Dramatični obrt

Nick Raider

NR LIB 8b | 94 str.

Gdin i gđa Carmady iznenađuju lopova dok krade iznimno rijetke poštanske marke iz sefa. U tučnjavi koja slijedi pištolj slučajno opali i Carmady pogiba. Uspaničeni pljačkaš bježi ne ostavljajući nikakav trag. Sva sumnja pada na gđu Carmady. Pošto protiv nje nema nikakvih dokaza ni svjedoka slučaj postaje gotovo nerješiv. No Nick i Marvin, uz pomoć Alfia, počinju istragu, nepredvidljiva ishoda, ulaze u svijet filatelije, a slučaj se polako počinje raspetljavati...

• Jimmy i Juanita - Obrat - Anđeo uništenja
    NR LIB 8
  • Dramatični obrt
    NR ZS 23

• Colpo di scena
    NR SR 23

• Izvorno je epizoda objavljena u travnju 1990., Dnevnik je objavljuje u studenom 1990., a Libellus u svibnju 2021., kao drugu priču u svojoj osmoj knjizi.
  • 14. pojavljivanje doušnika Alfieja.
  • Neke su marke iznimno rijetke i uvijek postižu vrtoglave iznose na aukcijama. Neke od njih su: "Wu Fu", "Crveni i plavi Mauricijus", "Žuti tri skilling" te "Preokrenuti Jenny".
  • Upravo je priča o "Preokrenuti Jenny" najzanimljivija.
  • Poznata američka avionska marka iz 1918. "Preokrenuti Jenny" ("Inverted Jenny") na kojoj je avion na slici pogreškom okrenut naopačke zbog čega je postala jedna od najvrjednijih pogrešaka u filateliji. Priča započinje sredinom svibnja 1918., kad je američka pošta uvela avio - poštu između Washingtona, Philadelphije i New Yorka. Tada je izdala i novu marku od 24 centa (obična marka stajala je 3 centa), patriotski obojenu u crveno, bijelo i plavo, koja je prikazivala zrakoplov Curtiss Jenny JN-4, dvomotorac kojim se pošta transportirala. U prodaju je puštena 13. svibnja 1918. godine. Prema priči izvjesnog Williama T. Robeya, 14. svibnja ujutro imao je čudan osjećaj da će se na ovom izdanju naći neka pogreška te se zaputio u poštanski ured u New York Aveniji u Washingtonu. Kada je poštanski službenik pred njega stavio arak s naopako otisnutim markama, iskusni sakupljač Robey odmah je shvatio o čemu je riječ. Kupio je cijeli arak od 100 komada, tražio je još, ali ostali arci su bili normalno otisnuti. Ipak, poštanski službenik je zamijetio da nešto nije u redu pa su poštanski djelatnici već nakon nekoliko sati taj arak htjeli konfiscirati, ali Robey to nije dopustio. Uskoro je arak prodao poznatom trgovcu i ispitivaču maraka Eugenu Kleinu za 15.000 US$ što je za Robeya bilo pravo bogatstvo. Nakon 87 godina, točnije 2005. na Siegelovim aukcijama (aukcijska kuća Robert A. Siegel Auction Galleries, Inc. sa sjedištem u New Yorku) jedan primjerak "Preokrenutog Jenny-a" (u savršenom stanju) prodan je za 577.555 US$, a četverac za 2.970.000 US$. Kasnije se saznalo da je kupac američki bogataš Bill Gross kojem je "Preokrenuti Jenny" trebao kako bi se mijenjao i došao do poznate marke zvane "Z Grill" koja prikazuje profil Benjamina Franklina.
  • Događaju se i mnoge druge greške u kod izdavanja službenih maraka. Njemačka je 1995. izdala prigodnu marku nominale 100 pfeninga izdanu u povodu 500. obljetnice Sabora u Wormsu. Marka prikazuje katedralu u Wormsu, a umjesto Cara Maximilijana I., koji je sazvao Sabor na marci je lik njegova prethodnika Cara Friedricha III. Marka je u prometu kao da se ništa nije dogodilo.

