Ubojstvo uz prozor

Nick Raider

NR SD 3 | 96 str.

Nesanica ometa mirne noći stare gospođe Shearer. U takvim noćima zabavlja se i gledajući kroz prozor. Njen prozor gleda na stanove u susjednoj zgradi i na taj način, nehotice, svjedoči scenama ubojstva. No, tijela nema. Nickova ekipa mora otkriti je li sve bio tek obični plod mašte usamljene starice.

• U carevoj senci - Smrtonosna pesnica - Pogled na ubistvo
    NR GOLC 14
  • Ubojstvo uz prozor
    NR SD 3

• Omicidi alla finestra
    NR SR 42

• Epizoda u Italiji izlazi 1991. godine, a Slobodna Dalmacija je objavljuje 1994. godine, kao jedan od svoja tri broja Nicka Raidera. Izdavač Golconda objavljuje ovu epizodu u srpnju 2021. godine.
  • Nesanica je najuobičajeniji poremećaj spavanja. Ona uključuje teškoće kod snivanja, spavanja ili ponovnog snivanja, a nakon ranog buđenja. Može biti privremena ili kronična. Nije rijetkost i gotovo svatko ima povremene besane noći. Nesanica je nedostatak sna koji se može pojavljivati redovno ili se ponavljati, često bez očitog razloga.
  • “Prozor u dvorište“ je kriminalistički film Alfreda Hitchcocka iz 1954. godine, za koji mnogi smatraju kako je ovo upravo jedan od najboljih redateljevih filmova. Sam filmski scenarij u određenim dijelovima podsjeća na uvod ovog stripa. Tako je glavni lik u filmu, zbog prijeloma noge, prisiljen ostati kući i nekako kratiti vrijeme. A vrijeme krati, između ostalog, promatranjem gradskog dvorišta, ljudi i zgrada. Svijet izgleda potpuno drugačije kroz obični dalekozor. Osobito ga uznemiruju čudna zbivanja u jednom stanu. Je li, promatrajući živote stanara u tom stanu, nehotice svjedočio okrutnom ubojstvu? Baš kao što je tome svjedočila i starica u stripu.
  • Na 14. stranici stripa Bernie Scudder čita stripovske zgode X–Mena.
  • Na 31. stranici doznajemo da se Marvinovi roditelji zovu Elisa i Jonathan Brown.

Noć. Jedan stan. Usamljena starica. Kasni noćni televizijski program. Stari film. Mačka. Nesanica. Upravo teški trenuci nesanice muče staru gospođu Shearer. No, nije to ništa novo za nju, godinama se već bori s poremećajima spavanja, u tolikoj mjeri da je gotovo već stvorila male noćne rituale. Neki od njih uključivaju gledanje starih filmova, razgovor s mačkom, šetnje po stanu – i gledanje kroz prozor. Vrijeme nekako valja skratiti, a njena zgrada i okolni objekti su sasvim lijepo infrastrukturno pokriveni javnom rasvjetom; tako da noć za njene poglede kroz prozor nikada nije dovoljno tamna.

Znatiželja je jedna od težih karakteristika koje se mogu promijeniti, a kada se s njom spoji i nesanica, ne ostaje previše prostora za drugačije noćne aktivnosti, od zavirivanja kroz prozor. U tuđe živote, dakako. U jednoj takvoj noći, nehotice, svjedočila je jednom ubojstvu u stanu susjedne zgrade. Ili je to sve ipak bio samo plod njene mašte i neispavanosti?

Ovaj uvod stripa umnogome podsjeća na odličan film velikog redatelja Alfreda Hitchocha (vidi Zanimljivosti). Razlika je u tome što gospođi Shearer ne treba dalekozor da bi promatrala okolicu. Susjedni stan u suprotnoj zgradi je dovoljno blizu da se jasno vidi što se noću događa. Starica, mučena nesanicom, ali očito jako dobrog vida. Stan u kome se dogodilo navodno ubojstvo u vlasništvu je odvjetnika Hawesa Hunnicuta. Hunnicut je ugledan odvjetnik koji dobro zarađuje i pristao je na dobrovoljnu suradnju s policijom, koja u stanu nije pronašla ništa sumnjivo. A kamoli tijelo ubijene osobe.

