Davitelj s Manhattana

Nick Raider

NR LIB 1c | 96 str.

Na Manhattanu hara serijski ubojica. Njegove žrtve su neudate i rastavljene žene koje žive same, žene između trideset i četrdeset godina. Sve žrtve svojevoljno su otvorile vrata svoga doma ubojici, što zapravo predstavlja pravu enigmu za našeg detektiva i društvo. Međutim, Nick će pronaći način kako da ulovi ubojicu, no hoće li sve ići po planu kako je Nick zamislio?

• Bezimena žrtva - Tajna odsječene ruke - Davitelj s Manhattana
    NR LIB 1
  • Davitelj sa Menhetna
    NR ZS 3

• Lo strangolatore di Manhattan
    NR SR 3

• Epizoda je izvorno objavljena u kolovozu 1988., Dnevnik je objavljuje u ožujku 1989., a Libellus u svibnju 2009., kao treću priču u svojoj prvoj knjizi.
  • Prvo pojavljivanje policajke Mary Ford. Na 263. stranici, Nick govori kako im je dosada već pomogla u par navrata, a nju ćemo imati prilike vidjeti i u drugim okolnostima tijekom serijala kako pomaže Nicku i suradnicima. Ona je drugi ženski lik koji je završio „pod plahtama“ (sudeći po zadnjoj sceni) našeg detektiva, prva je bila lik Linde iz premijerne epizode SR 1: "Bezimena žrtva" Mary Ford je i jedna od onih ženskih likova koja će biti pozvana na Nickovo vjenčanje, u zadnjoj epizodi serijala SR 200: "Dakota projekt".
  • Priča je vjerojatno inspirirana filmom „The Boston Strangler“ iz 1968.

U kriminalističkom žanru, kakvim je i koncipiran Nick Raider serijal, onaj osnovni pokretač radnje je nasilje. Bez nasilja ovaj žanr ne može uopće funkcionirati i egzistirati. Nasilje je nešto što predstavlja zlo, nešto što nije normalno u civiliziranom društvu (a ipak se ponekad ili često događa) i čemu društvo teži da se to isto spriječi, zaustavi, iskorijeni. Kad govorimo o nasilju, izvori mogu biti razni, u različitim oblicima (otmica, trovanje, silovanje, organizirani kriminal, pedofilija itd.).

Kod Nick Raidera jedno od češćih oblika nasilja jest ubojstvo neke osobe. Posljedično tome, slijedi istraga našeg detektiva i ekipe iz Odjela za umorstvo, koji nastoje otkriti počinitelja i da se objasne razlozi njegovih postupaka. U stripovima ovakvog žanra, jako je bitan i sam ubojica, na koji način će nam scenaristi uspjeti dočarati njegovu funkcionalnost, njegova djela tijekom radnje, da bi sve to na kraju i samom čitatelju bilo što više intrigantnije. Što je „bolji“ i originalniji ubojica, time je istovremeno i veći izazov za samog junaka (u ovom primjeru, našeg Nicka) u kojoj mjeri će se moći iskazati i pokazati svoje vještine tijekom istrage.

Davitelj s Manhattana, na prvoj vinjeti stripa

Glede scenarija, scenaristi Nick Raidera imaju određene varijante pristupanja scenariju. Nekad su to napetost i enigma prisutne kroz čitavi tijek radnje sa kulminacijskom točkom na kraju stripa (tipično za ovakav žanr), a ponekad je to slučaj kao ovdje, gdje nas Nizzi odmah na prvoj tabli (praktički prvoj vinjeti!) odlučuje upoznati sa glavnim negativcem. Pa shodno tome, odmah mala obavijest za one koji vole pročitati recenziju unaprijed (prije čitanja stripa), budite bez brige jer ono što mislim napisati u nastavku recenzije neće predstavljati spoiler. One najvažnije postavke scenarija su ionako već jasno naglašene u uvodnom dijelu priče, gdje je čitatelj odmah upoznat sa svim glavnim akterima i događajima. U nastavku, fokus radnje preusmjeren je na pitanje hoće li ubojica biti uhvaćen što zapravo stvara napetost u priči.

