Četvrti svjedok

Nick Raider

NR ZS 26 | 94 str.

Svjedoci predstojećeg suđenja mafijaškom šefu bivaju eliminirani jedan po jedan. Ostaje živ samo još jedini, posljednji preostali četvrti svjedok kojeg Nick Raider mora zaštititi i živa dopratiti u L.A. gdje bi se trebalo održati suđenje. Unatoč neizbježnoj ugroženosti života, Nicku to postaje poprilično ugodan zadatak jer je četvrti svjedok vizualno atraktivna žena.

• Četvrti svedok
    NR ZS 26

• Il quarto testimone
    NR SR 26

• Izvorno je epizoda objavljena u srpnju 1990., Dnevnik je objavljuje u ožujku 1991. Epizodu očekujemo također i u izdanju izdavača Libellusa i Golconde.
  • Scenarist Claudio Nizzi potpisuje scenarij po 17. put, dok je crtač Mario Rossi ovom epizodom ostvario svoj premijerni nastup.
  • Ovo je treći izlet Nicka van New Yorka nakon epizoda SR 6: „Slučaj Geronimo“ i SR 7: „Istraga pod crvenim svjetlima“.
  • Prva Nickova izravna suradnja sa FBI-jem.
  • Prvo pojavljivanje FBI agentice, Brende Stacy. Ona će se još samo dvaput pojavljivati, sljedeći put u specijal ediciji broja 3, a nakon toga ponovno u redovnoj seriji i to u posljednoj epizodi serijala SR 200: „Operacija Dakota“. Lik Brende Stacy inspiriran je glumicom Marilyn Monroe.
  • Marilyn Monroe (1926. – 1962.) bila je američka filmska glumica, pjevačica, model i pop ikona, a svojedobno i dobitnica “Zlatnog globusa“ za najbolju glavnu glumicu. Da je živjela u današnje doba, zasigurno bi bila okarakterizirana pojmom starlete, posvuduše ili instagramuše. Srećom, živjela je u zlatno doba filmske industrije kada su u Hollywoodu važila neka druga pravila.
  • U ovoj epizodi se po prvi put ne pojavljuju Nickovi bliski prijatelji, njegov partner Marvin Brown i uredski detektiv Jimmy.
  • Na 29. stranici Dnevnikova izdanja, Brenda Stacy govori Nicku da ga izgledom podsjeća na glumca Roberta Mitchuma iz filma „Macao“ (1952.). Upravo je glumac Robert Mitchum poslužio kao predložak za vizualni izgled lika Nicka Raidera. Robert Mitchum (1917. – 1997.) bio je američki glumac, pisac, skladatelj i pjevač. Najpoznatiji je po više glavnih uloga u film-noiru te se smatra jednim od prvih filmskih antijunaka.
  • Na 21. stranici Dnevnikovog izdanja, na jednoj vinjeti vidimo legendarne „Blizance“ (WTC).
  • Prvo pojavljivanje FBI agenta Maxa Randoma.
  • Cincinnati je grad u američkoj saveznoj državi Ohio. Godine 2007. imao je skoro 330 tisuća stanovnika, čime je bio 56. grad po brojnosti u SAD-u, a treći u saveznoj državi Ohio, iza Columbusa i Clevelanda. Šire gradsko područje obuhvaća preko 2 milijuna stanovnika.

Odličan mi je ovaj uvod u strip koji je Nizzi napravio, a Rossi tako dobro prikazao u par vinjeta, bez suvišnih objašnjenja i dugih tekstualnih kompozicija. Na taj način je čitatelj odmah zaintrigiran i uvučen u radnju, što je postupak koji nije lako ostvariti, ali odavno znamo kakav je Claudio Nizzi majstor, kada su u pitanju temeljne postavke kriminalističkog stripa, sa svim svojim posebnostima i osobitostima.

Tako je prikazano stradavanje određenog broja osoba. Tri osobe, sasvim konkretno. Prva smrt je vezana uz stradavanje padom s terase na dvadeset i petom katu zgrade. Je li riječ o ubojstvu ili samoubojstvu? Može se raditi i o jednom i o drugom slučaju. Druga smrt je vezana uz otrov koji je popila žrtva. Je li riječ o ubojstvu ili samoubojstvu? Može se raditi i o jednom i o drugom slučaju. Naravno da se radi o ubojstvima, ipak je ovo kriminalistički strip, ali sviđa mi se scenarističko nuđenje opcija različitih mogućnosti, dok još sve karte, nisu položene na stol.

