Zagonetka lutaka

Nick Raider

NR LIB 6a | 94 str.

Let na relaciji London – New York. Sumnjivi par stjuarda u zrakoplovu. Zločini koji se događaju ljudima nakon obiteljskog odmora po povratku iz Europe. Ubojstva koja u najmanju ruku djeluju zbunjujuće i nemaju nikakve veze s logikom. Izgleda da Nicka čeka novi slučaj koji će jedino moći riješiti ako otkrije zagonetku lutaka

• Zagonetka lutaka - Ratnik iz velegrada - Mozaik zločina
    NR LIB 6
  • Zagonetne lutke
    NR ZS 16

• L'enigma delle bambole
    NR SR 16

• Izvorno je epizoda objavljena u rujnu 1989., Dnevnik je objavljuje u travnju 1990., a Libellus u rujnu 2017., kao prvu priču u svojoj šestoj knjizi.
  • Scenarist Michele Medda potpisuje svoj autorski debi ovom epizodom, a tek je treći različiti scenarist ako promatramo serijal kronološki otpočetka pa do ove epizode. Crtački dvojac Fiorentini & Sgattoni po treći put udružuju snage i daju svoj crtački angažman. Trojac autora ponovno će zajedno surađivati u epizodi SR 24: Anđeo uništenja.
  • „Zagonetka lutaka“ očito je inspirirana novinskim avanturističkim stripom Ripa Kirbyja i to šestom avanturom koja nosi naziv „The Doll's House“ („Lutkina kuća“). U toj epizodi Ripa Kirbyja, lutke su se koristile za transport lažnog novca.
  • Da je tvrdnja iznad točna, dobivamo potvrdu na 15. stranici (Libellus) gdje doznajemo da se crtač fotorobota preziva Kirby!
  • Osmo pojavljivanje doušnika Alfieja.
  • Zračna luka Heathrow kojom se otvara radnja stripa, međunarodna je zračna luka smještena u zapadnom dijelu Londona. Najveća je i najprometnija zračna luka u Ujedinjenoj Kraljevini (izvor: wiki).
  • 6 str. (Libellus) – spominje se Scotland Yard, glavno središte Metropolitanske policije zaslužno za policajstvo u Greater Londonu (izvor: wiki).
  • Frank Sienkiewicz, jedan od svjedoka ove priče, na 18. stranici Libellusovog izdanja govori da je crtač stripova.
  • Policajac D'Angelo se pojavljuje po šesti put, nije navedena mješavina kave koju je napravio.
  • 40. str. (Libellus) – dječak imena Malcolm Luther Cassius govori Marvinu da je gledao sve njegove filmove, one s radnjom na Beverly Hillsu, očigledno aludirajući na to da ga Marvin podsjeća na glumca Eddieja Murphyja. Marvin Brown je i nastao po liku Axela Foleyja, odnosno uloge koju je utjelovio poznati komičar Eddie Murphy u filmu „Beverly Hills Cop“ (1984.).
  • Peto pojavljivanje mrtvozornika Bluma.
  • 58 str. (Libellus) – Alfie spominje Harlem Globetrotters, nezavisni košarkaški klub čiji igrači kombiniraju komične i sportske scene te su njihove utakmice prvenstveno zabavnog karaktera. Ime Harlem dobili su zbog asocijacija na vodeću afroameričku zajednicu u SAD-u (izvor: wiki).
  • U epizodi SR 24: Anđeo uništenja, na 210. stranici Libellusovog izdanja osme knjige, narednik Ward izgleda gotovo identično kao lik u ovoj epizodi, Larry Howell. Usporedbu toga pogledajte ovdje. Zanimljivo je da su tu epizodu radili isti autorski trojac koji je sudjelovao i na stvaranju ove priče.
  • 60. str. (Libellus) – Marvin govori da je sanjao da poziva na večeru Brigitte Nielsen. Između ostalog, ona se pojavljuje u „Beverly Hills Cop II“ u jednoj od vodećih uloga. U epizodi SR 13: Prijetnja iz prošlosti, jedna od glavnih antagonistica je vjerojatno inspirirana upravo njome (vidi predzadnju zanimljivost u toj recenziji!).
  • 73. str. (Libellus) – uredski detektiv Jimmy ljutito govori: „Kad-tad ću tražiti premještaj u 87. postaju!“. 87. postaja spominje se također u epizodama SR 5: Umorstvo u Central Parku i SR 8: Okrvavljena torba.
  • 86. str. (Libellus) – tijekom razgovora poručnika Arta i Nicka, Art spominje Elleryja Queena. Radi se o pseudonimu kojeg su 1929. godine stvorili američki pisci kriminalističke fantastike Frederic Dannay i Manfred Bennington Lee. Ellery Queen je ime njihovog glavnog izmišljenog lika, pisca misterija u New Yorku koji pomaže svom ocu policijskom inspektoru u rješavanju zbunjujućih ubojstava (izvor: wiki).
  • 88. str. (Libellus) – poručnik Art također spominje i izraz Cherchez la femme!, inače poznatu francusku frazu koja predstavlja klišej u detektivskoj fikciji, a odnosi se na sugestiju da se misterij zločina može riješiti identificiranjem fatalne žene ili ženskog ljubavnog interesa (izvor: wiki). Marvin izgovora istu tu frazu u SR 10: Smrt filmske zvijezde na 29. stranici Libellusovog izdanja (knjiga 4).

