Mačje oči

Nick Raider

NR LIB 30a | 94 str.

Iza blještavila velike scene i života slavnih ljudi kriju se opasne ucjene sa ciljem iznude novca. Mehanizam koji je pokrenula Madge Hopper, urednica tračerskog časopisa, uz pomoć privatnog dekstera Snipea, izmaknut će kontroli onoga trenutka kada upute ucjenu glumcu Darcyju Scottu.

Naslovnica 3

• Mačje oči - Bijesni psi - Ubojica iz susjedstva
    NR LIB 30

• Gli occhi del gatto
    NR SR 88

• Četvrta po redu, od ukupno pet epizoda koje je za Nicka Raidera crtao hrvatski crtač iz Pule, Goran Parlov. Od tih pet epizoda, tri je radio u suradnji sa D´Antonijom, te po jednu sa Nizzijem i Ongarom. Druga od tri zajedničke epizode Parlova i D'Antonia. Još su surađivali na regularnoj seriji #82 – Trula jabuka te na #97 – Noćni glasovi.
  • Za većinu likova iz priče do kraja, osim prezimena, ne saznamo koje im je ime. Primjerice, privatnom njuškalu Snipeu na vratima ureda piše E.G.Snipe, međutim ne zna se koje mu je ime. Baretta i “Salo” Murdock također su predstavljeni samo prezimenom, kao i udovica Beresford. Jedino Petko je predstavljem imenom, bez prezimena, a to mu čak i nije pravo ime, već nadimak.
  • Navodno postoji praznovjerje da ljubičasta boja donosi nesreću glumcima, zbog čega se prenaraža Darcy Scott kada ga Nick Raider priupita da li ima u garderobi ljubičaste odjeće. Međutim, ta pretpostavka o nesreći povezanoj sa ljubičastom bojom koliko sam vidio na internetu vrijedi samo za talijanska kazališta i glumce, ne i u Americi.
  • Iako se ne spominje direktno, po cestovnoj tabli kamo skreću Nick i Marvin sazanjemo da se rezidencija Beresfordovih nalazi u Forrest Hillu, četvrt New Yorka uglavnom nastanjenoj imućnijim obiteljima.
  • U razbacanom Snipeovom uredu ubačen je jedan tzv. easter egg – strip Batman.
  • Naziv tračerskih novina iz ovoga broja ˝The Gossiper˝ je naravno, izmišljeno ime i ne postoji sličan list po tom imenu.
  • Strip je u Italiji premjerno objavljen 1995. godine.

Sa Nickom Raiderom, izuzev iste frizure nikada nisam bio na ti što donekle čudi jer sam obožavatelj američkih policijskih filmova. No to ne znači da čitanje tih stripova ne pruža određenu satisfakciju i garantira ugodno popodnevno opuštanje uz kriminalistiku. Malo koji Nick Raider je loš, ali s druge strane malo koji i ispliva iz prosjeka i to je, vjerujem, glavni problem. Osim Nizzijevih uradaka, podjednako, čak i malo više, volim i kasniju fazu serijala, posebno autorska djela scenarista Ongara (Nogare) i D'Antonia koji garantiraju iskustvo i kvalitetu u kriminalističkom žanru. Gino D'Antonio je autor osamdesetosme epizode naziva Mačje oči, dobre priče koju vrijedi pročitati. Prije dobroga moram istaknuti katastrofalnu naslovnu stranu Bruna Ramelle, inače vrlo solidnog crtača. Naslovnica je prozor u strip, ali dobro da ovoga puta ne dočarava ono što dobivamo iznutra. Nemaštovito i ispod svake razine. Jedino dobro u svemu ovome je to što em naslovnica s mačkom, em naslov epizode sugeriraju nekakvu veću ulogu mački u radnji, međutim, ta stvar s mačkom nije isforsirana preko granica, čak je i zabavna jer mačak, igrom okolnosti, postaje prvi osumnjičenik za jedno ubojstvo. Ta teza, naravno, brzo se odbacuje, a mačak kasnije služi tek za nekoliko duhovitih sekvenci sa Marvinom Brownom, sve dok se ne otkrije njegova neočekivana uloga na samom kraju stripa.

