Čovjek na nišanu

Nick Raider

NR LIB 25b | 94 str.

Po izlasku iz zatvora Eddie Caruso, Nickov prijatelj iz djetinjstva, biva progonjen od strane bivšeg partnera u zločinu koji smatra da je Eddie sakrio plijen pljačke. Istovremeno, mafijaška obitelj vjeruje da je Eddie ostavio kćer mafijaškog bossa trudnom te je spremna krvavo naplatiti tu uvredu. Jedini koji može pomoći Eddieju da spasi živu glavu je Nick Raider…

Crtež 5

• Pogrešan korak - Čovjek na nišanu - Stare rane
    NR LIB 25

• Un uomo nel mirino
    NR SR 74

• Izvorno je epizoda objavljena u srpnju 1994., a Libellus je objavljuje u veljači 2014. kao drugu priču u svojoj 25. knjizi.
  • Ovo je prva priča iz svojevrsne trilogije povezane s Nickovom prošlošću. Druga je SR 75/76: Stare rane, a treća SR 77: Tajne Northporta.
  • Talijanski crtač Corrado Mastantuono ovom epizodom ostvario je svoj debi na serijalu Nicka Raidera. Mastantuono poslije ove epizode crta još epizodu redovne serije SR 121: Žuta ruža Teksasa i Specijal 8: Uzburkane vode. Važno je svakako spomenuti da će od jubilarne epizode 100: Duhovi prošlosti (uključujući i nju) Mastantuono preuzeti crtanje naslovnica Nicka Raidera i tako sve do kraja serijala sa završnom epizodom SR 200: Projekt Dakota.
  • Str. 181 (Libellus), poručnik Art drži novine na kojima piše Herald. Upravo su to novine za koje radi novinarka Violet McGraw, žena s kojom je Nick emotivno vezan.
  • Prvo pojavljivanje Dahlie iz Unutarnje kontrole. Iako je ovo njeno prvo pojavljivanje u serijalu, iz njenog razgovora s Nickom može se zaključiti da se njih dvoje poznaju otprije i da su mnogo više od prijatelja. Dahlia će se pojaviti i na Nickovom vjenčanju u zadnjoj epizodi serijala SR 200: Projekt Dakota.
  • Ovo je po drugi put da jedna od epizoda Nicka Raidera započinje kadrom zatvora. Prvi put je to bilo u epizodi redovne serije SR 9: Lov na čovjeka.

U epizodi „Čovjek na nišanu“, ili bolje rečeno, Krv pod snijegom 2.0, Nicku se ponovno javlja jedan prijatelj iz njegova djetinstva, Eddie Caruso koji, poput Harryja Shannona iz epizode SR 64: Krv pod snijegom, traži pomoć svog prijatelja. No, dok je Harry Shannon bio izgubljeni duh, Eddie je upravo izašao iz zatvora s odlučnošću da preuzme kontrolu nad svojim životom i krene pravim putem.

Eddie Caruso i njegova socijalna radnica Kathy

Međutim, situacija je komplicirana u startu jer se Eddie po izlasku iz zatvora mora nositi s prijetnjama iz prošlosti - mafijaška obitelj smatra da je Eddie napravio veliku uvredu ostavivši kćer mafijaškog bossa trudnom, a njegov bivši suučesnik u pljački, Harry Gray, vjeruje da je negdje sakrio plijen. Nick je uvučen u opasnu igru u kojoj mora pomoći svom prijatelju i odlučiti između lojalnosti prema njemu i dužnosti koju ima kao detektiv, a postavlja se i pitanje, hoće li Nick uspjeti pomoći Eddieju da se oslobodi prošlosti i započne novi život, hoće li mu pomoći da postane čovjek koji može s optimizmom gledati u budućnost ili će ga njegovi protivnici uništiti?

