Trideset godina kasnije

Nick Raider

NR LNI 1 | 94 str.

Jedna stara fotografija izvučena iz arhive vraća nas u vrijeme odvijanja radnje nekoliko mjeseci prije „Bezimene žrtve“ u epizodi u kojoj Nick i njegov tadašnji partner Richard Varelli rade na slučaju ubijenog senzacionalističkog fotografa, Donovana Breeja. Priča je to koja ujedno najavljuje „Nove istrage“ našeg njujorškog detektiva.

N*5

• Trent’anni dopo
    NR LNI 1

• Izvorno je epizoda objavljena u studenom 2021. godine.
  • Ovo je prva epizoda „Novih istraga“ od ukupno deset koliko ih je planirano. Autor Claudio Nizzi napisao je scenarij samo za prvu priču.
  • Ponovno se pojavljuju likovi Richard i Gloria iz prve epizode serijala „Bezimena žrtva“.
  • Pojavljuje se i policajac D'Angelo, ovaj put s tursko-arapskom mješavinom kave.
  • Ova epizoda donijela nam je i prikaz prvog susreta Nicka i doušnika Alfieja (njihovo upoznavanje).
  • Prvo pojavljivanje dječaka Matta, učenika kojem uredski detektiv Jimmy predaje sate informatike u večernjem terminu.
  • Godine odvijanja radnje su 1987. (86 tabli) i 2019. (8 tabli).
  • Na ovu epizodu možemo gledati kao na svojevrsni prequel priče SR 1: Bezimena žrtva.
  • Talijanski čitatelji prilikom kupnje prvog broja dobili su na poklon i medalju s likom Nicka Raidera. Između ostalog, pogledajte i sliku Burattinija koji drži u ruci ovo prvo izdanje.

U posljednjih nekoliko godina, talijanski strip autori sve više i više „oživljavaju“ stare junake, igrajući pomalo i na kartu nostalgije. Tako se među njima zatekao i naš Nick Raider koji se nakon gašenja serijala i šesnaest godina mirovanja ponovno našao na kioscima diljem Italije. Na Free Comic Book Day 2020 u prosincu 2020., Sergio Bonelli Editore predstavio je novu miniseriju posvećenu Nicku Raideru koja bi se trebala sastojati od deset brojeva. Evo kako su Talijani najavili novu ediciju:

Nova serija, raspoređena u deset brojeva, počet će pričanjem pustolovine koju je napisao sam Nizzi, smjestivši je čak i prije „Bezimene žrtve“, debitantskog registra povijesne detektivske serije, a zatim transportirati našeg heroja, godine nakon godine, sve do sadašnjosti. Tijekom deset epizoda, vidjet ćemo stare i nove likove na djelu kroz scenarije Davidea Rigamontija i Giovannija Ecchera te crteže Giovannija Freghierija, Maria Jannìa, Marca Foderàa, Massima Ciprianija, Ivana Vitola, Ivana Zonija i Rosario Rahoa.

Prva epizoda (barem njen početak i kraj) smještena je nekih tridesetak godina nakon radnje SR 1: Bezimena žrtva (otud i njen naziv “Trideset godina kasnije“). Godina je 2019., netko će pomisliti, možda i s namjerom ciljana upravo ta, posljednja godina prije pandemije koronavirusa (da se izbjegne crtanje maski kod likova i sl.). Godina je to u kojoj je značajan dio glavnih likova Odjela za umorstva zadržan uz dodatak i nekih novih protagonista koji će zasigurno već nekako pronaći put do srca publike Nicka Raidera.

Ideja o ponovnom oživljavanju Nicka Raidera za mene je nevjerojatno primamljiva, iako nisam mogao cijeloj toj priči ne pristupiti s blagom strepnjom. Otkada je najavljena ova miniserija, mnoga pitanja vrzmaju mi se po glavi. Koliko je o Nicku Raideru ostalo još toga za ispričati? Hoće li nove epizode opravdati vlastito postojanje, a da se ne oslanjaju samo na zamku iskorištavanja nostalgije? Sve moje brige smirile su se unutar prvih nekoliko stranica priče Trideset godina kasnije. Vjerujem da neću pretjerati ako kažem da je povratak Nicka Raidera najbolji mogući koji smo mogli tražiti, ako je takvo nešto uopće realno tvrditi prema samo jednoj pročitanoj epizodi. Međutim, početna ideja koja je implementirana u ovaj projekt, itekako obećava i nudi optimizam.

U uvodnim sekvencama Trideset godina kasnije zatječemo ostarjelog Nicka, s već posijedenom kosom, predstavljenog kao pedesetogodišnjaka koji je sad u ulozi poručnika Odjela za umorstva, a onaj legendarni poručnik (Art) je u zasluženoj mirovini. Doznajemo da je „Ćao draga“ još i dalje na svojoj staroj funkciji, a tu su i neki novi likovi poput Lestera za kojeg zasad možemo samo pretpostaviti da je „čovjek od akcije“.

