Paukova mreža

Nick Raider

NR LIB 4c | 96 str.

Serijski ubojica privlači u New Yorku, u pravu smrtonosnu paukovu mrežu, usamljene žene iz američkih provincijskih područja. Koliko će žena izgubiti glavu prije nego što ubojicu otkriju Nick i njegov tim?

• Smrt filmske zvijezde - Opasna vrpca - Paukova mreža
    NR LIB 4
  • Paukova mreža
    NR ZS 12

• La tela del ragno
    NR SR 12

• Originalno je epizoda objavljena u svibnju 1989., Dnevnik je objavljuje u prosincu 1989., a Libellus u veljači 2014., kao treću priču u svojoj četvrtoj knjizi.
  • Dvanaesti scenaristički uradak u nizu Claudio Nizzija na serijalu. U sljedećoj epizodi, SR 13: Prijetnja iz prošlosti, scenarist Gino D'Antonio prekida Nizzijev monopol, no Nizzi se pisanju vraća već u SR 14: Lice u noći.
  • Treće pojavljivanje mrtvozornika Bluma dosada te čak drugi put zaredom.
  • Paukova mreža je vrsta vlakna koje proizvode pauci kako bi uhvatili kukce. Paučina posjeduje izuzetnu snagu i fleksibilnost. Može se rastegnuti do dva puta po dužini, bez pucanja. Svaki pauk proizvodi nekoliko vrsta vlakana koji se rabe na različite načine.
  • Treći rad crtača Caramute na serijalu.
  • Nešto više o Central Park u New Yorku možete pročitati u posljednjoj zanimljivosti recenzije SR 5: Umorstvo u Central Parku.
  • Treće pojavljivanje Violet, novinarke Heralda.
  • Ovo je treća epizoda dosad u serijalu u kojoj su uključeni elementi serijskog ubojice. Prijašnje dvije epizode u kojima je slična tematika su SR 2: Tajna odsječene ruke i SR 3: Davitelj s Manhattana.

Kraj siječnja, klasična zimska atmosfera u Central Parku u New Yorku. Posjetioci su posvećeni različitim zimskim aktivnostima koje nudi polivalentna infrastruktura samog parka, a među njima je i klizalište na otvorenom, posebno popularna forma u ovom zimskom razdoblju. Sve ugode i zadovoljstva jednom od takvih posjetitelja poremetilo je pronalaženje leša pod debelim slojem leda. Nick i ekipa imaju slučaj.

Istodobno, na drugom kraju SAD-a, u jednoj od tipičnih američkih provincijskih oblasti, baš kakav je Stepleton u Nebraski, jedna relativno mlađa žena napušta svoj rodni kraj. Zove se Megi i ima velike životne planove u New Yorku.

Megi razmišlja: “Zbogom Stepletone! Ostavljam te bez trunke žaljenja. Idem u susret sreći!“ A tu sreću nastoji potvrditi i novim čitanjem pisma, povezanog s rubrikom “Usamljena srca“, a koja je posvećena sveameričkoj maniji spajanja ljudi. Tako saznajemo da joj je pisao izvjesni Donald te da joj, posve klasično, obećava brda i doline. Međutim, u surovoj stvarnosti to obično izgleda tako da brdo stvarno postoji, jer je potencijalni ženik na njemu napravio svoju kuću, a jedina dolina je ta u kojoj sadi krumpire. U velikim količinama. No, Megi će zadesiti još teža sudbina od nekakve takve ili slične, jer je Donald serijski ubojica, koji plete pravu paukovu mrežu, u koju upadaju srednjovječne provincijalke. I koje čeka tek surova smrt.

“Paukova mreža“ je najbolja priča u ovom Libellusovom integralu broj 4. Nekoliko je razloga tomu, spomenut ću samo neke. Claudio Nizzi veže priču kvalitetno i temeljito, oslanjajući se na detalje koji obogaćuju samu bit temeljne priče. Dakako da to radi potpuno maestralno, onako kako se to od njega i očekuje, unatoč poznatim ograničenjima koje sa sobom nosi jedan prvenstveno kriminalistički strip kakav je Nick Raider. Tako nam Nizzi pruža odličan pogled na žrtve koje ubojica hvata u svoju paukovu mrežu. Sve su one prvenstveno naivne i Edit i Megi i tolike druge. Vjerovati neznancu koga nisu ni upoznale, samo na temelju nekakvih pisama, nije nimalo pametan potez. Sve prate rubriku “Usamljena srca“ namijenjenu spajanju potencijalnih partnera u svrhu zajedničkog života. Spomenimo kao zanimljivost i to da je svojedobno sličnu formu na prostorima bivše države, prvi kao ekskluzivu uveo danas ugašeni časopis “Arena“.