Bernie Scudder bio je, priznajem, moj kandidat za ubojicu, iako se pojavljuje u stripu dosta rano, gotovo na samim uvodnim stranicama. Znam da bi to bilo prejednostavno rješenje, ali nisam se mogao oteti dojmu da bi Scudder lako mogao biti ubojica. Iako tijela još uvijek nigdje nema. Scudder je profesionalni lopov zavidne reputacije. Netko ga je angažirao za jedan poslić u nekom stanu zgrade u kojoj se dogodilo navodno umorstvo. Scudder s lakoćom rješava uobičajene situacije s kojima se svaki lopov neizbježno može susresti u jednom velikom gradu, poput ulaska u zgradu.

Bernie Scudder

To ne mora biti problem u velikim zgradama s vratima koja se ne zaključavaju, ali je itekako problem u zgradama koje imaju portire i koji poznaju gotovo sve stanare zgrade u kojoj obavljaju svoj posao. Ključna riječ je upravo “gotovo“ i na nju Scudder tako uspješno igra, ostavljajući dojam uglađenog susjeda koji je, zasigurno, tek nedavno doselio u zgradu. Zacijelo će biti još vremena za bolje upoznavanje, mogao je pomisliti revni portir Crockell, ali vremena za takvo što nije bilo. Scudder nije bio stanar zgrade, što je potvrdila i njegova obdukcija. U međuvremenu, stara gospođa Shearer svjedočila je još jednom ubojstvu. Znate već ono: nesanica, šetnje po stanu, pogled kroz prozor – i ubojstvo. Ovoga puta policija pronalazi tijelo, ali se starica kune da to nije tijelo koje je ona vidjela kao objektom ubojstva. Sjajno! Senilna starica, tijela koja nestaju, mrtvaci koji ne odgovaraju viđenjima svjedoka, savršena prilika za Nicka Raidera i njegovu policijsku ekipu da pokažu koliko zaista vrijede.

Scenarist Marcello Toninelli je ipak daleko poznatiji po svom radu na Zagoru, ali gostujuću ulogu na scenarističkom radu u ovoj epizodi Nicka Raidera odradio je jako dojmljivo. U ovoj Nickovoj epizodi pokazao je svu svoju kvalitetu, što nije bilo nimalo lako na već postojeću priču s poznatim elementima radnje, a sve to dodatno je ograničeno zbivanjima kriminalističkog stripa. Stoga se Toninelli na ovom projektu pokazao kao gostujuće scenarističko pojačanje u Nickovoj ediciji, a ne kao obična promašena akvizicija. Svoju scenarističku umješanost ne pokazuje samo u (ne)očekivanom razvijanju radnje, kakvu i treba imati jedan kriminalistički strip, nego i u izradi likova.

Pored stalne postave glavnih junaka u ediciji Nicka Raidera; sa svojim već prepoznatljivim odrednicama; Toninelli je uspio izgraditi čitavu paletu novih likova koji su glavni pokretači radnje u epizodi “Ubojstvo uz prozor“. Ti likovi su reprezentativni za sve odrednice kriminalističkog stripa, ali se pazilo da imaju detalje koji grade njihove povezanosti. Tako je sjajno, baš sjajno izgrađena priča oko nesanice gospođe Shearer. Isto tako, odlično je izgrađen lik profesionalnog lopova Scuddera. Bernie Scudder se za svoje pothvate priprema studiozno i krajnje profesionalno. To je vidljivo i kada razmišlja o načinu ulaska u zgradu: “Ima mnogo načina za ulazak u zgradu. Ali najsigurniji je i uvijek će biti onaj kroz glavna vrata!“ Ušavši u zgradu upoznaje teren, a informacije koje je imao pokazale su se točnima. Posebnu pažnju posvećuje okolini i rasporedu stepenica “za slučaj da nešto pođe krivo“, ali sve to nije bilo dovoljno da sačuva vlastiti život.