Nedavno sam čitao kako je jedna od bitnih stavki u kriminalističkom žanru - vrijeme. Svi smo se mi vjerojatno nekada zapitali, kako to da neki od naših omiljenih strip junaka nikada ne stare i uvijek su istih godina kakve smo ih zapravo i zatekli na prvoj stranici njihova pojavljivanja. Ako se fiksiramo samo na Nicka Raidera i njegov serijal, onda te stvari zapravo i ne čude toliko.

Kada bi pitali našeg poznatog hrvatskog književnika P. Pavličića (između ostalog, i pisca mnogih kriminalističkih romana) zašto Nick nikada ne stari, on bi vam jednostavno na to odgovorio – zato što nema kad. Književnik Pavličić objašnjava da se radnja u krimiću odvija u vrlo kratkome vremenu gdje je potrebno da su svi događaji vremenski zbijeni i bliski jedni drugima te da se radnja frenetično razvija. Naglašava da ovakvom žanru jednostavno protok vremena smeta jer se istraga ne može protegnuti na duže vremensko razdoblje budući da se na većim vremenskim distancama njegova materija rasplinjuje i gubi. Sjećanja svjedoka moraju biti „živa“, materijalni dokazi moraju biti svježi. Naime, ako bi se radnja počinjenog zločina protegnula na nekoliko mjeseci, sjećanja svjedoka bi pomalo izblijedila, slično je i s dokazom koji će za istragu biti važan jedino ako se pronađe neposredno nakon počinjenog zločina.

Književnik Pavličić također piše da vrijeme u kriminalističkom žanru mora biti kratko iz razloga da bi i sami likovi mogli biti uvjerljivi što se naravno nadovezuje i na očuvanje junakova integriteta. Jer zamislite, kako bi posmatrali Nicka kao glavnog junaka kada bi on za nekim ubojicom tragao primjerice 7-8 godina? Netko bi pomislio da je nesposoban i šeprtlja. Upravo zbog ovakvih stvari o kojima piše književnik Pavličić, možemo slobodno kazati da je Nick kao junak u kriminalističkom žanru otporan na ono drugo, pravo vrijeme izvan stripa.