Ujedno, sve te djevojke potječu iz perifernih, marginalnih područja SAD-a. Radi se o malim mjestima, gdje su na snazi još uvijek nekakvi drugi i drugačiji odnosi, od onih koji vladaju u ruralnim područjima i konglomeratima Amerike. Uvjerio se u to i Nick Raider, koji je sprovodeći istragu o nestancima djevojaka, naišao na niz nelogičnosti, kada su u pitanju prijave njihovih nestanaka. Tako je to u perifernim područjima. “Sramota“ se teško krije. Tako Nick saznaje da se u Stepletonu; odakle je bila Edit, žrtva nađena pod ledom; “sramotom“ smatra i običan nestanak od kuće.

Donald. Pauk. Ubojica. Nizzi je napravio odličan posao u izgradnji njegova lika. Ne radi se o običnom ubojici žednom krvi. Donald je profinjen, uljudan i ima manire, zbog kojih čini posebnim posljednji dan u životima djevojaka. Jedina nejasnoća u pogledu Donaldova lika ostaje tek po pitanju je li više uživao u ubojstvima ili u novcu koji su mu žrtve ostavljale. Odlično je prikazan i netipičan nož, koji je bio njegovo smrtonosno sredstvo oduzimanja života.

Odlično mi je prikazan i prvi susret Megi i Donalda. Tako Megi razmišlja: “Još je privlačniji u prirodi“. Istodobno Donald razmišlja: “Ružnija je nego na fotografiji“. Eto. Dodir rubrike “Usamljena srca“ na djelu.

Kao odličan, spomenut ću još i razgovor između mrtvozornika Bluma i naših detektiva, na koje je Blum neskriveno ljubomoran: “U mrtvačnici su osnove uspjeha svake istrage. Ja nemam drugih zadovoljstava. Da li se moje ime pojavi ikada u novinama? Nikad! Da li sam se ikada pojavio na televiziji? Nikad! Niste vi krivi. Tome je krivo društvo koje voli spektakle. Policajac koji hapsi ubojicu sa pištoljem u ruci, uvijek predstavlja spektakl, dok čovjek sa skalpelom u ruci koji otvara leš, predstavlja nešto čega se ljudi gade“. Nick i ekipa neosporno cijene Bluma unatoč njegovoj jezičavosti, a Nizzi je na ovom primjeru odlično dočarao kako izgleda svakodnevan posao pod okriljem jedne policijske postaje.

Poznato je kako Caramuta nije omiljeni crtač kada je u pitanju edicija Nicka Raidera. Međutim, njegove mračne vinjete i jeza iščekivanja ovdje mi odlično funkcioniraju, posebno neke vinjete pod okriljem noći kada je crtež pogođen jer je prilagođen atmosferi priče. Može Caramuta kada hoće, itekako može.

Naslovnica je također odlična. Malo me dojmom podsjeća na jednu Martijevu naslovnicu “Prokletstvo vampira“.

Za najveće ocjene “Paukove mreže“ epizoda nije smjela imati onakav kraj. U nastavku recenzije, u nekoliko završnih rečenica, osvrnuti ću se ukratko na neke bitne dijelove koji čine epilog ove epizode, pa ukoliko niste još pročitali ovu priču, zamolio bih Vas da taj dio u nastavku preskočite da si slučajno ne pokvarite užitak čitanja ove epizode.

Nick je preuzeo “zasluge“ za Donaldovo ubojstvo koje je počinila nova nesuđena žrtva Jennifer. Koja ga ubija njegovom oštricom noža. Udarcem s leđa. Kako je Nick mislio prikazati kolegama ubojstvo nenaoružanog čovjeka, njegovim oružjem, udarcem s leđa? Ipak, preuzima krivnju kako bi spasio budućnost djevojke. Na njegov upit o razlozima tog zlodjela, samo je mirno odgovorila: “Zato što nije trebao da me laže“. Tako je to u perifernim sredinama. Čak se i laž može uzeti kao nešto vrijedno “sramote“, a lokalni jezici ne trebaju dobiti šansu za takvo što. Pod svaku cijenu, ako pitate Jennifer.

9, 7, 10, 8

Zanimljiva priča gdje nas Nizzi odmah upoznaje sa serijskim ubojicom i njegovim načinom rada (slično kao u SR 3: Davitelj s Manhattana), a usput pratimo Nicka i ekipu kako nastoje riješiti ovu misteriju. Ubojica je dosta pedantan, profinjen i dobro organiziran. Uživancija od epizode, a i crtež je jako kvalitetan i što se mene tiče, ne bih imao ništa protiv da je Caramuta odradio čitav serijal.

