Vampirova sjena

Nick Raider

NR LIB 7c | 96 str.

New York užasnut je i zgrožen recentnim događajima, nepoznati ubojica prijeti i utjeruje strah u kosti njegovim stanovnicima. Isprva se čini da se radi o vampiru budući da su žrtve pronađene bez ijedne kapi krvi sa rupicama na vratu koje veoma podsjećaju na vampirske ugrize. Dok policija New Yorka užurbano nastojiti otkriti sljedeću potencijalnu žrtvu, čini se da je Nick napokon našao dostojna protivnika…

• Otmica - Okrutni grad - Vampirova sjena
    NR LIB 7
  • Grof drakula
    NR ZS 21

• L'ombra del vampiro
    NR SR 21

• Izvorno je epizoda objavljena u veljači 1990., Dnevnik je objavljuje u rujnu 1990., a Libellus u listopadu 2018., kao treću priču u svojoj sedmoj knjizi.
  • Scenarist Luigi Mignacco debitirao je ovom epizodom na Nicku Raideru.
  • Beskućnik koji je pronašao žrtvu na početku priče izgleda identično beskućniku koji je pronašao odsječenu ruku u uvodnim sekvencama priče SR 2: „Tajna odsječene ruke“. Obje te priče crtao je Caramuta.
  • Str. 235., Nick se nalazi sa Olliejem u baru koji nosi naziv „Glass Key“. Glass Key je inače i ime glasovitog kriminalističkog romana Dashiella Hammetta, a prema njemu je snimljen i istoimeni film „The Glass Key (1935.)“ - „Stakleni ključ“. Druga je po redu ekranizacija stigla sedam godina kasnije; „The Glass Key (1942.)“.
  • Doznajemo da poručnik Bowmann ima trideset godina staža u policijskoj službi.
  • Str. 270.-271., porfirija. Izrazito rijetka bolest koja izaziva manjak željeza u krvi. Vanjski simptomi veoma su slični „vampirizmu“ u književnosti; blijeda put, strah od svjetlosti. Terapija se temelji na unosu željeza i ljudske krvi.
  • Peti rad Caramute na serijalu.

Oduvijek sam bio fan horor žanra, naročito kad bi fokus bio na neka čudovišna stvorenja, nadnaravna bića. Dobro bih se pokrio i virio povrh pokrivača na scene koje su me plašile te strepio od onog nepoznatog. Vampiri su mi bili najomiljeniji, što ni ne čudi s obzirom da je vampirska tematika veoma raširen pojam, a i između ostalog, njena popularnost nikada nije niti bila upitna. „Bal vampira“ (1967.), „Noć strave“ (1985.), „Intervju s vampirom“ (1995.), „Vampiri“ (1998.), „Blade“ (1998.), „30 dana noći“ (2007.) - samo su neki od naslova koje i danas rado pogledam.

Talijanski scenarist Luigi Mignacco, odlučio se za postavku priče sa natruhom vampirske mješavine sastojaka, ali pazeći pritom da ostane u okvirima klasične policijske proceduralne priče bez upletenosti nekakvih nadnaravnih elemenata koji karakteriziraju takvu vampirsku koncepciju.

U uvodnim kadrovima, nalazimo se odmah uronjeni u mračnu ulicu simbolična naziva „Gotham“, tu je i nekolicina šišmiša u zraku radi efekta (kao i na naslovnici Casertana), gdje pratimo mali dio svakodnevnog života jednog beskućnika (pogledaj zanimljivosti) koji samo želi pronaći neko mirnije mjesto ne bi li mogao uživati u svojoj boci njemu primamljiva sadržaja. Beskućnik je zapravo poslužio Mignaccu kao sredstvo kako bi došao do žrtve koja čini onaj pravi pokretač radnje, Janice Lane, koja je ubijena na posve nekonvencionalan način. Nick i njegov tim doznaju da je žrtvi isisana sva krv iz tijela, a na njenom vratu postoje i oni specifični ugrizi zuba kao što smo imali prilike vidjeti mnogo puta u filmovima vampirske tematike. Čak i Marvin na to implicira u šali da je to djelo nekog vampira, a uskoro i novine počnu pisati o vampiru. Ubojstva se nastavljaju istim načinom kao i kod prve žrtve.

Priča budi zanimanje i znatiželju od samog početka, pa je Mignacco morao omogućiti i opravdati tu obećavajuću premisu i u nastavku. Rekao bih da Mignaccu to i uspijeva, jer razvoj priče ne ograničava samo na glavnog junaka, već daje puno mogućnosti i za proširivanje sekundarnih likova koji su dobro opisani i koji usput daju bogatstvo i dubinu priči u cjelini. Čitatelj tako može glumiti detektiva krečući se s Nickom među raznim sporednim likovima raštrkanim u ovoj epizodi i sudjelovati u rješavanju misterioznog slučaja.

