Mozaik zločina

Nick Raider

NR LIB 6c | 94 str.

Tijelo sedamnaestogodišnje Elise Carver otkriveno je u Central Parku. Iskusni njujorški detektiv Nick Raider zajedno sa svojim timom nastoji odgonetnuti identitet ubojice. Zagrebavši dublje u život žrtve, istraga kreće u novom i neočekivanom smjeru…

• Zagonetka lutaka - Ratnik iz velegrada - Mozaik zločina
    NR LIB 6
  • Mozaik jednog zločina
    NR ZS 18

• Mosaico per un delitto
    NR SR 18

• Izvorno je epizoda objavljena u studenom 1989., Dnevnik je objavljuje u lipnju 1990., a Libellus u rujnu 2017., kao treću priču u svojoj šestoj knjizi.
  • Prvijenac velikog autora Giancarla Berardija (tvorca Kena Parkera i Julie) na Nicku Raideru, ali nažalost ujedno i njegov jedini scenaristički uradak na serijalu. Bruno Ramella crta po drugi put nakon svog debitantskog nastupa u SR 6: Slučaj Geronimo.
  • Šesto pojavljivanje mrtvozornika Bluma.
  • Policajac D'Angelo se pojavljuje po osmi put, spominje se nekakva mješavina kave s meksičkih visoravni.
  • Str. 211 (Libellus), Rigor mortis ili mrtvačka ukočenost je jedan od prepoznatljivih znakova smrti (latinski - mortis) koji je uzrokovan kemijskom promjenom u mišićima nakon smrti, manifestira se ukočenošću (latinski - rigor) tijela. Ima važnu primjenu u forenzici jer omogućava patologu da ocijeni vrijeme smrti te da odredi položaj tijela u vrijeme smrti (izvor: wiki).
  • Šesto pojavljivanje narednika Warda.
  • Na stranicama 228 i 229 (Libellus) na radiju svira „Born in the U.S.A.“, pjesma rock pjevača Brucea Springsteena. Inače, u SR 55: Miris olova (str. 59, Libellus knjiga 19) doznajemo da glazba koju Nick sluša se uglavnom vrti oko Brucea Springsteena i sličnih rock pjevača.

Nick Raider, kao i mnogi drugi serijali koji imaju mjesečni ritam, zahtijevao je svojedobno kontinuirano stvaranje novih priča pa je nekako shodno tome bilo razumljivo da se glavnom autoru Nizziju u ovom razdoblju serijala polako priključuju i drugi kolege scenaristi.

Epizoda „Mozaik zločina“ upravo je posebna po tome što se scenarističkom staffu pridružio i poznati autor Giancarlo Berardi, tvorac kultnog serijala Kena Parkera. Nešto ranije u serijalu, točnije u epizodi SR 5: Umorstvo u Central Parku, mogli smo uživati u crtežu legendarnog Milazza, autora koji je surađivao gotovo trideset godina sa Berardijem na Kenu Parkeru. Berardi je u jednom svom intervjuu izjavio da je suradnja sa Milazzom bila privilegija jer se radilo o izuzetnom ilustratoru. Međutim, njihovi putevi na Nicku Raideru, nažalost, nikad se nisu ukrstili budući da je ovo jedini Berardijev rad na Nicku Raideru, a Millazo će, osim spomenute priče, svoj crtački doprinos pružiti samo još jednom u SR 22: Jimmy i Juanita.

U jednom kasnijem intervjuu, kad su upitali Berardija za mišljenje o Nicku Raideru, izjavio je da mu je to jedan od omiljenih stripovskih serijala. Rekao je da u njegovim očima ona glavna privlačnost Nicka Raidera leži zapravo u rekreiranju atmosfere kriminalističkih romana iz 50-ih i 60-ih godina u tradiciji Eda McBaina.

Berardi je ovu priču napisao '89. godine, nekih devet godina ranije prije nego će pokrenuti još jedan uspješni serijal također kriminalističkog žanra u kojem je veću pozornost odlučio posvetiti metodologiji i tehnologiji istražnih tijela, kao i kriminalističkoj psihopatologiji. Izjavio je da povećanje broja stranica kod Julie je jednostavno bila nužnost vezana za takvu vrstu priče i njegovo pisanje jer je smatrao da je uistinu teško razviti napetu priču na 94 stranice. No, kako se snašao u svom jedinom izletu na Nicku Raideru i je li zadovoljio ono što se od njega tražilo, idemo saznati u nastavku recenzije.

