Rendžer u New Yorku

Nick Raider

NR ZS 25 | 94 str.

Kit Carter, koji glumi zajedno sa svojim prijateljem Ethanom Morrisonom u popularnoj TV seriji „Metalna zvijezda“, ubijen je tijekom pljačke u restoranu brze hrane „The Buffalo Trail“. Nekoliko dana kasnije, započinje serija ubojstava koja su povezana sa slučajem Carter! Nick sumnja kako iza svega stoji Carterov prijatelj Morrison, koji se, poput rendžera kojeg glumi, sam osvećuje…

• Rendžer u Njujorku
    NR ZS 25

• Un ranger a New York
    NR SR 25

• Izvorno je priča objavljena u lipnju 1990. godine, reprint je izašao 2006. godine u broju 15 Nick Raider riedizione. Dnevnik je objavljuje u veljači 1991. godine. Kroz neko vrijeme, očekujemo također ovu priču i u izdanju izdavača Libellusa i Golconde.
  • Ovo je treća Nickova priča za koju scenarij potpisuje Michele Medda. Na Nickovu serijalu je debitirao 1989. godine s pričom „L'enigma delle bambole“ – „Zagonetka lutaka“, (ZS 16, LL 6a). Drugo Meddino pojavljivanje na serijalu je s pričom SR 24: „L'angelo sterminatore“ - „Anđeo uništenja“, (ZS 24, LL 8c). Michele Meda pojavio se u SBE 1988. godine na serijalu Martin Mystere. Radio je još na serijalima: Dylan Dog (od 1989. – 21 priča), Nick Raider (od 1989. – 9 priča), Nathan Never (1989. – 73 priče), Legs Weaver (1993. – 14 priča), Tex Willer (od 1994. – 3 priče), Agenzia Alfa (2000. – 2 priče), Caravan (2009. – 12 priča), Lukas (2014. – 24 priče), itd…
  • Ovo je Trigov 7. rad na serijalu, imao je čast nacrtati i prvi broj serijala 1988. godine. Gledamo li suradnju Medda/Trigo, ovo je prva i jedina takva suradnja!
  • Likovi Ethana Morrisona i Kita Cartera su očiti omaž legendarnom dvojcu Texu Willeru i Kitu Carsonu.
  • Po 15. put se pojavljuje Nickov doušnik Alfie.
  • Policajac D'Angelo se pojavljuje po jubilarni deseti put, a sudeći po Dnevnikovom prijevodu, napravio je običnu, tursku kavu.
  • Na 10. stranici Dnevnikova izdanja, doznajemo da je radnja kod Nicka Raidera 1990. godina.
  • Voditelj televizijske mreže CBS, koji se pojavljuje na početku priče, fizičkim izgledom i odjećom (odijelo, kravata i košulja) izgleda identično kao gangster i ujedno glavni negativac iz priče SR 10: „Smrt filmske zvijezde“. Tu priču je također crtao Trigo, a usporedbu toga možete vidjeti ovdje. Ono što je dodatno zanimljivo, da i ta priča, kao i ova, počinje kadrovima televizijske serije.
  • Nakon priče SR 5: „Umorstvo u Central Parku“, opet se pojavljuje detektiv Steve Carrol iz 87. postaje. Pored Carrola, pojavljuje se i detektiv Meyers, još jedan od fiktivnih likova preuzetih iz književnog serijala „87th Precinct“ od autora Eda Mcbaina.
  • Ovo je druga priča u serijalu nakon SR 6: „Slučaj Geronimo“ u kojoj su uključeni elementi westerna.
  • Prvi put dvoboj u završnici stripa bio je u SR 13: „Prijetnja iz prošlosti“. Tu su priču radili Gino D'Antonio i Renato Polese, autori koji su se proslavili na serijalu „Priče s Divljeg zapada“. U ovoj epizodi imamo po drugi put dvoboj na kraju priče, razumljivo, ne tako čest scenaristički detalj u serijalu.
  • Zahvaljujem forumašu ReemCP-u na lekturi, zanimljivostima i svemu, ne samo oko ove recenzije, već i za rad na stranici!

