Prvi ciklus: Iza i Oel

Alan Ford

NV STKON 1 | 252 str.

Na francuskom brodu, pored mornara, kapetana, admirala i vojnika, u potpalublju se nalaze skrivene i dve žene. Zbog čega se one nalaze na brodu i kuda ih taj brod vodi? Zbog puke znatiželje, sudbina jednog mornara će se isprepletati sa sudbinom jedne od putnica. Vezavši se jedno za drugo, njihovi povezani životi ih mogu odvesti samo u jednom pravcu: u pravcu vetra.

• Slijepa putnica
    NV FB 1
  • Djevojka pod krmom
    NV MPR 1
  • n/a
    ST 882
  • Bekstvo sa lomače
    ST 892
  • Na trnovitom putu
    ST 898
  • Svetkovina smrti
    ST 930
  • Abonosova šuma
    ST 1005
  • Prvi ciklus: Iza i Oel
    NV STKON 1

• Nema posebnih napomena

Francuski naziv „bande-dessinée“ izvorno se odnosi na strip uopšte, mada taj naziv (i skraćenica BD) vremenom počinje da referira isključivo na stripove francusko-belgijske produkcije. Kao što je SBE utemeljen raznim stripovima (preciznije strip junacima kao što su Teks, Zagor...), tako se i francusko-belgijska škola stripa utemeljila i zauzela svoje mesto na tronu zahvaljujući raznim strip ostvarenjima. Ako govorimo o humorističnim stripovima jasno je da ne možemo da preskočimo Asteriksa, Gašu i Taličnog Toma. Kada je u pitanju naučna fantastika prvo ime koje se nameće je Žodorovski koji je osmislio čitav jedan univerzum koji se vrti oko Inkala i Metabarona, dok je u epskoj fantastici (i fantastici uopšte) isplivao Loazel sa Ratnicima Akbara i posebno Van Ham sa sjajnim Torgalom. Za ove stripove možemo reći da su utemeljivači jednog pokreta, a za njihove autore da su revolucionarni umetnici koji su otišli korak dalje od zamislivog i aktuelnog, i tako hrabro zakoračili u jedan svet koji je vremenom počeo po njima da se kroji. U ove (i mnoge druge, ovde nepobrojene autore) treba dodati i Fransoa Buržona, autora sa relativno malim brojem stripova, ali koji je ostavio neporeciv i neizbrisiv trag na francusko-belgijsku produkciju stripova, kao i na sve stripove koji su pisani i crtani pod tim uticajem.

Nekada se u stripu desi da se pronađu scenarista i crtač, svako na svoj način poseban, koji kada upare svoje sposobnosti dovedu do takve simbioze scenarija i crteža da čitaoci ostanu bez teksta. Kada se pronađu, oni teže da se što više udružuju, kako bi postigli magiju koju su već jednom izazvali. Recimo Žodorovski i Mebijus, Van Ham i Rozinski, Šarlije i Žiro... A opet, koliko se puta desi da se osvrnemo na neki strip i kažemo sebi: „I scenario i crtež su solidni, ali nešto tu nedostaje. Ne bih mogao da tačno kažem šta“? I tu je onda druga opcija, gde retko možemo da se zadesimo sa gore pomenutim pitanjem. Jer tada crtač tačno zna šta je scenarista zamislio, a scenarista tačno zna kako će crtač to preneti na platno i oživeti za čitaoce. Jer tada su scenarista i crtač jedno – i to ne u metaforičnom kontekstu. Stvarno, jedna osoba koja potpisuje i scenario i crtež, koja osmišljava sav tekst ali i raspored tabli, koja koordiniše mali milion detalja kako bi mi, čitaoci, doživeli priču na način na koji je autor zamislio – i to je upravo ono što Fransoa Buržon radi besprekorno.

Razlog zbog kog ovaj autor nema širok opus (kao neki drugi pomenuti) je krajnje jednostavan – pre nego što se posvetio mnogim svojim radovima, Buržon je provodio mnogo vremena istražujući epohe i momente koji su važni za njegove radove. Skicirajući brodove do najsitnijih detalja (priložene skice možete videti u stripu, sa svim nivoima i iz svih uglova), raspitivanje o istorijskim činiocima i vladarima, prodor u samo srce različitih kultura, etniciteta i slojeva jednog doba – sve ovo doprinosi da ovo delo ne pripoveda isključivo jednu avanturu i da se ne čita samo zabave radi. Sve ovo donosi jedan holistički, celoviti pogled na jednu vremensku epohu, koja je rekreirana do najsitnijih detalja, i što je najvažnije ne samo putem crteža – već prenoseći duh vremena i razmišljanja koji je tada bio dominantan. Ali uz duh koji je bio dominantan za tu epohu, provlači se nešto mnogo važnije i svrshodnije – stavovi i razmišljanja ljudi koji se nisu povinovali većini, koji su svojim pogledima na svet uticali na veliki broj života, bilo pozitivno, bilo negativno, trudeći se da nikad od njega ne odustanu, ma koliko ih život na to primoravao. I tu upravo dolaze naši glavni likovi, Iza i Oel, po kojima i ovaj prvi ciklus nosi ime.

