Pogodba

Nick Raider

NR SD 1 | 94 str.

U želji da ispuni posljednju želju poginulog kolege, Nick prati lijes s tijelom u njegov rodni gradić na posljednji ispraćaj, ali tamo upada u obračun sa mladićem, instruktorom u logoru Harlan, kamo "najbolje" obitelji iz okruga šalju svoju djecu na paravojnu obuku i tečajeve preživljavanja. Ekipa iz logora drži u šaci cijeli gradić, a šerif i gradonačelnik zatvaraju oči na njihov teror. Nakon što je pokazao dvojici pripadnika tog logora što im sljeduje, sestra poginulog kolege praktički moli Nicka da spasi mjesto od terora, korupcije i kriminala.

• Pogodba
    NR SD 1
  • Nova Sparta
    NR ZS 39

• Il patto
    NR SR 39

• Ova epizoda je originalno izašla u kolovozu 1991., a kod nas je izdana u travnju 1994. Ujedno je i zadnja epizoda koju je Dnevnik izbacio još u svibnju 1992.
  • Velik broj američkih država ima neko mjesto s imenom Sparta, pa je teško procijeniti na koju su Spartu autori ovdje mislili. Ono što je sigurno da se nalazi u nekoj južnijoj državi, pretpostavljam Mississippiju, u čiju Spartu je smješten jedan film donekle slične tematike: U vrelini noći (1967.)
  • 12. str.: Gospodična Reva Anderson, sestra Nickovog poginulog kolege naziva njen gradić Spartu kloakom, što u prenesenom značenju označava sabiralište prljavštine, moralnu izopačenost određene društvene sredine, dok je u rimsko doba (lat. cloaca) to bio podzemni kanal za odvod nečistoće i otpadnih voda.
  • Prvi broj Slobodne Dalmacije je jedan od rijetkih Bonelli stripova koji ima cijenu u hrvatskim dinarima. Tu čast imaju prva dva Dylana (6900 HRD), dva Zagora (7700), prvi Nick (7300), Marty (7100) i Nathan (7500). Zanimljivo je da su svi junaci tada imali različitu cijenu od kojih je Dylan bio najjeftiniji, a drugi broj Nicka Raidera (izašao 03.06.1994.) je prvo Bonelli izdanje koje nosi cijenu u kunama!
  • Nick vozi Pontiac Firebird Trans Am iz 1980., moj auto iz snova dok sam bio dijete (ponajprije zbog toga što mi je to bio omiljeni autić).
  • Ovo je jedna od rijetkih epizoda u kojoj se uopće ne pojavljuju Nickovi bliski prijatelji: Art, Marvin i Jimmy. (zanimljivost by ReemCP)

Otvorivši predlist, odmah me zapljusnuo dašak davnog djetinjstva tamo 1994. godine, kad je ovaj strip bio jedan od prvih brojeva u izdanju Slobodne Dalmacije. Na predlistu sam napisao: ime, adresu i broj telefona koji odavno više nije u funkciji, a ni adresa više nije točna. Daleko sam tada bio od kolekcionarskih razmišljanja, ali svejedno mi danas nije jasan moj razlog pisanja svoje adrese i telefona. Nije mi jasan, ali je simpatičan, pravo dječački - neiskvaren.
Dodatan razlog zbog čega mi je to bitno je to što su tri SD Nick Raidera vjerojatno jedina tri stripa u mojoj kolekciji koje sam zaista kupio na kiosku kao dijete. Naime, šest godina kasnije, odlaskom na fakultet, rasprodao sam cijelu svoju kolekciju u bescijenje, po kunu - dvije. Bitniji su mi tada postali mnogi drugi životni prioriteti i tako došao čovjek s kombijem i frc - ode cijela kolekcija od Zagora, Texa, Nathana, Martina, Mister Noa i Dylana do Comic stripa, Nippera i Conana, pa čak i dosta Dnevnikovih izdanja. Htio ostaviti Zagora, ali preprodavač kaže da je to jedino malo vrijednije i da inače ne bi ni dolazio, pa sam dobio "čak" tri kune po broju. Zašto ovo pišem? Pa čak je i nesretnog Gordona Linka uzeo, a jedino tri Nicka Raidera nije htio ni besplatno i tako su negdje ostali pohranjeni sve dok se nisam još šest godina kasnije ponovno inficirao strip-virusom.
Nakon ovog osvrta nam se nameće pitanje zbog čega je ovaj junak toliko nepopularan da je u moru izdanja jedino njega Slobodna Dalmacija, nakon samo tri broja, prestala izdavati, pa ga kasnije nisi mogao ni pokloniti. Zar je to toliko loš strip?

