Plave bluze

Plave bluze

PLB BG 1 | 144 str.

Plave bluze, konjička postrojba američke vojske sastavljena od kukavica, svađalica i nespretnjakovića. Naizgled, recept za krvoproliće, ali naši se protagonisti (ne može ih se zvati junacima) svaki puta izvuku iz nevolja. Ponekad im strada ponos ili zarade kakvu masnicu, no u kaosu američkog građanskog rata to je mala cijena preživljavanja.

• Integral #1
    PLB BGINT 1

• Un chariot dans l’Ouest
    PLB DUP 1
  • Du Nord au Sud –“Od Sjevera do Juga”
    PLB DUP 2
  • Et pour 1500 dollars en plus
    PLB DUP 3

• Prvotno objavljeni u časopisu Spirou
  • Nakon Salvériusove smrti crtač serijala postaje Willy Lambillote
  • „Plave bluze“ su idiom koji iznačava sjevernjačku vojsku za vrijeme Američkog građanskog rata
  • Do danas je izašlo 53 albuma i sve ih je pisao Cauvin

Generaciji moga oca ništa nisu značili Transformersi, Voltron, He-man ili Ninđa kornjače. Njihova droga zvala se western, kolokvijalno nazvano – kauboji i indijanci. Znali su sve. Od toga kako napraviti luk, glasati se poput životinja i kako nekoga pogoditi kamenom s druge strane ledine. Jedino konje nisu znali jahati ali samo zbog toga što su živjeli u primorskom kraju u kojemu konja nikada nije bilo. Odrasli na klasičnom westernu, na Karlu Mayu i Zaneu Greyu, nikad nisu mogli shvatiti modernistički western poput Unforgivena, a mislim da im je i Man who shot Liberty Valance bio gledljiv samo zbog Johna Waynea. Njihov je western bio čist, žanrovski jasan film u kojem se uvijek znalo tko je pozitivac, a tko negativac. Film jasne radnje i još jasnije poruke, film u kojem su zapravo jedino bili bitni lukovi i strijele, priroda, bitke i indijansko shvaćanje časti. To je western kakvog Bonelli gura u Texu već pola stoljeća. U takvoj slici westerna nije bilo mjesta za parodiju niti za igranje sa žanrovskim postavkama.

Mojoj generaciji western nije značio gotovo ništa. Gledali smo ga, u manjoj mjeri no što su ga gledali stariji, no svijet američkog zapada, onako kako je prikazan u tim filmovima, nije se mogao mjeriti u privlačnosti sa space-age crtanim filmovima, naprednim oružjima akcijskih filmova B-kategorije i, općenito, s pojavom računala. Znali smo sve velike face westerna no nisu nas posebno impresionirale. Današnjoj generaciji, onoj koja tek sad upisuje fakultete ili kreće u škole, western, ako ga uopće poznaju, znači još manje od toga. Stoga je zanimljivo vidjeti (i prilično simptomatično za naše tržište) da strip-izdavači ne odustaju od westerna. Ne znam hoće li mi pasti na pamet svi, ali zadnjih godina kod nas su se u novom ruhu pojavili Magični vjetar, Buddy Longway, Cartland, Ken Parker, Mali rendžer, Billy the Pljuc, Blueberry (u raznim inkarnacijama) i nezaobilazni Lucky Luke. Dobar dio ovih serijala zbog svog opsega bit će prisutan na domaćem tržištu godinama. Govori li nam to što o profilu strip-publike koje trenutačno čita i kupuje stripove kod nas? Vjerujem kako odgovor možete i sami naslutiti. Utoliko je pojava serijala Plave bluze, kultnog serijala koji je doživio preko 50 albuma i čiji se novi albumi redovito nalaze među Top 10 najprodavanijih albuma u Francuskoj, još jedan u nizu podsjetnika kako hrvatsko tržište stripa počiva na starijim, predračunalnim, generacijama kojima je još uvijek moguće uvaliti junake i obrasce njihove mladosti. Sad, kad smo završili s ispraznim traktatom, usredotočimo se na sam album.