Prvi ciklus se sastoji od 5 albuma koji čine jednu celinu, koji se nastavljaju i nadopunjuju, konstantno nam servirajući nove likove i nove sudbine, kao i nove avanture i dogodovštine u koje upadaju dva glavna lika (i njihovi prijatelji koje će usput upoznati i povesti sa sobom). Priča počinje 1780. godine, na francuskom mornarskom brodu. Pored niza mornara, oficira, pukovnika i kapetana, na brodu se nalaze i dve žene: Iza i Anjes, skrivene u potpalublju, u kapetanovoj odaji. Sem kapetana, niko ne zna da su njih dve na brodu, a jedini trenuci kada one napuštaju svoje prostorije je kada su prerušene u muškarce, šetajući po brodu i razgovarajući sa mornarima. Životi Ize i Oela (jednog od mornara) počinju da se prepliću kada ih on primeti i biva uhvaćen od svojih nadređenih. Tada on odlučuje da sačuva život devojaka, ali se i pokreće niz događaja koji će ih zbližiti, i naterati Izu da mu ispriča svoju životnu priču: priču koja počinje od detinjstva i njenog odnosa sa Anjes, a proteže se kroz formativne godine njenog života sve do trenutka (i razloga) zbog koga se ona našla na ovom brodu. Tako i otpočinje ovaj ep, ova priča o junaštvu i kukavičluku, praštanju, ljubavi i mržnji i slobodi i ropstvu. I svaka od ovih tačaka se ne može shvatiti individualno niti ima samo jedno značenje – niti je ljubav između glavnih likova okosnica priče, niti je sloboda kretanja (nasuprot njenoj ograničenosti) suština ovog stripa. Pored one međuljudske ljubavi ističe se i ljubav prema životu, prema svemu što postoji i što nas okružuje, a posebno ljubav prema slobodi. A ta sloboda o kojoj Buržon pripoveda nije sloboda kretanja pa ni sloboda izbora – već sloboda u mišljenju, otvorenost uma zbog koje je i svaka druga vrsta slobode moguća. Jer sloboda nije neki pojam koji se nalazi van nas, u našoj sredini, u hrani koju biramo da konzumiramo, niti u pokretima koje biramo da izvedemo. Ona je u nama, u našim stavovima i razmišljanjima, granicama koje podvlačimo, kao i u odnosima sa ljudima iz naše sredine. I to je ono što autor tokom celog stripa podvlači – činjenicu da čovek bez slobode nije čovek, već rob, bilo crnac u okovima koga vuku u potpalublje broda kao životinju, bilo belac koji živi bogato gospodareći celim utvrđenjem. I upravo zbog toga je Iza, kao glavni lik cele ove sage toliko fascinantan lik. Iza predstavlja upravo oličenje svih ovih ideala, posebno ideala slobode, njena ljubav prema slobodi i avanturama, ali i njena hrabrost i visprenost je izdvajaju od niza likova koje smo do sada imali prilike da vidimo u stripu. To je posebno važno imati u vidu kada uzmemo kontekst vremena kada je ovaj strip nastajao – kada su ženski likovi bili često seksualizovani, a jaki ženski likovi tek u zametku, dok su snažni muški borci za pravdu vladali stranicama devete umetnosti. Možda se ne može reći da je Buržon bio pionir u ovakvoj karakterizaciji ženskih likova, ali sa pravom se može reći da ju je dobro utemeljio i popločao put mnogim drugim autorima koji se za ovakav korak još nisu osmelili.

Da ne bi došlo do zabune – sam Buržon je jako poznat po seksualizaciji ženskih likova, neki bi rekli možda i njihovom preteranom erotizovanju. Ipak, ono što razlikuje Buržona od niza drugih autora koji su ovo činili (verovatno zbog primamljivosti iste) je razlog upotrebe seksualnih aluzija. Da, svakako su te aluzije privlačne i mogu biti veoma zabavne i imati notu humora (što se često pokazalo ispravnim), ali istovremeno autor koristi seksualnost u cilju proklamovane, i bezbroj puta pomenute slobode. Seksualnost je u ovom stripu jedan vid izražavanja slobode, jedna metafora od koje Buržon u celom svom radu ne odustaje, i ni u jednom trenutku nam je ne gura pod nos čisto zabave rade. To je ujedno i još jedna tačka u kojoj on menja standarde i gazi po visokoj, nepokošenoj travi. To je upravo još jedna stvar koja ovaj ep izdvaja od niza drugih avanturističkih stripova.

