Ratnik iz velegrada

Nick Raider

NR LIB 6b | 94 str.

U New Yorku netko ubija veterane Vijetnama M-16 strojnicom i to bivše pripadnike 25. pješačkog bataljuna. Nick i Marvin, kopajući dublje po prošlosti i sadašnjosti ubijenih žrtava, ponovno otvaraju staru priču o mreži ilegalne trgovine koja se odvijala tijekom vijetnamskog rata 1968. te pritom nastoje ući u trag tajanstvenom ubojici i spriječiti daljnja ubijanja…

• Zagonetka lutaka - Ratnik iz velegrada - Mozaik zločina
    NR LIB 6
  • Ratnik iz metropole
    NR ZS 17

• Il guerriero della metropoli
    NR SR 17

• Izvorno je epizoda objavljena u listopadu 1989., Dnevnik je objavljuje u svibnju 1990., a Libellus u rujnu 2017., kao drugu priču u svojoj šestoj knjizi.
  • Scenaristu Bepi Vigni ovo je prvi, a ujedno i posljednji rad na Nicku Raideru. Polese crta po drugi put nakon svog debija u SR 13: Prijetnja iz prošlosti.
  • Deveto pojavljivanje doušnika Alfieja.
  • Ovo je treća priča dosada u kojoj postoje reference na Vijetnam. Prethodne dvije su; SR 13: Prijetnja iz prošlosti i SR 15: Neumoljiva osveta. Za onu pravu, vijetnamsku priču, obavezno pročitajte SR 33: Sajgon.
  • Policajac D'Angelo se pojavljuje po sedmi put, ovaj put je napravio kolumbijsku i bolivijsku mješavinu kave.
  • M-16 je jurišna strojnica koja je prvi put korištena u vijetnamskom ratu od strane američke kopnene vojske. Više o toj puški pročitajte ovdje.
  • Peto pojavljivanje narednika Warda.
  • Vrijeme radnje u stripu je 1989., ista godina kad je strip i izašao.

Jeste li se ikad zapitali zašto Nick Raider nije oženjen? Zašto nema obitelj, ženu i djecu? Je li razlog leži u tome jer se radi možda o nekim zakonitostima žanra, odnosno žanrovskim pravilima koja ne dozvoljavaju da glavni junak, u ovom slučaju naš detektiv, ima obitelj jer bi možda čitatelju takvo nešto odvlačilo pažnju od istrage kojom se on bavi?

Ako ovo pitanje postavimo našem uglednom književniku i piscu mnogobrojnih kriminalističkih romana, P. Pavličiću, on će nam odgovoriti na to da detektivov interes za privatni život i istraga nisu nespojivi. Stvar je u potrebi, kako naglašava Pavličić, da glavni junak – detektiv, mora jednostavno biti drugačiji od onih čijom se sudbinom u istrazi bavi. A to upravo znači da ne smije imati obitelj s obzirom da se većina krimi radnji zbiva upravo u obitelji. Pavličić opisuje to u najkraćim crtama, da je obitelj prava pozornica zločina i da zato detektiv na toj pozornici mora biti stranac. Jer u protivnom, on ne bi bio superioran nad onima čijim se slučajevima bavi, ne bi si mogao dopustiti da se u njihove slučajeve uživljava i da živi njihove živote, jer bi morao živjeti svoj vlastiti, a tada bi sve bilo gotovo (kao što ga je Nizzi u epizodi #200 odlučio oženiti za kraj serijala).

Kako u mnogim pričama glavne negativce nekad čine gangsterski šefovi, serijski ubojice, kradljivci, razni plaćenici i ostali, književnik Pavličić objašnjava da istraga obično svoj prvi impuls dobiva zbog nekog obiteljskog problema jer teško da neka radnja u krimiću može proći bez obiteljskih zavrzlama. A upravo s takvim zavrzlamama, čitatelj se može najlakše identificirati.

