Propast Carmodyjevih

Nick Raider

NR LIB 22c | 96 str.

Bogata i moćna obitelj Carmody našla se na udaru nepoznatog ubojice. Jesu li ta umorstva povezana sa silovanjem i suđenjem Bobu Carmodyju? Kako je presuda utjecala na živote uključenih u događaj? Nick Raider biva uvučen u tajne i spletke jedne obitelji, dok krvavi trag ne prestaje.

• Krv pod snijegom - Anđeoska banda - Propast Carmodyjevih
    NR LIB 22

• La fine dei Carmody
    NR SR 66

• U Italiji je ovaj broj izišao u studenom 1993. godine. Kod nas, Libellus je ovaj broj objavio u svibnju 2012. godine.
  • Hercule Poirot – književni lik Agathe Christie. Jedan je od najpoznatijih detektiva svih vremena, ali i jedan od najpoznatijih ikad stvorenih likova. Pojavio se u 33 romana i 54 priče.

Sudnica. Suđenje Bobu Carmodyju za silovanje i prisiljavanje na spolni odnos. Crtački perfektno uvlačenje čitatelja u radnju. Bez prevelikih riječi, ali s toliko detalja u crtačkim okvirima da je posve jasno kakvi uvjeti vladaju tijekom ovog suđenja. Stoga nikoga nije posebno iznenadila odluka porote koja je donijela presudu kako jedan od Carmodyjevih nije kriv.

Carmodyjevi su bogata utjecajna američka obitelj. Praktično vladaju čitavim javnim mijenjem. Posjeduju brojne televizijske mreže, dnevne listove, radio postaje, izdavačke kuće i web portale. Imaju na raspolaganju sva potrebna sredstva putem kojih mogu prenijeti ljudima što god žele.
Tako su širili laži i o Debri Hamilton, djevojci iz slučaja sa suđenja, vodeći se praksom da tisuću puta izrečena laž postaje istina. Slučaj je privukao veliki interes javnosti pa je jedan prolaznik, na vijest o oslobađanju Boba Carmodyja samo rekao:

Uvijek se izvuče. Izvukao se i prošle godine u Irskoj. Prije ili poslije uspjet će dokazati da djevojke siluju njega!“ Slučaj je izazvao veliku pozornost i kod naših junaka u policijskoj stanici.

Marvin: “Kažeš da su potkupili nekoliko porotnika?
Nick: “S obzirom na to koliko novca imaju, mogli bi kupiti i cijelu Palaču pravde.

Bob Carmody. Tipični predstavnik američkog visokog društva. Snob, koji je s velikim novčanim iznosima naučio rješavati sve probleme u životu pa i one koji uključuju suđenje, na kome je pravda na strani onih koji imaju više.
Više novca, a ne više dokaza. Naravno da je nakon nove oslobađajuće presude to otišao proslaviti s društvom u kojem se najbolje osjeća. To društvo sačinjavaju mahom skupe prostitutke, a droga i alkohol teku u potocima. Ubojica je znao njegovu slabu točku, a ona se zove skupi auto pa ga je lako, anonimnim telefonskim pozivom, izvukao na parkiralište restorana i ubio.

Čitatelj nema baš empatija prema ubojstvu jednog od Carmodyjevih, što znači da su profilirani na odličan način, a o kakvoj se obitelji radi možda najbolje govori i slijedeća scena. Bobova sestra Margaret, nakon što je od braće saznala da je Bob zbilja silovao djevojku, čak na javnom mjestu, mirno odgovara: “Ja nikako da naletim na takvog tipa!“ Eto. Kakvo divno društvo hijena u jednoj obitelji!

Alfredo Nogara je u scenarističkom dijelu napravio izvrstan posao u ovoj priči. Slijedio je uobičajene trikove dobre detektivske priče, ali je pritom pokazao i zavidnu dozu imaginacije, posebno u liku neočekivanog ubojice. Cijela priča je skladna i povezana, na zanimljiv način prikazao je svu nemoralnost i surovost jedne obitelji, gradeći priču polako, iz temelja, komad po komad, kako to već vješti graditelji rade. Kao suštu suprotnost pripadnicima obitelji Carmody, scenarist suprotstavlja izvrsno izgrađen lik Veronice Carmody. Ona im nije majka, zapravo nijednom od njih, a ovdje dolazimo do još jednog genijalnog rješenja u službi priče, koji je Nogara tako efektno predstavio: braća Carmody (Bob, David i Jerry) imaju istog oca, ali i različite majke. Da bi dodatno senzibilirao čitatelja prema toj ženi, uvodi sljepoću kao posljedicu automobilske nesreće zbog čijih je posljedica i nastradao osnivač loze Carmody. Tako slijepoj ženi djeca, čak i u odraslim godinama, rade razne spletke od podapinjanja noge do sakrivanja stvari. Pritom uživaju u patnjama nesretne žene. Stoga je lako razumljivo da ona nema lijepe riječi za njih: “Vidite detektive Raider, teško je pronaći izdanak neke obitelji koji je zlobniji, bezobzirniji i objesniji od braće Carmody“. Ali lijepih riječi ima za Nicka, koji je podsjeća na slavnog detektiva Herculea Poirota. Jedinu pomoć Veronica ima u starom majordomu Sternu, koji je ključna osoba u epizodi “Propast Carmodyjevih.“