Ubojica u ekstazi

Nizi radnju vodi u dvije paralelne fabularne linije. U prvoj liniji u središtu radnje je serijski ubojica kojeg Nizzi prikazuje iz njegove perspektive kako bi njegovu opsesiju žrtvama čitatelju lakše mogao dočarati iznutra. Nizzi nije zadirao mnogo u dubinu glede psihološkog profila ubojice, rekao bih, zagrebao je sasvim u dovoljnoj mjeri jer su se autori zaduženi za vizualni dio, Fiorentini & Sgattoni, fino nadopunili svojim crtežom. Ubojicu je Nizzi prikazao kao kombinaciju racionalnog i emocionalnog tipa. Djeluje razumski, što znači da se zna kontrolirati, nije impulzivan, planira unaprijed, uvijek prije zločina dobro promisli što radi, svjestan je svega. Međutim, ipak ga vode i određene emocije, osobito osjećaj da muči lijepe, mlade žene neposredno prije nego im oduzme život. Njegovu opsesiju žrtvama možemo najbolje vidjeti na primjeru iz njegovih riječi:

„Lijepi ste, gospođo! Meni su takve žene nedostižne… i zato… vežem ih za krevet… potpuno gole… i gledam ih… i dodirujem… satima… i one ne prosvjeduju… oh, ne … nikad… nikad… zato… zato što su moje!“

U drugoj fabularnoj liniji, pratimo naše detektive u istrazi koji pokušavaju stati na kraj ubojici. Ovakav način pripovijedanja, ovakvim scenarističkim pristupom Nizzi je omogućio čitatelju da bude u tijeku sa svim događajima, ali uvijek korak ispred našeg junaka i da sa zanimanjem promatra kako će se naš detektiv ovaj put snaći u dosta zahtjevnom slučaju i koje će metode koristiti ne bi li ušao u trag ubojici. Iz naslovne sintagme, čitatelju nije teško zaključiti o kakvom se ubojici radi i na kojem području operira.

Art, Nick, Jimmy i Marvin

Valja reći da je vrijeme isto jedan od važnih čimbenika u ovakvim slučajevima kad imamo serijskog ubojicu. Kad imate jedno ubojstvo, ipak je drugačiji pristup budući da je veća vjerojatnost da će taj počinitelj ostati samo na tom jednom ubojstvu i onda se ima sasvim dovoljno vremena za istragu dok se ne ispitaju svi oni koji su na neki način bili povezani sa žrtvom. Dok u ovom slučaju, kakvog imamo u konkretnoj priči, ubojstva se nižu jedno za drugim i potrebno je što prije (u što kraćem vremenu) reagirati, što prije stati na kraj ubojici kako bi se spriječila daljnja ubijanja. Jer iz profila ubojice, vidimo da je posesivan i da taj ne misli stati. Kako istraga ne daje svoje rezultate i doslovno stagnira, to spomenuto vrijeme sve više protječe, a to je znak da šef Vance digne paniku i uzbunu jer je pritisnut svojim nadređenima i medijima te opali paljbu po svojim podređenima, Artu i Nicku. A Nick je obično otporan i hladan na takve situacije, potpuno ravnodušan na Vanceove prodike što zapravo čini još jednu zanimljivu karakternu crtu našeg detektiva koju uvijek rado volim vidjeti u takvim scenama.

I Nick zna biti duhovit :)

Nick je zapravo jedini koji će osmisliti onaj konačni plan kako da ulove ubojicu (od koga se to najviše i očekuje!), poslužiti će se jednim starim trikom iz knjige. Ostaje pitanje, hoće li ubojica nasjesti na to? Hoće li ga Nick uspjeti nadmudriti? Ono što bih nazvao malim propustom u scenariju i što mi se ne sviđa u ovoj priči je činjenica da je Nizzi pomalo izignorirao lik Marvina. Njegova karakterizacija je skroz izostala ili bolje rečeno – totalno promašena! Možda će neki čitatelji pomisliti da to i nije slučajno budući da je u prošloj epizodi lik Marvina tek debitirao i da je prerano za očekivati onog pravog, duhovitog Marvina. Međutim, Marvin se u svom premijernom nastupu itekako iskazao, sudjelovao je u mnogim akcijama i u konačnici, dovoljno je samo reći da je spasio Nicku život! Pa je zaista pomalo čudno da je ovdje nekako gurnut u stranu, kao nekakav nevažan lik. Štoviše, čak je inače ozbiljni Nick bio zadužen za humor.

