Zmijsko leglo

Nick Raider

NR ZS 31 | 94 str.

Majka zatvorenog mladića otima Violet, Nickovu prijateljicu, kako bi ucijenila Nicka da ponovo otvori slučaj njenog sina koji trune u zatvoru već tri godine. Phil Kilin je završio iza rešetaka zbog ubojstva svoje žene, ali kune se da je nevin. Majka je uvjerena u sinovu nedužnost i nastoji ju dokazati. Pod svaku cijenu.

Ukupna ocjena 45%

Scenarij 2

Crtež 5

• Zmijsko leglo
    NR ZS 31

• Un nido di vipere
    NR SR 31

• Originalno epizoda izlazi u prosincu 1990. godine, a Dnevnik ju objavljuje u kolovozu 1991.
  • Ovo je treći rad scenarista Giuseppea Ferrandina u ediciji Nicka Raidera. Prethodno je scenaristički potpisao brojeve SR 23: Obrat i broj SR 27: Krik iz tame.
  • Peto pojavljivanje Violet, novinarke Heralda, žene s kojom je Nick u jako dobrim emocionalnim odnosima. U ovoj epizodi po prvi put doznajemo njeno prezime - McGraw, a i nakon epizode SR 28: Sastanak sa smrću, ovo je drugi put da je oteta. Violet je inače u ediciji debitirala u epizodi SR 10: Smrt filmske zvijezde.
  • Policajac D'Angelo se pojavljuje po dvanaesti put, ali se ne spominje mješavina kave koju je napravio.
  • Nakon epizode SR 14: Lice u noći, ovo je po drugi put da se detektiv Marvin prerušava u vodoinstalatera. Prvi put mu je društvo činio uredski detektiv Jimmy, a u ovoj epizodi to je policajac Luke.

Giuseppe Ferrandino u scenarističkim okvirima nije i ne može biti jedan Claudio Nizzi. Vidljivo je to već i po uvodnim stranicama ove epizode “Zmijsko leglo“, gdje se razvlači otmica Violet McGraw. Pobrojite samo količinu vinjeta vezanu uz ovu sasvim običnu otmicu pa će vam sve odmah biti jasno. Znači, razvlači se već u tom uvodnom dijelu pa je sasvim jasno kako je prave kvalitete u ovoj priči jako malo.

Violet je novinarka Heralda i jedan je od rijetkih likova u Nickovoj ediciji koji se vraća više puta u različitim epizodama. S njom je Nick u nekakvom odnosu koji se veže na određenoj emocionalnoj razini ili neskrivenim tjelesnim aktivnostima. Stoga je jasno kako će informaciji njene otmice posvetiti punu pozornost. Suviše je to i dodatno potencirati riječima koje Nick upućuje Artu kako će zapostaviti sve eventualne druge slučajeve i isključivo se posvetiti ovoj otmici. To je jasna stvar, razumije se.

Violet je otela stara amaterka kojoj su razbojstva ipak strana stvar, daleko od njenih uobičajenih aktivnosti. Ipak, gospođa Margaret Kilin pripada visokom krugu skorojevićkih bogataša pa svaki njen postupak ne ostavlja mjesta drugačijem mišljenju. Jednostavno, ona ima nekakvu misiju koju treba obaviti, a pritom uopće nisu važna sredstva, ni način izvršenja. Pa čak ona koja uključuju i otmicu nedužne osobe.

A njena misija zove se oslobođenje njenog sina Phila Kilina iz zatvora, u kome je završio zbog ubojstva svoje supruge Žesmin. Majka je uvjerena u sinovu nedužnost, iako materijalni dokazi na sudu govore drugačije. A oni izgledaju ovako; statua kojom je žena ubijena ima otiske muževih prstiju, a kao svjedok na suđenju pojavio se njihov vrtlar koji je dao iskaz kako je vidio Phila da izlazi iz spavaće sobe nakon vremena ubojstva. S druge strane, Phil objašnjava Nicku da je sasvim normalna stvar da statua kojom je počinjeno ubojstvo sadrži njegove otiske budući da je i bila u njihovoj sobi otprije. Za vrtlarev iskaz kaže da je neistinit i da je njegovo svjedočenje kupio neki njegov neprijatelj, jer se on u vrijeme ubojstva nalazio u zagrljaju ljubavnice. Ako nije Phil, tko je onda ubojica?