Plave bluze su, jednom riječju, sjajne. Domaće izdanje u obliku integrala donosi nam prva tri albuma koji su izlazili od 1972. do 1973. („Plave bluze“ su se prvi put pojavile 1968. godine na stranicama časopisa Spirou) koji sa sobom donose dašak klasičnog franko-belgijskog stripa, dozu nonšalantnog, nenasilnog humora i karizmatične likove velikih noseva. Prvi album (Kočija na zapadu) upoznaje nas s likovima i općim tonom serijala, dok druga dva (Od sjevera do juga i Za 1500 dolara više) pobliže smještaju radnju u vrijeme Američkog građanskog rata. U prva tri albuma Cauvin je upisao sve klasične obrasce western parodije. Pogiravao se s predrasudama bijelaca prema indijancima, a vojsku je prikazao kao zbir psihopata s činovničkim opsesijama umjesto kao čuvare ustavnog poretka. Glavni junak, narednik narednik Chesterfield, oličenje je uzornog (pomalo smotanog) vojnika. Njegov se lik ponaša po svim uzusima žanra. Spašava djeve u nevolji (premda ponekad isporovcira pokoje indijansko pleme dok to čini), umire za domovinu i vjeruje u ideju vojske kao i sve ono što ona predstavlja u standradnim žanrovskim uratcima. No, svijet u kojemu se narednik Chesterfield kreće o svim tim stvarima ima drugačije mišljenje. Njegov glavni antipod, kaplar Blutch, nosati vojnik koji izgledom i stavom podsjeća na Boba Rocka, ne vjeruje u priče koje pogone narednika Chesterfielda već se drži zdravog razuma, pokušavajući nekako preživjeti nalazeći se u kaosu rata i rukama nesposobnih vojnika. On je prosječni čovjek, jedan od stotina unovačenih vojnika koji su nakon prvog poginulog zaboravili svu vojničku indoktrinaciju. Lik kaplara Blutcha, urešen cinizmom, mogao se pojaviti u žanru tek onda kad je ovaj već bio uvelike ispisan. Stavljajući dva western obrasca jedan pored drugoga, Cauvin će izgraditi pozornicu za svoj geg-strip, koji je, kako je vrijeme promicalo prerastao u anti-militaristički strip. Većina komičnih situacija nastat će prilikom sukoba između ove dvojice, dok će za ostale, u maniri geg-stripa, biti odgovorni nesporazumi ili loša sreća. Ostalo ne vrijedi prepričavati jer sve ono o čemu sam pričao u recenziji Kukićevog Ništa novo, vrijedi i ovdje.

Čemu sva ona priča o westernu s početka teksta? Pa, Plave bluze pokazuju kako je moguće pisati western, a da se zapravo ne piše western. U njihovom slučaju, žanrovske konvencije samo su kulisa i strip bi se, gotovo bez preinaka, mogao prenijeti u suvremeni kontkekst sa nekom kulisom bližom modernom vremenu. Bili to američki vojnici u nekim drugim ratovima ili policajci u svakodnevnim poslovima. To je moguće prvenstveno zbog toga što glavna ideja stripa ne leži u parodiranju žanra već u ismijavanju vojske i svih totalitarnih ideologija. Sve žanrovske fore (čije varijacije poznajemo iz Oumpah-paha ili Lucky Lukea) nalaze se tu samo iz toga razloga što je strip pisan krajem šezdesetih, u vrijeme kad je western bio dominantni akcijski obrazac kako u stripu tako i u filmu te se njima moglo najlakše baratati i najlakše su mogle pronaći put do čitatelja. Poznato je kako humoristični serijali s vremenom zastarijevaju. Plave bluze su dokaz druge strane medalje. Dobri humoristični serijalni nikada ne zastarijevaju. Skoro četrdeset godina nakon što se prvi put pojavio u albumskom obliku, Plave bluze čitaju se kao da su objavljene danas. Bez ikakvog gubitka na relevantnosti, šarmu i zabavi.

• Mummy

10, 10, 10, 10

Obozavam ovaj strip!!!

22.08.2010
    17:14:00 sati
    Mummy
  • Ukupna ocjena 81%

8, 7, 9, 9

Čita sam prva dva. Od sjevera do juga davno, u Caku, i bio sam oduševljen. Ovaj prvi, Kočija na Zapad sam čitao nedavno i nije mi se svidio. Možda je to do mene - drugi zeman, drugi čovik... Čovik ostari, šta 'š.

Inače, odlična recenzija.

23.08.2010
    16:19:00 sati
    varalica

8, 9, 8, 8

Lijep pocetak za mene u potpunosti novog stripa. Nisam ga prije čitao. Lagana radnja prozeta humorom. Naslovnica na provom albumu fantastična. kako epizode odmiču, tako su i sve bolje. Jedva cekam nove epizode.

25.08.2010
    09:38:00 sati

8, 8, 8, 10

Nadam se da će ovi integrali ići što brže! Vredi svake pare, divan strip.

17.11.2010
    01:44:00 sati

10, 10, 10, 10

Hahahaha! Vrijedilo je svake lipe.

18.03.2012
    21:10:00 sati

10, 10, 10, 7

Ovo je urnebesno! Kako to da nikad dosad nisam čuo za ovo? :D Uz Gastona, meni najdraži od ovih humorističnih francuskih stripova. Sve tri priče su odlične, a najjače je zajebavanje s Meksikancima u trećoj i izrazi faca likova, pogotovo narednika Chesterfielda.

31.12.2013
    08:28:00 sati

7, 8, 9, 9

Nije ovo baš toliko smišno, ali je skroz simpatično. Sve se svodi na to da glupavi narednik upada u svakakve nevolje i na Blutchove bezbrojne pokušaje bijega i zajedljive primjedbe nakon kojih često dobije šaku u glavu. Ima nekoliko dobrih fora, najupečatljivija mi je ona u prvom dijelu kad ne moru poslati dimne signale jer su sve linije zauzete, baš brutalno. :D Crtež mi se sviđa, još da je boja malo modernija...

16.02.2014
    11:37:00 sati

9, 9, 9, 9

Sjajn strip. Pored sarkastičnog crnog humora strip ima s antiratnom kritikom i ozbiljnu poruku. Ovo me ugodno iznenadilo. Crtež je klasičan gegovski kojeg možemo pronači i u ostalim sličnim francuskim stripovima. Nadam se, da če Bookglobe izdati još što od Plavih bluza.

23.12.2014
    11:17:00 sati

8, 9, 9, 8