Ofucani holivudski film

Usagi Yojimbo

OHF ORKA_SP 4 | 604 str.

Videoteke i VHS, pad berlinskog zida, indie filmovi, muzičke kazete i cd-i, grunge, striparnice, Simpsoni, Ninđa kornjače, zvuk dial-up modema, karirane košulje...Sve to i još dosta toga obilježilo je generaciju X, pa pomalo čak i onu Y.

• Ofucani holivudski film
    OHF ORKA_SP 4

• Dorothy Lestrade, Shermanova djevojka, ustvari je kombinacija nekoliko kulturnih ikona. Lestrade je inače, fiktivni inspektor iz Sherlocka Holmesa, dok sama Dorothy neodoljivo nalikuje na Betty Boop.
  • Jane Pekar je posveta Harveyju Pekaru, autoru stripa American Splendor.

New York, 1994.

Priča se vrti oko petero mladih ljudi koji u ranim dvadesetim godinama života polako, pa možda i presporo, ulaze u svijet odraslih. Stephen je povjesničar koji obožava razdoblje američkog građanskog rata. On u jednom bruklinskom potkrovlju živi sa svojom djevojkom Jane, crtačicom stripova. Sherman Davies je njihov novi cimer čija se ambicija da postane etabliranim piscem s vremenom polako gubi u svakodnevnici posla u jednoj knjižari. Prekretnicu i iznenadne komplikacije u Shermanov život unosi njegova nova djevojka Dorothy, neuredna, poročna, manipulativna i mizantropska novinarka koja ima neriješenih računa sa Shermanovim novim cimerima s kojima je prije živjela. Shermanov najbolji prijatelj je Ed Velasquez, crtač stripova koji još uvijek živi s roditeljima. Ed je nezadovoljan svojim životom, ne samo zbog potonjeg, nego i zbog činjenice da radi u očevoj željezariji, a i na ljubavnom planu mu nikad ne cvjetaju ruže. On pokušava spasiti karijeru ostarjelog crtača Irvinga Flavora. Ovaj crno-bijeli strip album, nagrađen 2001. Eisnerovom nagradom pripovijeda o ljudima u svojim dvadesetima, čija je sadašnjost pesimistična i tmurna, a budućnost neizvjesna. Svi su oni odreda inteligentni, obrazovani, duhoviti umjetnici, kreativci vezani na ovaj ili onaj način uz svijet izdavaštva, a scenografija njihovih života je tmurni i prljavi New York devedesetih godina prošlog stoljeća.

Strip svoj originalni naslov, Box Office Poison, prikladan svojem imidžu nezavisnog filma, duguje frazi iz filma Mommie Dearest (1981.) o životu filmske dive Joan Crawford koja, nakon što je šefovi studija proglase otrovom za kino blagajne, svoje frustracije iskaljuje na posvojenoj kćeri. Robinson je jednom u intervjuu izjavio kako mu je taj izraz iz filma zvučao upečatljivo i otuda naslov njegovog stripa, iako naslov nema nikakve veze sa samom radnjom.

U ovom stripu će se najvjerojatnije prepoznati generacija koja je odrastala uz Nirvanu i Pearl Jam, te ogromnu količinu vremena provodila u videotekama i striparnicama i gledajući indie filmove Kevina Smitha.

Zapravo, nije ni čudo što mnogi uspoređuju ovu grafičku novelu s filmovima Kevina Smitha kao što su Clerks, Mallrats i Chasing Amy. Njih dvojica su ista generacija (Robinson je godinu dana stariji), obojica su počeli stvarati sredinom 90-ih i obojica su u svoja djela ubacili dosta autobiografskih elemenata. Dok je Smith prije nego što je snimio Clerks zaista radio u dućanu, tako je i Robinson crtajući OHF, baš poput Shermana radio u knjižari i prezirao taj posao. Strip je isto tako krcat muzičkih, književnih, filmskih i ostalih pop referenci (Star Wars, Star Trek, Simpsoni, Lovac u žitu, Beatles etc.). Sam Robinson je izjavio da je veliki utjecaj na njega imao kanadski stripaš Dave Sim sa svojim stripom Cerebus. Autor je uspješno apsorbirao tehnike pripovijedanja Davea Sima i izuzetno ih uspješno primjenjuje, a opet održava vlastiti stil crtanja. Sukladno s time, Robinsonov crtež je dosta jednostavan, pa čak i pomalo karikaturalan i kao takav savršeno prikladan ovakvoj priči o likovima u poststudentskim godinama koji su, svaki na svoj način, zapeli u prijelaznoj fazi prema odraslosti. S druge strane, brige i problemi poput najamnine, dobrog posla, zadovoljavajuće plaće i ljubavnih trzavica su itekako realni i svatko od nas se u nekom trenutku života mogao poistovjetiti s njima. Ova grafička novela crtežom i naracijom istovremeno pruža vizualnu duhovitost i dramatičnu iskrenost. Budući kako je strip nastajao 1996.-2000. može se uočiti i autorov napredak u crtanju. Naime, svi likovi su u početku crtani iz profila ili sučelice (en face). Između epizoda stripa, Robinson je dovitljivo ubacio table na kojima likovi odgovaraju na razna pitanja pomoću kojih ih čitatelj bolje upoznaje. Protagonisti se u priči mijenjaju, tako da nekakav glavni pokretač radnje zapravo i nije prisutan, nego se fokus kako radnja napreduje prebacuje s jednog lika, na drugi. Robinson namjerno nije nimalo idealizirao likove u ovoj priči. Svi oni su više-manje izgubljeni, zbunjeni i žive neurednim životom, a upravo takvi su ponekad i oblačići dijaloga u stripu, koji se međusobno mješaju i isprepliću, pa u tom trenutku i sam čitatelj postane zbunjen i izgubljen, poput samih likova u priči.