Ipak, stvari postaju vrlo brzo jasne. Treća smrt je vezana uz paljbu iz helikoptera u letu na osobu koja je smatrala da je dovoljno zaštićena visokim zidinama svog privatnog zdanja. Ispostavilo se da nije. Sve je to na par uvodnih vinjeta i s nešto malo teksta, napravljeno dobro, brzo i dinamično. To je uspjelo u tolikoj mjeri da odmah čitatelja uvuče u radnju. Nakon te tri smrti, naše društvo, što će reći Nick i Art, ovoga puta iznimno pojačani kapetanom Vensom; nađe se u društvu izvjesnog FBI agenta Maksa Randoma, koji policijskom društvu daje informacije o umorstvima i identitetima stradalih.

FBI agent Max Random

Radi se o troje ubijenih svjedoka, koji su trebali svjedočiti u suđenju protiv Džoa Bonsanta, čija banda kontrolira gotovo cijelu nezakonitu trgovinu južne Kalifornije. Random ih obavještava da se radi o velikoj operaciji za koju je zadužen FBI, ali također i da sumnja kako imaju krticu u vlastitim redovima jer netko eliminira svjedoke s predstojećeg suđenja.

Upravo kod eliminacije tih svjedoka imamo manje nelogičnosti. Prva žrtva ubijena je bacanjem s terase, dok su se s njom u stanu nalazila dvojica agenata, koji su se nalazili u kuhinji u trenutku ubojstva. Do terase se ne može doći iz nijednog pravca, a da se pritom ne prođe kroz stan. Kakve to agente ima FBI? Zar spavaju dok čuvaju zaštićene svjedoke? Kako su ubojice ipak uspjele dospjeti do svjedoka? To ne znamo. Baš kao što ne znamo ni to kako je drugi svjedok uspio biti otrovan u zatvorskoj menzi. Kao da je on jedini pio kavu u zatvoru. Ali, ono što znamo je to da je jedini preostali svjedok; onaj četvrti; još uvijek živ. A zove se Alis Vilson i puca od zdravlja.

Alis je ostavila Nicka bez daha. Doslovno. Napokon jedan ugodan zadatak za našeg detektiva. Život mu je, ionako, neprestano ugrožen, ali ovoga puta će mu do L.A.-a društvo barem praviti vizualno atraktivna žena. Ali, kao da to nije dovoljno samo po sebi. Logistički stručnjaci iz FBI-a za Nicka i Alison su smislili i odgovarajuću krinku. Naime, Vilson i Raider moraju glumiti zaljubljene supružnike koji u L.A. idu na svadbeno putovanje. Eto, napokon jedan ugodan zadatak za Nicka. Valjda su im na račun tog svadbenog putovanja ljudi iz FBI-a osigurali auto koji u potjeri ne može pobjeći nikome. Možda jedino kome, ako progonitelj bude na biciklu, a i to je upitno.

I dok je Nick razrogačenih očiju posmatrao Alis Vilson iz posve drugih razloga, poručnik Art ju je promatrao iz razloga što mu se učinila nekako poznatom i u njega se uvukao crv sumnje. A njega je potvrdio u staroj policijskoj kartoteci, tako daleko od bilo kakve informatičke opreme. Naime, Alis Vilson nije ona za koju se predstavlja.

Epizoda “Četvrti svjedok“ ne nudi neke epske posebnosti. Radi se o kriminalističkoj epizodi u kojoj je naglasak stavljen na potjeru za Nickom i Alis. Upravo na njihovom odnosu stvoren je ponajbolji dio ove epizode, koji je naposljetku i rezultirao finalnim pečaćenjem prijateljstva, nazovimo to tako. Sama potjera je isuviše mlaka. Kad su već na raspolaganju imali ogroman prostor između New Yorka i L.A.-a, to je i scenaristički i crtački traljavo odrađeno, nema reprezentativne priče i još atraktivnijeg crteža. A koliko je potjera opasna dovoljno govori i podatka kako Nick i Alis imaju vremena razgovarati i o tome na koje glumce sliče.

Crtež Maria Rossia mi je puno bolji u prvom dijelu priče. Detaljan je, zna stvoriti atmosferu, poglavito je to vidljivo u uredskom razgovoru naših junaka s predstavnikom FBI-a. Plus, vizualan atraktivan izgled Alis Vilson, nazovimo je tako, ne treba posebno ni naglašavati. Ako je imala filmski uzor nastanka svog lika, onda je izbor samo jedan (vidi zadnju sliku). Međutim, onaj završni dio priče pa sve one stranice s helikopterom i lokalnom vozom, previše je tu bjeline koja kod mene ne prolazi. To su baš odrađene vinjete, potpuno uniformne, bez žara nastanka.