Ne ostajemo zadugo u toj, spomenutoj 2019. godini budući da jedna stara fotografija vraća Nicka mislima u vrijeme kada je njegov partner još bio Richard Varelli, sjećate se onog nesretnika koji je odmah brutalno stradao u prvim kadrovima epizode SR 1: Bezimena žrtva. Nick se sa sjetom prisjeća tog vremena, vjenčanja Richarda i Glorie te nedugo potom, bivamo u potpunosti transportirani u 1987. godinu, točnije, 6-7 mjeseci prije odvijanja radnje SR 1: Bezimena žrtva.

Ono što je pozitivna stvar za čitatelje Nicka Raidera u projetku „Nove istrage“ činjenica je u tome da je upravo Nizzi pisao ovu prvu priču, njegov tvorac, ali i činjenica da je bio scenarist i te prve epizode redovne serije na koju se oslanjaju neki elementi iz ove priče, posebice oni vezani za likove Richarda i Glorie. Nizzi je u jednom intervjuu izjavio, u vrijeme kada se promovirao miniserijal „Nove istrage“, da mu se jednostavno svidjela ideja da se današnji pedesetogodišnji Nick prisjeća svoga prijatelja u trenutku kada se zaljubio u Gloriu, svoju prelijepu djevojku koja mu je uskoro postala i supruga, da bi se kasnije saznalo da ona nije ni blizu onoj ženi za koju se predstavljala.

Cijela ta postavka priče mi je jako interesantna gdje nam je Nizzi omogućio da nakon trideset godina napokon upoznamo tog Richarda budući da u prvoj epizodi redovne serije nismo niti imali prilike vidjeti kako fizički izgleda jer su ga negativci odmah sunovratili u provaliju i zapalili skupa s njegovim automobilom. Isto tako, zanimljivo je da malo vidimo i doživimo kako bi epizoda Nicka Raidera funkcionirala bez Marvina kao partnera (iako smo to djelomično mogli osjetiti i u SR 1) koji ipak unosi taj toliko potrebni comic relief u gotovo svaku epizodu ovog serijala.

Nakon što nas je Nizzi preselio u 1987. godinu, na neki način se vratio svojim korijenima, onim konvencionalnim metodama rješavanja slučajeva u vremenu kada ne postoje smartfoni i brzi internet (što neće biti slučaj u kasnijim epizodama ove edicije).

U New Yorku ubijen je fotograf Donovan Bree, paparazzo koji je slikao poznate osobe iz javnog života u kompromitirajućim situacijama i ucjenjivao ih tim istim fotografijama. Nekome se očito nije svidjela ta ideja i fotograf je uskoro postao pokojni, a onaj početni impuls koji će mu pomoći u razrješavanju slučaja Nick će pronaći kod Alfieja gdje ćemo usput prisustvovati njihovom prvom susretu i početku bogate međusobne suradnje.

Po povratku u 1987. godinu i prikazom nekih dobro nam poznatih likova iz policijske postaje (gdje neki ubijaju dosadu pričajući glupe viceve, gdje lift nikada ne radi i gdje poslužuju „kavu s opušcima“), čitatelju vrlo lako navru lijepe uspomene u toplom valu nostalgije. Radnja Trideset godina kasnije dosta je dobro osmišljena od prve do zadnje stranice, a među pozitivnim stvarima nedvojbeno je i sama istraga koja nas tjera da ponovno udahnemo zrak 80-ih.

A da bi se mogli u potpunosti uživjeti u priču, pobrinuo se majstor Giovanni Freghieri čiji su crteži prekrasni, točno daju taj melankoličan štih priči. Interpretacija svih poznatih likova je na visokom nivou, Freghieri poštuje i pridržava se kanona likova serije pa čak i sporednog lika Glorie koja se samo jednom pojavila na početku redovne serije, a vidi se da je Freghieri dobro proučio tu prvu epizodu i Trigov crtež budući da ju je gotovo identično nacrtao s tom specifičnom, kratkom frizurom, stvarno se pazilo da sve bude vjerodostojno što je za svaku pohvalu! Također i to balansiranje između sadašnjosti i prošlosti, definitivno je vrijedno divljenja autorove sposobnosti da nam jasno dočara dva različita vremena.

Grafički dizajner naslovnice je autor Rosario Raho koji je napravio omaž Casertanove naslovnice iz '88. („Bezimena žrtva“) što je u neku ruku zapravo i simpatična ideja. Rahova naslovnica je modernija (modernija su i vremena u kojoj je smještena priča), a i pokazuje jedan drugačiji New York, bez WTC-a, a ovo lijevo od Nicka (naše desno) bi morao biti "One World Trade Center", poznatiji kao Toranj slobode koji je niknuo 2014. na mjestu neprežaljenih "blizanaca".

