falcon“ (1941.) i Marlowea u filmu „The Big Sleep“ (1946.).
  • Nickova uzrečica u Libellusovom izdanju glasi „Svijete lopovski!“, dok kod Golconde ista uzrečica glasi „Sunce ti žarko!“. Tu uzrečicu je Nick u ovoj epizodi izrekao čak 12 (riječima; dvanaest) puta! Možete provjeriti na stranicama (Golconda): 47, 58, 63, 65, 75, 89, 109, 113, 122, 133, 136 i 137.
  • Str. 80 (Golconda) – prvi put doznajemo nešto više o Nickovom porijeklu. Puno prezime Nickovog djeda glasilo je Raidero, a njegovim dolaskom iz Italije u Ameriku, prilikom prijave, prezime mu je pogrešno transkribirano budući da mu je službenik upisao prezime bez zadnjeg slova „O“.
  • Priča je inspirirana kultnim filmom Romana Polanskog iz '68., „Rosemary's Baby“.

Pitanje „Što se dogodilo s Mary Rose?“ možda nije svjetski poznato kao ono „Tko je ubio Lauru Palmer?“, ali je pitanje na čiji odgovor stripaši s naših prostora čekaju gotovo punih trideset godina.

Naime, kako je Golconda krenula u izdavački posao s objavljivanjem Nicka Raidera, odlučili su da njihov prvi strip bude iz edicije toliko iščekivanog „specijala“. Prilikom najave njihovog izdanja, saznao sam da je Dnevnik '92. godine imao u planu objaviti ovu priču u ediciji Zlatne Serije i to u sklopu njihovog specijalnog broja 19 čiji je izlazak bio planiran za 15. lipnja 1992. Golconda nas je također podsjetila da je u tadašnje vrijeme kod određenih stripova (ZS 1087 i LMS 979) postojala i reklama na njihovoj poleđini koja je najavljivala upravo tu priču, a vrijeme će pokazati da do te njihove objave nikada neće doći.

Dnevnikova najava Specijala 1

Međutim, desetljećima kasnije, Golconda u ožujku 2021. ispravlja tu nepravdu i objavljuje u istom stripu prva dva originalna specijala uz bogate tekstualne priloge na sveopće oduševljenje prijatelja Nicka Raidera.

Što se dogodilo s Mary Rose?

Ušao sam u ovu priču s velikom dozom znatiželje budući da se radi o specijalu koji obično ide na više stranica pa sam ususret premijeri ove edicije bio prilično radoznao kako će se Nizzi (a i ostali scenaristi) snaći na tridesetak stranica više u odnosu na onih zadanih, uobičajenih 94. Jer na takvoj, proširenoj mogućnosti za stvaranje scenarija, mišljenja sam da je to sasvim dovoljno prostora za scenarista da izbjegne nekakvu pretjeranu razvodnjenost događaja, a opet dovoljno stranica za kvalitetno portretiranje likova i kreiranje napete i živahne priče u serijalu kakav je Nick Raider.

Nizzi započinje priču otkrićem leša u East Riveru. Radi se o uglednom psihijatru, Desmondu Blairu, čovjeku koji je nestao prije devet mjeseci. Nick će uskoro doznati da je u to isto vrijeme nestala i žrtvina pacijentica, bogata osamnaestogodišnja nasljednica, Mary Rose. Djevojka je to koja je živjela u raskošnoj vili sa svojim roditeljima ocem Vernonom, koji je po zanimanju sveučilišni profesor i majkom Nancy te imućnim stricem Howardom, vlasnikom poslovne banke na Wall Streetu.

Supruga preminulog psihijatra, gospođa Blair, uključujući i obitelj Mary Rose, svi oni dijele iste sumnje da su psihijatar Blair i Mary Rose bili ljubavnici te da su u jednom trenutku odlučili zajedno pobjeći. No međutim, kako je obdukcijom tijela psihijatra ustanovljeno da je ubijen u to vrijeme kad je nestao, postavlja se pitanje, što se u međuvremenu dogodilo s Mary Rose? Upravo taj njezin nestanak pokretač je misterija radnje ovog prvog specijala u kojem nas Nizzi očajnički tjera da tražimo odgovore o tome što se zapravo dogodilo s djevojkom. Ključnu ulogu odigrat će lik Thelme Ross, knjižničarke koja je u neku ruku i vidovnjakinja i čije će vizije zapravo pomoći Nicku da napravi veliki iskorak u razotkrivanju misterija nestanka Mary Rose.

Ovo je po prvi put da Nizzi unosi horor elemente u jednu od priča Nicka Raidera. Nizzi uspijeva prilično jednostavan scenarij radnje pretvoriti u nešto mnogo mračnije. Naši čitatelji primjetit će da tu ima dosta referenci na kultni film „Rosemary's Baby“ - štovatelji vraga (sotonistička sekta), noćna mora u obliku vizija lika Thelme, dijete začeto monstruoznim („vražjim“) činom, a i samo ime djevojke, ako im zamijenite mjesta i spojite ih, dobijete Rosemary. Isto tako, kraj kultnog filma pa i konac ove priče, kao da odašilje snažnu poruku kako majka voli svoje dijete bez obzira na sve okolnosti.

