Čovjek koji je jeo zlato

POGR FB 1 | 128 str.

Pogrebnik Jonas Crow dolazi u Anoki City kako bi prevezao pokojnog Joea Cusca do njegova posljednjeg prebivališta, udaljenog rudnika. Ali, prije smrti, stari škrtac Cusco je progutao kilogram zlatnog grumenja. Rudari doznaju za taj čin, i žele rasporiti pokojnikov trbuh kako bi se domogli zlata. Prepreka su im tek jedan pogrebnik, njegovateljica i domaćica.

• Čovjek koji je jeo zlato
    POGR FB 1
  • Čovek koji je jeo zlato
    POGR MAK 1
  • Ples lešinara
    POGR MAK 2

• Izvorno je Undertaker objavljen od izdavačke kuće Dargaud u dva albuma: “Le Manguer d'or“ u siječnju i “La Danse des vautours“ u studenome 2015. Makondo također objavljuje dva albuma; u svibnju 2016. i siječnju 2017., a Fibra albume objavljuje u integralnom izdanju u rujnu 2016.
  • Xavier Dorison (1972.), rođeni Parižanin, scenarist je niza serijala i stripova, a neki su nam dobro poznati: Long John Silver, W.E.S.T, Učitelj mačevanja, Treći zavjet, nekoliko Asgardovih i Thorgalovih albuma, Prorok. Dobitnik je niza prestižnih nagrada.
  • Ralph Meyer (1971.) rođen je u Parizu, a u dobi dvadesetogodišnjaka preselio se u Belgiju da studira na École Supérieure des Arts Saint-Luc. Njegovo otkriće Girauda tijekom adolescencije značajno je utjecalo na njegov kasniji rad. 1997. Dargaud objavljuje prvi njegov svezak mračne psihološke detektivske trilogije “Berceuse Assassine“. 2003. s Vehlmannom pokreće futuristički serijal Ian. 2010. nacrtao je oneshott s Frankom Giroudom i Denisom Lapièreom za Futuropolis. Nacrtao je sva četiri objavljena Undertakerova albuma, a s Dorisonom surađuje i na Asgardu, kao i ranije 2008. na XIII Mystery. Osvojio je niz prestižnih nagrada.

Talijanska i francusko-belgijska škola stripa neke od svojih najvećih trenutka popularnosti doživljavale su s junacima koji nemaju veze s europskim podnebljem već egzistiraju na Divljem zapadu, dok su za to vrijeme Amerikanci svršavali na superheroje. Vestern je svojevremeno bio u žiži društvenog zbivanja Amerike, a začeci popularnost sežu u dvadesete godine prošlog stoljeća kada su takvi stripovi izlazili u kaiševima u dnevnim novinama, da bi revoluciju doživjeli neposredno nakon II. svjetskog rata. Ljudi su se zasitili Batmana, Supermana, Kapetana Amerike, Flasha Gordona i ubrzo na scenu stupaju Stan Leejevi: Kid Colt Outlaw, Two-Gun Kid, Rawhide Kid, Tothov Johnny Thunder, Buscemaov Apache Kid, Gillov Billy the Kid, Samachsonov Tomahawk i mnogi drugi objavljivani od Atlasa/Marvela, Charltona i DC-ja u publikacijama poput Wild Western, Western Comic, All-American Western, Two Gun Western... Zlatno doba vesterna upotpunili su i nebrojeni filmovi. Vestern je dostigao vrhunac u šezdesetima, a zatim slijedi pad. Dok se Amerika bori s kulturnim pitanjima i rasnom segregacijom na domaćem terenu, a u Vijetnamu vodi rat, povratak starih i pregršt novih superheroja, horor, ZF, mač i čarobnjaštvo, polako guraju vestern žanr na marginu. Jedino je DC-jev Jonah Hex preživio do sredine osamdesetih, ali se i on transformirao u SF vestern žanr.

Malo je reći da su mojoj generaciji stripovi oblikovali djetinjstvo. I filmovi, naravno, a prednjačila je vestern tematika, kaubojci, kako smo nazivali taj žanr. Novosadska izdavačka kuća Dnevnik u edicijama ZS i LMS donosila nam je stripove pretežito talijanske škole - Zagor, Tex, Priče s Divljeg zapada, Kapetan Miki, Tim i Dusty, Judas, Ken Parker, Mali rendžer, malo BD junaka poput Zorroa i Carabine Slima, engleski strip junak Matt Mariott…Čak su i oni kratki dodatni stripovi znanih i neznanih junaka bili većinom vesterni. O knjigama Karla Maya i Zanea Greya da ne govorim. Vjesnikov Superstrip također je dao prostora vesternu, zatim su tu bili nebrojeni pisani romani iz Laso edicije, a bilo je tu i drugih izdanja, poput Stripoteke, Biser stripa, Politikinog zabavnika i drugih, koja su nam donosila vestern junake iz francusko-belgijske škole stripa: Blueberry, Comanche, Lucky Luke, Plave bluze… Čitali smo ih sve-bez obzira je li bilo riječ o klasičnom žanru vesterna ili parodiji. Vestern, zahvaljujući stripovima, filmovima i fanatičnim obožavateljima, nikada nije nestao s naših prostora.

