• Obračun kod O.K Corrala odigrao se 26.10.1881.
  • U epizodi se pojavljuje legenda Divljeg zapada: Bufallo Bill.
  • Doc Holiday je pokopan negdje u Coloradu. Pravo ime bilo mu je John Henry Holiday.
  • Wyatt Earp odigrao je značajnu ulogu u životu Doca Holidaya koji je, prije no što ga je upoznao, bio jedan od najokrutnijih revolveraša. Naime, savjetovao ga je da samo ranjava protivnike.
  • Bill Adams ponovno obavlja zadatak za Pinkertona.
  • Recenzent je za potrebe pisanja recenzije gledao televiziju prvi put nakon nekoliko mjeseci.

Lokacija: O.K.Corral. Da, ne biste vjerovali, ali Bill Adams se našao usred još jednog istaknutog događaja koji je obilježio SAD. Ova je priča, definitivno, posebna po velikom broju stvarnih povijesnih ličnosti koje su prohujale kroz nju. Prije svega, treba spomenuti legendarnog Doc Holidaya o kojem ću u nastavku iznijeti nekoliko informacija kako biste dobili mali uvid u njegov život. Kao što znate, bio je zubar. Ali, poznatiji je po rukovanju jednim drugim instrumentom - revolverom. Upravo je njegova vještina pucanja naglašena više puta kroz epizodu. Naravno, tu su i braća Earp. Ipak, reflektor posebno obasjava jednog od četvero braće, Wyatta.

Baš mi se sviđa atmosfera izgrađena kroz epizodu, posebno u završnici. No, najprije, napisat ću nešto o legendarnom zubaru. Rodio se u gradu Griffinu, država Georgia, istok Sjedinjenih država. Obitelj mu je bila imućna, te mu ničeg nije nedostajalo. Otac mu se zvao Henry, te je bio vojnik u dva rata SAD-a, došavši do čina bojnika. Majka Alice je umrla od tuberkuloze kad je Doc imao samo 15 godina. Završivši osnovnu i srednju školu, gdje je dobio klasično obrazovanje, nastavio je školovanje i životni put na fakultetu gdje je studirao stomatologiju. Postavši zubar u 20. godini, počeo je raditi u struci. Kad je i on dobio TBC liječnici su mu davali samo nekoliko mjeseci života. Nezadovoljan prognozama, Doc je opasao pištolje, uzjahao na konja, i krenuo na Zapad, tj. odredište mu je bila Kalifornija, čija je klima navodno trebala pomoći u njegovom oporavku. Bio je visok 178 centimetara i težak oko 70 kilograma. Da bi suzbio i utišao kašalj, posegnuo je za alkoholom, a najradije je pio brendi. No, prije dolaska na odredište, zadržao se na nekoliko usputnih stanica i upoznao najveće legende Divljeg zapada, a bio je prijatelj sa šerifom Wyattom Earpom. Odijevao se elegantno, a znao je i svirati klavir. Postao je kockar, jer zbog tuberkuloze više nije mogao obavljati dužnost zubara i iz jednostavnog razloga jer je tako mogao steknuti veće prihode s manje posla.

Poznato je kako je uvijek govorio da mu je draže umrijeti od pištolja ili noža nego od tuberkuloze te da želi umrijeti u čizmama. Prvi put je uživo upoznao Wyatta Earpa u Fort Griffinu. Kasnije mu je spasio život, pa su razvili prijateljstvo koje je imalo i uspona i padova. (Kao i svako drugo)

Epizoda pod naslovom Borci, kao što rekoh, obrađuje jedan od najlegendarnijih revolveraških dvoboja u povijesti. Mogu reći da je čak i dosta vjerno prikazan tijek događaja. Naime, kada su se Wyatt i njegova braća sukobila s bandom konjokradica, pozvali su u pomoć Doca. On je pristao, naoružao se, te se obračun, poznat kao "Obračun kod O. K. Corrala", zbio 26. listopada 1881. u gradu Tombstoneu, u državi Arizoni. U 30 sekundi, ubijeno je četvero ljudi. Te ćete prizore moći vidjeti u stripu, a koliko su dobro izvedeni i je li možda moglo biti i bolje, procijenite sami.

Povijesni epilog: Kasnije je Virgil Earp trajno ranjen, a Morgan Earp je ubijen dok je igrao partiju biljara. Razjaren bratovim ubojstvom, Wyatt okuplja potjeru i tri tjedna postaje odmetnik, čija je banda ubila četvoricu ljudi. Tijekom pohoda, Wyatt i Doc su se posvađali, i razišli, ali će se kasnije još jednom vidjeti. Kako je vrijeme odmicalo, bolest je napredovala. Docovo kockanje i upotreba revolvera znatno se pogoršalo. Razišavši se s Wyattom u lošim odnosima, odlazi u Glenwood Springs, lječilište u Koloradu. Nadao se da će mu tamo uspjeti pomoći. Nažalost, sumpor mu je očito više naškodio nego pomogao. Do smrti pratila ga je Nosata Kate, njegova suputnica, s kojom se jednom i potukao. Prije smrti, s užitkom je popio čašu viskija. Zadnje riječi bile su mu: "Ovo je smiješno. Oduvijek sam želio umrijeti u čizmama." Imao je samo 36 godina. Pokopan je uz put prema lokalnom groblju, pa se ni danas ne zna gdje su mu kosti.

