Na dužnosti u Bronxu

Nick Raider

NR ZS 29 | 96 str.

Nakon pogreba tragično preminulog prijatelja i tutora policajca Abrahama R. Kinga, Nick i Marvin kreću u Bronks, kako bi uhvatili krivca odgovornog za njegovu smrt. Putem Nick priča Marvinu priču o dotičnom Abeu i o svojim početcima u policiji…

• Na dužnosti u Bronksu
    NR ZS 29

• Missione nel Bronx
    NR SR 29

• Nema posebnih napomena

Nick Raider kao strip nikada nije bio jedan od najpopularnijih stripova izdavačke kuće Bonelli, čak štoviše, uvijek mi se činilo da je zapravo bio na marginama popularnosti kod strip-čitatelja, nikada ne dostignuvši onaj čvrsti kult-status kao npr. dva najreprezentativnija junaka Bonelli kuće – Zagor i Dylan Dog (prije bi bilo Tex i Dylan Dog, op.ur.). I iako se Nick zapravo sa dotičnom dvojicom (a i nekim drugim junacima Bonelli kuće) teško mogao natjecati po popularnosti ili po tiraži, svejedno se radi o nesumnjivo kvalitetnom strip-junaku, koji je uvijek imao svoju vjernu sljedbu obožavatelja, a u koju spada i autor ove recenzije. Epizode Nicka Raidera većinom nikada nikoga nisu ostavljale «bez daha», niti bi se o njima itko zamarao pisati neke velike rasprave, analize i zapažanja, jer straight-foward način pričanja tih epizoda to nikome niti ne bi dopustio. No, zanimljivih pa čak i hvale-vrijedno napisanih scenarija niti u Nick Raideru nikada nije manjkalo. A «Na dužnosti u bronksu» je jedan od dobrih primjera za potvrdu prethodno napisane rečenice. Jedna je to od epizoda kroz koju prije ili kasnije prodje svaki Bonellijev junak, a gdje se on prisjeća svoje prošlosti, a mi čitatelji se samim time opet bolje upoznajemo sa dotičnim junakom (npr. Nathan Never-U ponoru pamćenja ili Dylan Dog-broj 200).

Marvin: Abrahamove mi brade! Kucnuo je čas za ispovest!

A tu ispovjest Nick pripovjeda kolegi Marvinu na putu prema Bronksu, na putu prema početcima svoje policijske karijere. A na početku svoje karijere Nick je bio jedan od onih «žutokljunaca», mladih, neiskusnih a i pomalo uplašenih policajaca, koje prije nego što se puste na milost i nemilost ulici, treba dobro poučiti i istrenirati od strane neke iskusnije osobe. A ta osoba koju je dopao pomalo nezahvalan zadatak obučavanja jednog «žutokljunca» je bio ni manje ni više nego veliki, markantni, crni policajac Abe, za kojega je samo nekolicina privilegiranih ima tu povlasticu da ga zove «Crni medo», bez straha da će zbog toga izgubiti koji zub ili završiti sa slomljenom rukom. Abraham Reginald King je kao lik okosnica ove epizode i nevjerovatno je dobro karakterno opisan; on je hrabar, odvažan, beskrupulozan, i iako znam da nije pristojno psovati u recenzijama (to treba ostaviti za forumJ), način na koji bi ga najjednostavnije opisao je da «ne jebe nikoga niti pet posto».

Abraham: Da nešto odmah razjasnimo, sinko. Ja sam crnac, a ne crnja… tačnije, crni pandur. Pazi, najpre pandur, pa tek zatim crni! Svaki pandur treba da mrzi kriminalce ako želi da dobro obavlja svoj posao. Pošto su osamdeset posto prestupnika crnci, očito je da mrzim crnu bradu. Shvataš li?

To je bio jedan od načina kako je on shvaćao svoj posao. Iako crnac, nije sebi smio dozvoliti da osjeća naklonost prema svojoj «braći», i znao je da na ulici za sve vrijede jednaka pravila i da kriminalci i ostala slična gamad nemaju niti rase niti nacionalnosti, te da se prema svima njima mora odnositi jednako. I ne samo to, nego jednako kako je bez imalo grižnje savijesti pendrekom na ulici mlatio raznorazne dilere i probisvjete, tako se nimalo nije ustručavao niti bez razmišljanja udariti i ženu ako je smatrao da je to zaslužila (ludilo od scene u ovome stripu). Ponekad bi doduše Abe pribjegao i «ilegalnom» načinu hvatanja kriminalaca, podmetnuvši im sam vrećice s drogom kako bi ih lakše uhvatio. No, ako želiš uhvatiti pokvarenjaka, ponekad i sam moraš ponekad igrati pokvarenu igru, a ako je to još i u službi sprovodjenja pravde, onda valjda možemo prižmiriti na jedno oko i praviti se da ništa nismo vidjeli, a pravda će opet, iako na možda nedozvoljen način, ipak biti sprovedena. Abe je odlično bio upoznat sa jezikom ulice i dobro je znao tko je tko u kojem kvartu. Mladi i neiskusni Nick je bez pogovora i na trenutke šokiran promatrao Abeov jedinstveni modus operandi, a zgode i nezgode koje njih dvojica proživljavaju u obavljanju svog svakodnevnog posla su najbolji dijelovi ove priče.

