Duga noć

Nick Raider

NR LIB 39b | 94 str.

New York je zahvaćen velikim snježnim olujama što je dovelo do sveopćeg kaosa i prekida prometa paralizirajući grad u potpunosti! Dok su Njujorčani nemoćni, skupina pljačkaša pod vodstvom opasnog kriminalca, bivšeg pukovnika Chestera, odlučuje iskoristiti ovu jedinstvenu priliku da počiste dragulje iz brojnih zlatarnica i draguljarnica snijegom zametenog New Yorka.

C*10

• Junak na jedan dan - Duga noć - Neobjašnjiv zločin
    NR LIB 39

• La lunga notte
    NR SR 116

• Izvorno je epizoda objavljena u siječnju 1998., a Libellus je objavljuje u rujnu 2022. u svojoj 39. knjizi kao drugu priču.
  • Scenarist Alberto Ongaro piše čak 26. put (među tim pričama ubrojen je i Almanah 3: Piromani) za serijal Nicka Raidera, dok Mario Rossi za isti serijal crta po sedmi put (ukoliko u to ubrojimo i Specijal 3: Na nišanu mafije na kojem je radio). Ovaj dvojac autora je već dvaput dosada zajednički surađivao i to na pričama SR 67: Igra sjena i SR 80: Ubijte Nicka Raidera!.
  • Nick i njegov tim pojavljuju se tek na 20. stranici priče što je veoma slično postavci epizode redovne serije SR 15: Neumoljiva osveta gdje smo Nicka i njegove suradnike tada zatekli na 22. stranici priče.
  • Pojavljuju se poručnik Bowmann, policajka Mary Ford i Nickov doušnik Alfie.
  • Područje planina Catskill ponovno se pojavljuje u ovoj priči nakon epizode redovne serije SR 85: Smrt je na prodaju koju je, zanimljivo, također radio autor Alberto Ongaro.
  • Ovo je sedma po redu snježna priča u redovnoj seriji Nicka Raidera. Prethodne snježne epizode su SR 12: Paukova mreža, SR 22: Jimmy i Juanita, SR 64: Krv pod snijegom, SR 66: Propast Carmodyjevih, SR 77: Tajne Northporta i dvodijelna epizoda SR 78/79: Vruća istraga/Zakon strojnice.

Oh, the weather outside is frightful
But the fire is so delightful
And since we've no place to go
Let it snow! Let it snow! Let it snow!

„Duga noć“ jedan je od onih naslova za koje sam jedva čekao da ga Libellus objavi, naročito kad sam po prvi put ugledao prekrasnu uvodnu tablu svu u snijegu. Ova priča Nicka Raidera nas vodi duboko u snježni New York, gdje metropola postaje prava zimska čarolija. No, ne na način na koji biste očekivali! Uobičajeni gradski krajolik prekriva debeli sloj snijega, a Njujorčani se moraju nositi s paraliziranim prometom i nepodnošljivim hladnoćama. New York je praktički blokiran snježnim nanosima takvog intenziteta da gotovo niti jedno vozilo ne može nikamo.

Dok grad tone u sve dublje zimske sive nijanse, organizirana skupina pljačkaša, uz pomoć motornih saonica i ratraka, vješto iskorištava priliku koju pruža nepodnošljiva, snježna oluja. Savršeni plan, prepun militarne preciznosti, osmislio je bivši pukovnik Chester, opasni kriminalac kojem nije strano koristiti svoje vojne vještine u svijetu organiziranog zločina. Njihova meta su brojne draguljarnice razasute diljem 13. ulice između Pete avenije i ulice „Dragulja“. Dojmljivi plan teče veoma glatko, a kako su ulice i dalje prekrivene snijegom i kako doznajemo da će kao takve, neprohodne, biti i u naredna dva dana, policija je posve nemoćna, a samim time i naš detektiv Nick Raider…

Ono što me fascinira u ovakvim krimi pričama jest to kako se likovi, poput našeg njujorškog detektiva, suočavaju s izazovima istraživanja zločina. U slučajevima poput ovog, gdje se zločin dogodio prije dva dana i gdje je snijeg dodatno zameo sve tragove, Nick se nalazi u posebno teškom položaju. Jer, otkuda uopće započeti s istragom? No, scenarist Ongaro, na jedan način, rekao bih, prikazuje Nicka kao profesionalca sličnog FBI agentu Hotchu iz popularne američke serije „Criminal Minds“, serije u kojoj je fokus više na psihologiji kriminalca nego na samom zločinu.

