Granica

Brad Barron

SRVL 33 | 56 str.

Samantha i Sam su par koji u mračnom, maglom i pepelom prekrivenom svijetu traže novi početak i spas. Na samom kraju puta, pred kapijom za Raj, oni će se naći u jezivom gradiću u kom vladaju brutalna pravila preživljavanja, a gusti, prljavi zrak miriše na izgubljene oproste i spaljene snove.

• Strip revija #33
    SRVL 33

• Album izdaje kuća Dupuis koncem 2016.godine, a svjetsku premijeru čitamo u Strip Reviji Večernjeg lista u broju #33, krajem maja iste godine.
  • Ovo je 14.saradnja oca i sina Huppena u svijetu devete umjetnosti. Ako ćemo suditi po podacima sa wikipedije i nekih drugih, specijaliziranih sajtova iz ove oblasti, to je redom izgledalo ovako: Le secret des hommes-chiens, Liens de sang, Manhattan beach, Zhong Guo, The girl from Ipanema, Vlad l'empaleur, Le diable des sept mers, Bernard Prince (18.epizoda), Une nuit de pleine lune, Retour au Congo, Station 16, Sans pardon i Old Pa Andersson. Nakon ovog albuma, duo 2017.godine započinje vestern serijal Duke.
  • Yves Huppen je rođen 1967.godine u Briselu.

Pretpostavljam da se jednostavnom čovjeku kakav Hermann i jeste, jednog dana toliko prepunila kapa, da mu je bilo dosta svih tih peripetija koje kutak slave donosi, pa je odlučio povući se i djelovati iz skoro-pa-incognito moda. Da podsjetimo na radni staž ovog umjetnika: nakon rada sa Gregom (a koji počinje 1968.godine) na uspješnim serijalima Bernard Prince i Comanche, Hermann radi još jedan nezaboravan duet na Jugurthi sa Vernalom, da bi konačno 1979.godine u samostalnoj režiji kreirao super-uspješnog Džeremaju, a 1984.godine još jednu uspješnicu Tornjeve Boa-Morija. Uslijedilo je nekoliko saradnji na one-shot albumima sa Yvesom Duvalom, te nekoliko samostalnih albuma (koje smo i mi bili u mogućnosti pročitati na našim jezicima), pa se 1995.godine na sceni pojavio i njegov sin Yves – koji će nastaviti porodičnu tradiciju angažmana u devetoj umjetnosti. U međuvremenu je stari Hermann odradio i jedan album po scenariju Van Hammea, da bi se početkom XXI vijeka manje-više povukao u ilegalu, daleko od svjetala pozornice i nastavio da radi onako kakvog smo ga i upoznali: mirno, tiho, bez fame i pretjeranih očekivanja. Dakle, govorimo o velikom umjetniku koji danas ima 85 godina, a album na koji ćemo se osvrnuti je nacrtao kada je imao 78.

Od svih gore pobrojanih kreacija našeg starog Hermanna, Džeremaja je taj čija se radnja oslonila na apokaliptičnu budućnost naše civilizacije u nešto okrutnijoj, perverznijoj varijanti. Kako to već svi znamo, Džeremaja je predstavljao utjelovljenje osoba dovoljno sretnih da svojim dijametralno suprotnim različitostima u karakteru, ali zajedničkoj, luđačkoj želji za preživljavanje uspiju u takvom okrutnom okruženju. Album „Granica“ takođe je lociran u sličnu sredinu, možda čak i istovjetnu dimenziju, jer na samom početku Hermann crta Sama i Samanthu kako prolaze kraj čuvenog kampera/kuće kojeg smo prvi put vidjeli u jednoj od početnih Džeremajinih epizoda, a čak se u daljini naslućuju i siluete glavnih junaka tog stripa.