1989., godina kada izlazi ova epizoda Nicka Raidera, veoma je značajna za scenaristu Bepija Vignu koji upravo te godine, odnosno, samo mjesec dana po izlasku ove epizode „Ratnik iz velegrada“, zajedno sa svojim sardinijskim kolegama, scenaristom Meddom (koji je isto ubilježio svoj scenaristički debi Nicka Raidera u prethodnoj epizodi) i Antoniom Serrom, predstavljaju Sergiu Bonelliju svoj projekt za znanstvenofantastičan serijal – Nathana Nevera! U odnosu na svog kolegu Meddu, Vigna nakon ove epizode neće više nikada pisati priče Nicka Raidera.

Dok nam je Medda u prethodnoj priči donio izvrsnu epizodu koja je obilovala humornim sekvencama unatoč zločinima koje je Nick morao istražiti, Vigna nam donosi ipak nešto dramatičniju priču nabijenu akcijom, ali koja je gotovo lišena šaljivih prizora. Naime, Vigna u priču unosi elemente vijetnamskog rata gdje nam na neki način, barem s one vanjske površine priče, progovara o uzaludnosti tog rata kao i o njegovoj besmislenosti, rata koji nije ništa dobroga donio i koji pored činjenice da je već godinama završena priča, i dalje uništava i uzima ljudske živote.

U središnju figuru priče, Vigna postavlja Travisa Spencera, mladića koji je nažalost imao tu nesreću da odrasta bez svog oca koji je za njegova djetinstva služio u vijetnamskom ratu, ali i potom, zbog krivice svojih kolega suboraca, završio u šesnaestogodišnjom zarobljeništvu da bi tek 1984. bio pušten doma. Međutim, nažalost, čovjek koji se vratio doma nije bio onaj čovjek kojeg je Travis poznavao jedino s fotografije. Njegov otac se vratio iz Vijetnama pun boleština, izgledao je kao uništeni starac nakon godina provedenih u paklu gdje je doživio najgore okrutnosti i koji je kao takav, jedva poživio još nekih pet godina prije nego što je umro.

Travis: „Kad sam bio dijete, gledao sam tu fotografiju i sanjao dan kad će se moj otac vratiti doma… Da se igra sa mnom, da me vodi u kino i na utakmice bejzbola… I zavidio sam ostaloj djeci na očevima koje su imali…“

Travisovu psihičku ravnotežu očito je poljuljala smrt oca i općenito što je sve proživio jer u mjesecima poslije očeve smrti Travisov život je vjerojatno bio u ravnoteži između njegove svijesti o krivnji očevih suboraca i prihvaćanja i opravdavanja tog užasa. Travis počinje postupno smatrati da je život bezvrijedan te stoga oslobađa svoj bijes i frustraciju na sve one koji su bili odgovorni za patnju njegovog oca, ali i njegove obitelji.

Vigna svoju pozornost u početku priče usmjerava na ubojstva vijetnamskih veterana, dok glavnina priče zapravo uključuje ozbiljne teme gubitka i osvete. Međutim, da bi zadovoljio čitatelje Nicka Raidera, Vigna nudi i obilje akcije koja jamči dobru zabavu i gdje se takve sekvence u jednom dijelu stripa protežu i na dvadesetak stranica u komadu. Priča je brza, uzbudljiva i završava dramatično, kraj je jednostavno takav da s obzirom na tematiku epizode, jasno je bilo svima da za nekakav happy end u ovakvoj jednoj priči jednostavno nije bilo mjesta.

Polese je još jednom odradio izvrstan posao, njegova interpretacija je u skladu s tradicijom serijala i u usporedbi s ostalim dizajnerima Nicka Raidera. Veliku je pažnju posvetio crtama lica likova kako bi prikazao njihove izraze i pokrete zbunjenosti, ljutnje i straha. Dobro su prikazani i neki sporedni likovi poput pretilog čovjeka na farmi, koji je nacrtan s ciljem groteske.

