Crni križ

Nick Raider

NR LIB 18b,c | 188 str.

Nick Raider se infiltrira u tajanstvenu organizaciju “Crni križ“. “Crni križ“ pomaže kriminalcima koji imaju novca da ostvare slobodu, zametnu trag pred progoniteljima ili promijene identitet. Mnogobrojni i dobro organizirani, predstavljaju pravu opasnost njujorškom detektivu.

• Smrtonosna igra - Crni križ - U vučjem brlogu
    NR LIB 18

• La croce nera
    NR SR 53
  • Nella tana del lupo
    NR SR 54

• Priča originalno izlazi u Italiji u listopadu i studenom 1992., a Libellus je objavljuje u rujnu 2010., kao drugu (Crni križ) i treću (U vučjem brlogu) epizodu u svojoj osamnaestoj knjizi.
  • Premijerno pojavljivanje scenarista Alberta Ongara u ediciji Nicka Raidera, koji se često potpisivao svojim pseudonimom Alfredo Nogara. Spomenimo i to da je ovo šesto pojavljivanje crtača Renata Polesea.
  • Prva dvodijelna epizoda u serijalu Nicka Raidera.
  • Str. 186 (Libellus), poručnik Bowmann govori: „Smiri se Arte. Nije prvi put da je Nick ranjen. Znaš da se dosad uvijek izvukao.“ Prije ove priče, Nick je tri puta bio ranjen na zadatku i to u epizodama: SR 36: „More dolara“, SR 37: Hladnokrvni ubojica i SR 43: Granica.
  • U priči se još jednom pojavljuje Nickov dušnik Alfie.
  • Novo pojavljivanje Violet, novinarke Heralda. Na njen upit: “Nick… zašto me nikad nisi zaprosio? Toliko nam je dobro zajedno da…“, Nick odgovara: “… da zbilja ne bismo trebali upropastiti stvar vjenčanjem!“ Nick će se upravo vjenčati s Violet u posljednoj epizodi serijala (SR 200: „Dakota projekt“).
  • Str. 191 (Libellus), Nick spominje ODESSA-u - izraz kojim se opisuje tajna organizacija koja je djelovala u godinama nakon Drugog svjetskog rata. Cilj joj je bio pomoći članovima SS-a i drugih njemačkih nacističkih organizacija u njihovom skrivanju i izbjegavanju kaznenog progona za počinjene ratne zločine.
  • Wolfsschanze ili Vučja jazbina je ime vjerojatno najpoznatijeg Hitlerovog sjedišta u Drugom svjetskom ratu. Bila je vojno sjedište za Istočno bojište i jedno od takozvanih Fuhrerovih sjedišta, koja su bila smještena u raznim dijelovima Europe. Ovaj kompleks u Poljskoj izgrađen je 1941. godine, za vrijeme operacije “Barbarossa“ i njemačke invazije na ondašnji SSSR.
  • Iz svijeta filma, u priči se spominju Eddie Murphy (str. 126, Libellus), Robert De Niro (str. 176, Libellus) i Jacqueline Bisset (str. 176, Libellus), kao i „Kojak“, popularna američka akcijska kriminalistička tv serija koja se emitirala tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća. Dodajmo i to da jedan od protagonista priče nosi ime po jednom od najvećih majstora horor žanra, legendarnom Johnu Carpenteru.
  • Str. 265 (Libellus), Nick spominje tzv. „Circle Line“. Radi se o brodskoj tvrtki koja nudi razgledavanje i zabavu brodom na Manhattanu u New Yorku.
  • Naslovnicu za Libellusovo izdanje nacrtao je Darko Perović, a tematski je ciljano osmislena za ovu dvodijelnu epizodu Nicka Raidera.

