Na nišanu mafije

Nick Raider

NR GOLCS 2a | 128 str.

Don Vito Saracyno, mafijaški boss, organizira tajni susret šefova najvećih svjetskih mafija u Rimu s ciljem osnivanja superorganizacije kriminalaca. Nakon što su ubijeni FBI agenti koji su pokušali locirati mjesto njihova sastanka, Nick i FBI agentica, Brenda Stacy, dobivaju zadatak da odu u Rim te spriječe taj sastanak i potencijalnu katastrofu prije nego što bude prekasno.

Naslovnica 4

• Na nišanu mafije - Otrovnice iz močvare
    NR GOLCS 2

• Nel mirino della mafia
    NR SPEC 3

• Izvorno je epizoda objavljena u srpnju 1991., a na našim prostorima po prvi put ju objavljuje izdavač Golconda u svibnju 2021.
  • Scenarist Claudio Nizzi i crtač Mario Rossi po drugi put surađuju zajedno nakon epizode redovne serije SR 26: Četvrti svjedok.
  • Ovo je treći specijal po redu od ukupno deset koliko ih je objavljeno. Priča je originalno izašla u istom mjesecu kad i epizoda redovne serije SR 38: Kobna pljačka.
  • U ovom trećem specijalu, tekstualne dodatke priredio je Maurizio Colombo, a ilustracije je radio talijanski crtač Carlo Ambrosini. Glavna tema priloga ovog specijala su „Velike pljačke“ (Golconda, str. 1-42).
  • Drugo pojavljivanje mafijaškog bossa, don Vita Saracyna. Prvi put se pojavio u epizodi redovne serije SR 28: Sastanak sa smrću (na stranici 64 ovog specijala [Golconda] upravo postoji referenca na tu epizodu), a imat ćemo ga prilike vidjeti i u SR 84: Nitko nije nevin te u zadnjoj epizodi redovne serije SR 200: Projekt Dakota u ulozi glavnog antagoniste.
  • Druga Nickova izravna suradnja sa FBI-jem nakon epizode redovne serije SR 26: Četvrti svjedok.
  • Drugo pojavljivanje FBI agenta Maxa Randoma i FBI agentice Brende Stacy. Oboje smo ih imali prilike upoznati u epizodi redovne serije SR 26: Četvrti svjedok (na stranicama 79 i 95 ovog specijala [Golconda] postoji referenca na tu epizodu). FBI agenta Maxa Randoma ponovno ćemo vidjeti u SR 84: Nitko nije nevin, a njih oboje (Random i Brenda) se također pojavljuju još jednom u zadnjoj epizodi redovne serije, SR 200: Projekt Dakota.
  • Str. 82 (Golconda), Jimmy spominje film u kojem su dječaci izazvali krizu u Pentagonu igrajući se na svom kompjuteru. Je li se Jimmy možda referira na film WarGames (1983.) sa Matthew Broderickom u glavnoj ulozi?
  • Ovo je po drugi put da Nick ide u Kinesku četvrt nakon epizode redovne serije SR 4: Kineska četvrt.
  • Prvo pojavljivanje Lao Changa, njega ćemo ponovno moći vidjeti i u epizodi redovne serije SR 44: Nestali Buda.
  • Str. 113 (Golconda), spominje se Tom Selleck i njegova popularna tv serija Magnum iz 80-ih godina.
  • Nick prerušen (brkovi) kao pratnja Brendi na putovanju, kasnije prerušen u svećenika i potom u medicinskog tehničara. Nick je dosada bio prerušen u epizodama redovne serije SR 24: Anđeo uništenja kao kamiondžija, u SR 26: Četvrti svjedok također kao Brendin pratitelj i u SR 30: Zverinjak na tajnom zadatku kod ulične bande.
  • Str. 117 (Golconda), jedna od protagonistica čita u zrakoplovu časopis “Vogue“. O tom popularnom časopisu bilo je spomena u epizodi redovne serije SR 7: Istraga pod crvenim svjetlima.
  • Str. 124 (Golconda), Nick ponovno spominje svojeg djeda kojem su po dolasku u New York upisali prezime Raider bez zadnjeg slova „O“. To je Nick već pričao Marvinu u specijalu 1: Što se dogodilo s Mary Rose? (str. 80, Golconda SPEC 1a). Istu tu stvar oko prezimena, Nick će još jednom spomenuti u epizodi redovne serije SR 100: Duhovi prošlosti (Libellus knjiga 34, str. 15), također i u „Novim istragama“ 2: „Zasjeda u luci“ (str. 109, Golconda NOSL 1b), a u priči koja se oslanja na Nickovu prošlost, u flashbacku imamo prilike i vidjeti tu scenu (Libellus knjiga 25, str. 230).
  • Str. 124 (Golconda), doznajemo i da se Nickov djed zvao Giovanni, što je pomalo čudno (netočan podatak) budući da na početku jubilarnog broja epizode redovne serije SR 100: Duhovi prošlosti doznajemo da je Giovanni bilo ime brata njegova djeda, dok se djed zapravo zvao Nicola. U SR 75/76: Stare rane, ime djeda je također Nicola.
  • Str. 125 (Golconda), Nick spominje da mu je ovo po prvi put da je u Italiji i da bi volio posjetiti selo iz kojeg su njegovi porijeklom. Tu posjetu će morati odgoditi sve do jubilarnog broja epizode redovne serije SR 100: Duhovi prošlosti.
  • Taksist Nando (talijanski agent) inspiriran je likom Nanda iz talijanske komedije „An American in Rome“ (1954.) u izvedbi legendarnog glumca Alberta Sordija.
  • Str. 129 (Golconda), Nando spominje Merlinku. Lik Brende Stacy je zapravo i inspiriran glumicom Marilyn Monroe.
  • Str. 148 i 171 (Golconda), spominje se Rambo. Rambo se spominjao i u prošlom specijalu (pogledaj zanimljivost broj 9!).
  • Str. 167 (Golconda), Nando spominje obračun kod O. K. Corrala.
  • Vrijeme radnje u stripu je srpanj 1991., isti mjesec i godina kad je ovaj specijal izašao.