Ferrandino zna sve postavke pravog kriminalističkog stripa. Uvodi brojne likove tako da sumnja na ubojicu može pasti na više potencijalnih osumnjičenika, ali većina dijaloga djeluje previše izvještačeno i plastično. Čak zna privući i uzgrednim zanimljivostima pažnju čitatelja, a to je najbolje napraviti kod Marvinovog lika kome dodjeljuje prigodnu krinku vodoinstalatera. U misiji mu pridružuje kolegu Lukea.

Luke: “Čuj, Marvine… Smije li se itko tvojim šalama?“
Marvin: “Inteligentne osobe, ali ne očajavaj.“

Također, Ferrandino uvodi sve stereotipne postavke u ovu epizodu: od više likova; od kojih mnogi izazivaju potencijalnu sumnju da mogu biti ubojice; pa sve do pružanja dodatnog uvjerenja u nečiju krivnju. Tako vrtlar živi u izrazito skupoj kući koju si sa svojim prihodima nije mogao priuštiti ili, postavlja na funkciju direktora osobu koja takvo što teško može zaslužiti vlastitim radom i zaslugama. Međutim, sve to drastično pada propustom ili promašajem koji se u scenarističkom dijelu trebao izbjeći.

Naime, bez ikakve druge dodatne istrage, put do ubojice se mogao naći jednostavnom obdukcijom tijela žrtve. Zar se nije napravila obdukcija tijela? U jednoj Americi koja ima više patologa, nego što pojedine države imaju stanovnika. Poznato je da su takve obdukcije tijela detaljne i temeljite te da prosječnom patologu teško mogu promaći očite činjenice. A očita činjenica je da je nesretna žrtva prije smrti vodila ljubav s jednim muškarcem. DNA analiza trebala je u tom smjeru pokazati tragove koji bi nedvosmisleno doveli do počinitelja. Tako nikakva dodatna policijska potraga ne bi bila potrebna pa ni nesretni Phil ne bi završio u zatvoru. Stoga mi se ovo preostalo Ferrandinovo slaganje scenarija čini kao građenje kule od pijeska u morskim valovima. Radi se o uočljivom propustu kojeg je valjalo izbjeći.

Crtež Gustava Triga u ediciji Nicka Raidera je uglavnom na dobrom prosjeku. Trigo će napraviti izvrsne vinjete krajolika, velegrada ili automobila. Međutim, kod crteža likova može imati problema i sa izgledom, ali i sa perspektivom. Ovdje mu se propust dogodio na nekoliko mjesta. Loša ocjena za Trigov rad na “Zmijskom leglu“ uvjetovana je ponajviše “majmunolikim“ Nickovim izgledom, ali i drugim drljavostima. Evo par slika za primjer:

Naslovnica koju potpisuje Giampiero Casertano mi je izvrsna. S onim zelenilom asocira na vrtlara i njegovu ulogu u priči. Perspektiva naslovnice je također odlična, prilično neuobičajeno i bez prevelikih detalja. Za predložak naslovnice uzeta je jedna lijepa vinjeta iz stripa.

“Zmijsko leglo“ je prilično jednostavna priča siromašna kvalitetom. Doduše, ne može se reći da ne posjeduje zanimljivost čitanja, ali u pogledu kvalitete nemam lijepih riječi za ovu epizodu. Još kada mi ubojica nastoji ubojstvo opravdati “nedostatkom ljubavi i poštovanja u životu“ onda je sve jasno.

NR ZS 29 Na dužnosti u Bronxu

NR ZS 32 Kupljeni životi

9, 9, 8, 8

Iznimno mi je drago kad svaki put vidim novu Nickovu recenziju na sajtu, ali ovo je valjda po prvi put da postoje razmomilaženja u mišljenjima mene i našeg recenzenta, kad je u pitanju Nick. :)

Meni je ovo baš zadovoljavajući krimić, moram reći da me scenarist Ferrandino dosada uopće nije niti jednom razočarao. Nije mi bio pretjerano dug taj uvod s Violet i njenom otmicom, to je zapravo ženska koja će na kraju serijala ipak biti ona koja će osvojiti njegovo srce, ženska koju će Nick odvesti pred oltar! Pa mi je drago da je nešto više njoj posvećeno pažnje, svako-malo nešto o njoj više saznamo (u SR 28 njenu adresu gdje živi, ovdje njeno prezime..).

