Tama s one strane vrata

Nick Raider

NR LIB 17b | 94 str.

Ubojstvo Rufusa „Koko“ Shakera, jazz saksofonista, ponovno otvara stari slučaj otmice djevojčice Debre Remick iz 1976. Kako je ubojstvo saksofonista tek prvo u nizu nekadašnjeg jazz benda, nameće se pitanje, tko se to okomio na njih i što točno motivira ovaj niz nasilja?

• Silazak u pakao - Tama s one strane vrata - Ubijanje zbog ubijanja
    NR LIB 17

• Il buio oltre la porta
    NR SR 50

• Izvorno je epizoda objavljena u srpnju 1992., a Libellus je objavljuje u svibnju 2009. kao drugu priču u svojoj 17. knjizi.
  • Autor Massimo Vincenti piše drugi (ali prvi put samostalno) i posljednji put za Nicka Raidera, a iskusni crtač Gustavo Trigo crta deseti jubilarni put u istoimenom serijalu.
  • Str. 108 (Libellus), spominje se ponovno američki filmski glumac Eddie Murphy, a po uzoru na slavnog komičara je i stvoren lik Nickova partnera, Marvina Browna.
  • Str. 109 (Libellus), spominju se Duke Ellington, Armstrong i Gershwin, legendarni američki skladatelji koji su obilježili povijest jazz glazbe.
  • Trinaesto pojavljivanje mrtvozornika Bluma, ali po prvi put da se pojavljuje na samom mjestu zločina.
  • Str. 112 (Libellus), saznajemo da Marvin ima tetu imena Bessie. U SR 42: Ubojstvo uz prozor, doznali smo da se Marvinovi roditelji zovu Elisa i Jonathan Brown.
  • Str. 115 (Libellus), spominje se Jimmy Carter, bivši predsjednik SAD-a (1977.-1981.).
  • Pojavljuje se policajac D'Angelo, ovaj put je napravio mou arabicu mješavinu kave.
  • Str. 131 (Libellus), Nick spominje E.T.
  • Str. 163 (Libellus), u bolničkom hodniku na odjelu intenzivne njege, jedan policajac čita strip o Batmanu i Robinu. U epizodi SR 6: Slučaj Geronimo, na 259. stranici (Libellus knjiga 2) policajac Wilder čita strip „Dick Tracy“, a u SR 13: Prijetnja iz prošlosti na 60. stranici (Libellus knjiga 4) policajac koji radi u policijskoj arhivi također čita strip.
  • Str. 174 (Libellus), spominje se Hong Kong. Epizoda SR 44: Nestali Buda je svoj prolog imala upravo u Hong Kongu.
  • Str. 196 (Libellus), na zadnjoj tabli na jednoj vinjeti (bez ijedne riječi) pojavljuje se policajka Mary Ford.
  • Doznajemo da je vrijeme radnje u stripu 1992., ista godina kad je ova epizoda izašla.

„Tama s one strane vrata“ označava 50. jubilarnu epizodu u serijalu Nicka Raidera. Unatoč nekim mojim očekivanjima da će tvorac Nicka Raidera, scenarist Nizzi, preuzeti scenarističko kormilo u ovom jubileju, tu čast preuzima ipak autor Massimo Vincenti kojem je ovo prvi put da samostalno piše za Nick Raider serijal budući da smo ga prethodno vidjeli kao suautora sa scenaristom Renatom Queirolom i Mauriziom Colombom u priči posvećenoj Alfieju. Osim toga, ovo je i njegov posljednji rad na serijalu.

