Noć bez kraja

Brendon

KOLORKA 265 | 124 str.

Melindu Centurion svi možemo zamisliti kao idealnu ženu s kojom želimo trošiti vrijeme, život, energiju, požudu i slasti. Melinda Centurion ne želi nikog od nas, kao takva, svetica i kurva, ona želi da živi, da pobjegne od svog strica i njegovih pomagača. A postoji samo jedan, dovoljno naivan, glup i propao muškarac koji joj može pomoći da preživi još jednu noć.

• Noć bez kraja
    KOLORKA 265
  • Noć bez kraja
    NBK LIB 1

• O Trillu.
  • Domingo Roberto Mandrafina rođen je 2.novembra 1945.godine u Buenos Airesu. Prije nego počinje saradnju sa Litom Fernandezom 1971.godine, radi svoj prvi strip u poznatom argentinskom serijalu „Patoruzito“. Nakon toga, radi na serijalu „Sahos“, te sarađuje sa Guillermom Saccomanom i Robinom Woodom na stripu „Lady Shadow“. Saradnja sa Trillom, koja će ga proslaviti, otpočinje 1979.godine. Među brojnim djelima ovog autorskog dueta najpoznatiji su „Spaghetti brothers“, „El Husmeante“, „Peter Kampf“, te „Cosecha Verde“.
  • Noć bez kraja se u Francuskoj štampa tek 1998.godine, u Portugalu 2001.godine – dok prvo izdanje na engleskom jeziku objavljuje Dark Horse u oktobru, takođe 2001.godine.
  • Na našim prostorima, Libellus ovaj strip štamba u c/b izvedbi krajem 2007.godine, dok Fibra kolorisanu verziju objavljuje 2023.godine u svojoj Kolorki br.265.

Koliko god lako bilo hodati utabanom stazom, duplo je teže ispuniti prazan prostor i obući tuđe papuče. Okviri koji ograničavaju izraz ideje u stripu koriste autorima da popune prazan prostor, prodaju svoje djelo, kupe namirnice, provedu se na Maldivima, postanu popularni i bude se ujutro sa osjećajem superiornosti dok im ego podriguje sav preuhranjen – ali i da kroz teško probavljive razine naracije prenesu svoj osjećaj i svoju misao onome ko kupi taj strip. Istina je, još uvijek postoje oni koji iz pravednih razloga rade određene stvari, bave se svojom profesijom, zalažu se i napreduju u oblasti koju su pikirali kao svoju; o djelu Carlosa Trilla ne treba trošiti riječi i prazan prostor na ovim stranicama. Dovoljno je tek reći da je to bio konkretan i jasan umjetnik, čiji ugao gledanja na mnogo puta iscrpljenu temu romantične istorije Južne Amerike i dalje zadivljuje mase onih koji strip ne gledaju površno i ne usuđuju se ograničiti mu okvire. Nakon određenog vremena i pregledanih uradaka, stav o Trillu je podložan promjenama: ako se sa jedne strane analizira vrlo uspješan pokušaj romantiziranja istorije tog podneblja kroz apsolutno remek djelo - kakav je Alvar Mayor, kako onda posmatrati satirične, bajkovite i groteskne priče o Coloniji, jednoj običnoj banana-državici koja je praktično izolovana od ostatka svijeta, a ujedno je njegov najživlji dio? Dimenzija koju je stvorio u dvjema epizodama o ovom podneblju Trillo čak nije ni izmislio toplu vodu, nego pojednostavio režim rada i na sasvim normalan način servirao satirični izraz kao najeksplozivniji oblik kritike. Da bi se došlo do toga da kroz satiru kritikujete vrijednosti, sistem, ljude i sve što vam smeta – e, tu već treba imati šlifa.