Novi tim (slijeva na desno): Manisha Terson, Katrina King,
Lester McGarand, Nick Raider, Margaret Araya i Paul Bowmann

Završna riječ

Priča Trideset godina kasnije možda nije remek djelo, nije neka pretjerano složena priča, ali je priča u kojoj je Nizzijev glavni zadatak bio da nam ovom epizodom zapravo predstavi tu novu miniseriju i mišljenja sam da je njegova svrha to i postigla. Nizzi je bio odličan izbor da nas uvede u ovu ediciju, a i sam je izjavio da je jedan od uvjeta da napiše novu priču bio samo ako bi je mogao smjestiti u prošlost jer mu moderna tehnologija nimalo ne odgovara. Ono što trebamo imati također na umu da je Nizzi kod pisanja ove priče već prešao osamdesetu i isto tako, da je prošlo puno godina, a da nije napisao neku od priča Nicka Raidera. Međutim, stari vuk je pokazao (da upotrijebim boksački žargon) da se kod njega nije nimalo osjetio taj „ring rust“ i možemo mu se samo zahvaliti što nas je još jednom obradovao pišući za ovaj serijal.

Što nas očekuje u narednim pričama? U ovom trenutku malo se toga zna, jedino što možemo sa sigurnošću potvrditi da ćemo kroz priče ovog miniserijala krenuti na putovanje od 1987. pa sve do danas (2019.), gdje ćemo kroz različita vremenska razdoblja vidjeti stare i nove likove. Marvin bi se trebao vratiti već u narednom broju sudeći prema naslovnici, a pretpostavljam da bi se posve u sadašnjost (2019.) trebali preseliti tamo negdje oko šeste epizode jer se na toj naslovnici nalaze svi likovi novog tima. Vjerujem da će fanovima Nicka Raidera svakako biti zanimljivo za vidjeti Nicka u interakciji s tim novim kolegama te kako koristi nove alate i modernu tehnologiju prilikom istraživanja nekog od zločina.

7, 8, 7, 7

Sve što je recenzentu zanimljivo i simpatično u svezi ove epizode je meni jako proračunato. Igralo se vrlo pažljivo i sigurno po pitanju oživljavanja i povratka Nicka Raidera na kioske. Od same naslovnice koja podsjeća na prvu epizodu BEZIMENA ŽRTVA, do same priče, koju je morao napisati "otac serijala" Claudio Nizzi, a koja nas samo nakratko upoznaje sa trenutačnom situacijom u policijskoj postaji, dok zapravo igra na Nickovu (ali i čitateljevu) nostalgiju vračajući nas u slavne dane omiljenog nam detektiva, servirajući nam takoreći prequel. Ali taj prequel sadrži sve one omiljene karakteristike serijala; red istrage, red mračnih tipova i fatalnih žena, red potjere, te red Nickove odlučnosti i intuicije koje će na kraju riješiti slučaj. I to pitko, dinamično i ležerno prezentirano bez kompliciranosti i složenosti fabule. Dakle, tipični old school Nick Raider; za brzo, razbibrižno i ugodno čitanje. I čuvanje na polici.

24.06.2022
    10:29:00 sati
  • Vlladimir

5, 5, 3, 3

Nik i nova ekipa murijaka više podsećaju na neke Moćne direjndžere za siromašne nego li na neki police squad koji obećava... avaj... Frigidnijeriv je crtež je katastrofa, ili ti nomen est omen. Planovi, proporcije likova, kemera, zaista čemer, i prosto je neverovatno kako se recimo koriguju sitničice na tablma Gorana Parlova, i crvenim se škraba i upozorava kao da je napravio ne znam kakve greške, dok ovde imamo tonu bede u crtežu, da je zaista sramota da neko s toliko stažom u SBE, crtao ovako! Sram vas bilo gospodine Frigijeri! Šta je to ušlo i crklo u vama, priznajte!

Nizzi... vreme je za baštu, zalivanje cveća i odlaske u market sa boljom polovinom pod ruku... ovo vam nije trebalo. Nategnuto, i ništa osvežavajuće i još jedan primer da je Bonelli odavno prsao. Jednostavno, u Bonelliju NE ZNAJU da prave rebootove ili prequele serijala, jer koncept koji postavio glavni scenarista, ne drži se kako bi trebalo, osim u domenu glavnih likova... i to je veliki problem, jer ostali scenaristi NE PRAVE paralele osim u nekim površnim segmentima, i tu je čemer Bonellija. Primer takve tuge su Boselijevi uradci nakon Nolite. Buratinija i da ne pominjem...

Naslovnica Rosario Rohe je užas, neinvencija i površnost! Anatomija - katastrofa (da ne ulazim u detalje), i to lice Nika Rajdera... koji izgleda ko Steve Coogan... WTF?

Nik je prs'o s dolaskom 21.veka...za njega nema mesta više s tim njegovim konceptom, ne pije vodu čoveče...ovo je pljuvanje samog sebe. Daj bre više... zaista mi je zlo što je SBE postao takav ogoljeni money grabber. Tuga čoveče... tuga i bes.

30.06.2022
    12:37:00 sati
    Vlladimir