Pretežno vedro – Kakvo je vrijeme u vas?

UN AL 1 | 8 str.

Kako se nositi sa strahovima, tjeskobom, stresom i ostalim veseljima modernoga života? Odgovor, naravno, nije nimalo jednostavan, a još ga je teže predočiti stripom. „Kako svaki rezultat nije svrha samom sebi, tako je i ovaj namijenjen što jasnijoj samospoznaji sudionika, kao i komunikaciji, jer umjetnički mediji jesu komunikacija, sa onim tko ovaj strip bude držao u rukama. Kao i za jasnoću stripa i za jasnoću emocija potreban je osobni angažman.“

• Pretežno vedro – kakvo je vrijeme u vas?
    AL 1

• Izdavač: Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije Služba za zaštitu mentalnog zdravlja, prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti (Split, 2014.)
  • U Školi stripa sudjelovali su: Dinko, Mihaela, Katarina, Tomislav, Martina, Jure, Edita, Hrvoje, Ema, Ivan, Petra, Roko i još jedan Jure
  • Voditelji radionica: Janina Pavić, psiholog i Ivan Svaguša, akademski slikar
  • Autori teksta: Željko Ključević, dr.med., spec.psihijatar, voditelj Službe; Mirela Grbić, prof. defektologije, voditeljica Projekta; Janina Pavić, prof. psihologije, voditeljica Škole stripa; Ivan Svaguša, akademski slikar, voditelj Škole stripa, djeca i mladi učesnici projektnih aktivnosti
  • O projektu: Sjene koje nas prate su naši problemi. Gdje god mi pobjegli, gdje god se sakrili naši problemi su s nama. Zaklanjaju nam pravi pogled na svijet. Neće ih isprati kiša, niti će izblijedjeti na suncu. Problem je kad bježiš od problema i svoje osjećaje potiskuješ „lutaš“ skupa s njima. Strahuješ od suočavanja, misliš da ih ne možeš riješiti, ne želiš prihvatiti svoje „sjene“, a one te i dalje prate, čekaju da ih prihvatiš i riješiš. Ne prihvatiti savjet, pomoć drugoga znači ne željeti promjenu. Kada nas netko želi primiti pod kišobran, zaštititi nas, ukazati nam na moguće teškoće ne bi trebali propustiti priliku. Kada prihvatimo tuđu pomoć znat ćemo kada i kako pomoći sebi i drugima...Pogled je drugačiji, druga strana svijeta ljepša, sjene prihvatljivije, pomoć drugima, jednostavna skroz...pružiš kišobran i kažeš: „Lijepo vrijeme zar ne...?“

„Ozbiljnim“ stripoljupcima kratki strip fanzinske opreme znan još i kao Pretežno vedro – kakvo je vrijeme u vas? neće donijeti previše radosti. Razloga je nekoliko. Kako rekoh, oprema je fanzinska pa nema onog fetišističkog momenta koji pruža estetski objekt zauzdan na polici, momenta kojemu su, priznali to ili ne, mnogi kupci knjiga skloni.Priča je kratka (svega 8 stranica), namijenjena djeci i mladima (pa joj je i sadržaj jednostavan i „bezrazložno“ optimističan), a opet daleko od bilo kakve derivacije fantastičnog predznaka koju bi ozbiljni ljubitelji popularnih diskursa možda mogli cijeniti.Nacrtan je dobro premda sam crtež nije posebno pamtljiv (stil je naravno neujednačen što zbog većeg broja autora što zbog toga što strip nisu crtali profesionalci) pa izostaje i užitak u mimetičkom podražavanju svijeta oko nas. Ni slika, ni riječ ni oprema ne udovoljavaju, dakle, zahtjevima „ozbiljnoga“ stripa. To je već sasvim dovoljno da zauvijek nestane iz vidokruga.

Pridodamo li tome i relativnu nevidljivost (strip se dijelio ili se još uvijek dijeli mimo uobičajenih distribucijskih kanala), činilo bi se razumljivim kazati kako Pretežno vedro – kakvo je vrijeme u vas? ni na koji način, osim činjenicom da – eto – postoji, ne pridonosi hrvatskom stripu. Ili stripu u Hrvatskoj, da se ne zaplićemo u zamršena pitanja pripadnosti. Kazati tako nešto značilo bi, pak, promašiti poantu i smetnuti s uma nekoliko značajnih sitnica vezanih uz ovaj strip. Sitnica koje se neposredno vezuju uz budućnost stripa u Hrvatskoj.