Noć bez kraja je priča o komešanjima u Coloniji i spektakularnom prevratu koji se spletom okolnosti zasniva na neuspjelom spašavanju jedne djevojke iz kandži beskrupuloznog diktatora. Melinda Centurion nećaka je (bratova kćerka) okrutnog Velikog lutka, vladara Colonije, koji u jednom trenutku dolazi na ideju da angažuje Miltona Batesa, pisara, da izmisli priču po kojoj će Melinda postati Djeva čista, oličenje poštenja i neiskvarenosti, djevojka sa iscjeliteljskim moćima – samo da bi spriječio gomilanje Gerile, tj. zauzdao nagon svojih građana za seksom. Prema njegovom razmišljanju, građani Colonije se previše gnjave i maze, ramnožavaju, a njihovi se potomci pridružuju Gerili koja prijeti svrgnuti njegov Stol. Dakle, osim što je bjesomučno iskorištava u krevetu, Lutak će Melindu koja je izrasla u najbolji komad u Coloniji ponuditi svim poslovnim partnerima, napraviti od nje najveću kurvu – pa je na kraju pokušati i preobratiti u sveticu – sve da bi postigao svoje lične ciljeve. Nasuprot toj kritici poganih vlastodržaca (koje gledamo svaki dan, recimo ja – na svom radnom mjestu, u obliku pretpostavljenih, „uglednih“ funkcionera), Trillo u priču ubacuje propalog policajca Donalda Reynosa, koji će Melindi pokušati pomoći, spasiti njen život od nasrtaja Lutka i svih njegovih poslovnih saradnika, uključujući okrutnog šefa Tajne policije Iguane i njemačkog perverznjaka Von Fritza. Matematičkim rječnikom – u jednačini sa više nepoznanica, neophodno je postaviti barem jednu konstantu – a to je u našoj priči glupan Donald, čovjek od principa kojeg će Melinda kupiti svojim tijelom, a koji će svoju bitku sa nepravdom nastaviti svakom pogodnom prilikom.

Zabava je osnovna podloga koja drži ovu priču, Trillo je zaista majstor u kreiranju atmosfere koja opija čitaoca i ne dozvoljava pauze kod čitanja njegovog štiva. Likovi koje kreira nezamislivo su živopisni i upečatljivi. S tehničke strane, ovaj se strip može posmatrati kao prequel Iguani, jer u ovom djelu Iguana je još uvijek besmrtan – ali je taj dio lociranja u vremenskoj liniji potpuno zanemariv obzirom na bajkovitost fabule. Osim što znamo da se priča odvija unutar 48h i da je druga noć u priči ustvari Noć bez kraja, ona koja traje nemjerljivo dugo, bilo koji aspekt poimanja vremena je sasvim suvišan. Crtež je sjajan, precizan i odmjeren u noti koja prati samu priču, dakle prilagođen ritmu odvijanja kompletne naracije. Od Mandrafine i nismo navikli na slabe performanse, a činjenica da je Trillo stupio u značajnu saradnju sa ovim majstorom na samom kraju svoje karijere, odnosno nakon svojevrsnog zenita kojeg je dosegao u duetu sa mlađim Brecciom, dovoljno govori o nivou profesionalizma i relaciji među autorima. Način na koji su obojene table ovog stripa posebna je poslastica. Ni u jednom trenutku boje ne kradu silinu crnobijele postavke, nego je naprotiv, nadopunjavaju, a značajan doprinos takvoj uspješnoj izvedbi daje pretežno noćni ambijent u ovakvoj egzotičnoj lokaciji: gdje je crna noć dočarana i živim bojama vegetacije, šarenim dezenima na dominantnim kurvama i kombinaciji pastelno-crnih boja na samoj Melindi, koja i predstavlja ultimativnu kombinaciju svetice i kurve.

Od inovacija koje odstupaju od uobičajenih šablona u ovoj industriji, Trillo se ovim stripom upustio u metanarativno područje. Već sam napominjao u tekstovima o Micheluzzijevim djelima kako ovaj pristup udesetostručuje snagu pripovjedanja i daje potpuno drugačiju perspektivu čitaocu. U slučaju Noći bez kraja, koju nam pripovjedaju i Milton Bates i Tropico, kurva koja je Donaldu svojevremeno skinula junfer, autor produbljuje avanturistički aspekt priče i dodaje notu uzbuđenja na način da pomjera čitaoca u značajniju neizvjesnost. Iako je saga o ljubavi propalog drota i posvećene kurve pravolinijska, Trillo nam magli vid analepsama preko Batesa i Tropico, da bi, opet ponavljam, nadogradio triler.