Ollie Jansen

Osim beskućnika, netom nakon očevida prve žrtve upoznajemo Ollieja Jansena. Ollie je novinar „Newsa“. Po izgledu, rekao bih da se nalazi u svojim ranim 50-ima, skoro uvijek sa kubankom u ustima. Iz njegova susreta sa Nickom, vidi se da se poznaju još otprije i da imaju izgrađen prijateljski odnos. Ollie je nadaren i kreativan u svom novinarskom poslu, sam za sebe tvrdi da je sklon dobrom, starom novinarstvu. Za razliku od njegove šefice Whiteove koja malo-pomalo manipulira informacijama samo zato jer se novine tako bolje prodaju. Whiteova izgledom djeluje i dosta mlađe od Ollieja te usprkos tome nema nikakvo poštovanje prema njemu, djeluje kao bezosjećajna osoba. Doznajemo i da nema nje, Ollie bi bio taj koji bi sjedio u uredničkoj fotelji „Newsa“.

Paul Lane

Tu je i muž ubijene žrtve s početka priče, Paul Lane. Ugledni kirurg koji radi u bolnici Park Hospital, čiji je brak već neko vrijeme u krizi jer je u vezi sa bolničarkom Margo Swann. Njegova žena Janice je bila katolkinja i nikada ne bi pristala na razvod. Sad kad je žena maknuta iz priče, Paul se može u potpunosti posvetiti svojoj ljubavnici.

Billy Wayne, maloljetnik koji živi sa svojom majkom i majodromom Freddyjem. Imućna obitelj, nakon smrti Billyjeva oca, njegova majka je preuzela sve obiteljske poslove. Izgledom Billy jako sliči na uredskog detektiva Jimmyja, ali ona mlađa verzija. Da nema njegove majke, Billy bi postao jedini nasljednik.

Billy Wayne

Jedan od upečatljivih likova je i pukovnik Jason Duke. Kako se pomalo nižu ubojstva, grad je sve više u strahu, policija nemoćna, a nekako shodno tomu, pukovnik Jason Duke formira svoj dragovoljački odred - lovce na vampira! Kao da Nick i njegov tim nisu imali dovoljno svojih vlastitih briga sa istragom, Jason Duke predstavlja samo još dodatnu glavobolju. Duke je bio pukovnik u marincima, vijetnamski veteran. Ima dva streljačka poligona u New Yorku i svakog ljeta organizira tečajeve za preživljavanje u planinama Colorada. Doznajemo da se već jednom neuspješno kandidirao na izborima za gradsko vijeće i ova njegova intervencija se može protumačiti kao još jedan pokušaj da ostvari svoje političke ciljeve. Duke je veoma grub tip, s tipičnom fizionomijom vojnika, žilave osobnosti, ne libi se javno poniziti Nicka i policiju zbog njihovog trenutnog neuspjeha u hvatanju ubojice te usput koristi tu situaciju za pumpanje vlastitog ega.

Za kraj ovog dijela što se tiče aktera, ne smijem zaboraviti spomenuti i ključnu figuru priče, Laszlo Molnara. Na prvu djeluje kao neki psihopat, osoba koja bi mogla biti taj „vampir“ o kome svi pričaju. Blijede puti, ćelav, sa crnim ogrtačem podignute kragne kao nekad u Erica Cantone, izlazi svaku večer u šetnju mračnim ulicama i izgleda prilično jezivo. On je no.1 osumnjičeni, barem inicijalno u očima čitatelja. Jer usporedno sa istragom, Mignacco radnju naizmjenično prebacuje na Molnara, prikazuje nam njega i njegove postupke, a taj dio služi kao neka vrsta intermezza između policijske istrage navodeći nas da posumnjamo u mogućeg ubojicu-vampira.

Jason Duke

Svi navedeni akteri imaju određeni motiv za ubojstva, ali i čelične alibije! Usto, ne postoji nikakva povezanost među osobama koje su bile na neki način bliske žrtvama, jedino je modus operandi ubojstava isti.

Mignaccu, u njegovom prvijencu, pomogao je argentinski autor Caramuta koji je dosada već imao poprilično iskustva radeći crteže za ovaj serijal. Moje prvo upoznavanje sa Caramutom možda i nije proteklo bajno, nisam bio nešto oduševljen, no svakom novom stranicom ovog autora polako sam se prilagođavao njegovom stilu crtanja. Danas jednostavno ne mogu zamisliti Nick Raider serijal bez Caramute! Njegovi kadrovi mi se uvijek čine prikladnim, čitljivim i nikada dosadnim. Ovdje je briljirao u vizualizaciji noćnog urbanog okruženja, a naročito u kadrovima koji uključuju lik Molnara.