Uvod u priču nudio je već toliko puta viđene scene između ljubomornih, ostavljenih i prevarenih osoba. Na prvi pogled, priča je trebala biti tek samo jedan obična, jednosmjerna ulica s toliko puta već viđenim motivima, ali kako li je samo vješto napravljen taj uvod da zamaskira privid. “Crni križ“ i s njom nastavljena epizoda “U vučjem brlogu“ debitantski je rad na Nicku Raideru scenarista Alberta Ongara. Možemo slobodno kazati da je u ovoj ediciji imao premijeru “iz snova“. Ako mislite da je to pretjerivanje, onda prebrojite sami sve dvodijelne epizode koje je ova edicija ponudila scenaristima, do ovih originalnih brojeva 53 i 54. Jeste? Odlično. Onda je i sama ova dvodijelna epizoda dokaz kvalitete koju su urednici znali da Alberto Ongaro posjeduje.

Alberto Ongaro ili kako se često volio potpisivati pseudonimom Alfredo Nogara, odmah u prvim uvodnim scenama nudi svu raskoš svog scenarističkog umijeća. Nije lako napraviti kriminalistički strip, a da već uvodnim kadrovima privučeš pažnju čitatelja, a pogotovo ako na tim uvodnim stranicama koristiš stereotipne odnose emocionalnih veza. A emocionalnost ovdje nosi ime Diane Baker.

Diane Baker

Chaney' Bar, New York. Mjesto je to gdje i naš detektiv uživa u svojim alkoholnim napitcima. Čejnijev bar bi se negdje na Balkanu zasigurno zvao “Krčma kod Čede“, ali teško bi ispred nje bio parkiran automobil koji je bio parkiran tu u New Yorku. Lako ga je prepoznati čak i nakon što ga je Diane malo “uljepšala“.

Automobil je to koji je jedno od obilježja pripadnika “zlatne mladeži“ i svih onih koji se žele tako osjećati. A tako se želi i osjećati John Carpenter. Diane, itekako dobro zna da se John želi tako osjećati. Njena ljubomora je točno znala gdje Johna najviše može boljeti: na karoseriji, limu i staklu njegova limenog ljubimca. Nesretna Diane je pred gostima u baru spomenula i nekakav “Crni križ“, na što ju je John pokušao ušutkati, ali to su već čuli i oni koji nisu trebali. Eto, priču imamo.

Nick nije ni slutio u kakvu će ga avanturu gurnuti jedan boravak u baru, kiša, nevrijeme i ponuda da odveze doma djevojku razorenu ljubomorom i bijesom.

Nick: “Kamo želite da vas odvezem?
Diane: “U pakao.
Nick: “Imam dojam da se već neko vrijeme tamo nalazite.

Neizvjesno je vječno odredište Diane Baker, ali je izvjesno da je prije smrti odgrizla dio uha svome ubojici. Na čuđenje patologa Bluma koji to ne viđa svaki dan. Ali i na čuđenje potencijalnog čitatelja priče jer je ubojica time izuzetno vizualno označen i detektiran, ali u slijedu događaja to i nije toliko bitno, koliko se u prvi mah može učiniti. Naime, priča je velika. Ongaro nam je ponudio čitavu jednu tajnu organizaciju, a ona se zove “Crni križ“. Organizacija je to rasprostranjena u mnogim državama koja, uz visoke novčane naknade, pomaže odabranim kriminalcima. Nevažno je pritom kakve usluge trebaju od njih: oslobađanje iz zatvora, skrivanje, pomoć u bijegu, medicinske zahvate, promjenu identiteta, transport do željene lokacije… Sve to mogu dobiti kriminalci ako imaju šifru. I ako imaju novca. I ako su bijelci. I ako nisu Židovi ili crnci. Dakle, ne pomažu nužno svima, nego samo odabranima koji ispunjavaju njihove uvjete pružanja pomoći. Organizacija je dobro uhodan stroj koji je premrežen mnogobrojnim osobama. Da bi se uopće mogao infiltrirati u takvu organizaciju, Nick Raider je morao imati odličan, detaljan, smislen i pomno razrađen plan, a kao jedna od dobitnih karata poslužilo je i njegovo ranjavanje.