Specijal „Na nišanu mafije“ donosi nam ponovno susret s nekim starim poznanicima iz serijala, uključujući dvojnicu Marilyn Monroe (FBI agentica Brenda Stacy) i FBI agenta Maxa Randoma iz epizode SR 26: Četvrti svjedok te mafijaškog šefa don Vita Saracyna iz epizode SR 28: Sastanak sa smrću. Nizzi se odvažio na neke nove stvari, pa nas iznenađuje promjenom uobičajenog okruženja priče i prebacivanjem radnje u svoju Italiju (Capri, Rim), a koja se bavi opakim paktom između kineskih Trijada, japanskih Yakuza i talijanske mafije.

Početak priče zaista je filmski - nalazimo se na slikovitom talijanskom krajoliku u Capriju gdje svjedočimo ubojstvu američkog turista Harryja Kaplana. Spletom okolnosti, taj slučaj ubojstva dospije u New York do Nicka i njegovog ureda koji se počne baviti istragom, ali ubrzo ga preuzima FBI koji blokira Nickovu istragu i uzima stvari u svoje ruke. Međutim, stvari se iznenada okreću na bolje kada se javi FBI agent Max Random, stari Nickov poznanik iz FBI-ja, i FBI agentica Brenda Stacy. Nick i Brenda dobivaju zajednički zadatak da spriječe summit MYT operacije (sastanak koji za mjesto radnje ima Rim) koja spaja tri najopasnije kriminalne organizacije svijeta – talijansku mafiju, Yakuzu i Trijadu.

Nizzi se u ovoj priči poigrao kombinirajući elemente humora i kriminalistike na vrlo uspješan način. U specijalu 2: Noćni osvetnik, uredski detektiv Jimmy nije imao neku veliku ulogu, čak nije progovorio niti jednu jedinu riječ, dok mu je Nizzi ovdje dao malo više prostora u priči prikazavši ga kao računalnog genija, probijajući se u FBI-jev kompjuter da bi pomogao Nicku u istrazi. Uz to, Nickov prvi odlazak u Italiju zajedno sa FBI agenticom Brendom Stacy kako bi se obračunao s mafijašima bila je odlična ideja! Zabavno je također bilo vidjeti Nicka kako se suočava s hormonalnim krizama (a čini se da je takav uvijek u prisutnosti zanosne Brende), kao da se radi o nekom trinaestogodišnjem dječarcu. Iako se rijetko pojavljuje, FBI agentica Brenda Stacy ostavlja neizbrisiv trag u galeriji ženskih likova u serijalu Nicka Raidera - simpatična, plava, lijepa i duhovita, uz šarm i inteligenciju, Brenda je i iznimno precizna sa svojim pištoljem, što ju često čini idealnim izborom za visokorizične misije.