Nakon Triga i Caramute u prvim dvjema epizodama, ovdje ponovno imamo nove autore u crtačkom staffu. „Krivci“ su ovaj put dvojac Fiorentini & Sgattoni, autori čija je korespondencija sa Nizzijem bila uspješna, mislim da su dosta dobro prenijeli njegove scenarističke ideje na papir. Usredotočimo se samo na prikaz ubojice čiji su postupci bili glavni pokretač priče. Pogledajmo gore drugu sliku u recenziji, gdje su lice ubojice prikazali u krupnom planu kako bi nam uspjeli dočarati to njegovo stanje opsesije. Veoma izražajno prikazana ekspresija lica sa kapljicama znoja koje se slijevaju niz njegovo lice samo dodatno naglašavaju ono stvarno psihološko stanje tog lika nakon posjeta svoje buduće žrtve. U vinjetama gdje se ubojica nalazi u svojoj radnji, prikazan u svojoj svakodnevnici, izgleda kao pošten i dobar građanin (kakav se i predstavio žrtvama). Izgleda kao posve normalna osoba koja ima čistu savjest.

Ubojica u svom „normalnom“ izdanju

Ta njegova transformacija iz „poštenog“ građanina u ovu gore spomenutu vinjetu (druga slika u recenziji) i za vrijeme kad ga vidimo u interakciji sa svojim žrtvama, stvarno je vjerodostojno dočarano to njegovo psihološko stanje što je iznimno bitno za uvjerljivost priče. Nadalje, ono što mi se sviđa su i geste koje su Fiorentini & Sgattoni prikazali kod likova, naročito geste rukama koje nisu bile statične, već su se pomicale shodno zadanom raspoloženju. Primjer toga možete vidjeti na predzadnjoj slici u recenziji, a posebno mi je tu naglašena reakcija Arta, taj mali detalj, a tako perfektno izveden i izvrsno pogođen za tu scenu. Detalj koji mi je izmamio osmijeh na lice s obzirom na situaciju iz priloženog. Dosljednost naših poznatih likova je također zadovoljavajuća, rekao bih u skladu sa serijalom, jedino bih za Nicka spomenuo da mi izgleda možda malo više mladenački u odnosu na njegov standardni izgled. Ženski likovi odišu seksipilom i lijepo su prikazani, a to je valjda i bila namjera autora da prikažu takav profil žena koje su bile na meti ubojice.

Što reći za kraj? Vjerujem da nas većina uzima ovaj strip jer podsvjesno očekujemo i znamo da nas u njemu čeka neka zagonetka (zločin) koja budi u nama tu znatiželju i želju da skupa sa našim detektivom pokušamo dokučiti i razriješiti neki slučaj, da pokušamo ući u psihu osobe koja je počinila neko nasilje i razjasniti povode, odnosno razloge zašto ih je počinila. Rekao bih za ovu epizodu da je ovo onaj pravi Nick Raider kojeg volimo i kakav on treba biti, jedini manjak za mene osobno bi bila ta spomenuta plošna karakterizacija Marvinovog lika. Za ženski dio čitateljstva (ako ih uopće ima), nakon pročitane priče sigurno će se dvaput zapitati hoće li pustiti nekog vodoinstalatera u svoj dom.

NR LIB 1b Tajna odsječene ruke

NR ZS 6 Slučaj Geronimo

9, 10, 9, 6

Nedavno sam ga čitao, odličan strip, jedan od najboljih NR-a bez sumnje i po pitanju scenarija i crteža.