Osim očinske želje da pomogne svom sinu u brušenju talenta koji ovaj nesporno posjeduje, stari Hermann je imao mnogo razloga da se vrati mračnom svijetu. Na vrhuncu slave i neponovljivo kvalitetnih crteža na Džeremaji i Tornjevima, Hermann je čini se, pritisnuo dugme za reset i kao da je Yvesu predložio da prati očev put. Baš onako kako očevi znaju biti uporni i tvrdoglavi u svojim namjerama da istraju u savjetovanju i usmjeravanju svojih sinčina u najboljem mogućem pravcu. Tako će u svojoj karijeri Hermann senior lutati od avanturističkih, preko futurističkih, sve do srednjevjekovnih dimenzija u kojima će nesumnjivo dokazati kakav je vrhunski majstor, metodično i postepeno unapređujući kvalitet svojih izvedbi. Ono što je Hermanna označilo za vječnost jeste njegov stil crtanja, a imati takvo oružje u zaleđini i ne iskoristiti ga kao značajnu pomoć – bila bi velika grehota. S tim u vezi, seniorova upornost u metodičnom, postupnom usmjerenju svog sina je potpuno opravdana. Iako su dvojbene kritike čitateljstva na rad mlađeg Huppena, a koje su nesumnjivo i nepravedno oslonjene na usporedbu sa radovima njegovog oca, vrijedilo je pronaći makar jedan značajan primjer u kome će se pokušati dokazati neistinost tvrdnje kako je Yves Huppen ispodprosječan scenarist.

Sama i Samanthu srećemo kao lutalice u nepoznatom, turobnom svijetu u potrazi za nekim boljim životom. Oni putuju ka Granici, odnosno Raju u kojem će moći započeti iznova. Put ih vodi kraj silueta Džeremaje i Kurdija, kroz maglu i sivilo, uništenu zemlju, spaljenu nekom kataklizmom, sve do malog jezivog gradića u po' nedođije. Tim mjestom tumaraju čudni ljudi, beskrvni, ispijenih lica, a prašnjavim cestama patroliraju crna limuzina i stari mini-bus. Sam i Samantha stupaju u kontakt sa Slashom iz G'n'R – osobom zaduženom za prebacivanje preko Granice, ali oni imaju novca dovoljno samo za jedan prebačaj. Slash zadržava Samanthu kao žiranta, a Sam će pokušati doći do love kada prevari grupu ljudi, koji su takođe krenuli u pravcu Raja. Sam shvata svoje greške dok krišom prati njihov odlazak u tamu, a sa upoznavanjem tame sve oko njega se pretvara u noćnu moru.

Na prvi pogled, naglasak u ovom albumu jasno je stavljen na atmosferičnost. Hermann je, koristeći se iskustvom u sličnoj tematici donekle eksperimentisao sa dijelom koji se tiče crtanja neba, dalje prepuštajući inicijativu samoj fabuli, a koja je u režiji njegovog sinčeka trebala da dotjera jezu do krajnjih granica. Naime, slike u kojima iznad beskrajnog sivila spržene zemlje vladaju neprirodne boje nebesa – a pogotovo u dijelovima gdje svjetionik komanduje kompletnim kadrom – očajno vape za morima kojih tu nema, te se tako potencira tmina i beznađe. Samim tim, stiče se utisak da glavni likovi koji, iako u očajničkom traganju za nečim što zovu Raj u određenoj mjeri riješeni i sigurni u svoje snove, postepeno bivaju utopljeni u kompletnu sliku horora kojem nema kraja, a to se posebno odnosi na Samovu rolu, kao nosioca dinamike u čitavom albumu. Opšti je utisak takođe, da likovi u ovom stripu, iako usmjereni ka određenom cilju, izgledaju praktično beznačajno, bespomoćno i očajno u kompletnoj slici horora u kojem su se našli, što stari lisac na nekoliko mjesta potencira tehnikama tačke nedogleda i nesrazmjernom udaljenosti između figura u kadru.

Dešifrovati karakter ovakvih likova nije uopšte teško, jer i Sam i Samantha predstavljaju obične ljude željne novog života, novog početka, koji su spremni rizikovati do granice poznatog i priznatog. U slučaju ove priče, ljudi nisu svjesni šta im tačno donosi taj novi početak, jer svaka mala nevolja na putu do ostvarenja sna je putokaz u suprotnom pravcu, odnosno upozorenje da se što prije vrate putem kojim su i došli do te tačke. Obično su takve putešestvije okužene nelogičnom željom za ostavljanjem užasa prošlosti iza sebe i po svaku cijenu. Da se ne bi postavljala pitanja o samom smislu želje za resetom, ponovnim počecima i drugim šansama u životu, Yves u ovom momentu sjajno raspliće samu ideju na jednostavan način, tako što gura protagoniste do samog kraja, potpunog ekstrema u njihovom poduhvatu. Ne bih se iznenadio da je u bilo kom trenutku nakon njihovog razdvajanja Sam odlučio da sve ostavi i da se vrati odakle je i došao, ali njegova ljubav prema Samanthi, pa možda i altruizam namjerno nisu istaknuti, jer bi u tom slučaju Sam bio junak u punom smislu te riječi – ovako je on sticajem okolnosti prosto natjeran u poziciju Slashevog nasljednika, kao samo jedan lik u nizu nesretnika kojima razum nije savladao želje i nadanja, iako im je trebalo samo malo rezona ispred čiste savjesti.

