Okrvavljena torba

Nick Raider

NR LIB 3b | 96 str.

Njegovo ime je Sammy „Opušak“ i on je ulični džeparoš koji operira na području njujorške podzemne željeznice. Tijekom jednog uobičajenog dana, Sammy se zatekne na krivom mjestu u krivo vrijeme uzevši torbu nepoznatom čovjeku izbodenom na smrt te je spletom okolnosti prisiljen pobjeći. Počinje utrka s vremenom – s jedne strane, mafija mu je za petama, a s druge strane, Nick i Marvin pokušavaju locirati Sammyja prije mafije ne bi li mu spasili život i usput saznali koju to tajnu krije sadržaj okrvavljene torbe

• Istraga pod crvenim svjetlima - Okrvavljena torba - Lov na čovjeka
    NR LIB 3
  • Okrvavljena torba
    NR ZS 8

• La valigia insanguinata
    NR SR 8

• Izvorno je epizoda objavljena u siječnju 1989., Dnevnik je objavljuje u kolovozu 1989., a Libellus u svibnju 2012., kao drugu priču u svojoj trećoj knjizi. Kroz neko vrijeme, izdavač Golconda će također objaviti ovu epizodu.
  • Aldo Capitanio je debitirao ovom epizodom kao crtač Nicka Raidera. Dodajmo još to da je, kronološki gledano dosada, Capitanio čak osmi različiti crtač u isto toliko epizoda!
  • Prvo pojavljivanje Sammyja „Opuška“. Ovo svakako nije posljednje što smo vidjeli od njega, Sammyja ćemo imati prilike ponovno vidjeti i u epizodi SR 19: Otmica.
  • Stara skladišta u luci, gdje se Sammy skrio od mafije, nose naziv „Hammettova“ skladišta. Taj naziv skladišta je vjerojatno svojevrsna posveta Dashiellu Hammettu, američkom piscu hardboiled detektivskih romana i priča. Autori Nicka Raidera, s vremena na vrijeme, tradicionalno ostavljaju takve (skrivene) posvete što također možemo vidjeti i u epizodi SR 21: Vampirova sjena (vidi 4. zanimljivost u toj recenziji!).
  • Četvrto pojavljivanje doušnika Alfieja.
  • Izbodeni čovjek s početka priče koji odmah umire, u jednom kadru veoma podsjeća izgledom na Guida Nolittu. Usporedbu toga možete vidjeti ovdje.
  • Na 114. stranici Libellusovog izdanja, tijekom telefonskog razgovora Nicka i Alfieja, spominje se legendarni filmski redatelj Martin Scorsese. Nick u jednom trenutku govori: „Redatelj, onaj čiji je film sablaznio pola svijeta“. Iako Nick nije spomenuo na koji je konkretno film mislio, vjerojatno je riječ o filmu „Posljednje Kristovo iskušenje“ (1988.). I prije samog objavljivanja, taj film je izazvao masovni bijes, demonstracije diljem svijeta protiv navodnog bogohuljenja te tako od niskobudžetnog filma postao medijska senzacija. Glavni antagonist ove epizode Nicka Raidera dobio je prezime upravo po ovom filmskom redatelju.
  • Lik Michelle je četvrta ženska osoba koja je završila u krevetu našeg junaka. Dodajmo još samo to da je Nick s policajkom Mary dosada čak dvaput završio pod plahtama, i to na kraju epizoda SR 3: Davitelj s Manhattana i SR 7: Istraga pod crvenim svjetlima.
  • Bwana – izraz koji se koristi u istočnoj Africi, a odnosi se na riječ „šef“.
  • Na 126. stranici Libellusovog izdanja, Nick spominje filmski klasik „Zameo ih vjetar“ (1939.), a Marvin već na sljedećoj stranici spominje „Korijene“, uspješnu miniseriju iz 1977. godine.
  • Ovo je druga epizoda dosada u serijalu u kojoj su uključeni elementi mafije i droge. Prije toga, epizodu sa sličnom tematikom imali smo u SR 4: Kineska četvrt.
  • „Sveti moj Nikola“ – česta je uzrečica našeg Sammyja. Kao što je poznato, Sv. Nikola je prvenstveno zaštitnik mornara, ali isto tako, Sv. Nikola je i zaštitnik lopova.
  • Na 147. stranici Libellusovog izdanja, spominju se policajci iz 87. postaje, a Nick na to odgovara: „Ah, poznajem neke od njih…Sposobni momci!“. Nick je s njima već surađivao u epizodi SR 5: Umorstvo u Central Parku (više o tome u toj recenziji u sklopu 5. zanimljivosti!).
  • Inspektor Brannigan koji se nakratko pojavljuje na početku priče pljunuti je John Wayne.
  • Ženski lik koji se također pojavljuje na samom početku priče u vlaku, žena koju je Sammy slučajno uhvatio za sisu, veoma podsjeća na ženski lik koji se pojavljuje i u epizodi SR 19: Otmica na 67. stranici Libellusovog izdanja sedme knjige. Tu usporedbu možete vidjeti ovdje.
  • Policajac D'Angelo, ekspert za kavu, ovdje se pojavljuje čak po peti put. Ovaj put je složio kolumbijsku mješavinu kave.
  • Međunarodna zračna luka JFK (John F. Kennedy) u kojoj se odvija završnica ove priče, nalazi se u četvrti Queens u New Yorku i u vlasništvu je grada New Yorka. Smještena je oko 19 km jugoistočno od Donjeg Manhattana. Najprometnije je međunarodno putničko središte u zračnom prometu u Sjedinjenim Američkim Državama. U 2012. godini kroz zračnu luku je prošlo 49.292.733 putnika, po čemu je 17. najprometnija zračna luka u svijetu i šesta najprometnija u Sjedinjenim Državama po putničkom prometu (izvor: wiki).