O samom Vincentiju i nemam mnogo informacija, a da vam budem posve iskren, ne znam ustvari ništa o njemu osim činjenice da je kratko vrijeme radio na ovom serijalu. Razgovarajući s našim, sad već iskusnim i izvrsnim recenzentom Salkanom, moguće je, kako on sugerira, da je Vincenti zapravo bio jedan od onih autora koji su priskakali u pomoć kada su poznatiji scenaristi odlazili raditi na druge serijale, što je i bila uobičajena praksa u Bonelliju. Jer kod ovakvog stripa kakav je Nick Raider, gdje kontinuitet i ne igra neku posebnu ulogu, za pisanje dobre kriminalističke priče često i nije potrebno mnogo – zločin (koji u Nickovom serijalu obično predstavlja neko ubojstvo), počinitelj/ubojica od kojeg sve počinje i koji uvlači čitatelja u priču, napetost te iskusni detektiv kao glavni junak, u ovom slučaju, naš Nick, koji će otkriti tko je počinio zločin i zašto.

Rufus „Koko“ Shaker

Scenarist Vincenti ne okoliša s radnjom već nas odmah uvodi u samu srž priče gdje prisustvujemo ubojstvu jazz saksofonista Rufusa Shakera, poznatijeg kao „Koko“. O Shakeru i ne saznajemo mnogo osim da se nalazio na pragu svojih šezdesetih, ali ono što je interesantan detalj koji je dodatno zaintrigirao Nicka jest pronađena magnetofonska vrpca u žrtvinom stanu koja ne predstavlja samo ključ za rješavanje trenutačnog slučaja, već nas vraća u neugodnu prošlost, točnije, u neriješeni zločin iz 1976. kada je na tri mjeseca bila oteta djevojčica Debra Remick, kćer Josepha Remicka, čovjeka koji je nedugo nakon otmice postao senator.

Za predmet kakav je magnetofonska vrpca, možemo kazati da ovo nije prvi put da se pojavila u serijalu budući da će privržene Nickove fanove podsjetiti na neka prethodna dramatična događanja u serijalu, poput epizode „Opasna vrpca“, gdje je na takvoj vrpci bilo zabilježeno priznanje suca Jamesa Dickinsona o lažiranju suđenja u korist mafijaša. Također, prisjećamo se i epizode „Kobna pljačka“, u kojoj je diktafon imao ključnu ulogu. Nešto kasnije u serijalu, u epizodi „Nitko nije nevin, tražila se vrpca (VHS) s onom „pravom“ istinom o atentatu na predsjednika Johna F. Kennedyja. Mislim da je i sam scenarist Vincenti prepoznao čari upotrebe vrpce kao nečega što ne samo da unosi dodatnu napetost u neki slučaj, već i pridodaje posebnu dozu misterioznosti i intrige samome serijalu kakav je Nick Raider.

Vincenti je pokazao zavidnu vještinu u prilagodbi Nickovom svijetu, što sugerira dosta dobro poznavanje odnosa između onih glavnih likova u Nickovom univerzumu. Njegovo pisanje scenarija, iako u okvirima kratkotrajnog angažmana, usklađeno je s atmosferom prethodnih priča Nicka Raidera. Uočavamo da je prilično dobro upleo humoristične elemente u priču, s Marvinom kao nositeljem duhovitosti i odmora od napetosti, uključujući i neobičnog policajca D'Angela, poznatog po svojoj kavi, Alfiejem koji vodi Nicka do značajnih tragova, šefa Vancea, čije šefovanje obiluje nepodnošljivim tonom, čime Vincenti uspješno oživljava prepoznatljive elemente Nickova svijeta na svjež i privlačan način.

Jedan od komičnih trenutaka

[Početak spoilera!]Nakon drugog ubojstva, u kojem je stradao još jedan član nekadašnjeg jazz benda i otkrivanje da su članovi benda bili otmičari, a da se netko sada, šesnaest godina kasnije, osvećuje, bilo je veoma zanimljivo. Međutim, od samog početka sumnjao sam u očekivanog ubojicu, odnosno u Debru Remick, djevojčicu koja je bila oteta, a danas je odrasla žena. Jasno je bilo da se jazz bendu osvećuje netko iz obitelji Remick, Vincenti je vješto pokušao usmjeriti našu pažnju prema njenom ocu, no postojao je jedan detalj koji se nije uklopio - čekanje na osvetu. Ako je već dotični Joseph Remick planirao eliminirati ih, to bi vjerojatno učinio još tamo krajem 70-ih. Ovaj detalj mi je malo unaprijed dao naslutiti otkriće ubojice, ali to nije narušilo moje sveukupno uživanje u priči jer i nisam bio posve siguran u svoju teoriju.