Sveukupno se radi o priči koja nema ni početak ni kraj, samim tim nije omeđena ni teretom vremena, a ni prostora, pošto se radi o jednoj od bezbroj banana-državica koje danas postoje. S druge strane, relacije među ljudima unutar te lokacije takođe su univerzalne i vrlo realistične, jer šta će drugo neuki, primitivni i priglupi narod raditi pod diktatorskom čizmom – nego se gnjaviti i razmnožavati, obilaziti kafane i kupleraje, te saginjati glavu i sklanjati se od konflikta sa vlastima? Pretpostavljam da je i u Coloniji bilo nekoliko disidenata koji su sjedili u svojim kućama i neopterećeni kreditima i dugovima pisali sastave u kojima kritikuju i društvo i društveno uređenje, ali mi nikad nećemo saznati za njih. Ne zato što takvi nisu imali internet i sajtove poput ovog da ostave neku riječ iza sebe, nego zato što njihova riječ nije bila dovoljno jaka i značajna da bude dio jedne ovakve bajke.

Svojevremeno je na ovom sajtu napisan jedan naučni rad na temu stripa „Iguana“, koji potpisuju Trillo i Mandrafina, pa uz tople preporuke da se ponovo pročita taj odličan sastav zaključujem osvrt na ovaj divni strip. To činim iz samo jednog razloga: da oni koji smatraju da se razumiju u devetu umjetnost iz drugačijeg ugla probaju shvatiti ono što autor tog teksta pokušava dokazati, a to je kako se pravi majstori stripa, iako skučeni u mali prostor savršeno snalaze i prenose svoju kritiku na probavljiv način za svakoga. Već odavno bježimo u ovaj svijet da bi se spasili realnosti koja nam troši živote i izjeda zdravlje, a da nismo ni svjesni koliko griješimo kad preko nekih velikih stvari prelazimo nepažljivo i uzimamo ih zdravo za gotovo. Daleko od svih kategorija koje će označiti remek-djela ove umjetnosti stoji i Noć bez kraja, ali stoji kao svrsishodan umjetnički rad koji mora i treba uvijek biti spominjan u pozitivnom kontekstu. Kakvu god poruku u sebi nosio, strip je bio i mora ostati – prvenstveno zabava.

NBK LIB 2 Iguana

• naker

8, 8, 9, 9

Noć bez kraja je sjajan strip. Kolor tehnički dobro urađen, stripu lepo stoji farba to nije sporno, ali nikako da se otrgnem utisku da je de facto suvišna.

18.03.2024
    07:38:00 sati
    naker

7, 8, 9, 8

Vidim da vlada sveopste odusevljenje ovim stripom, mozda mi je to malo i podiglo ocekivanja pa nisam bio odusevljen nakon citanja. Ali to sto nisam bio odusevljen nakon citanja ne znaci da ovo nije odlican strip.
    Pronasao sam komentar kolege Shanera od pre par godina za ovaj strip u izdanju Libellusa i preneo bih ga ovde jer je to identicno sa mojim zapazanjima i utiskom:

Originally posted by Shaner

Već viđena priča, ali začinjena sa zanimljivim scenarističkim rješenjima i vrlo dobrim crtežom. Strip bez problema uvlači čitatelja u svijet na granici stvarnog i nestvarnog. Stvaranjem fikcije unutar fikcije ona prva postaje stvarnost, što je i dodatno naglašeno komuniciranjem likova s čitateljem. Taj postupak zajedno s nekim neobičnim i vrlo živopisnim likovima stvara snovitu atmosferu, a dobro odmjeren miks drame, komedije i tragedije drži pažnju bez obzira na predvidljivost. Strip koji se isplati pročitati, makar samo jednom. Ili to možda samo progovara nepopravljivi romantičar u meni... :)

7/10

S tim sto bih ja povecao ocenu za jednu cifru na 8/10

P.S. #1 Nisam video crno beli strip, ali ovde je kolor vrhunski i bas mi je dobro leglo sto je strip u boji. Ne znam ko je kolorista u izdanju ne pise?
    P.S. #2 I ovde imam nedoumicu oko prevoda naslova. U originalu glasi: La gran patraña sto bi u bukvalnom prevodu bilo Velika prevara, kao sto glasi englesko izdanje The Great Hoax (iako sam nasao zanimljiviji prevod na engleski koji glasi: The great humbug ), pa me interesuje odakle onda Libellusov i Fibrin naziv Noc bez kraja?

18.03.2024
    17:58:00 sati
  • ZoranM