Kineske senke

Nick Raider

NR LIB 23a | 94 str.

Dve sekretarice u dve različite firme su ubijene u Njujorku u kratkom roku, koje prividno nisu imale nikakve veze jedna sa drugom. Međutim, kako istraga njujorške policije bude odmicala, biće jasnije da su one (i ne samo one) bile deo organizacije sa svrhom da svoje nadređene u kompanijama dovedu u kompromitujuće položaje, e ne bi li ucenama iz njih, a za račun izvesnih njuški iz Hong Konga, čiji je cilj bio da se utvrde i na tlu Njujorka, izmame što više informacija i/ili novca. Ono na šta vođstvo Hongkonške trijade izgleda nije računalo je i na opiranje manje Nikovih saradnika u policiji, više od njegovih “prijatelja” iz tonga Lao Tenga iz Čajnatauna…

Ukupna ocjena 31%

Priča 3

Scenarij 2

Crtež 4

Naslovnica 4

N*5

• Kineske senke - Mračni Holivud - Strašna podvala
    NR GOLC 23
  • Igra sjena - Mračna strana Hollywooda - Podla prijevara
    NR LIB 23

• Ombre cinesi
    NR SR 67

• U rubrici “Veliki detektivi”, Mauricio Kolombo nas upoznaje sa Spiritom Vila Ajznera.
  • Ne postoji ulica Kurzon u SOHO-u (deo južnog Menhetna, skraćenica od South of the Houston (izgovara se Hauston ne Hjuston!!!, različiti likovi su u pitanju!) Street, i da ima i NOHO, naravno), ali koliko je meni poznato niti u celom Njujorku.
  • S druge strane Centralna ulica (Centre Street) zaista postoji, i nalazi se u Čajnataunu. U njoj se nalazi i CZ Grada Njujorka, kao i Sreski i Okružni Sud. Ono čega nema je broj 4511, ona nije toliko dugačka da bi imala četvorocifren broj.
  • Strana 23, 5 vinjeta: Nik pita Marvina za Centre St!!! Pa kakav si ti to pajkan i Njujorčanin???
  • Jutrošnja pošta?!? Ovo je moj cinični komentar na poštansku službu koja se vuče ko prebijena i dovlači poštu, ako je dovuče uopšte, u kasnim popodnevnim časovima. Ipak, ko zna, može biti da je 1993. godine služba bila na nekom višem nivou…
  • Banke nisu zatvorene subotom, a pogotovu ne Čejs, jedna od većih američkih banaka…
  • Bliker Strit je na par minuta šetnje od Vašington Mjuza na jug;)
  • 760 Riversajd Drajv postoji, i ta šetospratna zgrada, izgrađena 1929, u Hamilton Hajtsu, na severu Menhetna, uz samu obalu Hadsona, predstavlja poželjnu destinaciju za porodice zbog cene izdavanja stanova. U stripu je kuća, pored koje prolaze parobrodi sa Misurija iz XIX veka!!!
  • Niku će Art dati ideju da Fena Dankana, koga još uvek tada znaju samo kako Kuku, potraže po bazi podataka, među osuđenicima bez šake.
  • Amtrakov voz koji iz Bafala stiže u Njujork, na stanicu Pensilvanija kao svoje konačno odredište (strane 62 pa nadalje) se iz datog crteža ne bi mogao naslutiti. Ni da voz stiže u Njujork (iako kondukter to najavljuje) niti na Pen Stejšn, jer okoliš je sve samo ne njujorški. Generika, samo takva!
  • Art pogrešno navodi da voz stiže na Grand Central. Ovo jeste železnička stanica, ali metro i regionalnih vozova (tipa Beovoza), a ne običnih putničkih vozova.
  • Ne postoji ni ulica Čatam niti broj 1036, ali postoji trg Čatam u Čajnataunu gde se susreću više ulica: Boveri, Ist Brodvej, Mot, Oliver, Vort i Park Rou. Ova poslednja je do 1886. godine zapravo se zvala ulicom Čatam, ali kao što vidite, beše to davna istorija .
  • Drugo pojavljivanje Lao Tenga nakon što smo ga upoznali u SR 4: Kineske četvrti, a njega ćemo ponovno vidjeti i u epizodi SR 123: Crveni zmaj.