U stripu, Nick, poput članova jedinice za analizu ponašanja (Behavioral Analysis Unit) iz spomenute serije, razgovara s partnerom Marvinom o izradi psihološkog profila glavnog negativca jer profiliranje je ključna komponenta u razotkrivanju tajni kriminalnih umova. Izazov je dakako golem jer je snježna oluja dodatno zakomplicirala situaciju i kao čitatelj, osjetite napetost i očekivanja što će otkriti istraživanje ovog slučaja. Ongaro je, kao što to čini kod mnogih svojih priča, demonstrirao svoje scenarističke vještine na izvanredan način.

Pored bivšeg pukovnika Chestera, ključnog igrača u ovoj priči, važno je spomenuti dinamiku unutar njegove bande. Chesterovo vojno iskustvo čini ga opasnim protivnikom, a njegova surova priroda često dolazi do izražaja, pogotovo u odnosu prema svojem suradniku Adamsu kojeg Chester grozno tretira, često ga udarajući i šamarajući. Razlog za ovu brutalnost je, kako doznajemo iz samog stripa, Adamsova sklonost alkoholu, dok s druge strane, pukovnikova ovisnost i zloupotreba kokaina licemjerno prolazi bez komentara. Vojno organiziran i pedantan, bivši pukovnik Chester ne želi prepustiti ništa slučaju te nakon uspješno izvedene pljačke planira eliminirati sve kontakte koji bi mogli njegov tim povezati sa zločinom. No, hoće li u njegovu perfektnom planu postojati neki skriveni detalj koji će našem njujorškom detektivu ipak pružiti šansu da riješi ovaj zahtjevan slučaj?

Stil Maria Rossija donosi izvanrednu jasnoću u njegovom crtežu, čineći da nam čitanje prođe bez ikakvog napora. Likovi su mu vješto oblikovani s preciznim linijama koje dočaravaju njihove osobnosti. Rossijeva sposobnost karakterizacije crtežom izvrsno dolazi do izražaja što sam se mogao uvjeriti i u nekim njegovim ranijim radovima (SR 26: Četvrti svjedok, Specijal 3: Na nišanu mafije). Ako smijem primijetiti, Rossijev prikaz New Yorka prekrivenog snijegom i ujedno planinskog krajolika Catskillsa pruža mi osobno poseban gušt, jer volim kad snijeg i snježne scene dobiju pravi osjećaj i detalje.

Naslovnica za ovu epizodu je baš specifična gdje susrećemo scenarij kojeg nitko ne bi očekivao za našeg detektiva Nicka Raidera - snježni New York u kojem dominiraju visoki nanosi snijega i taj kontrast između Nicka i pljačkaša na motornim saonicama, s obzirom da su oni naoružani, a on bez svog pištolja, samo u zimskim rukavicama. Meni osobno, ova naslovnica spada među ponajbolje u Nickovom serijalu.

Završna riječ

Zaokružujući svoje dojmove, „Duga noć“ je jedna od onih priča koja nam omogućava bijeg iz svakodnevice u svijet uzbudljivih zločina gdje snijeg i zimski ugođaj postaju neodvojivi dio priče. Priča je to koju toplo preporučujem, pogotovo u vrijeme kad vam pred vratima stoji gusti, snježni pokrivač.

NR LIB 34a Aveti prošlosti

7, 9, 10, 9

Standardan Nick, teško će razočarati pobornike junaka. Ali, slab sam na Rossijev crtež u ediciji, još kad se tome pridodaju snježne vinjete, jednostavno neodoljivo.Nekoliko puta čitao, samo da mogu uživati u crtežu.

08.01.2024
    17:36:00 sati

• Oscar 2023