Epizoda “Četvrti svjedok“ nije neka epska priča, ali je dovoljno dobra za čitanje.

NR ZS 25 Rendžer u New Yorku

NR ZS 27 Krik iz tame

8, 8, 10, 9

Teško mi je napisati onaj iskreni osvrt kad čitaš epizodu iz Dnevnikova izdanja (zasad jedine moguće verzije dok čekamo LL i Golcondu) i to još digitalnim putem, jer uvijek ti se vrzma mislima da nešto možda propuštaš, bilo da je riječ o eventualno izbačenim stranicama ili pogrešnom prijevodu koji nerijetko epizodi da posve drugi smisao.

No, dok čekamo renomirane izdavače da pročitamo epizodu kako bog zapovijeda, par riječi o ovoj epizodi. Dojam je kod mene dosta dobar iako se ne radi o onoj klasičnoj policijskoj proceduralnoj priči na kakve smo navikli od Nizzija, ali to ne mora značiti da je nešto loše, dapače, čak mislim da je i dobro da uvijek imamo nešto novo, drugačije. Čak mi ovdje nisu falili Marvin i Jimmy (tek sam skužio na kraju priče da ih nije bilo ovdje, toliko o tome) jer s obzirom na premisu priče, njihova uloga ovdje nije bila niti potrebna. Kako recenzent piše, dobro je Nicku došla jedna ovakva epizoda gdje se mogao malo opustiti iako je isto morao intervenirati i koristiti se svojim detektivskim sposobnostima u situacijama kada je to bilo potrebno.

Najveći highlight ove epizode je svakako scena pred sami kraj kad je Nick odalamio kapetana Vancea 😁. Kako ga je samo fino složio, 'ajde da i to dočekamo jer dosada se Nick suzdržavao u njegovoj blizini kad bi atmosfera bila usijana, sve je bilo ostalo na verbalnim konfliktima, ali moralo je kad-tad i Nicku prekipjeti. Dodao bih u ovom dijelu osvrta, u čemu se također slažem sa recenzentom, da je početak priče izuzetno kvalitetan, pravo filmski, mene je podsjetio na početak filma Komandos sa Schwarzeneggerom kad na početku tog filma netko ubija pripadnike njegove bivše postrojbe, jednog po jednog.

Još samo par riječi o crtežu - nikad čuo za Rossija (barem sam to mislio dosada), onda se sjetio da sam čitao prvu epizodu Dampyra koju je on crtao. Dopao mi se ovdje odmah na prvu, mišljenja sam da nije imao lagan posao prikazati toliko različitih likova pa ih opet veći broj puta ponoviti crtežom u različitim kadrovima i pozama tijekom radnje, a ono najviše što mi se kod njega dopalo jesu vinjete interijera gdje su njegove prostorije ispunjene detaljima za što je sigurno trebalo dosta uloženog truda tijekom crtanja, jednostavno sam kod takvih kadrova zastao i uživao. Nadam se uskoro i papirnatom izdanju pa da mogu doživjeti ovu epizodu u svom punom sjaju.

16.01.2022
    10:49:00 sati

9, 9, 9, 9

Vrlo dobro. Nisam očekivao ovakvu reakciju od Nicka, totalna je suprotnost Texu kada su ženske u pitanju.

16.01.2022
    12:36:00 sati

8, 8, 7, 8

Jedna neozbiljna, zabavna i opuštajuća priča koja je zbog teme trebala biti vizualno atraktivna. Kažem trebala jer Mario Rossi nije baš uspješno dočarao Nizzijeve zamisli.

Neću reći da je Rossi loš crtač, ali da mu ne odgovara ovakav tip stripa hoću. Likovi većinom izgledaju karikaturalno, pa mislim da bi bio dobar i na kakvom geg stripu.

S obzirom na opuštajuću i vrckavu radnju s ogromnim mogućnostima crtanja iznimno privlačnih, izazovnih i atraktivnih vinjeta, riječ je o velikom podbačaju. Samo jedna scena je zaista "zanimljiva" (ona kad upadaju u vlak ;-).

Što je najgore, Nickova suputnica navodno liči na Marilyn Monroe, a kako je crtežom prikazana, onda bi i Nick ličio na nju da mu je nacrtao svjetlu kosu i frizuru kao u Marilyn.
    Za usporedbu evo kako izgleda kada u Mister Nou crtački majstor zna i želi nacrtati iznimno izazovnu sliku sa ženom koja sliči spomenutoj glumici: slika

16.01.2022