Njegov veliki doprinos je i u prikazu pozamašne galerije sporednih likova koji su dosta dobro definirani, također je i pogodio sa portretiranjem karakteristika one standarne ekipe serijala. Npr., kapetan Vance je primjeren serijalu, prikazan kao jedan od onih tipičnih šefova ulizica, koji se ulizuje svojim nadređenima, a i zahvaljujući upravo tom ulizivanju se i nalazi na toj poziciji. Ne poštuje svoj kvalitetni tim koji obavlja dobar posao, galami čim istraga malo zapne, a kad se posao uspješno obavi, jedan je od onih koji bi volio pobrati zasluge svog tima. Kad on nešto pogriješi (a to je često), samo nestane i nema ga tada u blizini. Art je tu prikazan kao osoba spremna uvijek zaštititi svoje ljude, ali na miran i staložen način, što Arta čini osobom prema kojoj se ophodimo s poštovanjem. Marvin je humoristično raspoložen kao i uvijek, a glavni junak, Nick, prikazan je u nekim scenama iz profila kao kultni glumac Robert Mitchum, a to sam primjetio i u nekim ranijim radovima Caramute. U nekim vinjetama, Nick je glede fizionomije lica pljunuti Steven Seagal iz mlađih dana (iz filma „Hard to Kill“ koji je izašao isto 90-e godine kad i ova epizoda), sa onim karakterističnim izduženim licem.

Vampir u pohodu?

Sveukupno, veoma dobra epizoda. Ubojstva i misteriozni elementi radnje daleko su najuzbudljiviji dio priče, oboje su na neki način dobro promišljeni. Cjelokupna premisa epizode bila je dobra, zadovoljan sam prvijencem Mignacca. Kako vampiri imaju tu karakteristiku da su besmrtni, vjerujem da i ovakve epizode kao što je „Vampirova sjena“ kod Nick Raiderovih fanova imaju takav status, da će se uvijek moći čitati, kako danas nakon 30 godina od njezina nastanka, tako i za 30 godina od danas vjerujem da neće izgubiti na svojoj svježini i dopadljivosti.

NR LIB 7b Okrutni grad

NR ZS 22 Džimi i Huanita

• logo111

9, 9, 8, 9

Neočekivani rasplet... Sve odlično čak i osporavani Caramuta

28.03.2021
    23:13:00 sati
    logo111

7, 9, 8, 10

Očekivao sam posve parodičan strip nakon prve uvodne vinjete s  oznakom ulice "Gotham street", a još se poslije i Marvin obratio Nicku: "Ako hoćemo riješiti ovaj slučaj, moramo se naoružati drenovim štapovima i pribaviti dozvolu za pretres najbližeg groblja". Smatrao sam da će biti nešto u stilu Alana Forda. Međutim, parodija ipak nije primaran element ove  epizode, doduše, teško je govoriti i i nekakvoj klasičnoj ozbiljnosti kada mediji ,željni krvi, traže vampira kao glavnog osumnjičenog. Pravog vampira.

Vampirske teme, nakon toliko i toliko posvećenih stranica ovoj temi, kod različitih strip junaka; teško mogu pružiti nekakve nove ili neočekivane elemente. Međutim ova je priča dobra, unatoč posuđenom rješenju iz tolikih filmova slične tematike, u kojima ubojice zamjenjuju žrtve s kojima ih je teško povezati.

Parodičan je i dobrovoljački odred "Lovaca na vampire", vidi se utjecaj osamdesetih godina prošlog stoljeća i filma Ghostbusters. Daleko od Nickovih najboljih epizoda, ali teško će koga i posebno razočarati.

Naslovnica odlična.

29.03.2021
    14:59:00 sati

8, 7, 7, 5

Nategnuto, ali zabavno.

29.03.2021
    19:22:00 sati

7, 5, 8, 9

Likovi nekako isprazni, no sve u svemu, prosječna epizoda za opuštanje. Prije mi se činila puno boljom, kao klincu. Caramuta mi je inače odličan u NR-u i bas volim njegove epizode, pa sam valjda malo više ovdje očekivao.

30.03.2021
    11:03:00 sati

9, 7, 8, 10

Prođu me trnci kada vidim da je Mignacco autor, a još kad je Caramuta crtač, onda sigurno ne može biti dobro, zar ne? Pa, na moje iznenađenje ova naoko logična tvrdnja je pogrešna kada je ova epizoda u pitanju i drago mi je da je tako. Uvijek mi je draže pisati hvalospjeve od kritika, a još je tu i sočna Reemova recenzija koja bi i lošoj epizodi dobrano podignula vrijednost.

Ne znam odakle je Mignacco iskopao ideje za priču i što je sve kopirao, ali meni je priča originalna. Scenarij je na malo nižoj razini, ali i dalje je to više nego solidno. Caramutini ukočeni likovi na stvaraju dojam dobrog crteža, ali scene s Laszlom Molnarom su vrhunske - tako upečatljive i istinski jezovite, u idealnom omjeru s obzirom na temu. Naslovnica također odlična - neobična, efektna, uzbudljiva sa zanimljivo prevladavajućom plavom bojom.

30.03.2021
    13:42:00 sati

9, 9, 8, 8