Dok ne bi bila greška ovaj strip nazvati pomorskom sagom ili epom, on je ipak mnogo više od toga. Svakako, većinu svog vremena glavni likovi provode na brodovima, pritom upijajući živote mornara kojima na njima obitavaju, ali i dobar deo ovog ciklusa dešava se na kopnu. Za to mesto autor je izabrao Afriku, tada još uvek do određene granice mističan i neistražen kontinent, što mu sa jedne strane dozvoljava da nam prikaže jednu bogatu kulturu o kojoj vrlo malo znamo, a sa druge strane da se uhvati u koštac sa pravim nedostatkom slobode, onim najbukvalnijim – ropstvom. Ropstvo i odnos belaca, kolonijalaca prema crncima, domorocima i robovima negde od polovine ovog ciklusa postaje glavna tema i okosnica cele priče. Ona nas prati skoro na svakoj stranici, makar implicitno i daje sasvim novu notu ovoj avanturi, i istovremeno menja pogled na odnos Ize i Oela, koji se u svojim pogledima na ovo pitanje razlikuju. Jer kako bi jedna samosvojna, nezavisna i hrabra žena sa već zacrtanim pogledima na život i svet mogla da se složi sa zarobljavanjem i tlačenjem ljudi? Buržon je u ovom stripu dao jedan od najrealističnijih prikaza odnosa prema crncima u doba kolonijalizma, podsetivši nas istorije koja iako je bila davna, nikada ne sme biti zaboravljena. Da bi priča bila još napetija, u ovom delu se upliće i misticizam i afrička „vudu magija“, ali na tako odmeren način da priča ne zalazi u nadrealno.

Osvrnuti se na svaki pojedinačni aspekt ili svakog pojedinačnog sporednog lika predstavljalo bi maltene nemoguć posao. Ipak, ne bih smeo da ne pomenem najbliže likove, koji su u stopu pratili Izu u njenim avanturama, pre svega:

Meri – Meri upoznajemo tek u drugom albumu, ali ona ubrzo izrasta u jednog od glavnih likova, odmah posle Ize i Oela. Ona je bogatašica, zarobljena u monotonom životu iz koga vidi izlaz jedino preko Ize, kojoj nudi svoju pomoć. Meri je na samom početku budalasta, smešna i zavisna, plašeći se da napravi bilo koji korak ako nema Izu uz sebe da je prati. Vremenom Iza upravo oslobađa Merin duh, i ona se više ne plaši života i onoga što joj on može doneti. Preuzimajući sve veće rizike, i donoseći sve važnije i važnije odluke, ona u svoje ruke preuzima kontrolu nad svojim životom, čak i kada to znači puštanje stvari do kojih joj je stalo. Zbog toga je upravo Meri jedan od najfascinantnijih likova, čija je promena najevidentnija u samoj završnici ovog ciklusa, u jednoj od najemotivnih stranica celog stripa.

Džon – Merin muž i otac njenog deteta, male Enore. Džonovo putovanje je sjajno osmišljeno, ali ne najbolje izvedeno. Njegovo poslednje pojavljivanje je jako dobro prikazano, dok problem ipak nastaje tu negde u sredini – u trenutku kada treba da posvedočimo njegovoj ključnoj promeni, trenutku kada se njegov duh slama i kada se odaje alkoholizmu - mi smo tada sasvim investirani u druge priče. O Džonu saznajemo samo posredno, kroz Merine dijaloge, tako da se njegov lik u jednom trenutku samo gubi, da bi se onda vratio i završio svoju priču.

Fransoa – Mladi mornar, na početku samo pomoćnik i potrčko, vremenom stasa u pravog muškarca koji na sebe preuzima sve veće i teže obaveze, trudeći se brine o svima do kojih mu je stalo, a posebno o Meri i njenom detetu. Fransoa je na samom kraju dobio i najviše prostora za razvoj, kada se sve što mu se dešavalo u prethodnim pričama postavlja u jednu širu perspektivu.

Alihozi – Alihozi je robinja koja se kasno pojavljuje u celoj priči ali ima vrlo važnu ulogu, pošto pokreće niz događaja koji grade priču i dovode do njene eksplozivne završnice.