Jedna od rijetkih mana stripova (ako se to uopće može nazvati manom?) jest ta da strip junaci ne mogu ostarjeti. Ne bi bilo loše s vremena na vrijeme da se pojavi i koja takva priča, ali znamo kako su stvarnost i trend ipak drugačiji! Mnogi bi voljeli vidjeti što bi se dogodilo sa našim junacima prolaskom godina, to jest, što bi radili u starosti. Kad su rendžeri u pitanju, odlazak u mirovinu je itekako zaslužena stvar, kolike su godine posvetili borbi za pravdu, noseći glavu u torbi svakodnevno. Kad su naši junaci u pitanju, znamo što rade Kit Teller i prijatelji u mirovini, to jest, skrasili su se na jednom ranču. Za ostale možemo pustiti mašti na volju.

Tex i Carson bi sigurno uživali u selu Navaja, a i posjećivali bi mnogobrojne prijatelje, pritom bi popili hektolitre piva, vina, pojeli tone zlaćanih krumpirića, bifteka i kolača od jabuka, te uživali u lovu i zasigurno nabacili koji kilogram. Zagor i Chico bi uživali u svojoj kolibi u Darkwoodu, pritom bi Chico praznio zalihe u mnogim indijanskim selima. Mister No bi bio u birtiji, Martin Mystere putovao, itd… Većina bi vjerojatno posjećivala mnogobrojne prijatelje. Aktivnost koja, priznat' ćete, izumire pojavom pametnih telefona i društvenih mreža u današnje, moderno doba.

Nick i Ethan (Tex)

Medda nam je donio upravo jednu takvu priču, priču o dva sedamdesetogodišnja glumca i velika prijatelja, koja ne žele ništa drugo raditi, nego svoj posao koji obožavaju, to jest, glumiti. Kao što rekoh u zanimljivostima, ta dva sedamdesetogodišnjaka, su ni više ni manje nego Tex i Carson, to jest, likovi Ethana Morrisona i Kita Cartera su očiti omaž legendarnim likovima Texa Willera i Kita Carsona.

U svojim razmišljanjima o Texovoj i Carsonovoj penziji, sigurni smo da stvarni likovi Texa i Carsona iz Texova serijala sigurno ne bi imali budućnost, kao što je Medda prikazao u ovoj priči! Medda je samo malo izmiješao karte, štono se veli i dao svoj pečat priči. Inače, cijela je priča prepuna asocijacija na Texov serijal, od dvojice glumaca, koji glume rendžere, preko slenga/rječnika koji se koristi, do samog ponašanja dvojice prijatelja i mnogo toga drugog, što ću kasnije spomenuti. Po meni genijalna Meddina ideja! Ali je Medda i ostao u duhu serijala, pa imamo i detektivske klišeje, kao i likove na kakve smo navikli u serijalu otpočetka.

Znači, Medda potpuno vlada materijom, kao što je serijal Nick Raider! Meddin opus je podugačak (kao što se može vidjeti u zanimljivostima), ono što sam imao prilike čitati (Martin Mystere, Nick Raider, Tex i Nathan Never), sve redom su vrlo dobre ili odlične priče, pri čemu je Medda prikazao samo sebi svojstvene scenarističke detalje, baš kao i u ovoj priči te je svakako ostao zapažen u spomenutim serijalima. I u ovoj priči je, kao što rekoh, baratao pojmovima što se tiče serijala, a sve začinio svojim odličnim scenarističkim detaljima. Znamo kako je i lik Nicka Raidera zapravo inspiriran likom Texa Willera, samo je Nick zamišljen kao moderniji i humaniji Tex te u urbanom okruženju. Pa, tim više pohvale za Meddu za ovakav scenarij!
Spomenuti ću sada što asocira na Texov, a što na Nickov serijal.

Što sve asocira na Texov serijal?