Filatelija (filos - prijatelj, atelia - oslobođeno plaćanja - jer se na frankirano pismo ne plaća nikakva druga pristojba) je naziv za ljubav prema poštanskim markama, njihovo sakupljanje i proučavanje također sakupljanje omotnica, žigova i drugog poštanskog materijala. Filatelisti marke skupljaju u albume, i isto kao i s numizmatičarima, rijetki primjerci maraka (novčića ili novčanica) postižu visoke cijene.

Upravo je to, uz zločin, tema ove epizode Nicka Raidera. Na prvi pogled može se činiti pomalo i dosadno, no nikako nije. Epizoda se relativno brzo pročita, treba cca. nekih 20tak minuta. Malo je dijaloga, puno je "praznih" tabli bez teksta, dio stranica otišao je na akcijske scene potjere, ili jednostavno na izraze lica likova iz ove epizode. No, to nikako ne umanjuje vrijednost priče. Scenaristički priča je solidno zamišljena. No ima naravno nekoliko očitih klišeja koji se i prečesto ponavljaju u filmovima, serijama i stripovima. To su prvenstveno odnos bogataša koji nastrada i njegove žene te njena veza s ljubavnikom. To se već ponavlja po nekoj šabloni. Muž je uvijek neki neugledni čangrizavi ćelavko kojem su posao i novac najvažniji, a ženica je slatka plavuša koja nikad ništa ne radi, puna je nakita, troši, i naravno ima mlađeg ljubavnika kojeg kad će kad dobije nasljedstvo bez problema napustiti. Druga stvar koja me najviše zasmetala je kraj potjere motociklima kad Nick i Marvin preskoče na brod. Preopasno, teko izvedivo, a oni se nisu nimalo ni udarili. Zanimljivo je i spomenuti da su pogriješili u potjeri. Lovili su krivog čovjeka, što dokazuje da su i oni ljudi, a ne nepogrešivi detektivi. No svakako je za pohvalu što je pred detektivima bio gotovo nerješiv slučaj bez ikakvih dokaza, pa je meni osobno bilo zanimljivo čitati i čekati da se dođe do nekih dokaza i kako će se snaći u takvoj situaciji.

Marvinov oblik zabave

Tijekom epizode pojavljuju se mnogi likovi. Od već standardni, kapetana Vancea, Jimmya, Arta, Alfia, Bowmanna, te naravno Nicka i Marvina, nema Worda s vicevima ni D'Angela koji kuha kavu. Marvin je jako raspoložen u ovoj epizodi, i česte se njegove upadice i vicevi. Osvrnuo bih se i na druge sporedne likove. Od već spomenutog bračnog para, tu je svakako najvažniji pljačkaš Louis Carasko i njegov brat Rico, te stručnjaci filatelisti i sakupljači, a u latino-kvartu tu je opasna banda koju su Nick i Marvin brzo smirili svojim metodama.

Pravo lice Cindy Carmady

Pljačkaš Carasko uopće nije loš, jednostavno ga je život nagnao na krađu i sitne prijestupe. Nevjerojatno ga jako muči grižnja savjesti, pa se i sam predaje policiji. Ne može nositi teret teškog zločina.

Čista suprotnost Carasku svakako je gđa Carmady. Ne voli muža, a ne želi se rastati jer joj tako odgovara. Uživa u novcu, ima ljubavnika, ne radi, samo želi uživati u svim mogućim blagodatima. Iz crteža je očito da je dosta mlađa od muža. Tipičan je primjer prijetvorne osobe pune zlobe, a na kraju se ispostavilo da je i vrlo opasna. Ostatak recenzije posvetio bih jednom od najčešćih hobija - filateliji. Osim što je filatelija hobi, markice imaju određenu vrijednost i postižu velike iznose pri prodaji. U ovom je stripu spomenuto da ukradene markice vrijede 300.000,00 US$.

Filatelija ukratko...