Ongaro u priču uvodi čitav niz likova, što je postavka kakvu treba imati svaki kvalitetan kriminalistički strip, ali ne stavlja naglasak na detaljnu razradu likova. Umjesto toga, naglasak stavlja na razradu priče i tu je potpuno pogodio. Nesvakodnevna tema u Nicku Raideru prepoznata je i “nagrađena“ dvodijelnom epizodom. Potpuno uspjelo, a čak je pritom Ongaro uspio ostaviti i odškrinuta vrata za buduća zbivanja vezana uz ovu priču. Naime, organizacija “Crnog križa“ je uništena u New Yorku, ali ona preko koje je Nick i uključen u sustav. Ona u Kostarici, nije ni dirnuta.

Crtež Renata Polesea je vrlo dobar. U prvom dijelu priče “Crni križ“ gotovo besprijekoran, ali u drugom dijelu mi je malo, neznatno pao. Možda je samo bio pritisnut rokovima pa je izbjegavao posvećenost detaljima kakvu kod crteža volim. No, to nije umnogome smanjilo kvalitetan rad. Evo par lijepih vinjeta:

Naslovnice su u visokom prosjeku edicije, na njima nema grešaka, ali ni pretjerane vizualne atraktivnosti. Pritom mi je bolje sjela ona prva originalna naslovnica s onim razbijenim crvenim ferrarijem. Međutim, Bruno Ramella je imao mogućnost napraviti nekakve posebno pamtljive naslovnice, sama priča je to baš nudila. Stoga to ostaje tek kao neiskorištena mogućnost.

Mnogi poštovatelji Nicka Raidera bit će zasigurno oduševljeni ovom pričom. Nick uglavnom sam priprema plan infiltracije u organizaciju i Ongaro time naglašava i njegovu osobnost kao jednog od najboljih njujorških detektiva uopće. Često zaboravljamo taj podatak zbog lakoće kojom Nick rješava slučajeve, često uz zaslužnu i neskrivenu pomoć ostalih kolega. Međutim, u ovoj priči naglasak je stavljen na Nickovu umješanost u rješavanju i najtežih slučajeva. Ongaro je ovdje napravio, u tom smjeru, izvanredan posao jer je svakom scenaristu najlakše nakrcati epizodu žrtvama i tako graditi priču. Priča je u ovoj epizodi stoga ponešto drugačija i neće se svidjeti svakome. Dvodijelna epizoda koja se čita u jednom dahu.

NR LIB 17a Silazak u pakao

NR LIB 22a Krv pod snijegom

• darkwoodaxe

9, 9, 9, 7

odlična priča za nas koji volimo raidera. jednostavno,nezahtjevno i zabavno. doduše, svaka dvodjelna epizoda je nešto ambicioznija, a ova priča se opravdano protegla na 2 broja. crtež mi se sviđa, a naslovnice kao i većina nickovih, pomalo sterilne. zato volim perovića, životniji je.

16.07.2022
    20:08:00 sati
    darkwoodaxe

9, 10, 10, 7

Teško je uopće nešto pametno dodati nakon ovakve, još jedne prekrasne Herculeove recenzije Nicka Raidera 🙂 Recenzent je istaknuo i sažeo sve ono bitno vezano uz ovu dvodijelnu epizodu.

Moj prvi susret sa scenaristom Ongarom je bio tamo još u djetinstvu, ali kod drugog junaka – svima dragog nam Mister Noa (iako ja tada nisam imao pojma o autorima). Bila je to priča SR 152/154: „Gospodarica tajne“ gdje me Ongaro oduševio krimi pričom (koja je nastala nekih četiri godine prije ove Nickove), koja i desetljećima kasnije nije nimalo izgubila na svojoj zanimljivosti kada sam je ponovno čitao, ali po prvi put u cijelosti. Istražujući, saznao sam da je Ongaro pisao i za Nicka Raidera pa sam nekako s nestrpljenjem iščekivao kad će mi na red za čitanje doći i njegove priče gdje bi on zapravo trebao biti na svom terenu. Kako je recenzent Hercule istaknuo u recenziji, očito su i urednici tada tako mislili budući da su mu odmah dali prostora u jednoj ovakvoj, proširenoj, dvodijelnoj epizodi (to je kao kad neki poznati borac van UFC-a potpiše ugovor za UFC i ovi iz organizacije mu odmah ponude title shot). Ongaro je pokazao ovom pričom da Nick može itekako funkcionirati na duplo više stranica budući da nakon uvodnog dijela, ja nisam više mogao ispustiti Libellusovu knjigu iz ruku koliko mi je bilo interesantno i napeto.