Ah, Nik Rajder. Kada sam video da je Golkonda krenula sa ponovnim objavljivanjem njujorškog inspektora iz Odeljenja za ubistva, mojoj sreći nije bilo kraja. Sve dok nisam kupio, a zatim krenuo da čitam, posle trideset godina, ponovo mog Nika. I da se šlogiram. Iznova i iznova… Da je Nici kompletan idijot i nepismena budala, dokazao je vrlo uspešno na Teksu, svojim plitkim i moronskim scenarijima i dijalozima. Nažalost, da je nesposoban da postavi iole smislen krimi serijal, dokazao se preko Nika Rajdera, sa šablonskim sajdkikovima, te Marvinom koji može samo da postoji u Nicijevoj rasističkoj glavi, a nikako u NYPDiju, niti u Njujorku (ili Americi) uopšte. Ipak, s obzirom da je prva slobodna priča za recenziranje Ongarova (da, Alfredo Nogara je pseudonim Alberta Ongara), a ne one štetočine Nicija, onda ću sav svoj bes usmeriti prema njemu, jer se ni Ongaro nije proslavio ovde, štaviše.

Rasista marvin kao ogledalo svojega tvorca Nicija
(Primjer iz Libellusa, a Dnevnik je inače ublažio
izvorni tekst)

Njujork. Mesto gde Marti Misterija, Lazarus Led i Nik Rajder dele životni prostor. Nik? Da li smo sigurni? Autori vele da je Nik iz Njujorka, ali kako oni opisuju samog inspektora, on kao da nikad u gradu nije živeo. Uzmimo samo komentar između Nika i Marvina oko Centralne ulice (loš prevod Centre Street-a), gde Nik veze nema gde se ona nalazi, a Marvin je odlazio da smiruje tuče među Kinezima. A reč je zapravo o veoma važnoj ulici u gradu u kojoj se nalaze svi sudovi, tužilaštva, gradske većnice i naravno centralni zatvor (to su one zgradetine na čijim stepeništima, holovima i sudnicama se detektivi i zamenici tužilaca snimaju npr. u seriji Red i zakon)! Naravno, ne treba da čudi što naš inspektor ne poznaje sopstveni grad, kad ga ni sam scenarista Ongaro ne zna. On, nesrećnik, izmišlja ulice u postojećim kvartovima ili postojećim ulicama daje nepostojeće brojeve. A ako čak i ubode i jedno i drugo (pozitivan je primer Bliker Strita), onda omaši potpuno oko eksterijera (vidi Riversajd). Nemalo sam se iznenadio kad sam video da na Hadsonu promiče parobrod! Hadson zaista ima razvijenu rečnu službu, i feriji su učestala pojava, ali ne baš tako česta, ako uopšte, u gornjem delu Menhetna. Uglavnom se ljudi prevoze iz Midtauna i Dauntauna preko reke u Nju Džerzi na posao i obrnuto, kao i u obilaske oko vrha Menhetna, uz posetu Liberti Ajlendu i čuvenoj statui, pa da bi se ista završila na Ist Riveru, prolaskom ispod Bruklinškog mosta. Ipak, u pitanju su daleko moderniji brodovi, ponegde i gliseri (zavisi od upotrebe), a ne parobrodi. Istinu treba reći, koliko je meni poznato, postoji jedna kanta, Queen of Hearts, koja se još nekako održava na vodi, parobrodskog tipa, i kojoj treba skoro pola sata da od južnog Menhetna do Liberti Ajlenda se odgega, na nesreću i bes naivnih turista.

Ali, zar nisi već u ranijim svojim recenzijama, bar donekle, hvalio upravo Ongara da ume da piše? Jesam. Ali, nije svaki posao za svakoga. Jedno je, na primer, videti Ongara na Mister Nou, u avaturističkom ambijentu, a potpuno drugo u serijalu Nik Rajder, gde mora da ima štofa za kriminalni zaplet i rasplet. A u ovom slučaju, i zaplet i rasplet su tanki, a sam kraj je već viđen, štaviše, i telegrafisan nekih dvadesetak strana unapred.