Iskreno, nisam pobornik jednosmjernih i jednostavnih serijala kao što su Nick i Tex npr., odnosno stripova od kojih točno znaš što te čeka, a autori kao Nizzi niti ne pokušavaju ići u nekakve dubine i izvan standardnog kolosijeka.
Ono, nema bitnijih odstupanja od tematike žanra, pa mi je to pomalo monotono, baš kao i većina Toninellijevih Zagora.
S druge strane, Nick je odličan strip za staviti mozak na pašu i razonoditi se nekih dvadesetak minuta do pola sata. Mislim, za to je dobar i Komandant Mark, ali Nick je ipak moderniji serijal u nekom normalnom, realnom okružju i s realnim događajima i likovima. Mogu reći i da je iz današnje perspektive dobro ostario, pa mi je sada puno bolji nego devedesetih. Vjerojatno po tom pitanju nostalgija radi svoje kod djece osamdesetih, budući je Nick tipičan primjer tada iznimno popularnih američkih policijskih filmova.

Nakon ovog opširnog uvoda možemo malo i o izdanju.
Slobodna Dalmacija je radila možda najkvalitetnija i najotpornija kiosk izdanja kod nas općenito. Ono što je tipično za ova izdanja je da su šira od svih kasnijih kiosk izdanja, odnosno ista kao i talijanski original. Iznimno su otporna na habanje, a ne može se dogoditi da ispadnu stranice zbog lošeg ljepila. Istina, kasnije su počeli s recikliranim papirom, ali to je već neka druga priča.
Ovo izdanje je zanimljivo i jer ima lijep i precizan (pogotovo u odnosu na katastrofalne Borgisove upise iz tog vremena) unos teksta rukom, koji podsjeća na tekstove u Dnevnikovim izdanjima. U impressumu stoji da je tekst upisivala Sanja Maračić, ali samo u ovom Nicku. Provjerio sam i prva tri SD izdanja imaju rukom upisivan tekst, a druge dvije dame su odradile također lijep posao u prvom Dylanu i Zagoru. Već sa sljedećim izdanjem (Martin) su se modernizirali, pa je tekst klasičan kompjuterski.
Da rezimiramo, Dylan Dog je bio prvo izdanje "Slobodne" (15.04.1994.), pa Zagor (22.04.1994.), a nakon njih Nick (29.04.1994.) (onda Martin 06.05.1994., Nathan 13.05.1994., nekoliko mjeseci kasnije, točnije 12.08.1994. Tex, Zagor extra je krenuo 02.03.1996., Lazarus 09.07.1996., a Mister No tek 10.07.1999.).

Sad kad smo apsolvirali okolnosti i moj odnos s ovim junakom, možemo konačno malo i o epizodi koju recenziram.

Uvod, odnosno iznenadna i nesretna situacija u kojoj pogiba stariji Nickov kolega: Carter Anderson, je prolog ove priče. Nisam toliko upoznat sa serijalom da bih znao je li se Carter već pojavljivao ili je ubačen u ovu priču tek kao žrtva koja inicira radnju. Njegova jedina molba je da ga Nick odvede (u lijesu) kući u Spartu, gradić koji je mjesto radnje ove epizode.
Izgleda da nitko osim pokojnog policajca, pa čak ni njegovi žitelji, ne voli gradić zvučnog imena Sparta, a koji je središte radnje.
Grad je praktički na umoru s nikakvom perspektivom za ljude u njemu, čiji je jedini cilj otići. Veći dio razloga za beznađe su korupcija i kriminal. Kako to inače biva u sličnim pričama, Nick odmah upada u obračun s jednim od negativaca, odnosno s instruktorom iz logora za paravojnu obuku preživljavanja, gdje većinom dolaze djeca dobrostojećih obitelji iz okolice. Ispada da šerif i gradonačelnik zatvaraju oči na teror koji konstantno provodi ekipa iz logora. "To su samo mladići...neodgojeni i katkada malo živahni...", kaže za njih šerif Ward, a sestra pokojnog Cartera ima potpuno drugačiju priču i u Nicku vidi nadu da je on čovjek koji bi mogao nešto promijeniti i skrenuti pozornost državnih institucija na stvari koje se dešavaju u Sparti.

