ORL MAK 3 | 46 str.

Nakon pet godina razdvojenosti Arminije i Marko se ponovno susreću... Na sjevernoj granici Carstva.

• Rimski orlovi #1
    ORL LIB 1
  • Orlovi Rima #3
    ORL MAK 3

• vojni logor Castra Vetera, blizu današnjeg Xantena u Vestfaliji, osnovan je oko 13.pr.K. na donjogermanskom limesu. Nalazio se 60 rimskih milja od središta provincije Germanije Inferior (Colonia Claudia Ara Agrippinensium), današnji Cologne. Xanten je danas poznat kao jedan od najvećih arheoloških muzeja na otvorenom.
  • na stranici 16 Arminije govori kako je Var siromašan došao u bogatu Siriju, a otišao bogat iz siromašne Sirije. Ovdje se radi o zapisu Veleja Paterkula (Historia Romana; 2.117.2), koji je čini se namjerno želio poraženog i osramoćenog vojskovođu prikazati u što lošijem svjetlu. Zapravo, danas se smatra kako Paterkul nije baš previše volio visoko pozicionirane rimske zapovjednike koji su pripadali senatorskom staležu.

Bio je čovjek blage naravi i odlučnosti, sporog kako tijela, tako i uma, više navikao na razonodu logora nego pravu službu u ratu
– Velej Paterkul o Kvintiliju Varu (Historia Romana; 2.117.2)

Godina je DCCLXII. od osnutka Rima. Glasine o mogućoj velikoj pobuni germanskih plemena stigle su do Rima i samog cara Augusta. Stari vladar odlučuje kao špijuna pod zapovjedništvom Publija Kvintilija Vara poslati nikog drugog nego Marka Valerija Falkona da ispita istinitost tih šuškanja o zveketu oružja. Nakon II tjedna putovanja Marko u pratnji svog roba Kabara dolazi na donjogermansku granicu, u vojni logor Castra Vetera na lijevoj obali Rajne.

Publije Kvintilije Var je umišljen, bahat, željan moći i slave. Prije dolaska u Germaniju, imao je namjesništvo u Africi i Siriji. U ovoj potonjoj je pod zapovjedništvom imao čak IV legije. Ipak, sada mu je dosta vucaranja po graničnim provincijama Carstva. Njegova desna ruka u logoru i politički istomišljenik je tribun XVIII. legije, Kvint Emilije Lepid. Kvint nije samo muž Markove stare ljubavi Priscile, nego je prije svega unuk trijumvira Lepida, koji se nakon Augustovih optužbi, osramoćen povukao iz političkog života. Var i Lepid planiraju jednom zauvijek pokoriti plemena ˝s one strane Rajne˝, kako bi bolje pridobili senat i narod rimski u osnivanju novog, trećeg trijumvirata kojim bi svrgnuli cara Augusta. Varov glavni savjetnik po pitanju odnosa s lokalnim plemenima i zapovjednik jedne konjaničke jedinice je Arminije glavom i bradom. Međutim, Var nije svjestan da njegov savjetnik i čovjek od najvećeg povjerenja planira pomiriti i ujediniti germanska plemena. Zbog prepirke s Lepidom za vrijeme jedne gozbe kod Vara, Marko po kazni dobiva zapovjedništvo nad jednim garnizonom s druge strane Rajne.

Nakon dosta dosadnjikave II. knjige u kojoj se uglavnom pričalo o Falkonovim velikim ljubavima, preljubima i životnim odlukama, radnja u III. knjizi dostiže vrhunac tenzija. Pri kraju ove knjige sve vrvi od napetosti i urota.

Limes germanicus

Marini se tokom cijelog serijala zaista trudi prikazati autentično svaki dio rimskog života, u ovom slučaju, od samog vojnog logora i rasporeda zgrada u njemu, do motiva na zidovima. Njegov crtež svjedoči i o mnogobrojnoj literaturi koju je morao pročitati. Tako npr. na ovoj naslovnici jedan od konjanika drži zastavu XIX legije. Nakon poraza u Teutoburškoj šumi, ova legija je uništena i nakon toga nikad više nije obnovljena. Danas se ne zna koji je bio amblem ove legije, ali budući kako joj je osnivač bio Oktavijan August, pretpostavlja se da je bio prikaz jarca, jer je to bio amblem svih njegovih legija.

Kad sam već spomenuo naslovnicu, moram priznati da su mi zasada one najveće razočaranje kod ovog stripa. S obzirom na Marinijev crtački kapacitet, ne bi mu bilo na odmet i malo maštovitosti. Naime, to što su Marko Falkon i Arminije glavni protagonisti priče, ne znači da njihovi likovi moraju bit glavni motiv na baš svakoj naslovnici. Po tom pitanju, autor je s obzirom na temu koju obrađuje imao cijelu lepezu kreativnijih rješenja.

Čitajući ovaj strip postaje očigledno kako se Marini trudi držati, ponekad i dosta strogo, povijesnih činjenica i izvora, iako u nekim segmentima ipak ne zazire od povijesne fikcije.

Var je bio vrlo blizak sa Augustom, te je prvo imao funkciju edila, pretora, a DCCXLII. god. od osnutka Rima, proglašen je konzulom, zajedno s Tiberijem, Augustovim posinkom i budućim carem. Oba konzula su oženili kćerke Marka Vipsanija Agripe (znameniti vojskovođa i princepsov najbolji prijatelj i zet), a sam Var je godinu dana kasnije držao govor na Agripinom sprovodu. U jednom trenutku je Var zaista bio III. čovjek u Carstvu, ali unatoč tome što mu je otac držao stranu republikancima (i sebi oduzeo život nakon poraza kod Filipa), uvijek je ostao vjeran Augustu.

E sad, koliko je ta Marinijeva fikcija o uroti bitna za ovu priču, tj. koliko će pridonijeti njenom razvoju, to nam tek predstoji da vidimo. I najvažnije pitanje od svih - koja će biti uloga Marka Falkona kada sulice polete?

ORL MAK 1 Orlovi Rima 1

9, 10, 10, 9

Malo mi je oslabila priča kod ovog trećeg dijela, ali ovo je još uvijek jedan od najboljih stripova za prikaz davnih rimskih vremena...
    23.02.2016
    01:09:00 sati

5, 6, 7, 7

Prvi dio bio je ok, kako se čita dalje, sve dosadnije i lošije.

23.02.2016
    09:36:00 sati

7, 6, 9, 9

Odlican crtez, prica onako.

23.02.2016
    11:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

8, 10, 10, 9

Meni su Orlovi Rima jedan od boljih francuskih strip serijala i povijesnih stripova uopšte kojih sam pročitao. Priča je utemeljena na istinitim događajima, prati ju sjajan scenario a i crtež je fenomenalen. Pročitao sam sve (4 priče) što je dosad objavljeno i zasada priča ne gubi na tempu. Nadam se samo, da če se efektno završti. Već se unaprijed veselim sledeće priče.

23.02.2016
    14:06:00 sati

10, 8, 10, 6

Prica odlicna, scenario ubrzan, crtez fenomenalan. Naslovnica, od svih mogucnosti, srednja zalost.

23.02.2016
    16:46:00 sati
  • kandraks

8, 8, 10, 8

Nakon malo sporijeg broja 2, ovim tomom se priča ubrzava i konačno imamo malo akcije...Karte se polako otvaraju tako da sada nema više nazad pa serijal postaje sve bolji...Marini odličan, kao i uvjek.

04.03.2016
    18:39:00 sati
    kandraks