Ubijanje zbog ubijanja

Nick Raider

NR LIB 17c | 94 str.

Serijski ubojica John „Devil“ Butcher pušten je nakon dvadeset godina provedenih iza rešetaka gdje na uvjetnoj slobodi, prema vlastitim uvjetima, ostaje i dalje pod nadzorom doktorice Jane Sommer koja mu je pružila značajnu pomoć tijekom rehabilitacije. Ovaj događaj potiče okupljanje skupine psihopata koji žele proslaviti Butcherovo oslobađanje, dok istovremeno bivši policajac, David Ross, koji je nekada strpao Butchera u zatvor, ne može nikako prihvatiti činjenicu njegova puštanja na slobodu.

• Silazak u pakao - Tama s one strane vrata - Ubijanje zbog ubijanja
    NR LIB 17

• Uccidere per uccidere
    NR SR 51

• Izvorno je epizoda objavljena u kolovozu 1992., a Libellus je objavljuje u svibnju 2009. kao treću priču u svojoj 17. knjizi.
  • Nakon epizode redovne serije SR 46: Posljednji s popisa, Renato Queirolo ponovno sudjeluje u pisanju scenarija (ovaj put osim Colomba, tu je i po prvi put autor Alberto Setzu), a prema podatcima s uBC-a, Queirolo je od epizode SR 43: Granica preuzeo i ulogu novog urednika serijala Nicka Raidera. Argentinski majstor Caramuta crta ovdje po deveti put.
  • Priča je inspirirana obitelji Manson.
  • Str. 223 (Libellus), ženski lik Sibyl izgovara „Ubij tu svinju!“. Susan Atkins, jedna od Mansonovih sljedbenica, počinila je ubojstvo u tom povijesno poznatom krvavom pohodu gdje je potom glumičinom (Sharon Tate) krvlju napisala riječ „Pig“ (svinja) na ulazna vrata.
  • Str. 226 (Libellus), policajac u automobilu čita neki strip.
  • Str. 277 (Libellus), na jednoj vinjeti vidimo bananu uguranu u auspuh automobila što je zapravo omaž legendarne scene Axela Foleyja kojeg tumači Eddie Murphy u filmu „Beverly Hills Cop“ kada on to isto napravi svojim kolegama policajcima. Te kultne scene se možete podsjetiti ovdje.
  • Nick i Marvin ranjeni – Nick ozljedio glavu udarcem u vjetrobransko staklo, a Marvin zadobio prijelom noge.
  • U ovoj priči je također dosta lako zaključiti da je godina odvijanja radnje 1992., ista godina kad je i strip izašao na kioske.
  • Nick prerušen u rekreativnog joggera, a poručnik Art u beskućnika.
  • Poručnik Art par puta spominje „to je jedna od onih mučnih priča koje nikad ne bih volio gledati na filmu“ što je pomalo ironično budući da je na temu obitelji Manson snimljeno dosta video materijala, a jedan od poznatijih filmova iz tog vremena je i Helter Skelter (1976.).

S Nickom Raiderom ponovno se upuštamo u izazovnu avanturu prikladno nazvanu „Ubijanje zbog ubijanja“, a intrigantnost samog naslova ne može proći neprimijećeno. Čini se da scenaristi Nicka Raidera ovoga puta zaranjaju u mračnu prošlost jednog od najzloglasnijih zločinačkih klanova - obitelji Manson. Spomen obitelji Manson odmah budi sjećanja na strašne zločine iz prošlosti, na krvavi trag koji su Mansonovi sljedbenici ostavili u svojim pohodima čiji je događaj snažno odjeknuo u svijetu i okončao „lude šezdesete“. O ovoj zloglasnoj obitelji napisano je mnogo knjiga, snimljeno podosta filmova i dokumentaraca, a sada, izgleda, da su i scenaristi Nicka Raidera pronašli inspiraciju u ovom mračnom dijelu povijesti jer priče poput obitelji Manson svakako kod mnogih izazivaju fascinaciju i jezu istovremeno.

S obzirom na dosadašnje uspjehe Nicka Raidera u istraživanju raznih tema gdje scenaristi često crpe inspiraciju iz stvarnih događaja, ova priča nam nudi uvid u svijet zločinačkih kultova, pri čemu će Nick ponovno biti na krvavom tragu istine.