„I sardine u konzervi imaju dovoljno mjesta u usporedbi s putnicima njujorške podzemne željeznice u vrijeme špice…“

Ovom slikovitom rečenicom Nizzi započinje novu epizodu Nicka Raidera. Nizzi ne troši puno vremena da bi nas upoznao s radnjom i protagonistima ove priče što je i donekle razumljivo budući da su Nickove epizode koncipirane na 96 stranica, a toliki broj stranica nije dovoljan za izgradnju vrlo složene radnje koja također uključuje brojne akcijske sekvence. Pa je stoga ponekad i nezahvalno povlačiti paralele s Juliom, stripom koji isto za koncept koristi krimi radnju kao glavnu okosnicu svojih priča. Unatoč nekim dodirnim točkama ta dva stripa, 34 stranice više od uobičajenog Bonelli formata ipak osiguravaju kod Julie da se likovi puno bolje razviju, a i omogućava radnji da ima nešto sporiji ritam u odnosu na Nicka Raidera.

Sammy „Opušak“

Jedan od glavnih protagonista epizode „Okrvavljena torba“ je svakako Sammy „Opušak“. On je sitni lopov, obični kradljivac torbica i novčanika, jednom riječju – džeparoš. Sammy je lik koji veoma lako upada u nevolje, otprije je poznat policiji zbog sitnih prijestupa, a i veliki je prijatelj s Alfiejem. Nizzi ga odmah gura u centar zbivanja i dosta vješto ga opisuje kao lika na nekoliko uvodnih stranica jer Sammy odmah u startu plijeni pažnju i izaziva simpatije kod čitatelja i to ponajviše zbog nespretnog načina obavljanja svog „posla“.