Početna očekivanja su velika zbog oboje autora. Osim spomenutog Gina D'Antonia kao scenarista, autor crteža je Goran Parlov, vrlo poznati hrvatski strip crtač. Bez obzira što je riječ o našem sunarodnjaku, Puležanu, neću kriti da mi njegov stil crtanja inače sasvim dobro odgovara, a zamjerka je jedino taj dio što Marvin i Nick mjestimice izgledaju previše mladi u licu. Kišna scena iz East River Parka je odličan uvodnik za početnu stranicu. Suradnja D'Antonio - Parlov ne može razočarati jer je riječ o dva vrlo cijenjena stripaša čija imena govore sama za sebe, uvijek se zna što i koliko se može očekivati od njih i nemaju oscilacija. Oboje imaju velik broj uspješnica unutar izdavačke kuće Sergio Bonelli Editore. D'Antonio se poigrava sa čitateljskim pretpostavkama, toliko da se ne zna kada je to namjerno, a kada slučajno. Prvo što nam se servira jest ubojstvo i samoubojstvo počinjeni unutar jednoga automobila parkiranog u jednom dijelu East River Parka. Tragovi oko automobila ne postoje, osim onih slučajnog prolaznika kojih ih je pronašao i pozvao policiju. Stvar se komplicira kada na vidjelo izlazi identitet osoba u automobilu; radi se o senatoru Douglasu Beresfordu, kandidatu za guvernersko mjesto Pennsylvanie, i njegovoj ljubavnici. Čini se kao tipična priča o pokvarenom senatoru i zločinu iz strasti. No, to je prvi promašaj za čitatelja. Priča o senatoru je puno dublja i čini se da stvari nisu tako isključive. Dužnost da obavijesti senatorovu ženu, za Nicka predstavlja određenu rutinu iako njegovi klikeri nikad ne miruju pa ni u ovom slučaju. Ispostavlja se da je senatorova žena stradala u nesreći i postala hendikepirana u jednom trenutku svog života. Čini se kao da bi ona mogla imati motiva za ubojstvo, ili za naručivanje ubojstva... Drugi promašaj za čitatelja. Ovoga puta su stvari stvarno onakve kakvima se čine i nema novih indicija. Senator je zbilja ubio svoju ljubavnicu i sebe i to je zaključen slučaj. Sada valja otkriti motiv. I to je ono gdje D'Antonio zavarava čitatelja jer istraga kreće sasvim drugim smjerom, iako se kasnije isprepliće sa ovim slučajem.

Prava stvar započinje kada D'Antonio odluči zagrepsti u svijet filmskih zvijezda, nepodnošljivih pritisaka slave i ucjena u tom svijetu prepunom taštine. Saznajemo da je senator Beresford za života ucjenjivan zbog zabranjene veze sa svojom suradnicom Alexandrom Wood, koja bi mu uništila političku karijeru. Ucjenjivačica je izvjesna Madge Hopper, vlasnica časopisa "Gossiper" koji se bavi tračevima i raznim glasinama protiv slavnih ljudi, a bila je u posjedu kompromitirajućih fotografija, tražeći za njih novac. U suprotnom bi fotografije objavila, i to je, čini se njezin uobičajen način rada i dobre zarade zbog koje je vlasnica luksuzne vile. Iako to za sada ne izgleda kao ključna stvar za istragu, Nick Raider doznaje da je fotografije snimio privatni dekster Snipe, suradnik Madge Hopper u njezinim mutnim poslovima. Karikaturalnost crteža za kojom ponekad poseže Goran Parlov dolazi do punog izražaja u šupi u kojoj svoj ured ima Snipe. Jedna je to od onih tipičnih prljavih jazbina privatnih njuškala u kojoj je sve porazbacano, neoprano, i praktički samo što zmije ne gamižu, ali takav je i Snipe. Lik koji se bavi raznim mutnim poslićima jer mu licenca privatnog istražitelja pruža prividno veći opseg ovlasti, no s druge strane ne može računati na suradnju policije dok god ih ne zaduži nekom protuuslugom i dok god pleše na rubu zakona. Njegov sljedeći potez je kada on i Madge Hopper ucijene izvjesnog glumca Darcyja Scotta. Veliki zavodnik sa malih ekrana i miljenik žena zapravo je gay orijentacije, što pod svaku cijenu želi zataškati. Upravo u toj činjenici je Madge vidjela mogućnost za ucjenjivanje, a oruđe za ucjenu predstavljaju fotografije Darcy Scotta sa drugim muškarcem koje je sa krova susjedne zgrade snimio Snipe. Radi tih fotografija, odnosno negativa, Darcy traži pomoć od svog menadžera "Sala" Murdocka, sitnog muljatora i prevaranta i njegovog plaćenika lakog na okidaču, Barette. Usput, mačak kojega sam ranije spominjao je kućni ljubimac Madge Hopper, a praktički je pokupio i njezinu osobnost; lijen je i pretio kao i njegova vlasnica. Kada se pronađe mrtvo Madgino tijelo u njezinoj vili prvoosumnjičeni je upravo mačak sa sumnjom da ju je ugušio. Tako nešto banalno, naravno, D'Antonio izbjegava iskoristiti kao rješenje slučaja, već samo kao smicalicu u scenariju. Ali, tko je onda koknuo Hopperovu? Zbog njezine omraženosti, u pitanju može biti na tisuće ljudi. Čitatelj pak dobiva uski krug mogućih osumnjičenih, od kojih jedan mora biti krivac. Prva je žena senatora Beresforda, s obzirom da je Hopperova objavila sliku senatora i ljubavnice kada je on odbio platiti ucjenu. Međutim ona je slabo pokretna. Drugi je osumnjičeni Darcy Scott kojemu je toga istoga dana Madge uputila ucjenu. No, čini se da on ima čvrst alibi. Treći je Madgin sluga, Petko, kojega je Madge konstantno neumjesno vrijeđala nazivaši ga "crnčićem" i to je kod njega izazivalo gorčinu. Ništa bolji odnos nije imala niti sa svojom nećakinjom Marilyn, koju je čuvala i odgajala, ali ju je omalovažavala na najgnjusnije moguće načine. Ona je četvrti osumnjičenik u očima čitatelja.