Unatoč možda nešto sporijem uvodu u priču koji je bio potreban da se na najbolji mogući način okarakteriziraju likovi i njihove motivacije, Nizzijevo pripovijedanje relativno brzo poprima uobičajen ritam na kakav nas je dosada navikao, a da se ova epizoda ne bi posve pretvorila u epizodu poznatog „Istražitelja noćnih mora“, Nizzi nas časti i podužim akcijskim sekvencama potjere i pucačine svojstvenim za serijal. Nizzi je stvorio prilično uvjerljive likove, a posebno bih izdvojio karakter glavnog anatagoniste čija je dvostruka osobnost naprosto fascinantna! [Početak spoilera!] S jedne strane, on je veoma ljubazan, obiteljski čovjek, slatkorječiv, spreman je donirati veliku svotu novca ne bi li se čim prije pronašla djevojka. S druge pak strane, ispod te fine fasade, on je vođa sotonističke sekte, štovatelj vraga i glavni odgovorni za monstruozan čin koji je jednostavno neshvatljiv, neprihvatljiv i nerazuman u normalnom, ljudskom ponašanju [Kraj spoilera!].

U pojedinim dijelovima radnje, može se dobiti dojam da je Nick donekle prikazan kao naivan lik budući da slijepo vjeruje određenim protagonistima priče, ali na kraju ipak dolazimo do zaključka da je on svo vrijeme bio lucidan, što nekako najviše karakterizira njegovu osobnost. Iako nam je Nizzi na kraju priredio neku vrstu happy enda, u mojim razmišljanjima, kraj priče je vrlo dvosmislen. Djevojka jest spašena i ponovno je zajedno u okrilju svoje obitelji, ali sve to na kraju ostavlja poprilično gorak okus zbog tog počinjenog, rekao bih, horor čina koji se ne može tek tako lako zaboraviti i izbrisati iz memorije, gdje će ta obitelj morati nekako naučiti živjeti s tim, mada će podsvjesno na dnevnoj bazi biti svjesni te traume koja ih je obilježila.

Ovom prilikom, Nizziju je pomogao crtač Federico Antinori, autor u čijim smo crtežima mogli uživati u epizodi SR 4: Kineska četvrt. Sasvim slučajno sam pisao recenziju i te priče, a i tamo sam primjetio, kao i ovdje, da se u Antinorijevim crtežima ističe izvrsno vladanje anatomijom lica, drugim riječima, njegovi crteži izvanredno prenose sve emocije u datom trenutku radnje. Na primjer, kad Nick i lik Thelma Ross napuštaju sveučilište, mi vidimo izraz jednog lika za kojeg odmah shvaćamo (bez ijedne riječi teksta) da je on pripadnik sotonističke sekte i da ih uhodi. Ako pomnije promatramo crteže Antinorija, primjetit ćemo da prečesto veoma malo pažnje daje pozadini likova i okruženju u kojem se oni nalaze. Međutim, u priči kakva je ova, mislim da je ona primarna svrha Antinorija bila da u svoje crteže integrira ono što nekad same riječi ne mogu prenijeti čitatelju, a rekao bih da je upravo to ono što je bitno i što osobno cijenim kod ovog autora.

S obzirom na središnju temu ove epizode, Casertanova naslovnica se izravno oslanja na one bitne čimbenike priče. Jedna netipična naslovnica za serijal kakav je Nick Raider gdje je prikazan sotonistički obred, a za žrtvu možemo pretpostaviti da se radi o protagonistici iz naslova priče.

Iskoristio bih priliku na kraju recenzije da uputim riječi hvale Golcondi što nam je omogućila ovu ediciju specijala, ali i na njihovom profesionalnom pristupu gdje se vidi da su sve u vezi izdanja odradili na najvišem mogućem nivou.

6, 5, 8, 7

Čudnjikava priča, čudnjikav dijalog. Ništa neobično da su ovo odmaknuli od glavnog serijala. Strip, odnosno njegovo neizlaženje najviše pamtim po tome da je označio kraj jedne epohe.