Ono što mi je zanimljivo kod ovakvih priča, iz percepcije čitatelja, da je teško napraviti distancu između onoga kako je takav lik prikazan u nekom umjetničkom djelu (kao što je ovdje riječ o stripu) i kako bi ga mi posmatrali da je takav lik prenesen u našu stvarnost. Sammy se bavi sitnim, ilegalnim radnjama, a čitatelj to zna i pomalo (ne)svjesno navija za njega da uspije u svom naumu. Razlog toga da smo kao čitatelji stali na njegovu stranu vjerojatno leži u perspektivi budući da radnju priče koja se pred nama odvija promatramo Sammyjevim očima. Nizzi nam od samoga početka nudi isključivo njegovu perspektivu.

Nakon početnih neuspjeha i (za čitatelja) zabavnih scena s pokušajima džeparenja na području podzemne željeznice, Sammy ubrzo nailazi na izbodenog čovjeka koji mu umire na rukama te mu ovaj odmah potom uzima torbu. Zbog policajca koji se zatekao u njegovoj blizini, Sammy se baca u bijeg, a nije niti svjestan u tom trenutku u kakvu se nepriliku doveo uzevši kobnu torbu. U torbi se nalazi nekakav važan sadržaj koji je jako interesantan mafiji izvjesnog Luckyja Scorsesea, a Sammy, kako mu je stalo do života, nevoljko se mora obratiti policiji za pomoć. To čini preko svog prijatelja Alfieja koji kontaktira Nicka da mu pomogne (inače, jako sličnu postavku priče Nizzi će koristiti i u drugom pojavljivanju Sammyja!).

Nizzi uspijeva u uvodnom dijelu prenijeti pravu atmosferu čitatelju koju ova priča mora imati. Svaki lik služi svojoj svrsi, a ni dijalozi ne zaostaju. Nick, naravno, pritisnut okolnostima, ne smije odbiti Alfieja jer u protivnom može izgubiti pouzdanog doušnika koji mu je dosada mnogo puta pomogao prilikom istrage.

Poručnik Art: „Ah, ti si… Tko? Sammy „Opušak“? Tjah… Trebao bih uznemiriti dvije ophodnje zato što se neki sitni prijestupnik uvalio u nevolje?... Neka se snađe sam!“
Nick: „Slušaj, Arte, dao sam riječ Alfieju i moram mu pomoći!“
Poručnik Art: „Ne, slušaj ti mene! Zar misliš da ja imam vremena za gubljenje?! Već četvrt sata kasnim s predajom izvješća šefu!“
Nick: „Do vraga, Arte, briga me jesi li živčan ili ne! Ne želim izgubiti dragocjenog doušnika kao što je Alfie samo zato što ti moraš ići na uobičajeni glupi i nepotrebni jutarnji briefing kod „Ćao, Draga“!“

Dobar scenarij dodatno je uljepšan i akcijskim scenama bijega mafije, konkretno mislim na stranice 134.-136. Libellusove knjige kad prvo Marvin (neuspješno) pa potom Nick (uspješno) gađaju gumu vozila u pokretu, kao neke filmske sekvence.

Humor je također na visokoj razini. Osobito su uspjeli urnebesni dijaloški prizori telefonskog razgovora Nicka i Alfieja, pa kad se u taj razgovor dodatno još umiješa i djevojka imena Michelle, nastane totalna zbrka. Michelle je još jedna u nizu žena koja je završila pod plahtama našeg detektiva, gdje nam Nizzi usput, pomalo iz epizode u epizodu, daje na uvid da je Nick tip koji je otvoren u svojim vezama ili ukratko rečeno - friends with benefits kind-of-guy. Smiješan je i taj dio sa policajcem D'Angelom, koji u trenutku telefonskog razgovora poručnika Arta i Nicka, nudi Artu kavu, a ovaj kipi od bijesa jer kasni s izvješćem za kapetana Vancea. Neizbježni komični elementi su također prisutni gotovo uvijek u scenama kad su Nick i Marvin ostavljeni nasamo, primjer toga su scene u automobilu za vrijeme njihove vožnje ususret Sammyju i naravno, glede smiješnih situacija, već spomenute peripetije sa Sammyjevim likom na početku epizode.