-glavni likovi Ethan Morrison i Kit Carter, čista asocijacija na Texa i Carsona, ali ovdje je Medda ipak dao svoje malo drugačije viđenje, to jest obrnuo je uloge te je Texa prikazao kao pesimistu

-Ethan i Kit ravnodušno prihvaćaju da je došao kraj njihove karijere (serija „Metalna zvijezda“ se prestaje emitirati nakon 20 uspješnih godina)

-dvoboj sa prve stranice, ali i sa kraja stripa. Zanimljivo kako strip počinje i završava revolveraškim dvobojem, istina, prvi je fiktivni iz TV serije, a drugi je stvaran

-sleng/rječnik dvojice sedamdesetogodišnjaka („Teksas je veliki, a samo planine uvek stoje na istom mestu“. „…više volim da udišem smog, nego pročišćeni vazduh u ovom prokletom studiju.“)

-zezancija, cijelo vrijeme, ne samo za gablecom

-Ethan i Kit ne vole naslovne stranice, slavu (odlazak iz studija za vrijeme intervjua), domjenke, baš kao što Tex i Kit izbjegavaju prisiljene fešte u njihovu čast
-ljubitelji dobre hrane (krumpirići su im zakon, a bifteke mijenja hamburger)
-na stranici 12 blagajnica Buffalo Traila sliči na Texovu ženu Lilyth
-Ethanova priča o svojoj ženi Indijanki bez koje je prerano ostao, asocijacija na Texovu Lilyth
-ignoriranje liječnikovih preporuka

-spominju se zakoni: „oko za oko, zub za zub“ (zanimljivi tekst o tom pojmu, i „zakon suca linča“ (nazvan po Charlesu Lynchu, plantažeru iz Virginije, političaru i američkom revolucionaru, koji je vodio neregularni sud, koji je na licu mjesta vješao odbjegle crne robove da izbjegne birokratsko odugovlačenje) i „zakon suca kolta“ (čista Texova uzrečica)

-španjolske poštapalice, koje inače Tex koristi
-Ethan odlučan u osveti
-mučenje nakon kojeg slijedi likvidacija, znamo kako Tex voli mučiti protivnike, koji to zasluže, Medda je u ovoj priči prikazao Ethana kao surovijeg Texa; Tex nikada ne likvidira protivnika
-novac za informacije
-uspavljivanje drškom kolta
-procjena čovjeka na prvi pogled
-narudžba ubojstva, prisutna u oba serijala
-Ethan (Tex) je brži u završnom dvoboju, ali…još jedan odličan Meddin scenaristički detalj!

Što asocira na Nickov serijal?

-zločinac sa djevojkom u hotelu
-novac kao razlog za ubojstvo
-bijednik koji je prodao ljudski život za fotelju u nekakvom nadzornom odboru
-smrt TV zvijezde (već smo imali i priču sličnog naziva)
-kava
-alibi
-ispitivanje svjedoka
-bijeg prijestupnika
-humoristični Marvin
-Nickov nos za krivca

Kad se sve zbroji, dobra kombinacija Texa i Nicka! Priča za najvišu ocjenu! Scenariju ipak dajem nižu ocjenu, jer su me zasmetala dva detalja: nesretni opušak, bez kojeg se moglo, a koji je donio ranu predvidljivost, kako Nicku, tako i nama čitateljima! Drugi detalj je tapkanje u mraku policije, a Nick se nije ni sjetio doušnika Alfieja, već mu je Art spomenuo njega. Tu imamo i krivi Dnevnikov prijevod što se tiče vremena; Talijani navode 10 dana, a Dnevnik prvo dvije nedjelje, a zatim sedam dana nakon pljačke (pet dana nakon pljačke: Ethanovo prvo ubojstvo, a zatim u policijskoj stanici navode da je ubojstvo bilo prije dva dana: 5+2=7).