Što se tiče Darcyja Scotta, on je dosta detaljno okarakteriziran lik i zauzima velik broj stranica u ovome stripu. Sa crtačkog aspekta, izgleda poput grubog mačo muškarca sa neobrijanom bradom, zbog čega je na kraju krajeva poznat u filmskom svijetu kao veliki zavodnik. Međutim u nekoliko navrata pokazuje nedostatak smirenosti, primjerice kada doživi napadaj panike kada ga je Nick pitao da li ima ljubičaste odjeće u ormaru (kod gušenja Madge Hopper pronađeno je ljubičasto vlakno od odjeće). Još nekoliko puta uplašeno reagira u nekim situacijama, primjerice u vožnji gliserom, ali njegova pogreška je u tome što je zadužio Murdocka i Barrettu da mu pomognu u slučaju ucjene, a oni to rade na jedan nesuptilan način. Murdock je poduzetan tip koji sliči Danny de Vitu i njegovim ulogama sitnih kriminalaca, neutaživi je ženskaros, a nosi košulju sa cvjetnim uzorkom zbog koje je još upečatljiviji. Kako god bilo, istraga Nicka i Marvina se kreće u više smjerova, ali klupko se odmotava korak po korak do završnog otkrivanja. Htio bih samo skrenuti na detalj da se mjestimice može imati pogrešan dojam da se strip događa u L.A. (bogataške vile, glumačke prikolice, filmski studiji...). Izostanak visokih nebodera i sličnog u nekim kadrovima može zavarati. U kriminalističkim serijama i stripovima, a kod pročitanih prednjači Nick Raider, omiljeni djelovi su mi oni u kojima se zločin rješava preko video vrpce koju glavni lik premotava iznova i iznova dok ne pronađe na snimci detalj koji rješava slučaj. U ovom stripu nije takav slučaj kao primjerice u slučaju epizode Smrtonosna pesnica (L.M.S., Golconda #1013; SR #41.), ali imamo dijelova gdje fotografije predstavljuju dokazni materijal što je isto podjednako zanimljivo u krimi pričama. Zbog toga mi je ova priča još i draža, iako kako sam rekao pri početku, ne odskače previše od nekog očekivanog prosjeka unutar serije.

NR LIB 28c Nitko nije nevin

NR LIB 34a Aveti prošlosti

4, 4, 5, 8

Pročitao sam danas ovu priču povodom izlaska recenzije i moram reći da osobno smatram (možda se varam?) da je D'Antonio ovdje podbacio, a ni Parlov nije briljirao s crtežom kao što je to bilo primjerice u SR 64: Krv pod snijegom gdje sam ga pohvalio. Početak priče je obećavajući, ali tema kompromitirajućih slika i ucjenjivanja već je mnogo puta prožvakana u serijalu, iako moram priznat da je element s mačkom bio zanimljiv i na momente duhovit. Nažalost, razrješenje glavnog ubojice mi je pomalo besmisleno, a i dva samoubojstva u jednoj priči mi se čine previše nategnutim razrješenjem.

Nakon priče SR 66: Propast Carmodyjevih (i nekoliko drugih sličnih priča), ni ovdje nema trenutka žaljenja za ubijenom žrtvom jer je prikazana kao posve zla osoba gdje je ubojica samo učinio svijetu uslugu. Za razliku od našeg recenzenta, naslovnica mi se svidjela :) Iako nije to taj mačak koji dominira pričom, postavljanje crne mačke na naslovnicu čini je još intrigantnijom, posebno kad se još radi o noćnoj sceni.

06.06.2024
    20:12:00 sati

7, 7, 8, 7

Dobra detektivska priča, odlična za subotnje popodne kada vani pada kiša.

08.06.2024
    12:01:00 sati

5, 5, 4, 8

Loše, loše, nategnuto, lišeno moralnih preokupacija. Možda mi dojam pojačava loš crtež, ne mogu vjerovati da je ovo Parlov potpisao. On može itekako, itekako kvalitetnije crtati Nickove epizode,.Primjerice,za crtež epizode "Krv na snijegu" dao sam mu 10-tku i danas stojim iza te ocjene u toj epizodi. Što se ovdje dogodilo ne mogu ni nagađati. Jedino mi je naslovnica nešto kvalitetnija nego inače.

08.06.2024
    12:32:00 sati