Nadalje, interesantno je da je sporna torba (ključni predmet ove priče) tijekom epizode nekoliko puta mijenjala svog vlasnika; prvo je bila kod izbodenog čovjeka na početku priče (lika kojem nismo saznali ime), zatim kod Sammyja, ovaj je potom predao dječaku imena Jose Hernandez (dječak koji je djelomično postao dio ove avanture), da bi nakon njega završila u rukama mafije Luckyja Scorsesea.

Nizzi je i ovdje koristio onu provjerenu formulu krimi romana gdje glavni detektiv (Nick), kad priča dosegne svoj vrhunac, počne objašnjavati što se to skriva u pozadini događaja, u ovom konkretnom slučaju – događaja vezanih za torbu i mafiju te preostaje još jedino da se krivca uhvati na djelu te strpa iza rešetaka.

Pozor- kratki SPOILER elementi !!!

Jedina moja zamjerka koja proizlazi iz čitanja jest onaj završni dio u zračnoj luci, točnije, kad su mafijaši odlučili u bijegu skrenuti na pistu gdje se nalaze sami zrakoplovi. Naime, nije mi bio jasan takav postupak Luckyja Scorsesea i njegovih nasilnika kako su mislili tako pobjeći (sami su sebe zapravo stjerali u kut) Nicku i policiji pa mi je to scenarističko razrješenje na samom kraju u vezi njih nekako prejednostavno bilo - mislim uostalom i na način na koji su skončali, u direktnom sudaru s jednim od zrakoplova.

Krajnji epilog koji uključuje scene kapetana Vancea dobrano popravlja konačnu sliku ove epizode i kod čitatelja ostavlja onu potrebnu zadovoljštinu pročitanog.

Kapetan Vance - „prošla baba s kolačima“

Po pitanju vizualnog dijela, mišljenja sam da Nizzi (kao tvorac Nicka Raidera) nije mogao odabrati boljeg crtača za ovu epizodu. Njegovo ime je Aldo Capitanio i za mene osobno on je jedan od najkvalitetnijih crtača u serijalu. Možda se neki neće sa mnom složiti i smatrati će prethodnu rečenicu pomalo čudnom budući da je Capitanio napravio svega tri uratka u čitavom serijalu, no mislim da to i nije toliko važno. Iako je njegov rad na serijalu možda zanemariv ako gledamo ukupnu količinu proizvedenih tabli, no međutim, za mene je svakako ostavio upečatljiv i dubok trag na Nicku Raideru te se rado vraćam epizodama kojima je on dao svoj obol.

Izražajnost različitih protagonista je veoma učinkovita i na visokom nivou kod Capitanioa, jasno se vide facijalne ekspresije likova i njihove promjene raspoloženja, a naročito to dobro funkcionira na vinjetama na kojima je prikazan lik Sammyja u krupnom planu, kao da je tom liku još najviše posvetio pažnje tijekom crtanja. Capitanio ga je prikazao kao čovjeka niskog rasta (slično poput Alfieja), s brčićima kao u Clarka Gablea, uvijek s cigaretom u ustima te s karakterističnom kariranom kapom čija tkanina je veoma slična (ako ne i ista!) kao i njegove hlače.

Ako ste slučajno bili klinac 80-ih, onda je jako mala vjerojatnost da niste čuli za legendarnu britansku seriju koja se neko vrijeme prikazivala kod nas u jutarnjem terminu, a radi se o „Super Gran“ („Superbaka“), glavnoj junakinji te serije koja je sasvim slučajno dobila supermoći. Spominjem je iz razloga jer njen način odijevanja, barem što se tiče materijala tkanine, jako podsjeća na onaj Sammyjev.