Jedan od elemenata koji su također obogatili ovu priču jest uvođenje lika taksista Nanda kao Nickovog privremenog pomoćnika u Rimu. Nizzi je vješto iskoristio stereotipe koji se vežu uz Sordijev lik iz talijanske komedije „Amerikanac u Rimu“ kako bi okarakterizirao Nanda na humorističan način. Nando igra ključnu ulogu kao lokalni kontakt koji je omogućio Nicku i Brendi da se neometano kreću Rimom i dobiju sve što im zatreba za rješavanje njihove misije. Nando je apsolutno dragocjeni dodatak priči koji joj je dao šarm i humoristički ton.

Crtež i naslovnica

Izbor crtača Maria Rossija za ovu epizodu bio je pun pogodak, s obzirom na to da je on već ranije crtao epizodu iz redovne serije SR 26: Četvrti svjedok, te je već tada osmislio grafički likove FBI agenata Maxa Randoma i Brende Stacy. Stoga smo imali priliku ponovno uživati u istim prikazima tih likova koji su se ponovno pojavili i u ovoj epizodi. Iako nije crtao priču u kojoj se pojavio mafijaški šef don Vito Saracyno, mogu reći da je Rossijev rad na njemu također bio izvanredan (bolji od Caramutine verzije), a posebno mi se svidjelo kako ga je vjerno prikazao u njegovom karakterističnom kućnom ogrtaču u kadrovima u kojima se on nalazi u svom domu.

Naslovnica ove epizode nije najuspješnije osmišljena s obzirom na to da ne odražava dovoljno dobro sadržaj priče. Nick stoji u prvom planu, dok se u pozadini vide dvojica likova u sjeni koji podsjećaju na lika Nosferatua. Jedino što nam može dati naslutiti o radnji je detalj s prikazom zmaja što može sugerirati da bi Nick mogao imati posla s Azijatima.

Završna riječ

„Na nišanu mafije“ je primjer kako Nizzi (kad je u svom elementu) uspješno spaja kriminalistički žanr s primjesama humora i romantike te kako vješto prebacuje radnju iz jednog okruženja u drugo pritom istovremeno zadržavajući našu pažnju i interes.

NR GOLCS 1b Noćni osvetnik

NR GOLCS 2b Otrovnice iz močvare

8, 8, 9, 7

31.07.2023
    06:49:00 sati

7, 9, 8, 3

Odličan mi je Nizzi u Nickovoj ediciji pa kad je i malo lošiji, meni to ne smeta. Volim kad se glavni junaci dislociraju s uobičajenih lokacija. Crtež super. Naslovnica bezveze.

01.08.2023
    09:46:00 sati

5, 5, 7, 6

Nije mi se nešto svidjela ova epizoda, ne volim priče o mafiji i kineskim verzijama iste, te njihovim gradovima u gradovima i slično.
    U scenariju mi je baš zasmetalo što je Jimmy Wikipedia sad postao stručnjak za identificiranje nepoznatih osoba na slikama. Mislim, baš je glupost da se otkrije ime lika sa slike preko nekog programa. U stvarnosti, tu aplikaciju još uvijek željno čekamo, a ovdje su tako identificirane dvije osobe, što je maksimalno pojednostavilo cijelu istragu. Šta je Nizzija koštalo da umjesto te gluposti stavi da će slika biti poslana svim policijskim stanicama u gradu ili saveznoj državi i onda tako dobije informacije o identitetu?

Crtež klasično osrednji za ovaj serijal. Naslovnica loša. Kakve su ovo špicaste glave?

01.08.2023
    23:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

10, 10, 8, 10

12.08.2023
    05:38:00 sati

8, 7, 8, 7

Zanimljiv krimić. Da je eve razrađeno u dvobroju u redovnoj seriji, sigurno bi sve bilo bolje. Ovako, pogotovo završio dio u Italiji, sve ide prebrzo.