Prolog nove Nickove priče „Zagonetka lutaka“ otvara se radnjom u londonskoj zračnoj luci, taman u trenutku kada zrakoplov polijeće za New York. U zrakoplovu upoznajemo stjuardski par Larryja Howella i Sally Tucker, a po njihovom kratkom dijalogu doznajemo da je Larry zbog nečega vidno uznemiren, ustrašen i zabrinut. Čitatelj dobiva dojam da je lik Larryja vjerojatno upleten u nekakve ilegalne aktivnosti. Upravo je ta uvodna scena poslužila čitatelju za brzo upoznavanje likova, portretiranju njihovih karaktera i interpretaciju daljnjeg tijeka radnje.

Nedugo nakon toga, događaju se zločini koji su neobjašnjivi, ubojstva koja naizgled nisu međusobno povezana. Prilikom izrade fotorobota u policijskoj postaji, konačna slika ukazuje na lika koji veoma liči na Larryja s početka priče koji bi trebao biti glavni osumnjičeni. Međutim, Nickov nepogrešivi instinkt mu govori da tu ima mnogo više materijala za razmatranje nego što se možda na prvu može uočiti. Detalji i okolnosti zločina otkrivaju se polako kroz priču kako istraga pomalo napreduje, a scenarist Michele Medda, autor kojem je ova epizoda ujedno i debi na Nicku Raideru, daje nam dovoljno nagovještaja da radnja priče izazove intrigu i pobudi znatiželju kod čitatelja.

Neki elementi radnje učinit će se poznatima onima koji su čitali Fibrino izdanje Ripa Kirbyja (sabrane pasice 1946.-1948.) i to poglavito mislim na šesto poglavlje „Lutkina kuća“. Spletom okolnosti, sasvim slučajno sam došao u posjed tog predivnog izdanja, zahvaljujući upravo našem recenzentu Sarghanu koji mi je proslijedio svoju nagradu, ali naravno, i Markosu koji iz mjeseca u mjesec nagrađuje one recenzente čiji tekstovi izbore epitet naj recenzije mjeseca. Priča Nicka Raidera daleko je kvalitetnija od te spomenute epizode Ripa Kirbyja (što je zapravo i normalno, s obzirom na vremenski odmak i vrijeme nastanka istih) i osim te sličnosti s lutkama, bitno se razlikuje od djela koje ju je inspiriralo.

Larry Howell

Scenarist Medda sjajno se snašao u svom debiju i čovjek uopće ne bi pomislio da je ovo njegov prvi rad na Nicku Raideru. Medda ima zanimljiv pristup priči koji pomaže čitatelju uvući ga u radnju i tjerati ga da okreće stranice. Radnja nije nimalo komplicirana, taman je u dovoljnoj mjeri zadovoljavajuća za sve one redovite čitatelje ovog serijala. Ono čime me Medda naročito impresionirao jesu humorni prizori koji su u obilatoj mjeri zastupljeni i izvrsno se uklapaju u priču u izgrađivanju potrebne atmosfere. Po tom pitanju, pored epizode SR 8: Okrvavljena torba, ovo je možda i najbogatija epizoda dosada glede šaljivih scena.

U prvom redu, moraju se istaknuti prizori vezani oko izrade fotorobota, kad je svjedok pregledao oko 200 fotografija potencijalnih sumnjivaca, i kad to nije bilo dovoljno, potom je dao prilično detaljno objašnjenje opisa osobe koju je vidio na dan ubojstva gdje je opet nakon izrade fotorobota jasno dao na znanje Nicku i njegovim kolegama da to nije čovjek kojeg je on vidio i da bi onda na koncu, uzevši papir i olovku, sam detaljno i precizno nacrtao lice osobe koju je vidio da bi došli do saznanja da je svjedok, ni manje ni više - crtač stripova! Nickova reakcija u tom trenutku naprosto je genijalna:

Nick: „Gospodine Sienkiewiczu, oprostite na radoznalosti, ali… Čime se vi bavite?“
Svjedok: „Crtam stripove… Zašto?“
Nick: „Zato što, ako ste u stanju nacrtati toliko precizan portret onog čovjeka, to ste nam mogli odmah reći!
Svjedok (slegne ramenima): „Tjah… Nitko me nije pitao.“