Valja spomenuti još jedan odlično izgrađen lik, a to je onaj portira Crockella. Crockell je tip portira koji sve zna. I što bi trebao znati, a posebno ono što ne bi trebao znati nikako. Tako za vlasnicu stana u kome se dogodilo ubojstvo tvrdi: “Često je na putu, ponekad i dugo. Ona je stanarka za primjer! Nikad ne dosađuje, nikad o njoj ništa loše. Iako živi sama, nikad je ne posjećuju muškarci, ako znate što želim reći. Crockellu, crni Crockellu, što želiš reći? Policiju zanimaju detalji. Ako je ne posjećuju muškarci, znači li to da je posjećuju žene? Ili je uopće nitko nikada ne posjećuje? Pravo je čudo da taj Crockell ikome uspije otvoriti vrata, koliko sa strane primjećuje stvari.

Scenaristički dobro prikazanu epizodu prati jednako kvalitetan crtež za koji je zaslužan Sergio Tuis. Tuis je najpoznatiji po svom radu na Martiju Misteriji, u okvirima SBE produkcije. Njegov crtež je jasan, pregledan i s jasno razgraničenim linijama, što dovoljno pridonosi vizualnosti epizode.

Iako epizoda “Ubojstvo uz prozor“ nema posve jedinstvenu priču, ona je i više nego uspjela. Odlično izgrađeni likovi, ubojstva koja to nisu, mrtvaci kojih nema, a sve je začinjeno i s nekoliko atraktivnih uzgrednih scenarističkih rješenja. Jedno od takvih, koje je meni odlično, scena je kada Marvin u policijskoj postaji kuha kavu starom Artu. Stvarno dobra scena.

Volio bih da je naslovnica malo kvalitetnija, u skladu s kvalitetom same epizode. Da se razumijemo, Giampiero Casertano nije napravio traljav posao, ali pogledajte kakve su samo sve mogućnosti ostale neiskorištene za vizualno atraktivniju naslovnicu. Pa kad je već priča bazirana na filmu “Prozor u dvorište“ zamislite kakva se sve dobra naslovnica mogla napraviti na tu temu. Ipak, sve to ne može umanjiti zasluge za sve ono dobro i kvalitetno što je napravljeno u scenarističkom dijelu. Epizoda je to koja će razočarati malo kojega istinskog poštovatelja Nicka Raidera.

NR SD 1 Pogodba

NR LIB 16a Posljednji s popisa

8, 9, 9, 8

Nakon sjajnog Spockovog debija u Nicku Raideru sa prvom epizodom koju je izdala SD i pregršt zanimljivih detalja koje nam je donio u tom tekstu, evo nam i Herculea sa jednom, moram odmah reći – meni legendarnom epizodom koju je isto izdala SD te sad već davne 94' godine, nažalost zadnji broj tada od Nicka Raidera, iako su imali na kraju stripa najavu za njihov sljedeći broj. Za razliku od Spockove priče koju je radio "Pogodba", ova priča o kojoj piše Hercule je puno reprezentativnija epizoda od te spomenute što se tiče Nickovog serijala, jer se u njoj nalaze gotovi svi važniji likovi iz svijeta Nicka Raidera (izuzev kapetana Vancea), a i Nick je na domaćem terenu. Idealna epizoda za nekoga tko prvi put počinje sa čitanjem ovog serijala.

Moram odmah na početku reći da sam ovaj strip mnogo puta pročitao tih 90-ih i da ga nisam odmah povezao sa ovim Hitchcockokovim filmom iz 54' (jer ga dotad nisam još pogledao), ja sam više ovaj strip tada povezivao sa njegovim remakeom istoimenog naziva "Rear Window" iz 98', ali ovaj put u ulozi meni jedinog i pravog Supermana, naravno radi se o legendarnom glumcu Christopheru Reeveu. On je tad već bio u tom teškom stanju (sjećate se one priče i nesreće na konju) i umro je 6 godina nakon tog filma.