Nakon prvog čitanja ove epizode, kraj mi je bio posve OK, iako mi je Herculeova recenzija pomalo otvorila oči i ova njegova završna misao mi dala za misliti. Je, Nick je na kraju prikazan kao samovoljni djelitelj pravde, dok recimo, koju epizodu unatrag ako se osvrnemo, točnije na SR 6: Slučaj Geronimo, tamo je isto ženska presudila svojim nasilnicima i kad je Nick na kraju bio sam s njom, bilo je dovoljno uništiti spornu vrpcu da se ne sazna da je ona ubojica i postupi slično kao i ovdje kako je postupio. Ali ne, Nick je na to rekao da ne može i da je mora odvesti u postaju, te je dodao: "No pravdu ne možemo provoditi sami, jer inače bi se svijet pretvorio u džunglu".

Tako da je recenzentovo razmišljanje ovdje posve ispravno i opravdano, a Nickov postupak u najmanju ruku čudan. Baš me zanima kako će naši forumaši/komentatori iskomentirati ovu situaciju i taj kraj priče, kako su ga oni vidjeli i doživjeli.

16.09.2021
    08:27:00 sati

8, 6, 8, 7

Prvo pohvale - osnovna priča mi je odlična, jedna prizemna priča o jednom malom čovjeku koji iskorištava nepoznate žene. Nema tu veće-od-života priče, samo tmurni život i nada u bolje sutra, nada koja se gaji preko pisama (danas toga na internetu vjerojatno i više ima, tko će ga znati?). Tu je lik Donalda odlično prikazan, ne kao manijakalni koljač, nego fini gospodin koji još djevojkama daje jednu lijepu, idealnu noć... Kakav romantik...

Crtež dobro pristaje atmosferi, ti mračni tonovi su odlični, ali likovi su mi nekako kockasti, izdužena lica. To mi je pogotovo upalo u oči kod ženskih likova.

Problem scenarija ide kad se priča treba rasplesti - slučajnosti, trke, pa onda kraj... Možda su ovo počeci, pa Nizzi nije bio načisto kako će Nick dalje izgledati, ali ovdje taj kraj strši, baš bode u oči i ostavlja čitatelja zbunjenim. Dobro je Reem primjetio, par epizoda prije imamo posve drugačiju reakciju u situaciju gdje bi čovjek skoro i prije opravdao taj lik, koji je prošao veći pakao od cure koja na kraju izlazi živa i zdrava i eto, povrijeđena srca...

Ali sve u svemu, raste Nick kao serijal kroz ove knjige.

16.09.2021
    09:57:00 sati

7, 5, 8, 5

Pravi krimić. Caramuta mi je inače u nekim scenama nenadmašan - kao što je i spomenuto u recenziji. Naslovnica me se nikako nije dojmila.

17.09.2021
    09:45:00 sati

7, 6, 4, 3

18.09.2021
    09:44:00 sati

9, 8, 8, 7

Odličan Nick! Puno akcije, ipak pauk je na kraju slabašno okarakteriziran! Ali priča skroz ok!

19.09.2021
    21:50:00 sati

9, 9, 9, 8

Jesam ja to upravo Caramuti dao devetku? Strip je bio skroz po mom guštu.

21.09.2021
    19:06:00 sati

8, 7, 7, 8

Još jedna pitka priča koja se čita u jednom dahu. Završnica sama za sebe nije nelogična, ali kada se uzme u obzir postupak Nicka iz ranije epizode (koji je spomenut u Reemovom komentaru), onda sam postupak nije u skladu s likom. Istina, svi mi učimo iz pogrešaka, ali u tom smislu scenarist bi trebao ponuditi logično objašnjenje za potpuno oprečan postupak barem u vidu jedne rečenice u tekstu scenarija. Nisam još pročitao tu epizodu koju Reem spominje i baš se osjećam kao padobranac dok ovako komentiram uzimajući ostale komentare kao referentene točke bez osobnog doživljaja istog. ;-) Možda jednom uhvatim vremena i pročitam, a kako su me Reem i Hercule zarazili s ovim serijalom, mala je šansa da ne bude tako. :-)

Caramuta sa svojim drvenim i neproporcionalnim likovima na prvu ne prolazi niti u kakvom školskom natjecanju, ali atmosferičnost crteža i i impresivna igra sjena (tamo gdje nema likova u krupnom planu) uvelike popravljaju dojam.

24.09.2021
    20:00:00 sati

• Gospodar noći