Dočaravanje krajolika je također zadovoljavajuć, s nekim vrlo lijepim vinjetama, posebno u akcijskim sekvencama koje dominiraju ovom pričom. Casertanova naslovnica se također dobro stopila sa elementima epizode, dok Perovićeva naslovnica šeste knjige Libellusa iz nekog razloga spoila finale priče, ali ako to zanemarimo, uklapa se u Perovićevu stilsku uniformnost i atraktivnost na koju smo već navikli od takvog sjajnog naslovničara.

NR LIB 6a Zagonetka lutaka

NR LIB 6c Mozaik zločina

6, 6, 6, 4

Prejednostavno i nemastovito. Odmah sve znamo. Crtež djece-katastrofa. Naslovnica losa. Ok samo za brzo čitanje...

30.09.2022
    08:55:00 sati

7, 7, 7, 8

Pretezito akcijska epizoda. Iako nije lose ni da se tu i tamo pojavi i ovakva neka epizoda, ipak vise volim one koje se vise bave istragom, a manje akcijom. Dakle, bilo bi mi draze da je i ovdje nesto vise vremena posveceno samoj istrazi i onoj napetosti koju nam donosi standardna potraga za ubojicom. Ovdje vec na 20. stranici mozemo vidjeti tko je ubojica, sto meni osobno i nije problem, bilo je i ranije epizoda u kojima smo mi citatelji od pocetka znali ubojicu, no problem je sto i Nick to saznaje prebrzo vec na 56. stranici. Prema tome zadnjih 40-ak stranica otpada iskljucivo na akciju sto vjerujem ce se veoma svidjeti ljubiteljima tog zanra. Ipak, iako je izostalo neizvjesnosti, isplati se izdvojiti neke scene poput onog Custera s pocetka epizode, a svakako i sam tragicni kraj u kojem mi je bilo i zao negativca. Vjerujem da sam bas poput Nicka bio ogorcen s takvim raspletom no pohvalio bih Vignu za taj potez, jer kako je i Reem napisao u recenziji, nema tu mjesta za happy end.

Crtez je na uobicajenoj Polesovoj razini. S njim nikad nisam bio pretjerano odusevljen, ali ne bih rekao ni da me kad razocarao, mozda jedino u Zagoru. Naslovnica solidna, s obzirom na akcijski motiv itekako pase radnji ovog stripa.

30.09.2022
    15:18:00 sati

8, 9, 10, 10

Već prve 3 stranice su fenomenalne, a kamo li dalje. Nije sve savršeno, ali ipak koja ocjena više zbog ukupnog dojma.

30.09.2022
    20:12:00 sati

6, 5, 7, 4

S razlogom sam bježao od ponovnog čitanja ove epizode, a u međuvremenu se ništa nije promijenilo. Previše jeftine akcije, premalo dobre priče koja se na ovakvu temu mogla smisliti.

02.10.2022
    13:16:00 sati
  • Jozzinelli

Ukupna ocjena 19%

1, 1, 1, 10

Ovde jedino naslovnica vredi (Casertanova). Asocira me na Prljavog Harija i Magnum Force, samo što su tamo bili policajci na motorima. Šteta što i ono unutar korica nije na tom nivou.

Kao što sam napisao u komentaru na Nikovom topiku pre par godina, na osnovu naslova i naslovnice očekivao sam nekog hardkor lika koji jurca po gradu i pravi sranja, a dobio sam maloletno psihički labilno derište i sranje od priče. Hajde što se sve svodi na akciju, i takvi stripovi su okej, al' ovde fali uzbuđenja, nema adrenalina dok čitaš, sve se ipak prebrzo odvija, zaplet još nije valjano ni počeo, a već sledi rasplet. Možda je to razlog za ravnodušnost pri čitanju, nema neizvesnosti, odmah je sve jasno, od polovine stripa radnja već juri prema kraju.

Dodatni aspekt koji utiče na doživljaj jeste nezanimljivi Poleseov crtež.

U westernima još mogu da ga svarim, ali ovde samo pojačava efekat ovakve priče.

Sterilna priča + sterilan crtež = najgora Nikova epizoda u prvih 30-40 brojeva (ako ne i šire).