01.10.2023
    18:26:00 sati

8, 9, 8, 5

Vrlo dobar specijal, možda i priča sa najviše komičnih detalja. Prvo pojavljivanje FBI-ja mi je bilo bolje. Jedna od priča u kojima Nick najviše puta izgovori svoju uzrečicu, što dovoljno govori koliko je iznenađenja ili koliko je Nick izmenađen. Stekao sam unatoč tome dojam da prevladava opušten ton u priči, valjda zbog himora. Crtež dobar, ovaj put lica malo variraju. Naslovnica promašaj!

13.12.2023
    13:55:00 sati

10, 10, 10, 6

Bas je bilo smijesno na str 28 kad Nick spominje da bi pomocu DNA mogli otkriti neki trag, a u didaskalijama nam pise kako je to tek nedavno otkrivena metoda. Nedavno za ekipu iz ranih 90-ih. Za nas koji smo odrasli na slicnim serijama koje su se kroz 2000-te masovno pojavljivale na televiziji, sam spomen DNA nije uopce fascinantan, vec je posve uobicajen. ;) Dokaz kako se tehnika mijenja kroz vrijeme, ali fora je otici tako kroz strip u neko drugo vremensko razdoblje kad su neke stvari bile drugacije nego danas.

Prica je odlicna, moram priznati kako sam sa sva 3 dosadasnja specijalca bio izrazito zadovoljan i nadam se da u takvom tonu se i dalje nastavljaju price iz specijal edicije. Prve dvije price ove edicije su nam donijele epizode u kojima smo imali potpunog ludaka kao ubojicu, prave psihopate. Ovdje nemamo psihopata, ali je radnja usitinu specijalna, tj veoma originalna pa tako imamo odlazak u Italiju gdje se odvija zavrsnica slucaja. Prica lijepo protice, ubacuje se u nju i mafija (ciji bas i nisam fan) i FBI sto malko komplicira radnju te trazi prikrivanje misije. Pa radi toga imamo laznu Nickovu smrt plus njegovo prerusavanje koje je izvedeno na najjednostavniji moguci nacin - s laznim brkovima. Prozirna krinka, ali ionako nitko nije ocekivao da ce Nick naletjeti na nekog poznatog u Italiji. Zadovoljan sam i sa zapetom, pogotovo slucajnim nacinom na koji je Nick ukljucen u radnju, a i s raspletom u Italiji. Bilo je bas fora pratiti Nicka i Brendu kako preuzimaju razlicite krinke (zaljubljeni par, svecenik i casna, lijecnici) te na taj nacin nastoje ostati u blizini svojih meta. Brenda je takoder digla pricu na vislji nivo iako je pomalo na cudan nacin ukljucena u nju. A simpatican je bio i taksist. Moram priznati kako sam mislio da cemo onog Laa Chenga ponovno vidjeti do kraja price i da ce on biti jedan od mutnih igraca.

Crtez je bio bas odlican. Majo je ovo jos bolje nacrtao od svoje premijerne price. Malo mu lica ispadaju cudnije na nekim vinjetama, ali to je standard za njega. Kad se na to naviknete, necete ni primjecivati te nepreciznosti. Ono sto je bitno je to da je crtez generalno gledajuci prekrasan, a posebno su atraktivne bile neke vinjete iz Italije. Bilo na pocetku price, bilo u zavrsnoj trecini kad smo ponovno sletjetli u Italiju. To je super jer upravo zbog tih scena ovo stvarno i je specijal, a ne obicna prica iz redovne edicije, pa veseli sto je crtac posebno dobro znao docarati te scene. Inace, Majo je jedan od crtaca koji crta top pozadine. Likovi mu znaju malo losije ispasti, ali pozadine su odlicne. Tu ne vjerujem da ce se netko razocarati. Naslovnici ovdje ipak ni ja ne mogu progledati kroz prste. Ovo iza kao da su alieni, a ne ljudi. Razocaranje.

Body count:

Ubojstva: 4 (uraucnata i spomenuta druga 2 FBI agenta)

Policijska akcija/Samoobrana: 6