Tu je naravno i Marvin koji je bio izrazito raspoložen za šale (možda njegova najbolja karakterizacija dosada), kratka sekvenca dijaloga konobara Nosea i Alfieja, dječak koji govori Marvinu da je vidio sve njegove filmove, scena policajca D'Angela kad nudi svoju kavu, a poručnik Art odbija istu – kako kaže, pokušava prestati pušiti (jer se Nick prethodno našalio da se nada da nije u kavu samljeo opuške kao i obično), neozbiljni mrtvozornik Blum i njegov smisao za humor itd., itd… da ne nabrajam dalje, morate jednostavno pročitati priču da se uvjerite kako je to sve kvalitetno utkano u jednu ovakvu, intrigantnu kriminalističku priču.

Ako bi išao sad tražiti neki nedostatak u scenariju, onda bi to bila situacija vezana za Alfieja, a o tome nešto više u „spoiler dijelu“:

Jedina nedosljednost vezana za ovu epizodu koju bih posebno istaknuo, scena je kad se glavni negativac zatekne u baru u kojem boravi Alfie i da stvar bude luđa, negativac je sjeo odmah pored njega. Ne moram vam ni govoriti koja je to morala biti slučajnost da se takvo nešto dogodi (pored osam milijuna stanovnika u NY-u), ali kad razmislimo, takve slučajnosti su i u neku ruku sastavni elementi ovakvog kriminalističkog žanra pa možda ne bi trebali previše to scenarističko rješenje uzeti za zlo.

Da bi sve ovo imalo smisla što sam napisao vezano za scenarij, dvojac autora Fiorentini & Sgattoni potrudili su se vizualno to sve dočarati svojim crtežom. Nakon priča SR 3: Davitelj s Manhattana i SR 11: Opasna vrpca, crtački dvojac ponovno je s nama. Njihov crtež izvrsno čitatelju prenosi emocije različitih protagonista u raznim situacijama, pravovremeno kombinirajući odgovarajuće poze likova u zadanim okruženjima. Vizualna rješenja su im općenito vrlo dobra (primjer kada Nick sugerira Marvinu da je obukao krivi par čarapa, prehlađeni Alfie itd.), a i dodao bih da su majstori u prikazivanju humorističnih sekvenci budući da sam se ovdje nekoliko puta s guštom nasmijao.

Ono što bih posebno istaknuo po pitanju njihovog crteža prikaz su lica nekih važnijih likova, no kako se taj dio tiče spoilera, neka preskoče ovaj „sivi dio“ oni koji nisu još čitali priču:

Naime, nisam siguran je li to scenaristička zamisao ili je do samih crtača, činjenica da su protagonisti priče Larry Howell i glavni negativac Jed Mason fizički veoma slično nacrtani. Ovo ne smatram uopće lošim rješenjem, dapače, mišljenja sam u stvari da čija god ideja da je bila, dobra je. Zašto? Zato što su nam njihovi crteži tih dvojice likova izazvali nesporazum tijekom čitanja priče (što je dobro za priču) budući da u početku sumnjamo da je Larry taj koji je jedini odgovoran za ubojstva i zločine koji su se nizali kroz ovu epizodu. Iako je detalj poput ožiljka na licu izradom fotorobota pomalo otklonio sumnju s Larryjeveg lika, opet u većem dijelu priče nismo sa sigurnošću posve uvjereni u kredibilitet njegovog karaktera.

Izvrsno raspoloženim autorima pridružio se i dobri stari Casertano čija naslovnica dobrim dijelom zaslužuje pozitivne ocjene. Često znamo prigovoriti da nam neke naslovnice spojlaju radnju, a pak s druge strane, ako naslovnica nema neke veze s onim što se događa u stripu, onda nam opet to ne odgovara (nikako nam ugoditi!). Ovdje je pozitivna stvar što je Casertano prikazao glavnog negativca kao enigmu (lice mu se ne vidi) u svom baloneru te detalj britve (važnog predmeta priče) koja očito nije korištena u svrhu onoga za što je prvenstveno namijenjena.