Naknadno je 2003., nastao i puno kraći nastavak ove priče naslova BOP! More Tales of Box Office Poison.

OHF je nominiran za Eisnerovu, Harveyjevu i Ignatzovu nagradu, a 2005. je na međunarodnom festivalu stripa u Angoulêmeu osvojio nagradu za najbolji premijerni album. Ofucani holivudski film, strip koji nije holivudski glamurozan, te je možda puno toga, ali sigurno nije ofucan.

9, 9, 7, 5

OHF skoro pa da i nema radnju. Caskanje studenata, tako bi se najbolje moglo opisati strip, pa ipak je i vise nego odlican i cita se zbog te radnje, ili bolje receno izvedbe, u rekordnom vremenu tih nekoliko stotina stranica.
    Dakle, nije vazno da li strip ima neku radnju, da li je dinamican ili spor, od svega moze da se napravi interesantno stivo, vazno je samo to izvesti na pravi nacin.

23.03.2021
    19:49:00 sati

10, 10, 10, 10

Davno, možda i predavno sam čitao ovaj strip ali i dalje se sjećam emocija. Cure i dečki mojeg godišta ali neke druge generacije pa opet sam se lako našao u njima. Iste dvojbe, isti ponos, ista nadanja i iste... greške? Strip i likovi koji su inspiracija i upozorenje.  možda je upozorenje kriva riječ, više je obećanje. Život nosi svašta, društvo se mjenja, mi se mjenjamo, za ideale se isplati boriti ali plaćaš cijenu. Važno je da si najprije načisto sa sobom.

Remek djelo.

23.03.2021
    21:39:00 sati

10, 10, 10, 10

Anto je rekao da je to bas okey. I da, ja sam ta generacija kad je sve to tamo ispricano bilo vazno. Da, masterpiece.
    23.03.2021
    22:39:00 sati

10, 10, 10, 10

top u svakom pogledu

@combo

šta je to Anto rekao da je ok?

23.03.2021
    23:32:00 sati
  • sir_oliver

10, 10, 10, 10

Odlično, bolje od filmova Kevina Smitha.

24.03.2021
    00:37:00 sati
    sir_oliver

10, 10, 10, 10

A šta sad, kad svi daju desetke, dat ću i ja. Lijep strip, generacijski, topao ali ponekad i gorak. Drag mi je

24.03.2021
    13:21:00 sati
    pcoro

10, 10, 10, 9

Odlican strip, pogotovo za starije od 20 godina, jer djeluje kao mnogo vaznih zivotnih lekcija.  Alex Robinson je u svojim likovima stvorio svakodnevne ljude sa kojim ce vecina da saosjeca.  Sherman, Ed, Beatrice, Stephen, Jane, Irving and Hildy su ljudi koji ce zauvijek ostati u pamcenju svakom ko ima cast da se upozna sa njihovim manama i sa njhovim jacim stranama.  Neki stripovi su predugi na samo 100 stranica; OHF (Box Office Poison na Engleskom), cak i preko 600 stranica, djeulje malo prekratko.  Nezaboravno djelo koje ce da utice na razne generacije.

25.03.2021
    12:26:00 sati

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Dao sam si truda i pokušao čitati u komadu, ali ne ide pa ne ide...

25.03.2021
    13:57:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedan od najboljih stripova koje sam ikad pročitao.

Zato sve 10, iako bi u nekim kategorijama bila primjerenija osmica ili devetka.

Sve malo starije generacije se mogu ovdje pronaći, ali i mlađe, jer samo su tehnološke sitnice drugačije. A ja sam baš ova generacija o kojoj se priča, pa mi je zato ovaj strip važan.

Iako imam gomilu nepročitanih stripova, zbog ove recenzije OHF ide ponovo na čitanje.

29.03.2021
    22:55:00 sati

10, 10, 8, 8

Odličan strip, gledam to kao jednu veliku posvetu 1990-tima u SAD-u, grunge, friends...ima sve...atmosfera, priča...velika preporuka.

02.04.2021
    23:13:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

Recenzija me motivirala da nakon dosta vremena pročitam ovaj strip ponovo. Sva sreća jer, sjećao sam se da je dobar, ali zaboravio sam koliko. OHF je gorko-slatka priča o sazrijevanju u kojoj će svatko, bar u nekom dijelu, pronaći sebe. Robinsonov crtež je jednostavan, ali izuzetno sugestivan, a pojedine table maestralno osmišljene (primjerice kada Sherman razmišlja hoće li poljubiti kolegicu). Divan, divan strip kojem ću se još puno puta vraćati.

09.04.2021
    15:38:00 sati
    Shaner