Alfie, naravno odmah iz rukava daje prvi trag! Marvin je u elementu cijelu priču, pa nas je lijepo zabavio, bilo da pokušava oraspoložiti šefa, ili nezaboravnim ispitivanjem miss Velasco: „Jeste li slobodni večeras!“. A bilo je toga još! Humor karakterističan za Marvina i serijal! Spektakularan i nezaboravan mi je Ethanov bijeg na konju po New Yorku! Kraj je također neočekivan! Sve u svemu, ovo je jedna odlična priča, prepuna originalnih scenarističkih detalja, priča u kojoj je Nick malo u akciji, ali zato uzbuđenja nimalo ne nedostaje! Lijepo je bilo pročitati neke fraze, poput: „Dečji ukus se izmenio. Astronauti, vanzemaljci…ah, prošla su vremena sedmorice veličanstvenih i usamljenih osvetnika.“ Znamo kako je to istina, ali ljubitelji stripova mogu naći i takvu lijepu oazu još uvijek! Ili: „Možda je vreme vesterna zaista prošlo. Ljudi se više ne ubijaju za šaku dolara, već za milion zelenih novčanica. To je ono što se zove progres.“ Surova stvarnost! Ili: „Zakon sudije kolta nekad, danas se to radi za pisaćim stolom, u ime zakona novca.“ Još jedna surova stvarnost.

Što se tiče crteža i naslovnice, oni nisu na nivou scenarija. Casertanova naslovnica je svakako najlošiji dio priče. Mjesec pod kojim bi se sve trebalo vidjeti, a ne vidi se Nickovo lice, po meni skromna naslovnica. Moderna i atraktivna Perovićeva naslovnica Libellusova izdanja, aludira na scenu koju sam spomenuo kako mi je bila spektakularna i nezaboravna! Svejedno, kada bih morao izabrati koja od te dvije naslovnice mi je ljepša, ne bih znao? I mene je pojelo vrijeme pa nemam smisla za moderno! Trigo je vrlo dobro dočarao atmosferu priče, ali isto se mogu pronaći mnoge vinjete koje izgledaju nezavršeno, lica nedovršena, fizionomije tijela neproporcionalne…Ali, sve u svemu, i više nego korektan crtež.

NR LIB 8c Anđeo uništenja

NR ZS 26 Četvrti svjedok

8, 8, 9, 10

Mislim da nam je svima jasno i da ne treba posebno davati nekakva dodatna objašnjenja, a to da je ova Nickova epizoda bila idealna da je upravo naš recenzent tex2 obradi te mu ovim putem čestitam na debiju, prvoj uopće njegovoj recenziji za Nicka Raidera 🙂. Inače, da mi je netko ranije spomenuo da postoji jedna ovakva priča koja je svojevrsni omaž legendama Texu i Carsonu i da mi je ponudio da imam dva pokušaja za pogađanje scenarista koji je osmislio ovu priču, prvo bi spomenuo Nizzija kao odgovornog, a potom scenarista Gino D'Antonija („PSDZ“). I oba puta bi, naravno, fulao.

Jasno, ne bih uopće pomislio da je scenarist Medda bio zaslužan za ovo, a vidim iz recenzije (rubrika „zanimljivosti“) da je čovjek radio i na nekim dr. serijalima, možemo zaista reći da je to svestrani autor koji dobro pozna materiju nekog stripa/junaka jer barem ovo što sam imao prilike čitati kod Nicka Raidera, definitivno se vidi da je čovjek pročitao dosadašnje epizode te da piše u duhu serijala. Izvrsna mi je ova ideja da se ubace tzv. „Tex i Carson“ likovi, jer ako se Nick ikako mogao susresti s Texom (što je zasigurno želja nekih fanova, taj team-up), onda je to u ovakvom, jednom primjeru, gdje nam je Medda dao i neko svoje viđenje nešto drugačije karakterizacije Texova lika o čemu je naš recenzent dosta dobro opisao u recenziji. Ja sam svakako zadovoljan idejom i pričom, jedva čekam ovo pročitati uskoro i u papirnatom izdanju.

Moram spomenuti za kraj i naslovnice, meni je ovo valjda po prvi put da su mi i originalna i naslovnica Libellusa obje za desetku, baš su mi nekako fino sjele. Motiv na njima je izvrsno pogođen, mislim da za ovakvu tematiku priče, bolje od ovoga i nije moglo.

14.01.2022
    00:58:00 sati

10, 8, 7, 10

Najprije ide pohvala našem Texu na ovoj recenziji kao i Reemu što ga je "natjerao" da je napiše. Zaista idealna epizoda za okorjelog Texovog fana. :-)

Kad već spominjemo poveznice s Texom, treba napomenuti da Ethan ima veliki ranč u Arizoni.