Završna riječ

Iako naslov „Zagonetka lutaka“ nije nužno potpuno jasan u što se upuštamo čitanjem ovog djela, potreba da saznamo što se događa u intrigantnom toboganu događaja tjera nas da okrećemo stranicu za stranicom, a da pritom niti u jednom trenutku ne odložimo strip, čitajući od korice do korice u jednom dahu. Takav je utisak ova epizoda ostavila na mene, a nadam se da će isti, ili barem sličan, ostaviti i na Vas ostale koji se odlučite na čitanje ove epizode.

8, 8, 8, 5

Sasvim solidan krimić. Naslovnica kao i u većini epizoda je najslabiji element - Nick u pozadini a u prvom planu ruka s oružjem - i to britva, a on s revolverom.

13.07.2022
    09:04:00 sati

5, 6, 7, 7

Prilično besmislena ideja o tim lutkama u kojima kriju kokain, moglo je da se smisli nešto pametnije. Na kraju svi stradaju, pošten završetak.

13.07.2022
    10:21:00 sati

6, 4, 5, 8

Premračno, teško i mučno, kakav bi i svijet droge trebao izgledati. Čak su i obilate doze humora u ovom Meddinom uratku ostale nekako po strani, zbog tamnih intonacija priče. Iako, začuđuje njihov velik broj u odnosu na standardan broj stranica stripa. Dodatan plus zbog Bluma, odlično izgrađen lik mrtvozornika, tako da predstavlja dodatan plus kada se pojavljuje u Nickovim epizodama.

Nisam ljubitelj crteža autorske kombinacije Fiorentini /Sgattoni, prevelik je nesrazmjer kvalitete na pojedinim vinjetama, a ne pašu mi okvirno ni tamniji tonovi. Ovde me živcira i pretjerana vizualna sličnost između dva glavna epizodna lika. Sve u svemu, od jedan do pet, nekakva mlakušasta trica.

13.07.2022
    11:41:00 sati

9, 9, 7, 8

Odlična recenzija! Odličan strip, meni se jako svidio, sve super osim crteža, koji varira od odličnih vinjeta do dosta loših. Medda još jednom nije razočarao, humor ne samo Marvinov, nepredvidljivost, jedino je nedostajalo malo više akcije, ali sve u svemu zabavni Nick.

13.07.2022
    13:50:00 sati
  • darkwoodaxe

8, 9, 8, 8

fino mi je legla priča, kao i velika većina kad su nick i ekipa u pitanju.

13.07.2022
    20:56:00 sati
    darkwoodaxe

8, 8, 8, 10

Sasvim solidna epizoda, pravi krimic za opustanje. Od dosad procitanog moram prznati da me rijetko koja epizoda razocarala. Humora ima dosta, a meni najupecatljiviji dio bio je takoder kad je onaj crtac stripova pregledavao slike i na kraju sam nacrtao negativca. Rekao bih da je dobro sto imamo dva lika koji su veoma slicni po izgledu. Ja sam cak mislio da su u kakvoj rodbinskoj vezi, mozda braca blizanci, no bio sam u krivu. Takoder, nekako mi je od pocetka bila sumnjiva i ona stjuardesa s lijepim nogama :) Crtez generalno gledajuci lijep, medutim kako su neki vec i primijetili zna biti neujednacen, pojedine table odaju dojam kao da su malo brze nacrtane, medutim ukupno gledajuci, svidio mi se crtez. S naslovnicom sam takoder izuzetno zadovoljan, mozda i najbolja dosad u serijalu.

14.07.2022
    21:48:00 sati

7, 7, 8, 8

Medda opet brutalan, nema milosti ni za koga. Ali meni to paše u Nicka, ta doza prljavštine koju samo grad kao New York može dati... I onda još malo humora koji nam nudi strip kao medij, dobar crež i sve dobro...

18.07.2022
    12:13:00 sati

6, 7, 9, 9