02.08.2020
    16:54:00 sati

7, 8, 8, 7

Osjetno bolja priča od prve dvije i na crtačkom i scenarističkom planu. Nema tu neke velike napetosti i uzbuđenja, ali Nizzijev scenarij je pitak, zabavan i dinamičan. Duo Fiorentin&Sgattoni su mi možda i najdraži crtači Nicka Raidera iz ovog početng perioda (nakon  Ramelle, naravno). Uvijek je lijepo vidjeti chiaroscuro u stripu.

02.08.2020
    17:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

9, 10, 9, 9

odličan strip

03.08.2020
    09:43:00 sati
    njofra32

8, 7, 9, 9

Čini mi se da je ovo bio prvi Nick Raider kojega sam pročitao, i zacijelo sa boljom epizodom nisam mogao početi svoju avanturom sa dotičnim bonelijevim junakom a koja traje i dan danas, bez obzira što je serijal već odavno završio svoj stripovski put. Radnja je odlična, polagana i napeta. Sekvence, momenti zločina diskretni, ali jezivi i besprijekorno nacrtani. Tek sada primijećujem, koliko istraga napreduje zapravo zahvaljujući Nickovoj intuiciji i poznavanju instalaterskog obrta. LOL! Tu se vidi da je scenarist Nizzi bio još uvijek u povojima, sa ne baš najpametnijim scenarističkim  dosjetkama, još uvijek mlad i zelen, ali zaigran, ambiciozan. To se primijećuje i na kraju kada doznajemo kako Nick uspijeva spriječiti posljednji zločin i hvata počinitelja, i to počinitelja koji je karakterno solidno odrađen, kao impotetni i iskompleksirani vodoinstalater. Za završne ocjene možda je, jednim dijelom, zaslužna i nostalgija, ali niti danas, nakon skoro trideset godina od premijere ove priče, i nešto trezvenije glave, dojmovi nisu ništa slabiji.

03.08.2020
    18:04:00 sati

8, 8, 9, 3

Vrlo dobra, uzbudljiva priča koju efektan crtež, vjernim prikazom scena i likova, podiže na viši nivo.

Sama završnica pomalo umanjuje ukupan dojam. Nizziju je očigledno bilo potrebno još nekoliko stranica za završiti priču u stilu. To je taj stalni problem limita stranica kod većine izdanja, kada autori moraju uspješno tempirati scenarij da bi zadovoljili uobičajeni format, odnosno broj stranica izdanja. Puno je bolja situacija kada scenarist nema taj limit, već završi priču bez tog opterećenja i svojevrsne autocenzure zbog pomanjkanja dovoljno mjesta za završetak priče kako je sigurno originalno zamislio.

E, baš ovdje se to žestoko osjeti na nekoliko zadnjih stranica.

Po pitanju crteža, ovo je moj prvi susret s uratkom ova dva crtača i ne znam kakvo je opće mišljenje o njihovom crtežu, ali mogu reći da sam impresioniran načinom kako su prenijeli emociju i radnju stripa na mene, odnosno scenaristove ideje i misli. Neću kazati da nema grešaka, krivih proporcija, pogrešnih perspektiva, pa čak i neujednačenosti, ali ono što je najbitnije je ukupan osjećaj na kraju zahvaljujući vjernoj vizualnoj prezentaciji. Odavno nisam dobio takav dojam kod stripa. Kao da sam pogledao film s odličnom glumačkom postavom, a gdje ćeš bolje pohvale od toga! Za usporedbu, njihov crtež ima sve ono što nema Casertanova (crtač kojeg inače iznimno cijenim) neuvjerljiva naslovnica!

04.08.2020
    01:46:00 sati

10, 10, 9, 6

Najžešća epizoda u ovom broju.

Sjećam se kada sam, kao klinac, čitao ovaj strip prvi puta u Dnevnikovom izdanju, zbog nekih scena iz stripa prisjetio sam se kultnog jugoslavenskog filma "Davitelj protiv davitelja" s legendarnom ulogom koju je u tom filmu ostvario Taško Načić. Začudo, ali toga bih se filma uvijek poslije prosjetio kad god bih poslije čitao ovu epizodu...

Odlična recenzija!

04.08.2020
    11:23:00 sati