U početku se činilo da Nick i ekipa neće imati većih problema u rješavanju ovog slučaja. Kao idealan kandidat za Bobovo ubojstvo nametnuo se zaručnik silovane djevojke Steve Brady, koji je ujedno na sudu i prijetio Bobu. Ali to bi zbilja bilo previše lako. Sljedeći sumnjivac mi se učinio otac djevojke, ali ni to nije bilo ni blizu istini. Tim više, kad je počinjeno iduće ubojstvo, ono Davida Carmodyja, imali su neoborive alibije. Jedan poziv upućen s javne govornice unosi novo svjetlo na čitav slučaj.

Usporedo s glavnom pričom o ubojstvima, pratimo zanimljivu priču iz Veronicine prošlosti, koja je zapravo ključna u cijeloj priči. Veronica je i prije ovog braka osjetila svu zlu moć i svirepost obitelji Carmody, ali joj nije pridavala pravo značenje. Ni onda kada je njen prvi muž Phil Davis odslužio zatvorsku kaznu, ni onda kada je nakon izlaska iz zatvora tajanstveno nestao. Vrhunska, vrhunska detektivska priča iz pera jednog Alfreda Nogare. Kako li je samo majstorski složio čitavu ovu priču, na način da je ostavljao komadić po komadić tragova čitatelju, kako bi njihovu pažnju neprestano držao na visokoj razini. Najbitnije od svega je to što u priči imamo nekoliko sumnjivaca, ali će rijetko tko posumnjati na pravog ubojicu i njegov istinski identitet.

Epizoda “Propast Carmodyjevih“ izvrsna je priča u svakom pogledu, koja se može i treba iščitavati na više razina. Naravno, kakav bi to detektivski strip bio bez ubojstava, ali ona nisu tek krvavi pir nekog monstruma željnog smrti. Pozadina ubojstava braće Carmody je izvrsno isprepletena u jednu vrhunsku priču. S koliko je scenarističke pažnje pristupljeno realizaciji ove epizode, možda najbolje svjedoči i podatak da sva ubojstva braće Carmody nije počinila jedna osoba. Također, motiv za ubojstva Boba, Davida i Jerryja potpuno je različit, a koriste se i različite metode oduzimanja života. Sve je to tako dobro i kvalitetno povezano u zanimljivu priču, da je čitatelju gotovo žao kada strip dođe do kraja. Dodatan plus u scenarističkim okvirima predstavlja neočekivan identitet ubojice, ali i razlozi tih ubojstava. Vrhunski, zbilja jedna top priča Nicka Raidera!

Federico Antinori u tu se priči izvrsno uklopio sa svojim crtežom. Likovi su izgrađeni kvalitetno u scenarističkom pogledu, što je praćeno jednako takvim crtežom. Spomenimo samo prikaz sljepoće Veronice Carmody, kao odlično nacrtano. Dodatan plus crtež ima i u prikazu snježnih vinjeta grada, bilo da se radi o snijegom prekrivenim cestama, ulicama ili parkiralištima.

Izvrstan je ovaj broj 22 u Libellusovom izdanju i često mu se rado vraćam. Pravi broj za sve poštovatelje Nicka Raidera!

NR LIB 22a Krv pod snijegom

NR LIB 23b/c Mračna strana Hollywooda

9, 10, 10, 7

Još jedan izvrstan izbor Nickove epizode za recenziranje (taman dobrodošla u pravo vrijeme, ali o tome na kraju komentara). Uvodne scene u sudnici, pa i van nje dođu ti kao neke scene iz filma, zaista lijepo prezentirano. Likovi su jako dobro okarakterizirani, jer točno osjetiš tu zloću koja prevladava kod obitelji Carmody, te to njihovo bahato ponašanje kad smatraju da su iznad svih i da za njih jednostavno zakon i pravila ne postoje, da su nedodirljivi. Dosta je aktualna ta tema i danas u vezi toga, itekako.