Nedostaci u scenariju očiti su u pogledu same dubine priče. Yves je morao iskoristiti priliku koju mu je otac pružio, ali se to nažalost nije desilo. Metodičnost koju sam spomenuo, a koja je ključna u razvijanju bilo koje vrste talenta, potpuno izostaje u pogledu konstrukcije datog ambijenta. Dakle, iako Hermann svojim crtanjem radi sjajan posao otvarajući praktično beskonačan prostor za manipulaciju, čitaoci će biti uskraćeni za background glavnih likova, ali i svijeta u kome se nalazimo. Dalje, Samanthina rola iz prvog reda važnosti biva potisnuta u ulogu žrtve nesretnih dešavanja, što takođe nije za pohvalu gledajući na startni potencijal ove priče. S druge strane, željeni backstory i nije katastrofalan nedostatak, jer je atmosfera koju je stari Hermann stvorio, dovoljno mračna i strašna da predstavlja alibi za prolaznu ocjenu. Pozitivna strana u nedostatku metodičnog postupanja pri razvijanju ovog scenarija su svakako sporedni likovi, pogotovo glavni antagonista, vođa te čitave sekte koja vlada graničnim područjem. Njegova pojava se idealno uklapa u kompletan ambijent, a motivi koji definišu njegovu rolu savršeni su iz perspektive ukupnosti rezona ove priče, pa ostaje žal za dodatnim produbljavanjem priče o tom psihopati.

Pobrojeni pros and cons nisu mjerilo ukupnog utiska kojim će čitatelji biti umotani jednom kada pročitaju ovaj album, jer je grafizam glave porodice Huppen ipak nadvladao stidljivu ulogu mlađeg člana dueta. Bez obzira na to, u sabiranju i oduzimanju ove jednačine još uvijek nije moguće izbjeći poređenje sa početka teksta: Yves je jednostavno osuđen da djeluje u sjeni svog oca, dok god je ovaj živ. Stidljivim iskoracima se ne može balansirati ovako silna grafička dimenzija, a kamoli izdominirati duet narativnim dijelom. Onda kada budemo imali priliku vidjeti njegov rad ili u samostalnoj režiji ili u timu sa drugim crtačima, moći ćemo steći kompletnu sliku o njegovom talentu. Dotad, od mene prolazna ocjena za Granicu – opet na račun Hermannove virtuoznosti, ali i iskrena nada da ću ubrzo nabasati na strip koji će dokazati da Junior ima DNK da odskoči iznad prosjeka.

PART BKMD 5 Konvoj za El Shatt

8, 9, 9, 6

Dosta mracna epizoda s istim takvim crtezom koji je stvarno odlican i u potpunosti pase atmosferi price, medutim meni osobno je kolor ipak malo predepresivan. Jasno, ciljano je takav zbog same teme, no dok se nisam sasvim uvukao u pricu mi se nije dopadao. Prica kako je isla ka kraju je bila sve boljom i boljom. Malo mi je na pocetku bila i nejasna jer nas odmah baca in medias res bez nekih vecih pojasnjenja, pa jos to kako se likovi zovu Sam i Samantha, ali cak i on nju oslovljava sa Sam je dovoljno da se citatelj malo zbuni na pocetku, no brzo se sve razrijesi i krene prava radnja koja me drzala cijelo vrijeme budnim. Zanimljiva ideja onog cuvara na granici pa i to kako se smjenjuju jedan za drugim nakon nekog vremena. Kraj je izrazito uzbudljiv i dosta brutalan. Sve u svemu, zadovoljan sam. Jedino naslovnica nije nista posebno.

18.06.2024
    23:40:00 sati

• Grupna terapija