I iako se na trenutke Abe činio kao pomalo nemilosrdnan i ravnodušnan stroj za provodjenje pravde, ipak je to bio bistar i razuman čovjek, koji nije bio bez slabosti koju doduše ima skoro pa svaki prosječni muškarac, a to su… žene. A žena na koju je Abe bio posebno slab i jedna od rijetkih osoba prema kojoj je «veliki medo» bio spreman pokazati i osječaje je bila prelijepa Debora. U tom trenutku dolazimo do glavnog dijela priče i nažalost do nekih mana koje ova epizoda ima i zbog kojih se svejedno nisam mogao prisiliti da joj radi toga dadem neku višu ocjenu. Naime, iako je ovo u globalu jako dobra epizoda, ipak pati od svih onih kriminalističkih klišeja od koje jedna ovakva priča može uopće i patiti. O čemu se radi? Pa, Abe je u djetinjstvu prijateljevao sa Malcolmom Dilenijem, no kasnije je u životu svatko pošao svojim putem; Abe je pošao putem zakona, a Malcolm opet mimo zakona, te su tako njih dvojica dolazila u medjusobne sukobe i okršaje, a samim time njihovo prijateljstvo je u mnogim trenutcima dolazilo na kušnju. A sama Debora (takodjer prijateljica iz djetinjstva te ujedno i objekt čežnje obadvojice) se nekako našla u svemu tome negdje izmedju. Sada Malcolmova djevojka, Debora osjeća i naklonost prema Abeu, samim time kad se još i otkrije da je ona zapravo skriveni agent u službi raskrinkavanja Malcolmovih prljavih i ilegalnih poslova, zbog čega na kraju i sama tragično strada. Ovaj dio se baš ne može pohvaliti riječju «originalno», jer ovakav slijed dogadjaja već je puno puta bio ispričan u mnogim filmovima i romanima slične tematike… ali niti sam autor Nizzi ne bježi od te činjenice i sam se u stripu na to referira u dijelu gdje Marvin Nicku napominje da ga cijela ta priča o Malcolmu i Abeu podsjeća na film «Andjeli prljavog lica» sa Jamesom Cagneyjem.

U i samoj završnici gdje se vraćamo u sadašnje vrijeme kada Nick i Marvin dolaze u Bronks sprovesti Abeovog ubojicu (Abe kasnije uhićuje Malcolma koji biva osudjen zbog Deborina ubojstva, zbog čega ga mnogo godina kasnije netko ubije), dolazi do izražaja ono standardno ograničenje od 96 stranica, pa je tako zbog opširne radnje rasplet odradjen na samo 2-3 stranice pomalo traljavo i nabrzinu sa jednom instant-akcijicom. Svejedno, iako ponegdje klišeizirana i osrednje nacrtana, ipak je ovo spretno i u mnogim dijelovima natprosjećno dobro napisana i realizirana epizoda Nicka Raidera, koju toplo preporučam svim strip-fanovima neka pročitaju… mislim da će im ostati u sječanju i dugo nakon čitanja.

Nick: Nakon svega jasno je da se radilo o izuzetno romantičnoj priči.

NR ZS 28 Sastanak sa smrću

NR ZS 33 Sajgon

• Ukupna ocjena 56%

5, 5, 7, 5

Dugo već nisam čitao Nicka Raidera i ova recenzija mi je bila prilika da se sjetim tog junaka. Kako sam počeo čitati, pomislio sam, baš fora, svaki junak ima svoju draž, jer mi je početak bio simpatičan s humorističkim pristupom. Abe King, (a to je neka vrsta Buda Spencera), prikazan je kao tip koji brzo i odlučno rješava sve situacije, posebno je komična scena sa bračnim parom, ogromnom ženom i mišom od muža. No, kako prođe to upoznavanje sa likom Crnog Mede, priča postaje ne baš prezanimljiva. Klasični prijateljstvo iz djetinjstva, gdje jedan postaje good guy, a drugi bad guy. Zaplet oko ubojstva mi nije interesantan, a rasplet u jednoj sličici, još i manje. Valjda ima boljih NR, bar koliko se sjećam da su mi neke priče bile solidne, ove se nisam sjećao, a izgleda da ni neću nešto posebno. Ocjena – slabašno prosječno.
    10.10.2004
    17:13:00 sati
    stinky