Složio bih se s našim recenzentom i u završnoj riječi gdje je spomenuo tu sposobnost Nicka, da i sam dobro funkcionira u dobrom dijelu priče, ali i općenito taj Nickov „prkos“, da on u najranjivijem trenutku (doslovno) čvrsto odluči otići u zločinačku jazbinu ne bi li na taj način on i njegovi kolege pokušali riješiti slučaj organiziranog kriminala koji je na neki način, uvijek dodatan izazov. Kad imaš nekog ubojicu, nekako mu već uspiješ ući u trag i srediti ga, ali ovdje je ipak to malo drugačije kad postoji prava mreža veoma dobro uigranih kriminalaca. Istražujući o Nicku kao junaku, on nema nekih stalnih neprijatelja kao primjerice Zagor, ali kad bi navodili neke njegove neprijatelje, izgleda da su to upravo ovakve organizacije poput "Crnog križa" koje očito nismo vidjeli posljednji put.

U ovoj priči je zapravo Nick prikazan, kako je kiky na forumu nekidan komentirao, kao čovjek kojem policija znači više od posla, koji živi za ta svoja uvjerenja, da se bori za pravdu i pravičnost. Ovdje se to zaista dobro vidi i Ongaro je u potpunosti pogodio karakter njegovog lika, ali i ostalih likova koji se više-manje konstantno pojavljuju.

Polese me sve više i više oduševljava na ovom serijalu, veoma mi se dopada kako je često ovdje u kadrove ubacivao i kišu koja je uvijek sama po sebi dovoljna da stvori određenu atmosferu potrebnu da se čitatelj dodatno uživi u ono što čita. Glede originalnih naslovnica, složio bih se da možda i nisu naj rješenje, ovoj od SR 53 bih dao šesticu, a za SR 54 osmicu, pa neka bude ukupna ocjena sedmica. Ne znam jeste li primjetili, ali na toj SR 54 Ramella je pogriješio Nickovo rame budući da je Nick u ovoj priči ranjen u svoje desno rame, a vidimo da je Perović na svojoj LL naslovnici na to pazio i „pogodio“ pravo rame. Jedino ako su Ramelli tu naslovnicu naknadno zrcalno „okrenuli“ neposredno prije odlaska u tisak pa je ispalo ovako, ali šteta za taj mali propust, čiji god da je.

17.07.2022
    00:28:00 sati

10, 9, 9, 8

Jedan od najboljih Nickova. Jedino mi je naivno kako je Nick zamislio izaći iz sobe, a da to ne primjeti tako savršena organizacija. Hercule, mogao bi se naći ovakav auto i na Balkanu, kod Brozovićeve krčme :-)

17.07.2022
    17:43:00 sati

9, 8, 9, 7

E, to su prave epizode... užitak za čitanje. Kako sam samo bio naivan, i nije mi na pamet palo što bi 'Crni križ' moglo značiti.

18.07.2022
    09:15:00 sati

9, 8, 8, 7

U kontekstu Nicka Raidera ovo je zaista bilo nešto drugačije, ludo i originalno... Ekipa koja vadi zatvorenike van, kakva ideja, moram priznati da sam se strašno zabavljao čitajući ovu epizodu, svi likovi su na svoj način primjećeni, vidljivi, svi daju obol priči. Tko bi rekao da se iz takve ideje rodi ovako dobro štivo...

18.07.2022
    12:08:00 sati

8, 8, 8, 9