Casertanova naslovnica mi nije posebno upečatljiva (može on i puno bolje), prikazuje scenu u luci kad je jedan od mafijaša završio automobilom u vodi. Ono što je meni zanimljivo, ako pogledamo naslovnicu ove epizode SR 8: Okrvavljena torba i naslovnicu epizode SR 19: Otmica u kojoj se Sammy ponovno pojavljuje, kao da su kadrovi tih naslovnica međusobno povezani i preslikavaju se jedan na drugi.

Naslovnica ove epizode (SR 8) i naslovnica epizode SR 19

Na prvoj naslovnici automobil je prikazan u padu taman u doticaju s vodenom površinom, a na drugoj naslovnici, u trenutku kad je vozilo već završilo u vodi. Nick je već skočio i zaronio te je spreman eventualno pomoći unesrećenom (iako se naravno radi o različitim modelima automobila na tim naslovnicama i njihovoj različitoj boji te drugim različitim detaljima, interesantno je to sveukupno, kad malo razmislite).

Perovićeva naslovnica koja datira iz 2012. krasi treće Libellusovo izdanje te prikazuje okršaj glavnog junaka (Nick) i negativca (možda mafijaškog bossa osobno, Luckyja Scorsesea?!) priče, a sve se odvija unutar podzemne željeznice, zapravo mjesta gdje je i započela cijela ova pustolovina. Spomenuo bih usput da mi se dopada i ovaj dodatak noža kojeg ima negativac na toj naslovnici, time nam autor naslovnice sugerira da je vjerojatno taj lik glavni odgovorni za ubojstvo protagoniste nepoznatog imena s početka priče (lik koji je bio izboden na smrt u jednom od hodnika podzemne željeznice).

Završna riječ

Možda ih i nema puno u serijalu, ali epizode u koje je upleten lik Sammyja „Opuška“ pokazale su se uvijek dobrima. Naposljetku, s likom kakav je Sammy, autor ne može jednostavno pogriješiti, sa Sammyjem nikada nije dosadno jer takve epizode uvijek obiluju ironijom, akcijom, napetošću i sjajnim dijalozima. Vjerujem da će se većini svidjeti ova priča, ali dodao bih da je drugo pojavljivanje Sammyja ipak za koju nijansu kvalitetnije odrađena priča pa na ovu epizodu možemo gledati kao na nekakav svojevrsni uvod u Sammyjev lik i njegovo upoznavanje, ne bi li čitatelji još više mogli uživati u njegovim budućim pothvatima i (ne)zgodama.

8, 7, 10, 9

Jos jedna dobra krimi epizoda: Italijanski mafijasi, misteriozno ubistvo, torba koju svi ganjaju, i djeparos u stilu Dickensovih romana.  Crtez je odlican, a naslovnica takodje.  Citava epizoda mi je nekako prebrzo preletila, kao da u njoj nema previse teksta, a crtez kompletno vlada.  Ne znam je'l bi ovo stavio u vrhunce ovog serijala, ali moram priznati da su mi ovi raniji Nick Raideri najbolji, pogotovo prvih 20 i nesto brojeva

07.11.2021
    07:53:00 sati
  • logo111

8, 7, 9, 8

07.11.2021
    08:47:00 sati
    logo111

7, 8, 10, 5

Dinamično, zanimljivo i smisleno, još kada se tome pridoda dovoljno dobro izgrađen lik kakav je Sammyev, onda je epizoda uspjela. Dijelim recenzentovo mišljenje da bi Nickove epizode bile još upečatljivije kada bi se odvijale na većem broju stranica, neovisno sada je l'bi to bilo u jednoj zaokruženoj epizodi ili kroz više sveski. Ponekad je baš prava šteta što autori nemaju prostora za daljnju izgradnju sporednih priča, koje su bazirane na obilježjima glavnih likova.

Crtež odličan, naslovnica baš i ne.