Priča je dosta inovativna, drugačija, ima baš dobru, neuobičajenu postavku. Naravno da će Nick brzo saznati tko je oteo Violet, ali gospođa Keelin je dobro smislila da se sakrije u stan od svoje prijateljice. Ovdje se vidi da Ferrandino pozna serijal jer on opet Marvina „oblači“ u vodoinstalatera kao što je to Nizzi radio u SR 14: Lice u noći ne bi li pronašao stan gdje je Violet zatočena. I ono što mi je izvrsno, i kad nađu dotični stan (iako nisu posve sigurni, ali 99% sumnjaju u to), policajac Luke i dalje nastavlja tražiti po ostalim stanovima, tu radnja dosta dobiva na realizmu.

Ne bih se nipošto složio s našim recenzentom ovdje za ovaj dio u vezi DNK analize. Moram priznati da je i mene to zbunjivalo kod mojih čitanja Nicka Raidera, tako se udubim u čitanje da pomislim da se radnja njegovih priča odvija sada, u današnje vrijeme. A zapravo, moramo se sjetiti i biti svjesni da je radnja u stripu negdje otprilike druga polovica 80-ih prošlog stoljeća, kad je to sa DNK analizom tek bilo u začetku, jednostavno ovakav takav tip istrage policijske procedure kakav susrećemo u Nicku Raideru je tada bio aktualan (barem u fikciji). Jer ako pogledamo stvarnost i činjenice, prva osoba optužena na osnovu DNK dokaza je britanski pekar u 1988. godini. Tek tamo, nešto kasnije, 1994. godine kad je bilo aktualno suđenje O.J. Simpsonu, ta nauka u vezi DNK analize je postala svjetski poznata u medijima. A ono što je zanimljivo također, imamo slučajeve čak iz 2003. godine kad su uslijed DNK dokaza neke osobe dobile pravo na novo suđenje, a do te 2003. su prethodno 18 godina već trunuli u zatvoru.

Vjerujem da nas dosta zbunjuje i ta današnja poplava svih mogućih inačica CSI serija koje su naravno postale popularne kako je znanost sve više napredovala povezano s razvojem tehnologije da je policiji puno lakše i brže omogućeno rješavanje nekog slučaja, nego kako je to bilo prije 30+ godina kada se zapravo odvija radnja Nicka Raidera. Današnje vrijeme je jednostavno takvo, barem po pitanju krimi serija, kako je zgodno napisano u jednom od Nickovih almanaha - da se slučajevi ne rješavaju na ulici kao nekad već u hi-tech laboratorijima.

30.03.2022
    02:04:00 sati
  • Qwertz

8, 8, 7, 9

Naslovnica mi se baš sviđa. Priča je jako zanimljiva s majkom koja otima djevojku kako bi njen sin bio oslobođen

Crtež mi nije tako loš kao recenzentu, ali je možda kvaka u tome što sam čitao strip u digitalnom formatu.

30.03.2022
    07:40:00 sati
    Qwertz

7, 7, 8, 8

Lagana krimi priča.

30.03.2022
    09:09:00 sati

8, 8, 6, 8

Tajna i jest u tome da iako se sve kao zna otpočetka radnja fino teče, a visokoj ocjeni pridonose Marvin, Nick, dijalozi, sve na što smo navikli u Nicki je tu. Crtež malo kvari dojam, ali priča je skroz ok!

30.03.2022
    16:26:00 sati

8, 8, 8, 9

Vrlo dobar krimić, nisam posumnjao na starog da je on krivac. Trigov crtež iako nije perfektan, odlično mi leži.

30.03.2022
    18:47:00 sati

6, 2, 8, 9

Slažem se s recenzentom da je u pitanju jedna ispodprosječna priča, ali ne zbog nelogičnosti oko osude nesretnoga Phila, već zbog potpune scenarističke neuvjerljivosti prilikom raspleta i nadrealne patetike u završnom dijelu. Mislim, u kojem svijetu scenarist živi? Kakav lakrdijaški preokret (normalno da je neočekivan) i onda suluda scena detaljnog objašnjenja! Grohotom sam se nasmijao prilikom čitanja tog maratonskog objašnjenja na završnim stranicama, a Ferrandinu nije bila namjera da bude duhovit...

Šteta, jer zaplet, središnji dio, pa i sama osnovna priča su dobro smišljeni.

Trigo je možda i najbolja crtačka karika na serijalu. Čovjek definitivno zna dočarati emocije i atmosferu, iako se ponekad zapitam je li ikad barem na slici vidio auto koje crta. Naslovnica odlična - za promjenu.

01.04.2022
    06:45:00 sati

• Crtamo stripove!