Osobno, nikad nisam osjetio draž sakupljanja poštanskih maraka. Još uvijek imam tih nekoliko albuma koje sam popunio kao dijete, neki su ostali još iz tatine mladosti, a sačuvao sam i mnoge iskorištene markice koje sam skidao s pisama koje sam dobio od rodbine iz Australije. Pošto su mi djed i baka radili u pošti, znali su mi donijeti neke mini-časopise o markama, male kataloge, pa i nove marke. No to mi tad jednostavno nije bilo posebno zanimljivo. Te male sličice s povijesnim likovima, gradovima, florom i faunom. Bilo je perioda kad sam s možda malo većim zanimanjem slagao u albume po nekom redu, ali sve je ostalo na tome. Počevši sakupljati stripove, i upoznavši draž sakupljanja, počeo sam shvaćati i sve one naslove sa zadnjih stranica novina - "Kolekcionar dao bogatstvo za poštansku marku", "Konačno je popunio kolekciju", "Već 50 godina traži marku"... A pomalo razumio sam i sve one "čudne" hobije sakupljanja salveta, šećera, sličica, figurica... Više to nisu tako veliki čudaci i ljudi bez pametnijeg posla.

Nastanak poštanske marke
Nekada su se poštanske usluge plaćale gotovinom, a plaćao ih je primatelj. Takav način naplaćivanja se pokazao nevaljanim jer se događalo da je pošiljatelj jednostavno iz vanjske strane omotnice u sklopu adrese napisao kratku poruku kao npr. "dolazim" ili "dobro sam" i normalno primatelj pročitavši poruku odbio je primiti pismo i pošta je ostala bez svoje naknade za isporučenu poštu. Tada je Englez Rowland Hill došao na ideju da se tiskaju male potvrde koje bi se ljepile na poštanske pošiljke i tako je nastala prva marka 6. svibnja 1840. godine tiskana u V. Britaniji, glasoviti "crni peny". U Hrvatskoj, koja je tada bila u sklopu Austro-Ugarske Monarhije, prva marka je bila izdana 1850. godine. Dosad je u svijetu tiskano više od 270 000 raznih maraka, a svake godine izađe više stotina novih maraka iz poštanskih ureda širom svijeta. U prvo vrijeme marke koje su izlazile u arcima morale su se škarama izrezivati iz arka na pošti, što je bilo nespretno i sporo, sve dok 1847. godine Englez Archer nije izumio stroj za perforiranje (rupičanje) maraka. Sada su se marke iz arka mogle istrgavati ručno, a tako istrgavane marke dobile su zupce na svojim rubovima, ali to je već neko drugo poglavlje.

Filatelija
Prvi sakupljači maraka javljaju se oko 1850. godine s njima se javljaju i prvi trgovci markama kao i prvi falsifikatori i varalice. 21. prosinca 1861. Alfred Potiquet izdaje i prvi katalog maraka u Parizu. U njemu je bilo obrađeno 1080 "naljepnica" i 132 omotnice. Već u siječnju 1862. godine izlazi katalog J.B.Moensa iz Bruxellesa , a malo kasnije u Londonu izdaju svoj prvi katalog Frederick Booty i Mount Brown.

Francuz M. Herpin je 1864. godine nazvao sakupljanje maraka "filatelijom" i tako izbacio iz upotrebe riječ "timbromanija" kako se do tada nazivala "ljubav prema markama". Prvi klubovi ili društva sakupljača maraka nastali su oko 1856. godine na teritoriju SAD-a. U Hrvatskoj prvo društvo je osnovano 1890. godine u Dubrovniku, ali nažalost nije bilo dugoga vijeka. Najstarije društvo u Hrvatskoj "Hrvatsko filatelističko društvo" koje i danas djeluje osnovano je 1897. godine u Zagrebu. Tadašnje sakupljanje maraka ni u čemu nije nalikovalo današnjem, kad milijuni sakupljača širom svijeta posvećuju dobar dio svog novca i slobodnog vremena sakupljanju tih "šarenih papirića". Tada su se sakupljanjem bavila pretežno djeca jer odraslima to "kao ne priliči" i dan danas često odrasli filatelisti nailaze na nerazumijevanje okoline za svoj hobi. U prodaji tad nije bilo ni albuma , ni pribora , a niti priručnika (do 1861. godine). U to vrijeme su se skupljale "generalne zbirke". Do 1860. godine u čitavom je svijetu bilo izdano nešto više od 700 maraka pa su se zbirke od 200-300 maraka smatrale velikim i bogatim. Ozbiljnih filatelista koji su znali nešto o zupčanju , boji ili o tipovima vodoznaka gotovo da nije ni bilo. Od tih početaka pa do danas puno se napredovalo u filateliji , danas iza sebe imamo više od 100.000 knjiga, na tisuće klubova i udruženja koji okupljaju cijelu vojsku od preko milijun ljudi koji sakupljaju marke širom svijeta , znanja koja se predaju na katedrama, jednom riječju filatelija je danas svojevrsna znanost koja izučava kulturu i povijest nekog naroda ili države.