Nije uopšte problem što Ongaro hoće da ponovo iskoristi Kineze u serijalu i kao negativce, a i kao deo rešenja problema, koje smo već videli ranije. Na kraju krajeva, i sami Kinezi čine priličan deo populacije Njujorka, tako da se vraćanje na njih samo po sebi ne postavlja kao problem. Problem jeste što ovde imamo kopi/pejst iz Kineske četvrti, kao da svi Kinezi žive samo tamo, a ima ih po celom Njujorku. U Kvinsu u Flašingu, Koroni i kod mene u Elmhurstu, u Bruklinu u Sanset Parku i Bensohurstu, a na Menhetnu čak i u Istočnom Harlemu, iako ovaj grad se obično naziva Španskim Harlemom. Ali ne, nemojmo se šetati Njujorkom, hajde da ko sivonje se držimo Čajnatauna, jer je to safest bet. Ali, za mene je kardinalni greh Lao Teng. Ne zato što se ponovo pojavljuje (ako, i treba, kad se već motamo po Čajnataunu), ne zbog svirepog ubistva konkurencije a la Kučuk Alija, već upravo zbog upornog ponavljanja istih reči inspektoru Rajderu, koje ovaj već zna, o rešavanju svako svojih problema. Prisetimo se da je isto to Nik kazao onoj nesrećnoj “novinarki” Nensi pre no što je i upoznao Lao Tenga! Pa dokle više ponavljanje?!?

Nije čak ni ideja o pljačkanju i izvlačenju korisnih informacija od šefova banaka i osiguravajućih društava i tome sličnih velikih kompanija loša, štaviše, inovativna je. Ali, ovde se završava svo moje hvalisanje scenariste. Jer od ovog trenutka ništa ne fercera. Strip započinje sa dva ubistva, jedne devojke i njenog ubice, koga je ubio njegov saradnik. Mi ne znamo ispočetka zašto su to dvoje stradali, a objašnjenja koja ćemo dobiti biće prilično tanka i u službi teranja radnje nekako unapred. Kada gazde ribaju Huka glede preporuka za novog ubicu, imaju pravo, jer je garantovao i za prethodnog, ali mi se uopšte ne zadržavamo na njima. Hai Ko je neuspeli kockar a Tom Garet je ubica kratkog fitilja. Nema tu zadržavanja na njima, niti na tri sekretarice, zašto su postali nepouzdani i zašto su morali biti smaknuti, teraj samo, jer veliki gazda iz Hong Konga želi da se ugnezdi u Njujorku. Kad već pominjemo gazde, ona trojica što divane sa Hukom, ne ulivaju stravu (ko naše babe:)), niti ostavljaju neki poseban utisak na čitaoca da su kojekave opasne badže. Zato ni ne čudi da su ih našli otfikarenih glava sve zajedno, oni izgleda onu prostroriju nisu napuštali ni da seru ni da pišaju. Kad smo već kod običnih ljudskih potreba, ono što mene posebno iritira od samog početka čitanja Nika Rajdera je ta da niti Nik a ni Marvin ne menjaju odeću. Uzmimo samo na primer ovu epizodu koja započinje u petak naveče, gde se Nik jurca po krovovima Čajnatauna za ubicom Koom, a završava se u sredu, sa ubistvima u ulici Čatam. To je pet dana gde Nik i ortak mu se znoje, gnoje, trče naokolo u užeglim majicama, usranim gaćama usirenih u čmar, a da nijednom se nisu istuširali i promenili usmrdljenu odeću! Nije da sam derpe i da tražim scene tuširanja nagog Nika, dovoljna je samo drugačija majca, pantalone, jakna, bilo šta (isto vredi za Marvina koji mi posebno ide na krivi sa onom njegovom MB majicom). Zar zaista mnogo tražim? To se zove lenjost scenariste, mada ne opravdava ni crtače, koji mogu, ako hoće i sami da unesu izmene, ako vide da im nešto bode oči. Ali, ne, daj da se otalja, i ide dalje.