Iako je prošlo 20+ godina od mog zadnjeg čitanja ove epizode, jako dobro se sjećam svega, najviše te starice, lika s početka priče koja je vidjela ta ubojstva ili kako smo pomislili u nekim trenucima, da joj se možda pričinilo. Nažalost, sjetio sam se odmah i tko je glavni krivac, ali nije mi to umanjilo čitanje nakon toliko godina. Nisam znao da je Toninelli zaslužan za ovu priču, i koliko ga god mi nekad kritizirali, moramo ga pohvaliti ovdje jer je zaista pogodio sve likove, njihove osobnosti i postupke, ono, točno kako ih je Nizzi zamislio u svojim početnim epizodama. Upravo ova scena koju Hercule spominje sa kavom je pravo urnebesna, Marvin kada kuha kavu Artu, baš se čovjek slatko nasmije. Ali i u nastavku sa Jimmyjem i Artom, pa kasnije i sa onim likom policajcem Wardom koji uvijek priča glupe viceve na ulaznom pultu u postaju koga god sretne, a smiješno je ono kad je imao kavu viška pa ponudio Marvinu, a on kaže da je neće jer je ionako već crn :D A kad je odmah potom ponudio Nicku, ovaj kaže da ne želi pocrniti kao Marvin :D Baš ludilo od humora ovdje, čak imamo na momente i Alfieja koji pomaže Nicku, uvijek je tu kad je riječ o podzemlju ili sitnim kriminalcima kakav je bio ovdje Scudder. Forenzičar Bowmann nam se isto na trenutak pojavljuje.

Prvi put čujem i za ovog crtača Sergija Tuisa, evo vidim sad iz recenzije da je poznat na Martiju. Zaista mi se svidio njegov crtež, baš se fino uklopio u ovaj serijal. Slažem se da je i naslovnica mogla biti još bolja, recimo sa staricom u glavnom planu kako viri iz zgrade gledajući na dr. zgradu ili nešto slično, ali ova mi je naslovnica jako prepoznatljiva jer sam je toliko puta vidio tih 90-ih da mi se baš urezala u pamćenje. Jako dobar dojam na kraju nakon pročitanog, što zbog nostalgije, što zbog činjenice da volim Nicka čitati i ova epizoda obiluje svime, a naročito humorom kojeg ima skoro na svakom ćošku.

09.07.2021
    11:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 8, 7, 9

Dobra priča iz vremena Slobodne. Ima humora, ima misterije, par interesantinih likova - nije malo. Crtež je malo sterilan ali funkcionalan. Naslovnica mi se sviđa, Casertano je meni bio baš dobar na tim prvim Nickovim naslovnicama.

09.07.2021
    11:51:00 sati
    pcoro

8, 9, 8, 9

Tipičan Nick, Marvin briljira, sve vrlo dobro!

09.07.2021
    12:44:00 sati

9, 10, 9, 9

Prava krimi-detektivska priča. Na ukupni dojam možda malo utjeće nostalgija na stare SD brojeve. 9 za crtez jer je na nekim sličicama izgled likova malo prestatičan, pa izgledaju kao lutke.

09.07.2021
    14:01:00 sati

9, 9, 9, 9

09.07.2021
    15:02:00 sati

9, 9, 9, 10

Dovoljno komplicirano da bude zanimljivo. Bilo je gušt čitati strip.

10.07.2021
    11:11:00 sati

8, 9, 9, 7

Toninelli pokazuje da može kada hoće. Slažem se sa svim u recenziji i prethodnim komentarima. Pregršt je tu sitnih i simpatičnih scenarističkih minijatura, pomalo i netipičnih za Toninellija. Čak nema ni nekih velikih nelogičnosti, već se radnja lijepo i skladno gradi i nadopunjuje novim detaljima, a posebno likovima kroz cijelu priču. Sama završnica nije nešto iznenađujuća, ali zato realna i prikladna svakako jest.

Volim pedantan, sterilan, čist i točan crtež, a to su sve atributi koji se Tuisu mogu pripisati. Za desetku bi ipak likovi morali biti malo fluidiniji.

Naslovnica jedna od onih koje su mi ostale u sjećanju, ali tu je ipak zbog toga što je ovo jedna od tri epizode izdate od Slobodne Dalmacije. Atraktivna je iako nije da baš odgovara radnji, a i moglo se izvesti puno zanimljivijih scena iz ove priče.

13.07.2021
    02:34:00 sati

• General Ruiz