Berardi nam donosi klasičnu whodunit priču čiji je podžanr konstruiran tako da jednostavno tjera čitatelje da nagađaju do konačnog otkrića, a nagađanje scenarist koristi kao osnovu na kojoj priča svoju priču.

Ubijena je mlada, sedamnaestogodišnja djevojka, Elise Carver, čije je beživotno tijelo pronađeno zakopano u Central Parku. Elise je posvojena kada su joj bile dvije godine, a čiji su se skrbnici u jednom dijelu svoga života rastavili pa je Elise nastavila živjeti sa majkom i majčinim mlađim partnerom Glennom koji se inače bavi pisanjem. Njezin otac je također nastavio dalje sa životom i osnovao drugu obitelj u kojoj ima dvoje djece blizanaca.

Majka ubijene, gospođa Klin, tvrdi za Elise da je uvijek bila točna i precizna te odgovorna osoba i da su njih dvije bile povezane kao sestre. Svećenik u crkvi govori za Elise da je bila pravo nadahnuće drugima, puna poleta i zanosa, uvijek je bila prisutna na misi i pomagala je starijima. Međutim, s druge pak strane, doznajemo da se smucala s uličnim bandama, tzv. „Wingsima“ gdje je jedno vrijeme hodala sa šefom te bande, potom s jednim narkomanom, trgovac povrća koji ju je dobro poznavao tvrdi da za života nipošto nije bila svetica, u obližnjem dućanu je dvaput bila uhvaćena kako krade mušku odjeću, u školi navodno imala aferu sa jednim od profesora…

Kako istraga napreduje, popis sumnjivaca lagano raste kako se pomalo otkrivaju detalji i tajne iz života ubijene djevojke zajedno s pravim i lažnim tragovima koji bi mogli biti ključni za odgovore koje traže Nick i njegov tim. Povezivajući informacije o žrtvi i komadiće misterija, Nick sa timom slaže mozaik zločina, događanja koja su prethodila stravičnom zločinu.

Čitajući „Mozaik zločina“, pa i nakon čitanja, kao da sam imao neke flashbackove iz epizode SR 5: Umorstvo u Central Parku. Je li slučajno ili ne (prosudite sami), priču koju je baš crtao njegov dugogodišnji kolega Millazo, dobio sam neki osjećaj kao da je Berardi svojom pričom napravio svojevrsnu adaptaciju te epizode „Umorstvo u Central Parku“. Isto je žrtva pronađena u Central Parku, ali i motivi kao što su ljubomora i osveta pa i kad je riječ o samom počinitelju, komparirajući sve te elemente, osjetio sam da ima nešto dodirnih točaka između tih dviju priča.

Berardi osim što vrlo dobro karakterizira likove koje je stvorio Claudio Nizzi, pokazuje da se izvrsno snalazi u ovakvom žanru poput detektivskog i dobro naglašava nijanse različitih likova, dijaloga i scena u kojima se oni nalaze. U epizodi „Mozaik zločina“ postoje tajne i skriveni motivi, oni su gotovo uvijek prisutni u ovakvim pričama, ali ono što čini dobrim ovu priču jest da su te tajne dobro skrivene i da imaju savršen smisao kada se otkriju. Zahvalan sam kad mi se u priči nešto provuče, a da ne skužim odmah na prvu. Osjećam se zahvalno, a ne prevareno.

Spomenuo bih da Berardi u ovoj priči koristi forenzičarske pojmove kao što su spektrografija, rigor mortis, spektogram što nam samo dodatno govori koliko se on studiozno pripremio za pisanje epizode. Za one koji možda ne znaju, Berardi se za pisanje Julie pripremao nekoliko mjeseci tako što je pohađao sveučilišni studij kriminalistike u Genovi, što mu je bila izvanredna prilika da produbi svoje znanje o toj temi i osobno provjeri didaktički pristup pravog kriminalista. Tu su i razni tekstovi vezani za psihologiju, sociologiju, psihijatriju, psihoanalizu, balistiku i ostalo, koje je Berardi izučavao ne bi li njegov serijal Julia polučio što veći uspjeh. Pišem ovo sve iz razloga jer je prava šteta što je ovo njegov prvi i zadnji uradak, šteta je što se nije duže zadržao i svojim pisanjem obogatio serijal Nicka Raidera, jer tko zna, možda bi Nick danas, kao i Julia, i dalje hrabro kročio u redovnoj seriji.