Saznajemo da početak problema seže puno godina unazad, od vremena kada se mislilo da će autocesta proći u blizini. Tada su vlastodršci nanjušili priliku i odlučili podići veliki trgovački centar koji je trebao postati motor gospodarstva grada. Problem su bili novci, pa se nije pitalo za moral da se dođe do njih. Ono što se zna je da je ubijen i opljačkan lokalni bogataš i škrtica, a istovremeno je pukovnik Harlan pompozno došao u grad s velikodušnom ponudom za močvarno zemljište na kojem će smjestiti paravojnu školu. Normalno da Nick neće moći njuškati bez da ne naiđe na probleme, pa čak i podvalu za ubojstvo, a izuzev moderne teme i prijevoznih sredstava, većinom cijela priča podsjeća na punokrvni vestern, odnosno žanr u kojem scenarist Gino D'Antonio ima i najviše iskustva.
Likovi su živopisni i dobro okarakterizirani. Posebno bih istaknuo šerifa i njegovog maloumnog sina. Šerif ni ne vidi taj problem sa sinom, baš kao što i zatvara oči na probleme koje izvodi ekipa iz logora. Samo što je to samo naizgled tako, pa on nanjuši priliku da se riješi Harlana koji ga očito nečim ucjenjuje. Harlan je tipična vrsta egocentrika, rasista, megalomana i zlostavljača, a gradonačelnik lukavi beskičmenjak, kakvi su i najčešći u politici. Ekipa iz logora je skupina bijesnih mladića iz dobrostojećih bjelačkih obitelji, kojima je Harlan dodatno isprao mozak.

S druge strane imamo Revu, ženu koja je znala kako potaknuti Nicka na akciju, njenog dragog - Brada, bivšeg folk pjevača koji je pod utjecajem opijata doživio nesreću u Sparti i ostao bez ruke, a time i bez pjevačke karijere. Brad je, kako kaže Reva, čovjek s najboljim srcem na svijetu kojeg je gubitak ruke praktički pretvorio u zombija, a Nickova reakcija na provokacije natjerala na bunt pokazavši da u njemu još postoji volja za borbu. Ipak, krucijalna figura je šerifov mladi zamjenik, čovjek kojem je također dosadilo sve što se događa u gradu.

Maurizio Colombo je napisao predložak, a najviše ga se sjećamo po scenarijima za Mister Noa (posebno kultnom maxiju „Bilo jednom u New Yorku“). Još je radio na Zagoru i Dampyru, a u novije vrijeme na Deadwood Dicku.
Gino D'Antonio je scenarist, a najviše je poznat po radu na svojem poznatom serijalu "Priče s Divljeg zapada", gdje je bio jedini scenarist, ali je uskakao i kao crtač, što nije baš česta pojava u Bonelliju. S tog serijala je najviše poznat i crtač Renato Polese, koji je na "PSDZ-u" nacrtao dvadeset i dvije kompletne epizode te još sedam u paru s drugim autorima, a kasnije se okušao i na drugim serijalima kao Ken Parker, Bella & Bronco, Mister No, a u Hrvatskoj je možda i najpoznatiji po neslavnom renomeu crtača koji je nacrtao samo jednu, ali premijernu epizodu Zagora u izdanju istog izdavača kao i ovaj prvi broj Nicka Raidera. To je vjerojatno i najlošiji njegov uradak, ali nije imao sreću zbog toga što je taj broj prvo izdanje Zagora kod nas nakon dugotrajne suše i što su ga čitatelji uglavnom zapamtili po tom lošem radu. Zanimljivo mi je da tada nisam niti pomišljao da je u pitanju isti crtač na Zagoru i Nicku. Znam jedino da sam bio šokiran i razočaran crtežom u Zagoru, dok mi je crtež u meni tada novom junaku, Nicku Raideru, bio u redu. Ne odgovaraju svi crtački stilovi svim junacima, a istina je i da se Polese na ovoj Nickovoj epizodi puno više potrudio nego u tom čudnom Zagorovom hibridu od priče.