Harry Gray

Nakon prvog čitanja, priča „Čovjek na nišanu“ nije me posebno oduševila. Međutim, nakon drugog čitanja sam primijetio da je ova priča mnogo zanimljivija i slojevitija nego što se čini na prvi pogled. Nizzi koristi sličan koncept kao i u epizodi SR 64: Krv pod snijegom gdje se ponovno javlja jedan od Nickovih prijatelja iz djetinstva, a ovaj put to je Eddie Caruso. Eddie ima drugačiji karakter i drugačiju situaciju od Harryja Shannona, ali još uvijek ima pozitivan utjecaj u Nickovom životu. Također, Eddie ima socijalnu radnicu Kathy koja mu je puno pomogla za boravka u zatvoru i u koju se on s vremenom zaljubio, a možda i ona osjeća isto, pa ta ljubavna priča na neki način pruža još jedan sloj priče te bi mogla ukazivati na mogući sretan kraj i mogućem novom početku za Eddieja, za razliku od Harryja Shannona.

Ne može se poreći da priča nema svoj šarm, neki sporedni protagonisti dobro su okarakterizirani. Nizzi je vješto unio dramatični element u priču koristeći se mafijaškim intrigama i aludirajući na poznate mafijaške sage poput „The Godfather“ i „Goodfellas“, pa tako u priči od likova imamo ostarjelog mafijaškog bossa koji je nepokretan i ima samo jednu želju - uništiti Eddieja po svaku cijenu jer smatra da je „obeščastio“ njegovu kćer Mary. Tu je i njegov sin Sonny, koji je prgav i osvetoljubiv te vidi ubojstvo kao jedino rješenje problema. On se čini i kao osoba s problemima ljutnje, što je primjerice vidljivo u napadu bijesa na svog beskičmenjaka šogora (kojeg inače njegova obitelj smatra karikaturom), nakon što mu se ovaj požali da ga žena (Sonnyjeva sestra) stalno vara, gdje Sonny već odmah u sljedećem trenutku postaje pribran i obećava da će porazgovarati sa sestrom.

Sonny i njegov šogor

Harry Gray je karakter koji je sličan Sonnyju jer obojica dijele istu odlučnost u pronalaženju onoga što traže te su spremni na sve kako bi došli do toga. U Harryjevom slučaju, on je bio organizator pljačke, no nakon što je Eddie uhvaćen i poslan u zatvor, Harry ne može prestati razmišljati o plijenu koji je vjerojatno negdje skriven. Ova njegova opsjednutost plijenom čini ga neugodnim protivnikom koji ne odustaje lako i koji je spreman poduzeti sve kako bi došao do cilja, pa čak i kada je u pitanju izlaganje sebe opasnosti.
Od sporednih likova, vrijedi spomenuti i Eddiejevog šogora Tonyja De Rosu koji zajedno sa svojom suprugom (Eddiejevom sestrom) Theresom vodi jedan mali dućan. Tony je prikazan kao mračan i nasilan lik, sklon fizičkom zlostavljanju svoje supruge te često nezadovoljan njezinim postupcima, a Theresa ga unatoč svemu tome i dalje voli, a to možemo primjetiti kad ga u jednom trenutku spašava kad ga mafija krene mučiti.

Nick i Eddie pričaju o djetinstvu

Crtač Mastantuono, koji je debi u serijalu Nicka Raidera imao s ovom pričom, bio je glavni krivac što me priča nije oduševila na prvo čitanje. Njegov „prljavi“ crtež na prvu mi je bio prilično iritantan, budući da sam stekao prvotni dojam da Mastantuono nije uvjerljivo interpretirao protagoniste (izuzev lika socijalne radnice). Također, ako promatramo Nicka, pa i poručnika Arta, Mastantuono im ovdje daje interpretaciju koja je na trenutke preslobodna i daleko od uobičajenih grafičkih kanona serijala.

Međutim, ja sam jedan od onih koji se s vremenom prilagode nekom crtaču i daju im drugu šansu, pa je moguće da će se moje mišljenje o Mastantuonu promijeniti u budućnosti. Ipak, ne želim samo kritizirati Mastantuona, jer ima i dobrih strana. Primjerice, na drugo čitanje ove epizode, iako su negativci u priči uglavnom prikazani kao ružni i odvratni, gotovo do mjere da poželite da završe kako zaslužuju, treba naglasiti da je to zapravo i jedna od kvaliteta Mastantuonovog crteža - uspio je vjerno prenijeti te karakteristike likova čineći ih još uvjerljivijima i realnijima. On lijepo crta i infrastrukturu, poput uvodnog kadra zatvora, koji izgleda lijepo i detaljno, kao i zgrade, nadvožnjake, promet koji djeluje živo, gdje se vidi iz svih tih detalja da je Mastantuono sposoban svojim crtežom ispričati priču.