U ovom dijelu sa „spojlerima“, želio bih još posebno naglasiti karakter Debrinog oca. Zamislite, ovaj čovjek je angažirao jazz bend kako bi mu oteli vlastitu kćer na tri mjeseca, baš u vrijeme kampanje za senatora. Javno je izjavio da neće platiti otkupninu, iako je, prema prethodnom dogovoru, platio otmičarima. I sve to s ciljem stjecanja političke moći i novca. No, sve te odluke nisu došle bez posljedica - žena mu je, zbog tjeskobe koju je doživljavala dok je kćer bila oteta, ubrzo umrla od srčanog udara; Debra, sama žrtva traumatičnog događaja, nikada se psihički nije oporavila, postala je ubojica, a na kraju, bez imalo oklijevanja, puca i ubija vlastitog oca! Ova priča postaje iznimno potresna kada zaronimo dublje u analizu, podsjećajući nas na neke od najtežih trenutaka koje smo mogli pročitati u Nicku Raideru, poput incestne epizode „Što se dogodilo s Mary Rose?“.[Kraj spoilera!]

50. jubilarna epizoda Nicka Raidera također označava i jubilej crtača Gustava Triga, koji po deseti put pretače radnju na papir za ovaj serijal. Trigo je započeo svoj doprinos serijalu crtajući prvu uopće epizodu serijala, postavljajući pomalo temelje prepoznatljivog izgleda naših likova. Iako se ponekad primjećuje da mu kod portreta likova izmaknu neke nijanse, osobito kod glavnog junaka, Nicka, Trigo nadoknađuje te manje propuste svojom vještinom prikaza urbanog života, interijera koji znaju biti zahtjevni i duhovitih situacija. U ovoj priči posebno je uspješno dočarao scene iz prošlosti kada Nick i Marvin preslušavaju sadržaj magnetofonske vrpce.

Naslovnica ovog jubilarnog izdanja dobro dočarava atmosferu priče gdje je onaj centralni fokus na prvoj žrtvi, ubijenom jazz saksofonistu Rufusu „Koko“ Shakeru. Razbacane note, ležerna poza beživotnog tijela Shakera, Nick u prvom planu i sjena u pozadini koja simbolizira misterioznost ubojice kojeg tek treba otkriti, elementi su koji vjerno odražavaju tonalitet samog stripa.

Završna riječ

„Tama s one strane vrata“ je epizoda koju možda ne bi rangirali pri samom vrhu po kvaliteti, ali priča koja se dobro uklapa u Nickov svijet i zadržava određeni autentični Nick Raider osjećaj. Tema osvete dodatno pridonosi dubini priče, implicirajući da život može krojiti vlastiti, neizbježni put unatoč naporima likova da ga mijenjaju.

NR LIB 17a Silazak u pakao

NR LIB 17c Ubijanje zbog ubijanja

8, 7, 6, 8

Slažem se za ranu predvidljivost, meni je predvidljivost totalna nakon razgovora sa Jazz Storyjem, koji otkriva sve našim junacima. Scena za pamćenje: Marvin s pancirkom! Ima fora detalja, kao slika iz recenzije (kava). Crtež mi se nije svidio, naslovnica sasvim ok. Sve u svemu moglo je i bolje za jubilarac, ali i ovako je sasvim u redu, skroz ok priča.