Rekao bih da je ovo jedna od onih priča u kojoj nema nimalo empatije za ubijenim žrtvama. Naravno da bilo kakav oblik nasilja nikad nije rješenje, no ovdje mi nije bilo nimalo žao članova obitelji Carmody kako su skončali, jedan po jedan. Ona prava žrtva je zapravo njihov "krvnik", kojem su uništili život, a ironično da nakon provedenog vremena u zatvoru kao nevina osoba, sad on ide u zatvor ponovno zbog iste obitelji, ali ovaj put sa nekim guštom jer je skinuo svu mržnju sa sebe i olakšao si dušu, koliko god to možda ovako čudno zvučalo. Na kraju je pomalo i tužno sve to skupa, kad se sagleda šira slika.

Crtež jako dobar, iznenadio sam se da nakon epizode "Krv pod snijegom" imamo u istoj ovoj LL knjizi 22 još jednu snježnu epizodu u tako relativno kratkom razmaku između epizoda. Antinori je sjajno prikazao takve snježne ugođaje, čak se potrudio na nekim vinjetama prikazati i dah Nicka i Marvina (230. str. knjige) dok su se nalazili na otvorenom gdje smo mogli osjetiti tu hladnoću takvog vremena. Nisam toliko zahtjevan u smislu da glavna četvorka serijala mora biti idelano prikazana, jasno mi je da svaki autor ima svoj pečat kako on vidi te glavne likove, no Antinori ih je vrhunski prikazao, mora se priznati. Volim njegovog Nicka, a njegov Marvin je isto na visini zadatka, sviđa mi se isto tako kako ih je fino ubundao. Čak je Marvin u snježnim scenama na otvorenom nosio kapu, pohvale za to i za te detalje, gdje autor se zaista trudi da čitatelju dočara max. ugođaj. Scene tučnjave isto dosta dobro prikazane, ono kad su Nicka zaskočili, pa kad je Nick složio onog jednog tipa, točno osjetiš te udarce prilikom takvih scena. Naslovnica mi i nije nešto posebno dojmljiva, ali drago mi da je Ramella uspio ukopiti gospođu Veronicu Carmody u kadar, jedina valjda od te obitelji koja nije bila nimalo iritantna.

Još jedna super recenzija Herculea, nakon koje kad sam je pročitao i vidio pojedinosti na koje nam je ukazao u vezi priče, epizoda mi je sad još draža. Još se ispostavilo da je danas iznenada pao snijeg (ima ga sigurno već 20 cm) kod mene, pa je time čitanje ovakve jedne epizode još više uveličalo taj ugođaj čitanja.

14.03.2021
    22:07:00 sati

10, 10, 9, 7

Sve je savršeno osim naslovnice. Pravi krimić, uživancija za čitanje!

16.03.2021
    13:00:00 sati

4, 9, 8, 4

Svaka čast Agathi Christie i omažu njenom poznatom detektivu, ali promašena završnica s nelogičnim  glavnim krivcem za ubojstva uvelike upropaštava sve dobro što je do tada lijepo građeno i vođeno u ovoj epizodi.

SPOILER ALERT!

Muž kojeg je žena ostavila da bi bila s bogatašem i koji je zbog spletki tog istog bogataša završio na robiji se ne ponaša tako, a ta nazovi žena ne zaslužuje samilost, a kamoli sve što je taj paćenik kao za nju učinio. I na kraju ta "fina gospođa" ne bi ni znala da je to njen bivši da nije bilo Herculea Nicka.

Možeš mislit!
    To je stvarno patetika na kubik, a ovaj scenarist pokušava imitirati slavne pisce, a nema dara za uvjerljiv i istovremeno iznenađujući rasplet.
    Znači, ta fora da se osvećuje zbog svega što su njegovoj bivšoj djeca njenog drugog muža radila ne prolazi, a ne prolazi baš ni osveta za svoju sudbinu, jer za to njegova djeca (koliko god zla bila) nisu kriva.

ZAVRŠETAK SPOILERA

Na kraju je ukupan dojam loš, unatoč lijepom kadridanju i atmosferičnom crtežu (iako je dosta drven u prilazima likova). Šteta, ali džabe dobra igra ako ne možeš zabiti gol.

16.03.2021