Naslovnica Ramelle je jednostavna, prikazuje glavnog lika Eddieja šćućurena i u strahu, stjeranom u kut, pored njega njegov prijatelj i zaštitnik Nick, dok u pozadini su sjene koje predstavljaju negativce koji prijete Eddieju, što dobro prenosi atmosferu napetosti i opasnosti u kojoj se Eddie nalazi. Možemo zaključiti da naslovnica uspješno prikazuje ključne elemente priče, iako možda ne nudi previše vizualne kompleksnosti.

Završna riječ

Iako me prvo čitanje epizode „Čovjek na nišanu“ nije impresioniralo, nakon ponovnog čitanja sam shvatio da priča ipak ima kvalitetnih sastojaka. Ovu epizodu možemo promatrati kao uvertiru u ono što slijedi - dublje istraživanje Nickove prošlosti. Stoga, iako može djelovati kao manje bitna epizoda, „Čovjek na nišanu“ ima svoju određenu važnost u kontekstu cjelokupne trilogije.

NR LIB 24c Unakrsna vatra

NR LIB 25c/26a Stare rane

8, 8, 8, 8

Solidna epizoda, mada malo prekratka, nedostaje bolja razrada likova. Nisam očekivao sretan završetak. Mislim da je osmica najviša ocjena koju sam ikada dao Mastantuonou.

19.05.2023
    19:46:00 sati

8, 8, 8, 8

19.05.2023
    23:43:00 sati

5, 6, 2, 8

Priča na poznatim temeljima, nesretni lik i stereotipna mafijaška obitelj. Isforsirana priča kodeksa časti s ne osobito efektnim remeniscencijama vezanih uz Nickovu prošlost. Nema traljavosti, ali ni epskog efekta.Tom dojmu osobito pridonosi i crtež koji me odvlači od novih čitanja ove Nickove epizode. Naslovnica mi je dobra. Ne osobito vizualno, ali odiše atmosferom priče, a to volim.

20.05.2023
    15:02:00 sati

6, 6, 8, 6

Ne mogu reći da je ova priča nešto spektakularno, ali vuče nekoliko pitanja. Prvo, ne mogu se složiti da je crtež loš, čak štaviše mislim da je jako lijep. Možda likovi koje crta ovaj autor nisu onakvi na kakve su nas navikli u epizodama ovog serijala, ali ja sam u ovom broju vidio i emociju na licima protagonista, i vrlo preciznu gestikulaciju, i sjajne pozadine sa dodatnim efektima poput kiše itd. Dakle, zanimljivo je to što Nizzi tek sada, na 74.broju redovne serije odluči pomno analizirati unutrašnje odnose u mafijaškim porodicama. Ja nisam dosad primjetio da se negdje prije ovako posvetio detaljnom istraživanju, pa se pitam zašto je to tako. Ako je stvorio junaka u NYC, koji je detektiv, koji je ponosan i tvrdoglav, uporan, samoživ - a jeste, zašto su Nizziju Mafija bili tek propratna tema u nekim brojevima i kako to da je tek sada obratio veću pažnju? Priča je zanimljiva, malo drugačija, malo je manje žestoke akcije, ali momenti sa krvavom Mary su nadomjestili taj dio. Kažem, crtež u potpunosti odgovara temi i okruženju, zato ću mu i dodijeliti osmicu kao maksimum.

13.01.2024
    08:16:00 sati

7, 7, 7, 7

Zanimljivo sa stajališta kako u priči ništa nije onako kako se na početku čini. Lov na Eddija Carusa od strane mafije obavijen je velom tajne i isprva navodi, i Nicka Raidera a i čitatelja, na krivi trag... ne dobijemo ono što bismo općenito očekivali od ovakvog tijeka radnje. Od prvobitne strke i istrage oko stare pljačke draguljarnice i neplačenih računa, do završnice u kojoj je pokretač sve te buke, vike, galame i potjere bila strast, požuda i nevjera.

18.01.2024
    12:57:00 sati

• Rio Quemado