Gledajući s današnje perspektive, Polese je jedan solidan crtač sa zanimljivim stilom, čiji crtež najbolje odgovara Kenu Parkeru i Pričama s Divljeg zapada. Ovoj Nickovoj priči crtež je isto odlično sjeo zbog mjesta radnje i teme koja podsjeća na te starije priče s Divljeg zapada. Po prologu u New Yorku, jasno je da se Polese baš dobro ne snalazi u vrevi modernog velegrada, baš kao i velika većina crtača ovog serijala. Sigurno da je lijepo oku ugodnije, pa su možda i ti, temi ovog serijala, neodgovarajući crtači dijelom odgovorni za slabu popularnost Nicka Raidera u našim krajevima i gašenju istog na kioscima nakon samo tri broja.
Što reći za kraj osim da ovaj junak možda sada i proživljava novu mladost u izdanjima Libellusa i Golconde, pa se svim ljubiteljima lake kriminalističke zabave dobro piše, baš kao i ovom podcjenjenom junaku.

NN ZS 38 Umrijeti u Atlantic Cityju

NR LIB 16a Posljednji s popisa

5, 7, 7, 7

Najlošiji od 3 Nicka od SD
    25.04.2021
    21:26:00 sati

7, 7, 8, 6

Evo napokon i Spocka kao recenzenta u Nickovom serijalu! Mislim da nije mogao (za početak) odabrati bolju epizodu, možda za neke kultnu, ali kultnu u pogledu na to kao prvu izdanu kod nas epizodu u HR. Nisam nikada imao ovu epizodu u posjedu, s Nickom sam se tek upoznao sa narednim pričama koje je izdala SD pa mi je zato ekstra bilo zanimljivo za pročitati ovaj sjajan uvod koji nam je Spock priredio, da se malo prisjetimo tog vremena, ali i da usput uočimo neke interesantne trivije i vidimo malo kako je išao taj tijek povijesti 90-ih vezano za ovaj strip.

Glede radnje, bilo je zanimljivo za promjenu vidjeti Nicka van New Yorka (biti će još takvih, sličnih izleta u nastavku serijala), a to je odmah znak kad se Nick nalazi u nekom mjestašcu "bogu iza nogu", da tu njegov autoritet završava i da je veoma izgledno da će imati velikih problema kad znaš kakav sve kaos vlada u tom gradiću (rekao bi naš Anto sa foruma - Nick kao "Tex u patikama"). Zlo koje vlada u tom gradiću, beznađe koje ispunjava svaki prostorni metar takvog okruženja u kojem se nalazi Nick, dosta dobro je dočarano takvo ozračje i opisano sa uvjerljivim likovima. Jedva čekam da jednog dana ovo Libellus izda pa da pročitam epizodu u papirnatom izdanju, ali kako je ovo jedna od zadnjih epizoda u tom njihovom nizu kod popunjavanje te rupe "starih" epizoda, bojim se da ćemo se još neko vrijeme načekati.

25.04.2021
    21:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

Ovo je bio prvi Nick Raider kojeg sam pročitao. Meni je bio odličan. Mjestece koje propada, korupirani šerif, i Nick koji stvarno, kao kakav kauboj, ala Tex, ili Clint Eastwood dolazi i razčiščuje račune. Radnja je zanimljiva, ima puno upamtljivih likova. Meni je ova priča toliko dobra, da sam poželeo pročitati još njegovih priča, ali nažalost nijedna me nije toliko oduševila kao baš ta. Ovoj priči dajem dobre ocjene, jer je još uvijek imam u pamčenju, a i u koleciji. Od Nicka Raidera jedino ovaj broj SD.

25.04.2021
    22:10:00 sati

5, 4, 7, 7

Priča viđena toliko puta, ali ne nudi ništa spektakularno ili posebno novo. Čak mi je onaj šerif Vard toliko iritantan s onim maloumnim sinom da to djeluje posve groteskno. Scenaristi nisu iskoristili ništa od ponuđenih mogućnosti, od skauta iz kampa Harlan preko karakterizacije marginalnih provincijalca. Priča je totalno podbacila.