Budućnost poštanske marke

Sve veći broj pošiljaka koji pristiže u naše poštanske sandučiće nema na sebi nalijepljenu poštansku marku, ali uglavnom stoga što ih šalju velika poduzeća. Takve pošiljke ne zahtijevaju poštanske marke, nego se na njih stavlja otisak žiga ili bar-kod.

Zaključak - pokušajte se sjetiti kad ste zadnji puta nalijepili poštansku marku, a kad stisnuli tipku "send" napisavši e-mail !?

NR LIB 8a Džimi i Huanita

NR LIB 8c Anđeo uništenja

7, 7, 7, 8

26.11.2012
    14:12:00 sati

9, 9, 9, 9

Kako ju je Nick svjetski klepio na kraju! Sumnjao sam na nju od početka. Vrlo dobar krimić, čitanje je bila uživancija, a Marvin je opet bio u elementu.

19.10.2015
    18:09:00 sati

7, 7, 8, 7

Epizoda zanimljiva po tome što su, zbog specifičnosti slučaja i večinom vezanih ruku što se istrage tiče, Nick Raider i ekipa primorani priskočiti smicalicam i sitnim lažima kako bi od osumnjičenika iznudili priznanje. To pokazuje primjerice vratolomna potjera na motociklima koja zauzima preko 20 stranica stripa a koja se u konačnici pokaže neučinkovitom i promašenom. Scenarist Ferrandino slučaj dakle rješava nabijajući zlikovcima osječaj krivnje i radeći sitne predstave kako bi izvukao priznanje na vidjelo i stjerao ubojicu u kut. Laganini za dosadno nedjeljno poslijepodne...

17.05.2020
    13:01:00 sati

7, 9, 8, 10

S mirisom nostalgije.

02.06.2020
    20:16:00 sati

9, 8, 8, 7

Vrlo dobra priča!

15.01.2021
    10:43:00 sati

8, 10, 9, 7

Vrlo dopadljiva priča gdje su napeti i akcijski elementi izvrsno izbalansirani s onim humornima. Isprva sam pomislio da je provalnik Luis Carrasco u suradnji sa Cindy, da je taj događaj na početku sve bilo isplanirano od njih dvoje, ali drago mi je da je priča otišla u drugačijem, boljem smjeru. Ovdje baš ima super genijalnih scenarističkih poteza, a jedno od njih je svakako kad su Nick i Marvin išli u potragu za Luisom. Cijeli taj dio je izvrstan, od onih grubijana koji su im probili gume na autu, pa su Nick i Marvin bili prisiljeni da se snađu i potjeru nastave na motoru, a nakon čak 20 stranica stripa skuže da su ganjali krivog lika :D Predobro, ovo me sjetilo odmah na priču SR 19: Otmica kad je pola stripa zauzimala potjera za otmičarima djeteta ne bi li se na kraju skužilo da je dijete svo vrijeme bilo doma :D Obrat, kako glasi naziv epizode je isto vrhunski, baš sam se iznenadio iako sam imao određene sumnje, ali nisam bio siguran posve u pravog krivca. Veoma zanimljivo štivo do samog kraja.

10.11.2021
    09:09:00 sati