Za razliku od prethodnog broja, Medda je ovdje napisao jednu odličnu epizodu. Odlična ideja, a i sama realizacija je na visokom nivou. Nedostaci su u scenarističkim dijelu po pitanju istrage, posebno ukupna situacija u kinu sa stajališta slučajnosti, vjerojatnosti i proteka vremena. Mislim, ubojica čeka danima, a sve bitno se desi u idealnom trenutku (mjereno u minutama) za glavnog lika ove priče, malo prije dolaska Nicka.

Unatoč tim nedostacima, ne mogu dati scenariju lošu ocjenu zbog velike količine zgodnih detalja i upečatljivog završnog dijela.

Po pitanju crteža, Trigo je bolji od većine loših crtača na ovom serijalu, a koliko je to dobro već je upitno! Casertanova naslovnica idealno pogađa bit ove epizode!

14.01.2022
    07:38:00 sati

7, 7, 8, 9

Solidan krimić, no po meni nista posebno. Zanimljivo za pročitati, no redvidljivo. Velik plus su Tex i Kit. Crtez me malo razocarao, jer navikao sam da je Trigo bolji. No ipak daajem visoku ocijenu. Naslovnica sasvim ok- jedna od rijetkih na kojoj Nick ne drzi pištolj u ruci.

14.01.2022
    08:36:00 sati

9, 8, 5, 6

Fina posvete Texu i Carsonu, sa "urbanom pričom" western tematike. Možda bi jedina zamjerka bila prelako otkrivanje identiteta ubojice koji se, zbog opuška cigarete, gotovo sam izručio zakonu pravde, tako da Nick nije imao velikog posla u ovoj epizodi.

Crtrež Gustava Triga mi općenito dosta varira u Nickovoj ediciji. Ako bih usporedio njegov rad kroz epizode "Smrt filmske zvijezde" ili "Istrage pod crvenim svijetlima", u ovoj epizodi mi je daleko najlošiji.Na pojedinim vinjetama stvarno je jako teško uočiti detalje koji nisu zanemarivi. Cijela priča me dobrim dijelom podsjeća na jednu epizodu Mister Noa "Poštanska kočija". Da, vrijeme se mijenja i nestaje, a s njme nestaje i svijet Divljeg zapada.

Na devetoj stranici Dnevnikova izdanja jedna vinjeta predstavlja reklamu. Likovi u toj reklami me podsjećaju na još jedan dvojac iz SBE galaksije, na Martija Misteriju i Dianu iz Martijeva svijeta.

Naslovnica je imala sve predispozicije da bude vrhunska, ali neoprostivo je što se na njoj ne vidi lice Nicka Raidera. Mislmi, svi mi znamo da je to Nick, nema biti tko drugi, ali se i na taj detalj trebala obratiti pozornost, kao i na jasnije konture grada u pozadini. Ovako ispada kao jedini detalj spomena vrijedan ona šerifska zvijezda u prašini, prekrivena pijeskom. A pijesak vremena će, ionako, učiniti svoje.

14.01.2022
    10:53:00 sati

8, 8, 7, 10

Solidan krimić, Trigov crtež malo slabiji nego inače.

14.01.2022
    16:56:00 sati
  • jova

10, 10, 9, 9

Prva epizoda Nika Rajdera koju sam pročitao kao klinac. Bio sam oduševljen tada. A i sada mi je ovo odlično.

17.01.2022
    21:16:00 sati
    jova
  • Qwertz

10, 9, 9, 8

Evo, nadam se da ste zadovoljni. Uspjeli ste me matjerati da pročitam ovo i ostao sam oduševljen. Sviđa mi se i to prilično. Napokon neki potpuno realistični serijal s dosta akcije, zanimljivim scenarijem i solidnim crtežom. Ovo je zanimljiv omaž Teksu i Carsonu u modernim vremenima. Jedva čekam pročitati još pokoji epizodu Njujorškog detektiva.

27.02.2022
    13:28:00 sati
    Qwertz