Ono što je još važno pomenuti, a nekako je do sada izmaklo zbog raznih drugih centralnih tema ove priče, je Buržonov predivan crtež i prelep kolor koji krasi ovaj strip. Buržonov stil je na početku malo čudan, i svakako je potrebno malo se privići (posebno jer likovi međusobno mogu zaličiti), ali vremenom se naviknete i sasvim investirate u predivne likove, atmosferu i lokacije gde nas priča vodi. Vibrantne boje i veliki broj detalja nas uvlače u svet, bilo da se nalazimo na brodu ili na tlu Afrike, u kućicama na plaži ili utvrđenju. Autor se toliko potrudio i oko najmanjih sitnica, da ćete se u jednom trenutku naći umorni kako sedite u fotelji nad stripom, a već sledećeg će vam slani miris vode dražiti nozdrve, pozivajući vas da utonete u vodu i ne izranjate dok se ne osetite sasvim opuštenim. Pored toga, Buržon je koristio i neke atipične metode pripovedanja, kombinujući različite crteže i table, ubacujući kadrove u sred drugih, nešto što će kasnije postati sasvim uobičajeno za stripove francusko-belgijske produkcije.

Ako bih morao da podvučem i istaknem neke mane ovog klasika, pozvao bih se pre svega na to da su one prilično subjektivne prirode. Sasvim je evidentno da nekom neće odgovarati format pripovedanja koji autor koristi, odnosno činjenica da u svoje oblačiće stavlja mnogo teksta. U drugoj deceniji 21. veka, putem raznih filmova, emisija ali i stripova, naviknuti smo da gutamo sadržaje koji su brzi i koji prikazuju samo poentu. „Straight to the point“ je izraz koji se koristi da bi se to opisalo, a Fransoa Buržon to nikako nije. On će vas polako voditi kroz priču, deo po deo, kadar po kadar, neće vas štediti tekstom (pa ni nepotrebnim detaljima, što ume ponekad da zasmeta) niti će vas voditi za ruku. Likova ima mnogo, dosta njih sliče pa ćete se često zapitati „O kome se to radi, gde smo ga poslednji put videli i kako sad on tu“? Imajući sve to u vidu, ovaj strip svakako nije za svakog niti će leći ljubiteljima brze akcije.

Za kraj ovog podužeg prikaza, ne bih se toliko osvrtao na već izrečeno niti se ponavljao. Pre bih voleo da izvučem neku suštinu, a to je da bismo možda bili srećniji da smo više kao Iza – da se ne plašimo neizvesnosti i onoga što nam donosi sutra, već da pustimo da nas malo i vetar nosi. A kada je reč o slobodi:

„Meri se ne daje pomalo svima, nego cela svakome!“

9, 8, 9, 7

Strip mi se sviđa, jer kao što kaže recenzent nije to samo pomorska saga i avantura. Strip nudi puno više. Sviđa mi se što se Burgeon tako potrudio kod povijesnih detajla. Čak sam negdje gledao video gdje si pravi maketu broda kojeg je želeo narisati.

Na momente je možda strip "težak za čitati, jer ima i puno stravičnih scena. Kraj je možda u duhu stripa i svobode koje naglašava recenzent, ali opet mi se ne sviđa što nema "happy enda". Iza je slobodna žena, a Noel završava u zatvoru. Romanca koju pratimo kroz 5 dijelova završava time, da se Noel zbog požude baca u jednonočnu avanturu i odnos sa Izom razpada. Možda je to realistično, ali ipak mi ne paše. Barem za svoju razonodu želim nešto pozitivnije.

Nacrtan je sjajno, posebno brodovi i okoliš. Ipak drugi dio, koji se događa u Americi ima još bolji, stvarno fantastičan crtež.

22.09.2020
    22:02:00 sati

10, 10, 10, 10

23.09.2020
    16:25:00 sati
  • mikikiki

10, 10, 10, 10

23.09.2020
    17:07:00 sati
    mikikiki

9, 9, 9, 6

Prava BD avantura. Vuce na dalje citanje sve vreme.
    Toliko nedaca i baksuznih situacija je zadesilo nase junake na celom putovanju da sam se iskreno nadao hepiendu na kraju, kada su otpratili engleskinju Meri na brod, rekoh sad ce konacno Iza i Oel moci da uzivaju jedno u drugom u potpunosti i na miru. Medjutim ocigledno nije bilo tako sudjeno. Zato mi je kraj nekako bas tuzan. Ne daje mi dovoljno nade i optimizma to sto Iza na kraju kaze eh pa tek mi je 18 leta. I bas mi je drago sto ima i drugi ciklus, da vidimo sta se desava sa junacima i da li ce se Oel konacno vratiti svojoj zeni ili ce se strip samo fokusirati na Izu, a da je on izgubljen.

Interesantno je sto Burzeon za glavnog junaka stavlja zensku osobu i gledamo iz njene perspektive taj svet. Ona ima daleko naprednija shvatanja od svojih savremenika po pitanju slobode i ropstva, drustvenih slojeva i vernosti.
    Nadam se skorom objavljivanju drugog ciklusa, jer mi se bas cita. A i taj treci bi bilo lepo videti.

Slazem se sa Tekumzovim komentarom i odlicna recenzija kolege Kozea!

23.09.2020