Riječ je, naime, o stripu proizašlom iz škole stripa koja se održavala u sklopu projekta Pretežno vedro čiji je nominalni cilj bio „poticanje emocionalnog razvoja djece i mladih“. Škole stripa, baš kao ni terapeutske grupe, nisu baš neuobičajena pojava na ovim prostorima. Iako je skeptik poput mene po naravi sumnjičav prema učinkovitosti i jednih i drugih (posebice kad je, kao u ovom slučaju, riječ o populaciji mladih) njihovo spajanje može dovesti do zanimljivih rezultata. Što je, dakle, ostvareno? Za početak, pokazalo se kako je uz predani rad predavača moguće prevladati probleme koje mladi imaju sa stripovskim jezikom.

Dok čitanje stripova u pravilu ne predstavlja nikakav problem – vizualna komunikacija posljednjih godina ustrajno i nemoljivo zauzima hegemonijsku poziciju što dovodi do toga da nova pismenost zahtijeva razumijevanje više od jednog sustava znakova – izrada stripova poseban je skup vještina koji zahtijeva više od „talenta za crtanje“. Kompozicija, ritam, tipografija, eliptično pripovijedanje slikom/crtežom – osnovni su elementi stripovskoga „jezika“ s kojima se tijekom obveznog obrazovanja mladi u pravilu ne susreću (srednjoškolsko likovno obrazovanje u nestrukovnim školama u pravilu je kunsthistoričarskog karaktera, dok je osnovno likovno obrazovanje ovisno o zainteresiranosti nastavnika/ce, a nerijetko nije ništa više od 45-minutnog neobaveznog šaranja po papiru u različitim tehnikama) pa ih ni nemaju kako usvojiti. Stripovske radionice poput ove pokazuju kako je zanatsku dimenziju stripa moguće naučiti i kako tu nema mjesta popularnom misticizmima o umjetnosti koja bi trebala biti dostupna samo odabranima.

Zanatska strana temeljna je strana bavljenja stripom, no vladanje zanatom ne znači mnogo ako se taj zanat ne može svrhovito upotrijebiti. Kako su dani zanatskoga stripa iza nas (govoreći, dakako, u lokalnom kontekstu; zanatskim se stripom još uvijek može sasvim lukrativno baviti na stranim tržištima) jedina otvorena vrata su vrata autorskoga stripa i upravo je to smjer kojim voditelji radionice vode svoje polaznike. Iako je autorski strip u pravilu solipsistički projekt (kolaboracije su „prirodnije“ zanstkoj sferi), polaznici radionice su pokazali kako je moguće kolektivno se suočiti sa zahtjevnim temama unutrašnjih svjetova i potisnutih emocija i pri tome uspješno pomiriti individualne težnje sa zahtjevima zajedničkoga projekta (neovisno o autorskom stripu, takvo će iskustvo dobro doći onima koji se otisnu u korporativni svijet). Pri tome je manje bitno što je Pretežno vedro – kakvo je vrijeme u vas? autoterapijska vježba; bitnije je što je to komunikativna autoterapijska vježba tj. angažirana umjetnost k tome još i neopterećena cinizmom (posebno je to bitno zbog fokusa na potisnute emocije - u balkanskim gudurima gdje su emocije dopuštene valjda samo ženama i pederima,riječ je o jednoj od rijetkih preostalih doista subverzivnih tema).

Zanatska vještina upregnuta u prikazivanje osobnih, proživljenih, tema korak je ka osvješćivanju stripa kao medija onkraj umjetnih podjela na strip i ne-strip (pri čemu bi, primjerice, Bonelli i Komikaze poslužili kao dva suprotna pola na koja se, ovisno već o preferencama implicitnih čitatelja, oba atributa mogu podjednako odnositi).Višenamjenski alat poput stripa tako se, barem donekle, oslobađa tržišnih okova što sa sobom donosi liberalizaciju i raznolikost tema i stilova, održavajući na taj način maleni svijet stripa živim i zanimljivim.

Kakvi god bili interni ciljevi projekta Pretežno vedro i neovisno o tome hoće li se itko od sudionika projekta nastaviti baviti stripom (a jedna od sudionica – Mihaela Erceg – nesumnjivo hoće), rezultat projekta u obliku malog, nevidljivog, stripa dobrodošla je kap optimizma u moru žalovanja nad statusom stripa u Hrvatskoj. Pretežno vedro – kakvo je vrijeme u vas? demonstrira energiju, želju, volju i maštu svih sudionika, a bez toga cijela ova priča o razvoju zanata, komunikacijskih alata i sl. ionako nema smisla. Vjerojatno je pretjerano tvrditi kako smo listajući stranice ovoga stripa nakratko zavirili u budućnost ove umjetnosti. Pretjerano ili ne, ne bih imao ništa protiv budućnosti koju bi krojili Dinko, Mihaela, Katarina, Tomislav, Martina, Jure, Edita, Hrvoje, Ema, Ivan, Petra, Roko i još jedan Jure.

• Ukupna ocjena 69%

7, 7, 7, 6

24.12.2019