13.08.2022
    07:41:00 sati

9, 9, 8, 10

Zanimljiva epizoda kojoj je Nizzi na malo drugaciji nacin pristupio nego inace. Pronadeno je tijelo covjeka koji je nestao prije 9 mjeseci, a osim njega i Mary Rose koja je bila povezana s njim (s psihijatrom) je takoder tad nestala. Ovdje se ne istrazuje dakle slucaj zlocina od prije par dana nego od prije skoro godinu dana sto ostavlja dosta prostora i zlocincima da sakre svoje tragove. Citajuci nekako sam odmah i naslutio tko bi mogao biti krivac jer sva ta slatkorjecivost i dobrota u tolikoj mjeri mi ne pase kod osobe koja se nalazi na dosta visokom polozaju u drustvu. Odmah sam nekako posumnjao, iako Nizzi se ovdje bas trudio da odvuce sve tragove od te osobe. Nizzi je ovdje stvarno napravio ponesto mracniju pricu s tom tajanstvenom sektom sto me bas iznenadilo. Kao sto je Howard u epizodi i rekao: "Ulazimo u nov milenijum, a vi mi govorite o vesticama i magovima." U ovoj epizodi kao glavnog negativca doslovce imamo ludaka sto prije nije bio slucaj. U konacnici svatko tko ubija je na neki nacin lud, ali ovaj je posebno s tim vjerovanjem u vraga, sotonistickim kultom i posvecenjem djeteta sotoni.

Inace kako se radnja primicala prema samome kraju i kako su se otkrivali neki novi detalji prisjetio sam se jedne epizode 13. sezone serije "Umorstva u Midsomeru". Zasto? U toj epizodi je bio neki lik, nadareni glazbenik sir Michael koji je zelio da i njegovo potomstvo bude izrazito nadareno. Kcer mu nije bila bas sasvim svoja, no napravio joj je dijete u nadi da ce unuk/unuka (istodobno i sin/kcer) biti poput njega. Unuka/kcer je i bila dobar glazbenik te je pohadala njegov tecaj. Da stvar bude luda htio je spavati i sa svojom unukom/kceri, i dobiti praunuku/unuku/kcer no srecom Barnaby i Jones su stigli na vrijeme. Ovi slucajevi kad je netko i otac i djed istoj osobi su nevjerojatno bolesni, no u svijetu ima svakakvih ljudi sto pokazuje i ova epizoda Nicka Raidera i spomenuta epizoda Umorstva u Midsomeru.

Nakon procitanog djela ostaje gorak okus u ustima. Kako ce sad biti Mary Rose? Njoj ce biti najteze, no prihvatila je dijete i vjerujem da ce joj biti dobra majka. Majcina ljubav nadilazi sve pa cak i onda kad se dijete dobije na tako bizarno bolestan nacin. Epizoda mi je bila doista zanimljiva iako je u pozadini imala tu neku ludu ideju. Dodatne bodove dobiva i na tome sto je tematski pomalo drugacija od ostalih standardnih epizoda ovoga serijala. Crtez dosta dobar. Evo uzmimo na primjer ovu vinjetu u recenziji na kojoj se nalazi Mary Rose. Stvarno ju je lijepo nacrtao. Ima jos tako lijepih vinjeta, no s druge strane na pojedinim mjestima se stjece dojam kao da je crtac malko i zurio, pa mu likovi nisu toliko dobro ispadali. U globalu sam ipak dosta zadovoljan i s crtezom. Naslovnica mi je pak odlicna, mislim da bi strip s ovakvom naslovnicom bez razmisljanja kupio na kiosku.

13.08.2022
    09:54:00 sati

7, 7, 9, 10

Ponešto drugačiji Nick nego što smo inače navikli, mračna atmosfera protkana sotonističkim kultom jasno pridonosi težini atmosfere. Crtež mi je jako dobar, naslovnica perfektna, ali mi nešto fali u priči za najveće ocjene. Čak to nije zbog većeg broja stranica od standardne forme, jer bih volio Nicka čitati i češće na većem broju stranica. Prije će biti da je to zbog teatralnosti s kojom se željelo odvući pažnju čitatelja s očite sumnje na glavnog negativca, ali priča ionako nije nudila mogućnost za neko remek djelo. Sve u svemu, neloše, ali ne i vrhunski.

13.08.2022
    12:35:00 sati

7, 6, 8, 7

13.08.2022
    12:57:00 sati

10, 8, 9, 9

Izrazito zanimljiva tema i veći broj stranica je ono što čini glavne adute ove epizode. Naravno ovdje je i aura najavljene a nikad objavljene price te izvrstan crtez.

13.08.2022
    14:34:00 sati

7, 6, 7, 8

Nisam oduševljen ovom epizodom. Više stranica, ali opet nedostaje sumnjivaca tako da mi nije iznenađenje identitet krivca, dok je kraj prilično neuvjerljiv i malo obara ocjenu. Ne znam, nekako mi je glupo obrazloženje da je Vernon uopće u životu bio u dobrim odnosima s Howardom, a ne da ga je uvjerio da se želi pridružiti sekti. Mislim, dajte si zamislite da oženite ženu koja čeka dijete vašeg brata...

Inače, kroz čitavu epizodu je bilo iritantno gledati koliko Nick krši pravila vođenja istrage praktički sklapajući savez s osobom čija nevinost nije dokazana. Sad, ispada da nije bio naivan, ali svejedno... ili ne?

13.08.2022
    15:02:00 sati