Problematičan je i Marvin kao detektiv, mada se kroz serijal i Nik ne proslavlja baš kao neki uspešan i marljiv detektiv, pa se onda postavlja pitanje, kako su obojica uopšte došli na tu poziciju? U ovom slučaju, Marvin se nalazi u čudu u Salinom stanu, kao da nikad nije bio na uviđaju i da nikad u životu nije video ispreturan stan. Onakva reakcija više stoji nekom civilu, a ne policajcu i to detektivu pride. Osim toga, Art ga naziva balvanom jer nikad nije čuo za Vorner Limited. Ako si u policiji i ako se baviš kriminalom, i ako je po scenaristi ta ista kompanija jedna od najvećih u Americi, pa teško mi je da poverujem da nešto tako krupno i veliko prođe nezapaženo kod NYPD-ija. Osim ako si nepismeni balvan. A ako jesi, kako si uopšte došao u poziciju da budeš detektiv? Pa, jednostavno, lošim scenarijskim rešenjem, gde se jedan inspektor stavlja u nezgodnu situaciju bez ikakve potrebe. Ongaro se nije naročito proslavio ni sa uvođenjem Nan Li, koja je trebala da bude neko ko bi, eventaulno, pomogao pri istrazi. Ali, samo njeno uvođenje u priču je jako loše izvedeno, iako je namera bila dobra, prosto dijalozi nisu kliknuli kod mene. A i na kraju, Nan Li, za koju saznajemo da je deo cele priče i da se nezakoito obogatila, odlazi i to bez da je bila u pritvoru, zatvoru ili tako nešto. Samo zato što je slatka?!?

Kineske senke

Nema gotovo ničega što bih mogao da pohvalim u ovoj epizodi, zaista. Ono što mogu da kažem jeste da sam iščitao sve Nik Rajdere koje je Golkonda objavila, i da sam sa svakim pročitanim brojem samo nastavio da se sve više i više razočaravam (koliko je Nici izgubio dodir sa stvarnošću pokazao je u onim novim avanturama). Rosi je jedva gledljiv, on ili ne zna bolje ili ga baš briga. Pogledajte sve njegove eksterijere i nađite mi i jedan da vam ukazuje da se radnja događa u Njujorku. Ova radnja je mogla da bude smeštena bilo gde, u Milanu, Mogadišu ili Maloj Krsni, njemu je svejedno. Ne postoji ni u crtežu ništa da se izdvoji. Kao ni na naslovnoj strani. Naslov je bio Kineske senke, ali ni Libelus nije pogrešno preveo sa svojom Igrom senki, jer je zapravo reč o aluziji na antičku veštinu pripovedanja putem senki lutaka, koje u Kini imaju koren još u II veku pre Hrista. Ramela svakako nije pogodio sa naslovnom, a koliko aluzija ima veze sa samom pričom, i koliko je Ongaro/Nogara bio na pravom tragu, na vama je da procenite…

NR LIB 22c Propast Carmodyjevih

NR LIB 23b/c Mračna strana Hollywooda

6, 6, 7, 6

Meni je ovo sasvim pristojna epizoda za Bonelijeve standarde. Malo je teže baratati geografijom ako si u velikom gradu naspram Darkvuda ili kakve izmišljene vukojebine. A znali smo da je serijal pun rasizma, eto sad vidimo da nije Marvin taj jedini rasist - crncima baš ne ide kuglanje, ali što ih nismo zatekli kako igraju košarku? S druge strane, znali smo da je Velika jabuka mravinjak pun svakakvih prikaza i ojebina sa svih krajeva svijeta, ali nam to i nije baš dovoljno dobro dočarano: Kinezi ovdje izgledaju abnormalno pristojno i šik. Crtež je okej, odgovara mi prije svega što su likovi odlično iscrtani, plus je što se više od pola radnje odvija noću. Naslovna je onako, pristojna u rangu epizode. Možda je jedini minus manjak erotskog prizvuka koji je ponekad bio dobar začin suhoparnim pričama Raidera. Ovdje se "kao" peglaju liberalni stavovi, Nizzi i ekipa postaju dio Novog svijeta :)))

22.01.2024
    06:38:00 sati

Ukupna ocjena 41%

3, 3, 6, 5

Vrlo loše. Traljavo. Čuj, Nick Raider da ne poznaje možda i najvažniju ulicu u New Yorku, u kojoj je već radio na nekim ubojstvima. To je greška scenariste, a još veća greška redakcije.Ni Rossijev, inače mi drag crtež, ovdje nije na visokoj razini. Loše.

22.01.2024
    19:26:00 sati

8, 7, 8, 6