Čak je i kraj nepogođeno patetičan. Nick: "Ako je Sparti suđeno da napreduje, put je raščišćen". Yeah, right.

Jedino spomena vrijedno je prva Spockova recenzija ovog junaka.

26.04.2021
    11:14:00 sati

10, 10, 10, 10

Moj omiljeni Nick Raider svih vremena.

26.04.2021
    21:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

8, 7, 7, 9

Jedan od najčitanijih Nickova kod mene, jer je bio prvi od Slobodne, a bilo je to doba kad se sve čitalo više puta. I iščekivalo, koji će junak biti idući? Prvo je izašao Dilan pa Zagor pa Nick. Po sjećanju, priča i crtež dobri, kaubojski, naslovna odlična.

26.04.2021
    23:11:00 sati
    pcoro

7, 6, 7, 8

Solidno, ali na trenutke naporno za čitati, pogotovo nakon uvoda, dosta naivno, ali to je krimić na kakvog smo navikli kad je Nick u pitanju. Solidno!

29.04.2021
    10:32:00 sati
  • dnevni boravak

7, 7, 8, 9

Ugodono za čitanje više puta, nisam inače pratio Nicka pa se ne opterećujem jel se priča ponavlja.

01.05.2021
    18:02:00 sati
    dnevni boravak

7, 7, 8, 7

Moj prvi pročitani Nick... upravo prije pola sata, dobiven lani uz još štošta u razmjeni za Darkwoodove Kenove.

Što se tiče žanra, očekivanja ispunjena. Spock je u pravu kada kaže da su Tex i Nick tematski dosta ograničeni, ali mi kod Texa to nikad nije smetalo. Nije toliko loše imati svoj žanr i mnoštvo sličnih priča, koje ćeš teže pamtiti na duže staze, ali te, s druge strane, neće razočarati, nego "plesati" posvuda, od običnih kradljivaca krzna do Kiki Manitua, kao što je riječ sa Zagorom gdje je lepeza ocjena od 1 do 10. No, te se epizode upravo zbog tih žanrovskih miksanja lakše pamte i Zagor je, bez obzira na sve, većini nas draži. Teško objašnjivo ali je istina.

E sad na radnju... Iako tematski poznata stvar, epizoda je scenaristički zanimljiva, nije mi bila naporna za čitanje, nisam do kraja uspio dokučiti kakvu tko ulogu ima u pogodbi pa mi je bilo malo čudno da su bankari ostali čistih ruku jer su oni uglavnom ocrnjeni kod Bonelli junaka, a ovdje je i onaj masni ćelavac nacrtan po tom obrascu.

Pozitivna stvar je što se Nick, u odnosu na Texa ili Zagora, cijelo vrijeme želi držati po strani, svjestan je problema i zanima ga ali ne želi djelovati van svog terena.  Dakle, problemi ga uvlače u radnju gdje se vidi da nije neki superheroj. Svidio mi se kraj i njegova razmišljanja o Sparti.

Crtež mi se svidio, dobar prikaz trulog područja i aktera u epizodi.

02.05.2021
    13:33:00 sati

7, 6, 6, 3

Dosta razvodnjena priča, pomalo predvidljiva. Tužna američka provincija sa svojim problemima. Crtež na nekim sličicama malo čudan. Boje na naslovnici čudne, malo ljubičasto, iza drugi stoji i gori.Za veliku pohvalu je što je Nick u nekoliko navrata pokazao zube kao Clint Eastwood u filmovima...

03.05.2021
    11:25:00 sati

2, 2, 7, 9

Prica je izasla u toku 1990-ih, i tako da, citajuci je danas, tema i radnja su dosta puta vise razvakani i vec vidjeni.  Na zalost, ako cu biti iskren, i u 90-im je ovo jos uvijek ispalo kao klisej prica, jer ima Americkih filmova i serija iz 1960-ih koji su ovakvu slicnu pricu/tematiku jos tad predstavili.  Korumpirani Serif i njegovi ortaci su originalni i moderni kao pjescani sat; crtez i naslovnica veoma dobri, ali ovo je odlican primjer gdje losem, stavise "tankom" scenariju, cak ni dobar crtez ne moze da pomogne.  Prica i scenarij su na razini devetogodisnjaka.

03.05.2021
    13:23:00 sati

• ZS 219