7, 6, 6, 7

Slučajno sam naletio na ovaj strip u striparnici i znajući da za njega postoji recenzija,odlučio sam sjesti i pročitati ga.Ispočetka i nije tako loše,upoznavanje zelenog Nika sa starijim maherom Abeom.Sviđa mi se kad Abe vozi Nika Bronxom i objašnjava mu kakve se sve kriminalne radnje kriju na naizgled "mirnim mjestima".Posebno mi se svidio onaj ured gdje se izdaju razne potvrde,vjenčani listovi ali i svakakvi lažni dokumenti(vize,pasoši-dakle raj za države bivše SFRJ;-)).Abe svojim metodama pomalo podsjeća na Texa(mlati zločince bez pardona)a zakon je scena kad nokautira debelu ženu.Sve ostalo je dosta prosječno a sam zaplet je loš i zbrzan.Nikad nisam posebno volio Nik Rajdera iako sam imao gotovo sve brojeve,uvijek mi je to bio strip bez duše kojeg sam čitao samo između 2 poluvremena,između warm-upa i utrke itd.Zbog sve većeg nedostatka prostora za stripove,Nik je( zajedno sa Lazarusom)zauvijek napustio moje police.I nije mi žao..
    21.10.2004
    21:39:00 sati
  • zeljko

9, 8, 8, 7

Uh odmah sam ponovo morao pročitati ovaj strip čim sam pročitao recenzijudobra epizoda samo mi se čini da radnja nema veze s naslovnicom i da je kraj malo ubrzan i smrljan kao sto je vec rečeno
    03.08.2007
    00:53:00 sati
    zeljko

6, 7, 9, 5

Epizode iz mladosti,prošlosti,djetinjstva ili šta ti ja znam nikad mi nisu sjedale baš najbolje...A ova je nešto slično tome.Nick je umješan kao mladi policajac u romantični trio fantastikus koji svakom nožem bode leđa kad se ovaj netko okrene.Ima i boljih epizoda,a da nisu recenzirane.Jedina veća ocjena ide crtežu koji je predobar.
    29.05.2008
    16:35:00 sati

5, 6, 6, 6

Prica nije ni toliko loša koliko je puna klišeja. Ono, skoro sve je radeno baš po šabloni klasicne krimi price. Dva prijatelja iz djetinjstva se ponovno sastaju, jedan je sada good guy a drugi je bad guy, i tako dalje... Ovdje je Nick kao neko vezivno tkivo izmedu ta dva prijatelja, iz vremena kada je tek bio poceo raditi kao policajac, kada je bio obicni greenhorn nakljukan idealima pravde. Ajde, nije ipak toliko loše, zabavljao sam se citajuci ovu epizodicu (po paklenoj vrucini).
    23.06.2008
    23:20:00 sati

8, 7, 7, 1

- Ok priča. Započinje sprovodom, kao u pravom krimiću. Još pada i kiša... Saznaje se puno o Nickovim počecima. Naslovnica nema veze ni s pričom nit sama sa sobom!

10.05.2012
    14:48:00 sati

7, 6, 6, 7

11.02.2013
    13:12:00 sati
  • Villain

9, 10, 9, 10

Filmska priča!

07.10.2013
    23:54:00 sati
    Villain
  • Ukupna ocjena 81%

9, 9, 7, 6

29.04.2015
    09:11:00 sati
    darkwoodaxe

8, 8, 8, 10

Krimić po mom guštu. Naslovnica mi je iz nekog razloga fenomenalna.

07.11.2015
    17:21:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedan od najboljih Rajdera, EVER! Nizzi je ovde baš bio inspirisan. Primetno je da su razvoju priče i scenarija kao inspiracija poslužili američki 70s/80s krimi filmovi, te svaki instinski ljubitelj krimi žanra iz tih perioda, u ''Na dužnosti u Bronxu'', može prepoznati filmove poput:

- ''The New Centurions'' (1972)

- ''Electra Glide in Blue'' (1973)

- ''Fort Apache the Bronx'' (1981)

- ''Report to the Commissioner'' (1975)

Ipak, iako se naziru kadrovi/scene/koncept iz pomenutih filmova, Nizzi nije napravio puki omaž tim filmovima, ili fore radi ripovao scene, lak šta više, Nizzi nam nije otkrio ni toplu vodu, daleko od toga, situacija mladi pandur i stara kajla na dužnosti zajedno, viđena je xy puta, ali Nizzi se potrudio, da inspirisan pomenutim, napiše jednu zaista solidnu i pitku priču, iz koje se može oseititi sav marginalizam i smrad starog bronxa, i duh starih vremena, sa primetnim socijalnim i rasnim oscilacijama.

Za grafički deo ovog stripa, postarali su se  odlični Torti i Staffi. U njihovom mixu stilova, komb inuje se i klasična američka i argentinska škola crtanja, te se za ovakvu priču nije ni mogao zamisliti drugačji crtež.

Sve u svemu, svojim održivim kvalitetom i u narativu, i crtački - premda klasično postavljeno bez vratolomija u kadriranju, strip drži pažnju od početka do kraja. Takođe, osim akcije i malo drame, prisutan je i humoristički ton na određenim mestima.

01.11.2018
    14:01:00 sati
    Vlladimir