07.11.2021
    09:29:00 sati

9, 9, 9, 7

Mislim da sam ovu eoizodu pročitao desetak puta. Imam negdje Dnevnikovo izdanje bez korica. Priča je puna simpatičnog humora, ali i ozbiljne akcije. Dobra kombinacija toga praćena je solidnim crtežom. Jedino je naslovna lošija. Zanimljivo mi je kad se Sami žali da su džeparoše uništile kredite kartice, jer niko više ne nosi gotovinu, a priča je objavljena 1989. Koliko smo mi tada bili daleko od toga... A ona scena kad uhvati onu sisatu gospođu i dobije batine je baš vrhunac propale džeparoške akcije.

07.11.2021
    09:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 6, 6, 6

07.11.2021
    11:06:00 sati
    Dalma

10, 9, 9, 7

Stari, dobri Nick. Puno humora i akcije, pa se vrlo brzo pročita, ali odlična priča. Nizzi si dao oduška sa golišavim scenama, za razliku od Texa gdje ih nije smio koristiti.

07.11.2021
    12:30:00 sati

9, 10, 10, 6

Odlicna prica prepuna akcije! Stvarno se brzo cita i na kraju sam bio zadovoljan procitanim. Takoder svidio mi se i humor, a kraj mi je bio genijalan, presmijesan. Slazem se da je Nick serijal koji je previse ogranicen s tim brojem stranica, no u ovoj epizodi konkretno nisam osjetio da je radnja prezbrzana ili prerazvucena. Sto se tice crteza, rekao bih da je ovo u ovih 8 brojeva mozda i najbolji crtez. Capitanio ima veoma zanimljiv stil crtanja, a prvi put sam se s njim sreo u Texu u epizodi Srdzba Montoya. Odmah mi je zapao za oko jer je njegov crtez bio potpuno drugaciji od drugih Texovih crtaca, no svidio mi se. Naslovnica definitivno najlosiji dio ovoga broja.

07.11.2021
    23:50:00 sati

8, 9, 10, 7

Ovo je meni odlično. Crtež mi je fenomenalan! Baš daje život likovima. A priča je čista zabava, ide, leti, ne staje, baš mi je sve - dobro! Ovakve priče mogu čitati sto puta i opet ću se jednako smijati.

08.11.2021
    10:15:00 sati

8, 9, 8, 8

Lagani krimić s ok akcijskim scenama. Nakon drugog čitanja, puno puno bolje ocijene.

08.11.2021
    11:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

09.11.2021
    13:31:00 sati

8, 9, 6, 7

Ne bih se složio s Reemom da je drugo pojavljivanje Sammyja bolje od prvog u ovoj epizodi. Mislim da je ova epizoda po pitanju scenarija bolja u svim elementima, pogotovo ako se uzme u obzir da je to drugo pojavljivanje jako slično ovoj priči, pa se dobiva déjà vu prilkom čitanja, a možda mi se Nick jednostavno uvukao pod kožu pa su mi dojmovi odmah u startu bolji. :-)

Zanimljivo, opuštajuće, duhovito, zabavno su samo neki od epiteta koje mogu podijeliti ovoj priči.

Crtež mi pak nije baš sjeo. Budući da čitam priče ovog serijala kako se objavljuju recenzije, ranije sam pročitao SR 19: Otmica i tamo sam već primijetio mnogobrojne nedostatke u crtežu, ali nekako su više prevladali pozitivni elementi. Ovdje to pak nije slučaj. Crtež je izrazito arhaičan, drhtav, neprecizan (najoočitiji primjer je promjenjivi izgled auta), a posebno mi smeta zdepast, drven i nepropcionalan izgled likova (nešto kao kod one Zagorove nesreće Pepea). Ono, imam osjećaj kao da je originalno crtano na nekom čudnom fromatu, pa se prilkom prelaska na Bonelli format sve vodoravno razdužilo.

Ovaj serijal zaista ima kroničan problem s crtežom, a za ovaj žanr crtež je jako bitna stavka.

09.11.2021
    18:55:00 sati