Zaplet je izuzetno neobičan s obzirom na to da je lik Johna „Devil“ Butchera, poznatog serijskog ubojice, pušten na uvjetnu slobodu nakon dva desetljeća provedenih u zatvoru. Prema tvrdnjama njegove psihologinje i doktorice Jane Sommer, Butcher je prošao kroz proces rehabilitacije i sada je potpuno izliječen, ostajući i dalje pod njezinim nadzorom. No, sama ideja oslobađanja takvog čovjeka iz zatvora, posebno uz spoznaju da je početkom 70-ih pronađen u podrumu sa šest obješenih leševa beskućnika, izaziva pomalo sumnje i pitanja, kako kod pojedinih protagonista priče, tako i kod samih čitatelja, koliko je to bila dobra odluka.

Puštanje Butchera svakako nije prošlo nezapaženo kod ostalih likova priče, potičući tako jednog od njegovih nekadašnjih sljedbenika i psihopata, Milesa, da napusti svoj „dosadan“ život i organizira ponovno okupljanje skupine koja je prije dvadeset godina sudjelovala u brutalnim zločinima. Paralelno s tim, vijest o Butcherovu puštanju dopire i do bivšeg policajca Davida Rossa, koji je imao ključnu ulogu u njegovu hvatanju, izazivajući njegovo zgražanje i ogorčenje.

Kada sam prvi puta pročitao ovu priču, nije me toliko impresionirala. Međutim, kada sam uočio da je priča prožeta kontekstom, odnosno da crpi inspiraciju iz obitelji Manson, moj dojam se značajno promijenio i doživio transformaciju. Razmišljanje o toj povezanosti unijelo je novu dinamiku u moje viđenje ove epizode.

Lik Johna „Devil“ Butchera očito je svojevrsna interpretacija Charlesa Mansona. Obojica su zatvorena u skoro istom vremenskom okviru, a Raiderovi scenaristi ovdje, kao što je to Tarantino slično učinio u svom filmskom hitu „Once Upon a Time... in Hollywood“ (2019.), stvaraju alternativnu povijest gdje Butcher dobiva pomilovanje 1992. (vrijeme radnje u stripu) i pušta se na uvjetnu slobodu, dok je pravi Manson ostao u zatvoru sve do svoje smrti (2017.). Likovi Butcherovih sljedbenika su dobro razrađeni; pored spomenutog Milesa, koji je izraziti sadist, ali i najinteligentniji pripadnik skupine, tu je i Sibyl, ženski lik, koja, poput Mansonovih sljedbenica, uživa u mučenju i ubijanju žrtava. Angus, zaposlenik benzinske postaje, predstavlja još jednog psihopata u nizu. Posljednji iz skupine, Asa, na prvi pogled doima se normalno, posebno kad ga vidimo u kadrovima s djecom koja ga očito vole dok s njima igra košarku, ali brzo shvaćamo da ni on nije potpuno stabilan.

Postavljanje dodatnog upitnika u priči odnosi se na Butcherovo stanje, koji zapravo tvrdi da se ne sjeća ničega iz svoje prošlosti, pa ni tih spomenutih sljedbenika. Ova situacija stvara određenu dozu konfuzije među protagonistima i čitateljima, jer nije jasno je li to doista istina ili se Butcher možda samo pretvara. Uključivanje bivšeg policajca Davida Rossa u priču je također pametno osmišljeno, naglašavajući kompleksnost radnje. S obzirom na približavanje kraju priče, postalo je očigledno da će svi navedeni akteri sudjelovati u nepredvidljivoj završnici, što je dodatno pojačalo moj interes za čitanjem i praćenjem radnje kako bih otkrio kako će se konačno razrješenje priče oblikovati. [Početak spoilera!]A upravo je ta završnica isprepletena neočekivanim i pomalo ironičnim obratom, naglašavajući nam i u tom segmentu priče Butcherovu inspiraciju u liku Mansona. Otkrivamo da Butcher zapravo nije počinio nijedno ubojstvo, a usput, istraživajući za potrebe ove recenzije, primijetio sam da mnogi izražavaju čuđenje prema činjenici da se Manson smatra jednim od najozloglašenijih serijskih ubojica svih vremena, a koji zapravo nije nikoga ubio, već je druge usmjeravao da to učine. Neki tvrde da je Manson stoga bio i kukavica, a zanimljivo je za primijetiti da i Miles na kraju ove priče iznosi isto stajalište o samom Butcheru.[Kraj spoilera!]