BD svijet prepun je vestern junaka, a prije četiri godine podario nam je “Pogrebnika“, scenariste Xaviera Dorisona i crtača Ralpha Meyera. Dorison je bez sumnje jedan daroviti scenarist devete umjetnosti, a s “Pogrebnikom“ predstavlja vestern avanturu u francuskoj tradiciji, slično poput Jeana Girauda s Blueberryjem. Promovirajući novi serijal, pariška izdavačka kuća Dargaud je “Pogrebnika“ predstavljala kao “najveći vestern nakon “Bluberryja“. Pomalo pretenciozno ako se mene pita, ali ionako svaka kuća ima pravo reklamirati svoj proizvod kako želi, a vrijeme i čitatelji će potvrditi ili opovrgnuti. Što se tiče sadržaja unutar korica, pa, jednostavno rečeno, Dorison nije napravio ništa revolucionarno s ovim stripom. Njegov je scenarij unutar žanrovske granice koju nameće vestern, ali je uspio pronaći svoj stav i donijeti pomalo intrigantnu i originalnu priču sa zanimljivim likovima.

Glavni lik je Jonas Crow. On je putujući pogrebnik, ide od grada do grada sa svojim mrtvačkim kolima koja vuku dvije mazge. Živi ga ne trpe u svojoj blizini (ah taj animozitet prema ljudima koji će nam svima kad-tad baciti zadnju lopatu zemlje na posljednje počivalište je i shvatljiv), a san mu je otvoriti pogrebno poduzeće u Bostonu, gdje će mrtvi dolaziti njemu, a ne on njima. Vidjeli smo puno puta pogrebnike u filmovima i stripovima tek ovlaš, većinom su to bili suhonjavi starčići obučeni u crno, a Dorison ne ide ziheraškim pristupom već svome daje karakter, daje mu život i na njemu temelji ovaj serijal.

Ljudske predrasude i praznovjerja prema njegovom zanimanju Crow ne može slomiti, a ni ne pokušava. On je mizantrop, vojnik koji je preživio Građanski rat, a rat, kao što znamo, izvlači ono najbolje i najgore iz čovjeka. U tom smislu Crow je nedorečen, njegova je prošlost mutna, polako ćemo ju otkrivati tijekom dva objavljena Fibrina integrala, ali je shvatljiva njegova želja da se nakon četiri godine rata i mirisa smrti bavi onim na čega je oguglao, i tako nalazi svoj unutarnji mir, a možda i sakriti svoju prošlost. Jer, tko obraća pažnju na pogrebnika koji samo obavlja svoj posao?

Jonas Crow želi ostati na marginama društva, to je njegov svijet sigurnosti, ali njegov se svijet stubokom mijenja kada prihvaća jedan naizgled bezopasan posao. Dolazi u rudarski grad Anoki City, na poziv bogatog i ekscentričnog starca Joea Cusca, kako bi ga sahranio u rudniku u kojem se obogatio. Cusco je tip čovjeka kojeg smo nebrojeno puta vidjeli u vestern žanru. Krenuo je kao obični rudar, obogatio se, utemeljio grad, svi rade za njega, svi ga poštuju, a poštovanje proizlazi iz straha jer vlada željeznom šakom.

Svi osnovni motivi žanra su tu; mali prašnjavi grad i stanovnici, salun, rudari, šerif, vojnici, samo nema Indijanaca. Divljem zapadu u svojim prepoznatljivim elementima Dorison daje svježinu i dozu originalnosti kroz likove i zanimljiv zaplet radnje. Cusco, prije samoubojstva otrovom, proguta kilogram zlatnog grumenja. Zlato je njegovo i ono će s njim otići u grob. No, kako nijedna tajna ne može ostati skrivena, tako rudari i stanovnici doznaju za taj čin i namjeravaju se domoći zlata iz želuca preminulog. Na putu im stoje Jonas Crow, Rose i Lin. Naizgled lak zadatak, jer pogrebnik, njegovateljica i domaćica ne predstavljaju težak zalogaj za prekaljene rudare.

Ženski likovi su jaki nositelji radnje. Rose Prairie, lijepa i mlada Engleskinja, bila je u službi starog Cusca kao njegovateljica. Izrazito moralno strogo nastrojena, krutih principa i engleske hladnoće, na prvu odbojna i dosadna, kroz razvoj radnje postaje karakterno moćan lik, a da bi to postigao, Dorison ju je izvrgnuo nizu trauma. Lin je postarija Kineskinja, također u službi Cusca kao domaćica. Jonas, Rose i Lin su naizgled tri nespojiva karaktera, ali imaju svoje važne uloge u ovoj priči, uloge koje im je namijenio Joe Cusco, a koje će savršeno odigrati do samog kraja.

