Orlovi Rima V

Alan Ford

ORL MAK 5 | 46 str.

Ogromna rimska vojska, nakon višednevnog marširanja po teško prohodnom šumovitom terenu, rastegnula se u kolonu dužu od X kilometara. Prokonzul Kvintilije Var još uvijek vjeruje u smrtni strah koji u barbarima izaziva sami pogled na njegove centurione. No, on nije svjestan da će uskoro sudbina djece boga Marsa biti prepuštena na milost i nemilost germanskih plemena. U ovom trenutku rimska vojna formacija je nemoguća. Zasjeda je postavljena. Pokolj može početi.

• Orlovi Rima #5
    ORL MAK 5

• Najpoznatiji likovni prikazi bitke u Teutoburškoj šumi su oni Karla Russa (1818.), Petera Janssena (1873.) i Paje Jovanovića (1889.).
  • Za više informacija o nalazima na lokalitetu Kalkriese.

Vare, Vare, legiones redde!
Uzviknuo je kako piše rimski pisac Svetonije (70.-122-god) tada već ostarjeli car August čuvši vijest o Varovom porazu u Teutoburškoj šumi. Njegov plan da granicu Carstva pomakne istočno, na rijeku Labu, nikada neće biti ostvaren. Toga kišnog dana, godine DCCLXII Ab Urbe Condita (točnije 09.09.09.godine nakon Krista), Carstvo je na području današnje Donje Saske u roku od samo tri dana ostalo bez svojih 15-20 tisuća vojnika. U bitci je poginuo i prokonzul Var. Prema nekim verzijama počinio je samoubojstvo ili ga je po njegovoj zapovjedi ubio neki legionar. Uništene legije koje su bile stacionirane u provinciji Germania Inferior (XVII, XVIII, XIX) nikad nisu obnovljene.

Iako su kroz ovu priču Marko i Arminije dijelili kako mnoge nedaće i teška vremena, pa tako i vesele i sretne zgode i trenutke ponosa, ipak je oduvijek između njih postojao stanoviti emocionalni jaz, jer su na kraju krajeva cijeli život kako politički tako i emotivno bili duboko odani dvjema suprotnim stranama. Njihovo prijateljstvo nikad nije prebrodilo Markovu odanost Rimu i Arminijevu odanost svojim sunarodnjacima i prijezir prema Carstvu.

Sigurno nije slučajnost što je Marini započeo ovu povijesnu priču samo par godina prije MM-obljetnice rimskog poraza u Teutoburškoj šumi. Od samog početka ovog strip serijala autor je bio suočen s jednom teškom, pa čak zasigurno za njega na momente frustrirajućom spoznajom. To je činjenica da će njegovom stripu nedostajati doza napetosti u iščekivanju konačnog raspleta, jer je danas svakome ko se iole zanima za povijest ranog Carstva itekako poznat ishod bitke u Teutoburškoj šumi. Isto kako danas svi više-manje znaju da je Cezar ubijen i da je to ubojstvo uvelike ubrzalo (ako već nije promijenilo) transformaciju Republike u Carstvo. S time na umu, Mariniju nije preostalo drugo nego da priču ako već baš i ne može scenaristički, onda obogati što više moguće crtački. I u tome je itekako uspio, jer očito nije uzaludno utrošio skoro III godine likovno stvarajući ovaj album. Rezultat tog njegovog truda je nekoliko, najblaže rečeno, impresivnih scena bitke od kojih vrhunac predstavlja kompozicija na dvije stranice koja prikazuje sudar dvije mnogobrojne vojske.

Marini je ovim albumom više-manje zaokružio cijelu priču, tako da je smjer u kojem će se priča nastaviti za sada samo pretpostavka. Ako će se autor držati povijesnih događaja, onda će možda u priču ukomponirati Germanikovu odmazdu za Varov poraz. Naime, VI godina kasnije, točnije DCCLXXI Ab Urbe Condita, sin (ranije u stripu spomenutog) slavnog generala Druza, vojskovođa Germanik, kreće s VIII legija na mjesto teutoburškog pokolja s ciljem da osveti III legije, sahrani preminule, podigne im spomenik u čast i vrati otete legijske stjegove (rimske orlove!) u Rim. Njegova kampanja koja je trajala III godine kulminirala je sučeljavanjem s Arminijevom vojskom u bitci na rijeci Weser.

Arheološka iskopavanja pored današnjeg Kalkriesa koja traju duže od XX godina otkrila su jame s razbacanim ljudskim kostima koje imaju tragove porezotina i fraktura. Ta lokacija i okolna područja smatraju se mjestom Varovog poraza. Od mnogobrojnog rimskog materijala, pretežno oružja i novca koji datira u vrijeme cara Augusta, ističe se vojnička konjanička maska koju je Marini u ovom stripu stavio na lice omraženog Kvinta Emilija Lepida.

ORL MAK 3 Orlovi Rima III

• Ukupna ocjena 96%

10, 9, 10, 9

Remek djelo
    27.04.2020
    20:17:00 sati
    njofra32
  • Kruger

7, 7, 10, 10

Po meni je priča možda mogla biti bolje razrađena. U području gdje se nalaze Germanska plemena izostavljeni su Kelti i Slaveni, Sarmati su prikazani tamniji a neki povjesničari smatraju da su bili dosta dobro povezani sa Slavenima. Prikaz međuljudskih odnosa je podosta moderan, takvo što je primjereno Marinijevom stripu Džipsi. Uglavnom tko voli ovu tematiku svakako zanimljiv strip. Preporučio bi ga za pročitati i nek zanemari ove moje primjedbe.

28.04.2020
    11:54:00 sati
    Kruger