30.04.2024
    08:42:00 sati

7, 8, 8, 7

Klasičan krimić. Vrlo dobar za pročitati jednom, ali ništa nezaboravno.

01.05.2024
    00:53:00 sati

6, 6, 6, 7

Nije loše, zanimljiva pričica. U ovim krimićima uglavnom mi smeta kako scenarist "u hodu" popunjava mozaik zločina i nevješto dodaje sitnice koje će kasnije služiti u raspletu. Nekad se to (naravno, kad su majstori u pitanju) odradi tako suptilno da sve izgleda slučajno, a uglavnom se odvije usiljeno. Ta sličica iz Koreje je presudila u korist druge opcije. Crtež solidan, Trigo se zaista potrudio, mada mi ta njegova lica i gestikulacija smetaju da dam ocjenu značajniju od prosjeka. A prosjek svakako zaslužuje kako se poigrava sa sjenama i tamom. Ovaj put mi se naslovna baš svidjela, iako ništa spektakularno, baš je impresivna.

01.05.2024
    07:26:00 sati

8, 9, 8, 8

Svidjelo mi se sto u prici ima dosta humornih elemenata s jedne strane, a opet dosta psiholoskih s druge. Vincenti prakticki ide s jedne krajnosti u drugu i prvo nam donosi neke scene koje ce nas nasmijati (nacin na koji je Cindy smotala Nicka pa mu ukrala traku, Vance koristan pri telefoniranju kako kaze Nick, ova druga slika u recenziji...), a opet kraj je napravljen na nacin da nam bude zao sto se sve i dogodilo. Citatelj definitivno mora suosjecati s ubojicom jer je ubojica u isto vrijeme i sam bio zrtva. Volim ovakve zavrsnice s gorkim krajem, a vidjeli smo ih vec u par navrataja ranije u serijalu (prva mi na pamet pada "Slucaj Geronimo"). Sto se tice toga tko je bio ubojica, u jednom trenutku me malo i zavarao Vincenti buduci da je ubacio prerusavanje kao scenaristicki element i onda nam u jednoj sumnjivoj sceni "prikazao" starog Remicka. Priznajem da se nakon toga vise nisam nadao nekim dodatnim obratima, najvise zbog toga sto je rijec o scenaristu koji nije napravio neku vecu karijeru na serijalu, ali super da je do njih doslo jer je ovako prica ispala u potpunosti logicna. Zanimljiva i s par neuobicajenih scena s kojima me autor iznenadio.

Jos jednom moram spomenuti scenu kad je Cindy nasamarila Nicka! Pa i oni otkazi u uredu kod Vancea, bas sam se nasmijao kad je Jimmy rekao kako mu je znacka ostala doma, ali da se pridruzuje zbog solidarnosti. :) Od mene nesto vise ocjene nego kod drugih. :) Ali moram komentirati i to kakva je gnjida od covjeka taj Joseph. Radi karijere narucio otmicu svoje kceri koja je ostavila teski trag na njenoj psihi, a jos mu i zena umrla od psihickih posljedica te tragedije. Dobro mu se na kraju vratilo! Dodat cu i kako inace bas volim kad se u krimicima radnja nadovezuje na neke dogadaje iz dalje proslosti pa onda na vidjelo ispliva sav "prljavi ves" postenog i uvazenog gradnina.

Trigo mi je jedan od losijih crtaca serijala, medutim ovdje mi je cak i njegov crtez fino sjeo. Posebno bih pohvalio u prvoj polovici stripa. Recimo ovu pocetnu vinjetu koju vidimo u recenziji je odlicno nacrtao. Dobro je docarao onu poznatu krimi atmosferu koja slijedi uoci ubojstava tako da me nije niti smetalo toliko sto je lica likovima crtao losije (zbog toga mi inace i nije bas drag). Naslovnica mi je dosta dobra.

Body count:

Ubojstva: 4

Prirodna smrt: 1 (zena Remick)