Dorison sve likove stavlja na niz testova. Kako se sve više približavamo cilju nasilje eskalira, postaje izraženije i u grupi i kod pojedinca. Svi likovi prelaze rubove civiliziranog ponašanja. Rudari koliko zbog pohlepe, toliko zbog osjećaja osobne satisfakcije da su Cuscu pokazali zube, makar i mrtvom. U takvom okruženju nasilja Jonas Crow ne oklijeva, već djeluje. On zna rukovati oružjem, a ubrzo uviđamo i njegovo meko srce, skriveno ispod grube fasade. Ovakvi likovi poput Crowa, na prvu nesimpatični i neprijateljski, imaju više energije da nas uvuku u svoj svijet čudnih moralnih pravila, ciničnog razmišljanja i crnog humora. Stoga ni ne čudi njegov izbor za ljubimca-jedan vjerni pratitelj lešinar.

Ljubav je neodvojiva komponenta vestern žanra, a ovdje nema nježnih šaputanja na uho, šetnje na mjesečini i intime. Nema se vremena za romantiku. Dorison se ovdje drukčije izrazio po pitanju ljubavi, ali bez obzira na oblike izražavanja, i ovaj je put ista stara priča. Jonas je amoralni anti-heroj, Rose je čistunka. Jonas je smrt, Rose je život. Mogu li se tako jake suprotnosti privući? Jasno je da će između Jonasa i Rose unatoč svim napetostima, nevoljama i karakternim razlikama, doći do emocionalnog zbližavanja.

Caroline Delabie i Ralph Meyer

Ralph Meyer odlično vodi priču od početka do kraja. Njegov crtež je dojmljiv, na visokoj razini BD tradicije, također je fluidan, moderan i dinamičan, moćan. Vjerodostojno daje likovima nijanse, život i emocionalni raspon, a ne zaostaje ni u akcijskim scenama koje su dinamične, brze i krvave. Odličan kolor Meyera i Caroline Delabie dodatno naglašava detaljan i prekrasan crtež.

Komercijalni uspjeh Pogrebnika odjeknuo je u Europi. Preko 150.000 prodanih primjeraka prvog i drugog albuma za manje od godinu dana od objavljivanja je veliki uspjeh, kao i nekoliko prestižnih nagrada koje je Pogrebnik osvojio. Dorison, Meyer i Delabie odradili su ovim početkom serijala i više nego solidan posao. Dojmljiv crtež i dinamična priča, pomalo mračna, a istovremeno prožeta nasiljem, ironijom i crnim humorom jednostavno vas tjera da pročitate i drugi Fibrin integral “Monstrum iz logora Sutter“. Najbolji vestern nakon Blueberryja? Obećava, ali rano je još za reći. Preporuka? Svakako.

8, 8, 9, 9

Jako dobro.

03.07.2019
    21:08:00 sati

8, 6, 9, 8

Odlična ideja za priču. Pogrebnik je stvarno dobar western koji se može takmičiti sa Blueberryjem. Mana mu je možda završetak. Što se bliži kraju više je scenarističkih propusta. Crtež i naslovnica su vrlo lijepi.

03.07.2019
    22:09:00 sati

8, 8, 9, 8

Odlična prva epizoda, al druga s Bucherom je poslastica. Iščekujem još. Preporuka.

04.07.2019
    00:44:00 sati

8, 8, 9, 9

Za premijerno otvaranje serijala više nego ugodno iznenađenje. Klasični ljubitelji vesterna teško da će ovdje ostati razočarani: priča nudi potpunu kulisu za sva zbivanja na zapadu, ali opet ne nudi klasične sterotipe kada su u pitanju prijelomni trenuci odvijanja radnje. Odličan crtež i pamtljiva naslovnica.

04.07.2019
    08:36:00 sati

8, 8, 9, 9

04.07.2019
    15:24:00 sati
    Jajo82
  • Paka01

7, 6, 7, 8

Za nešto što se spominje kao budućnost westerna, poprilično prosječan strip. Moglo je i trebalo biti puno bolje. Crtež lijep, al kolor je pomalo napadan.

05.07.2019
    03:00:00 sati
    Paka01
  • logo111

7, 7, 7, 7

Ništa posebno....Svaki prosječni Tex je bolji od ovog westerna.

05.07.2019
    07:39:00 sati
    logo111

8, 6, 7, 8

korektan vestern

ni blizu Bluberija sa kojim ga neki upoređuju

05.07.2019
    21:17:00 sati
  • karuro

5, 5, 9, 7

Da je ova prica u zagor ili tex serijalu, bila bi ocjenjena kao nista posebno. Ali posto je serijal za sebe, fibra pakiranje, ulickano i u boji, odmah je deklarirano kao nesto super i uvau. Obicni vesterncic po nicemu poseban osim po lijepom uvezu zahvaljujuci fibri.

06.07.2019
    10:58:00 sati
    karuro

6, 6, 9, 6

Fino nalickan strip, vizuelno privlačan, ali to je sve pozitivno što serijal ima da ponudi.
    08.07.2019
    07:32:00 sati

10, 8, 9, 10

U trenutku čitanja bio mi je ovo odličan osvježavajući western. Kao i npr. Marshall Bass, Čovjek koji nije volio oružje ili Bouncer. Možda sam se zasitio Bonellijevih prosječnih priča, pogotovo Texovih koje piše naporni Boselli.

09.07.2019
    06:23:00 sati
  • Kable