Nick aka Clint Eastwood?

Ovu Berardijevu priču nacrtao je Bruno Ramella kojeg su čitatelji Nicka Raidera imali prilike upoznati u SR 6: Slučaj Geronimo. Ramella se potvrđuje kao izvrstan crtač i to prije svega u karakterizaciji likova budući da im često uspijeva dati dobru dozu osobnosti i realizma. Posebno su uspješni grafički prikazi humornih sekvenci, primjerice narednika Warda na početku priče koji ovaj put ne priča viceve, ali što je i normalno u okolnostima u kojima se našao sa trudnicom koja svaki čas treba roditi. Potom Glenn, mlađi partner gospođe Klin, koji svojim izrazima vrlo dobro otkriva sav teret nelagode koji skriva, trgovac povrćem koji je na početku prikazan kao grubijan i djeluje opasno, a onda kad postane jedan od osumnjičenih i završi u policijskoj stanici na ispitivanju, njegovo raspoloženje je preplavljeno strahom i uznemirenošću.

Osim dobrog prikaza likova, okruženja su također dobra i bogata detaljima, ne nedostaje klasične jurnjave, potjere između protupožarnih stepenica ili jurnjava Nicka na motoru poput Schwarzeneggera u Terminatoru 2 koja završava eksplozijom, a sve je to uvjerljivo dočarano od strane talentiranog Ramelle.

Za sami kraj recenzije, namjerno sam ostavio malo prostora da još istaknem jednu zanimljivost vezanu uz eksperta za kavu, dragog nam policajca D'Angela koji se valjda ovdje rekordno pojavljuje unutar jedne epizode (čak tri puta!), a ta zadnja vinjeta stripa je veoma simpatično osmišljena gdje nam se preko njegovog lika Berardi direktno obraća i poručuje ono što je već izjavio u jednom od intervjua - da mu je Nick Raider jedan od omiljenih stripovskih serijala. :)

NR LIB 6b Ratnik iz velegrada

NR LIB 7a Otmica

9, 9, 10, 10

Odlična epizoda! Ovo je nešto ozbiljniji i "odrasliji" strip od prethodnih epizoda. Crtež po mom guštu.

16.10.2022
    07:36:00 sati

10, 10, 9, 9

Odličan strip. Marvin u elementu, sve klapa! Jedan od najboljih Nickova!

17.10.2022
    16:59:00 sati

8, 9, 9, 8

Zna Berardi posao, njega je uvik lipo citati. Isplela se fina mreza, ubacilo se par dobrih scena, lijep crtez... Odlican Nick.

18.10.2022
    07:49:00 sati

8, 9, 9, 6

Ponovo Central Park u Nickovoj priči, ali ne smeta dapače. Uvijek volim kada je više likova obuhvaćeno sumnjama o ubojstvu pa volim kada je ubojica pomalo i (ne) očekivan. Berardi dobar. Volio bih da je na Nicku radio više priča. Dobra epizoda, zanimljiva za čitanje.

18.10.2022
    16:46:00 sati

8, 9, 9, 7

Odličan krimić. Doza humora perfektna, jedino mala zamjerka dijelu s trudnicom na početku. Malo je pretjerano da su je odbili u 4 bolnice, i sad se porađa na hodniku s portirom, a ostali niti da mrdnu. Na naslovnici Nick ima čudan izraz lica.

19.10.2022
    08:03:00 sati

8, 8, 8, 8

20.10.2022
    04:46:00 sati

9, 10, 10, 8

Stvarno se osjeti onaj duh Berardija u ovom Nicku. Jako dobra epizoda i takoder mi je zao sto mu je ovo jedina na Nicku. Citao sam pocetne epizode Julije i stvarno se Berardi odlicno snalazi u kriminalistickom okruzenju. Jedina veca zamjerka koju ovdje mogu uputiti je tome kako se ubojica jeftino otkrio, no bila je vec 90. i koja stranica u pitanju, suceva nadoknada mozemo to tako reci, pa je i trebalo nekako dovrsiti tu pricu u par vinjeta. Ima i dosta humornih dijelova sto mi se takoder svidjelo. Crtez odlican, Ramella definitivno jedan od najboljih crtaca na ovom serijalu, a naslovnica solidna.

21.10.2022
    22:05:00 sati