Caramuta, poput crtača Triga (koji je dosada deset puta radio na Nicku Raideru), izdvaja se po predanosti i učestalosti angažiranja u ilustriranju ovog serijala. Primjetio sam da ga scenaristi često biraju kada je potrebno vizualizirati epizode s psihopatima. Primjerice, prisjetimo se lika batlera Alfreda, koji je bio umiješan u odsijecanje ruku ljudima (SR 2: Tajna odsječene ruke), ili Joea Raskoa iz epizode SR 15: Neumoljiva osveta koji je bio u potpunosti opsesivan te recimo lika Marka s disocijativnim poremećajem identiteta (SR 34: Blizanci). U ovoj epizodi, ponovno mu je povjerena zadaća prikaza poremećene skupine ljudi u akciji, međutim, primijetio sam da Caramutin prikaz ženskog lika, Sibyl, nije bio znatno različit od ženskog lika Velde Norris koju smo nešto ranije vidjeli (SR 44: Nestali Buda) u ulozi glavne protagonistice, obje su prikazane gotovo kao da su blizanke. Sklon sam mišljenju da je Caramuta trebao tu iskazati malo više maštovitosti u prikazu Sibyl, kako bi se izbjegao dojam ograničenosti u tom aspektu.

S druge strane, Ramella rijetko kad razočara, posebno mi se svidio njegov koncept naslovnice postavljanjem Nicka iz sadašnjosti u prošlost, točnije u 1972. u podrum pun obješenih leševa, gdje se točno osjeća jeza, a tu jezu samo još više pojačava prisustvo figure iza Nicka s nožem, ostavljajući dojam da bi to mogao biti Butcher ili možda Miles. Ili možda čak i sam Manson osobno!

Završna riječ

U konačnici, priča „Ubijanje zbog ubijanja“ nosi očiglednu inspiraciju iz obitelji Manson, a iako se oslanja na poznate motive, scenaristi su uspjeli ubaciti svoju dozu originalnosti, a posebno se ističe neočekivana dinamika u završnici koja značajno obogaćuje cjelokupno iskustvo čitanja.

NR LIB 17b Tama s one strane vrata

NR LIB 18a Smrtonosna igra

6, 8, 8, 9

Procitao sam cak dva puta ovu pricu unutar zadnjih mjesec dana i moram priznati kako je rijec o nesto losijoj prici od ostalih iz ovog (za mene) izuzetno zanimljivog perioda serijala. Jos sam prvi put citao dok sam bio dosta umoran pa mi se cini kako su mi neke sitnice mozda i promakle tad (a koje sam s novim citanjem uocio), medutim konacno misljenje o prici je otprilike isto (mozda mrvicu pozitivnije). Pomalo me razocarao razvoj dogadaja buduci da sam ocekivao nesto vise iz samoga naslova koji je dosta zvucan. Ovdje je glavna nit radnje stavljena na ponovno okupljanje psihopata te na njihovo ubijanje iz uzitka, a akteri koji su ubijali, iako su dobro izgradeni, nisu mi bili pretjerano interesantni, s izuzetkom Butchera koji mi je porastao u ocima zbog iznenadujuce zavrsnice u kojoj smo otkrili kako on nikad prije nije ubijao. Kraj je bio nekako ocekivan u stilu da ce se skoro svi medusobno poubijati, ali ipak par saznanja iz njega su pomogla u tome da mi pomalo dignu ukupni dojam ove price. Jos me malo vise zaokupio i lik imenom David Ross jer me imenom odmah asocirao na SSA Davida Rossija iz „Zlocinackih umova“. :) Za scenarij ipak dajem nesto vecu ocjenu jer je Nick imao par izrazito humoristicnih istupa, pa sam se dobro nasmijao na nekim scenama. Pogotovo pred kraj epizode kad kaze za onog jednog negativca da je ocito siroce nakon sto je on pucao na njega. A i nakon toga je bacao neke zgodne komentare. Humor s Vanceom je takoder bio na visini. ;) Crtez je dosta dobar, mogli bi reci tipicni Caramuta. Naslovnica mi je takoder sugerirala bolju pricu jer je vrlo dobra.

Body count:

Ubojstva: 9

Ubojstva iz proslosti: 6

Ubojstva zivotinja: 4 (3 kanarinca + pas)

Policijska akcija/Samoobrana: 2

Total smrti: 21 -> sad je jasno zasto se epizoda zove tako :D

28.05.2024
    00:17:00 sati

8, 8, 8, 8

Solidna priča, sigurno jedna od najsurovijih na serijalu uopće. Banda psihopata baš ostavlja krvav trag, kao rijetko tko dasada u serijalu. Crtež standardan kad je argentinski majstor u pitanju, naslovnica mračna. Od mene visoke ocjene za ovu malo drugačiju priču. Zanimljivo je poimanje pravde Rossa, bande i naših junaka. Sve u svemu teško za ocjeniti, ali zbog unikatnosti dajem osmice.

28.05.2024
    08:23:00 sati

5, 4, 8, 6