Eh, kakvi frajeri su bili ovi likovi iz Divljeg zapada. Ipak, ovo nije povijesni tekst, već recenzija stripa, pa je red da čitatelji budu upoznati i sa događajima stripa. (Bez većih spoilera, naravno). Dakle, protagonist epizode je Bill Adams koji u svojim lutanjima Divljim Zapadom ponovno ulijeće usred problema. Od ovoga serijala ne možemo očekivati nešto previše intelektualno, neke subliminalne poruke ili neke pouke veće od života. Priče s Divljeg zapada su prije svega akcijski strip koji nam donosi uzbuđenje u vidu pucnjave, potjera, ubojstava, dvoboja i ostalih western elemenata.

To smo dobili i ovdje, iako moram reći da bi mi bilo draže da se dvoboj odvio na više stranica. Jednostavno, kulminaciju ovog stripa mogu usporediti s vatrometom. Znate onaj osjećaj kada čekate Novu godinu tamo negdje od 27. prosinca, kada vas prođe onaj božićni ugođaj. Tada nekako iščekujete taj 31.12 da se opet malo opustite i proslavite. Onda dođe doček i čekate tu ponoć. Zatim pogledate vatromet od nekoliko sekundi, izgrlite se i izljubite i sve naglo prođe. Takav sam dojam i ja imao s ovom epizodom. Naime, znao sam da je tema obračun kod O.K Coralla i željno sam očekivao trenutak kada će se dogoditi. Onda je napokon došao i završio naglo, nakon samo par stranica. Preciznije, devet. Moram reći da je taj dio stripa, realno, najbolji. Ostatak jednostavno nije ništa specijalno. (Puno razgovora, malo akcije).

Ipak, ako ste i vi, poput mene, malo razočarani nedovoljnom spektakularnošću prikaza legendarnog sukoba, možete baciti oko na neki od filmova sa tematikom O.K Coralla koje ću navesti u nastavku.

1. Gunfight at the O.K Corall (1957.)
Redatelj: John Sturges
Scenarist: Leon Uris

Burt Lancaster je odigrao ulogu Wyatta Earpa, Kirk Douglas Doca Holidaya Ono što je važno istaknuti vezano uz ovaj film jest da on ne prati baš najbolje pravi, povijesni tijek događaja i dosta slobodno interpretira prošle događaje. (Otprilike kao što se to stalno dešava u Pričama s Divljeg zapada). Ipak, moj konačni dojam je pozitivan i preporučam film svim ljubiteljima westerna.

2. Tombstone (1993.)
Redatelj: George P. Cosmatos
Scenarist: Kevin Jarre

U ovom filmu, Doca Holidaya je odglumio Val Kilmer, a Wyatta Earpa Kurt Russell. Ovdje se , za razliku od prošlog filma, autori drže povijesnih činjenica malo preciznije. Također, film ne staje kod samog obračuna, već nam prikazuje i epilog. Svidio mi se film i definitivno je vidljivo da je nastao kasnije od prvog, jer ima prilično moderniji pristup i sam film izgleda kvalitetnije. (Pogotovo u smislu kvalitete snimke).

Buffalo Bill

Ono što vrijedi pohvaliti u ovoj epizodi je pojava Williama Frederica Codyja. Tko je, sad pak on, zapitat ćete se? Bi li bilo jasnije kada bih rekao da je on legendarni Buffalo Bill? Da, D'Antonio je u strip o obračunu kod O.K Coralla uspio ubaciti i predstavu Buffalo Billa na nekoliko stranica. Smatram da je to, svakako, zanimljiva tema koju je vrijedilo obraditi, ali joj je možda trebalo dati više prostora i posvetiti joj zasebnu epizodu. Bilo bi zanimljivo da je na taj način prikazana propast nekadašnjeg Divljeg zapada. Naime, moglo se konstatirati da je vrijeme kauboja, Indijanaca, dvoboja i ostalih "vestern" elemenata prošlo i da oni mogu postojati samo kao nekakav relikt prošlog vremena i pojavljivati se samo kroz predstave i performanse, poput ovog Buffalo Billovog.

Dvoboji

Još jedan relikt prošlog vremena koji je gotovo nestao u današnjem svijetu, a bio je zastupljen na Divljem Zapadu su, u svakom slučaju, dvoboji. Dvoboji su zaista neizostavan dio svakog vesterna i ne sjećam se jesam li ikada gledao neki western u kojem nije bila prikazana barem jedna scena dvoboja. D'Antonio se u ovome stripu fokusirao na onaj najpoznatiji. Ipak, treba malo objasniti povijest i vrste dvoboja. Dakle, danas je nezamislivo da ljudi svoje probleme rješavaju oružjem, ali nekada je to bilo sasvim normalno i, usudio bih se reći, puno jednostavnije. Postojalo je više vrsta dvoboja, ali fokusirati ću se na one sa vatrenim oružjem. (Nema smisla da pišem o srednjovjekovnim, mačevalačkim dvobojima, jer nemaju veze sa recenziranom epizodom).

Na Divljem Zapadu postojale su tri glavne vrste dvoboja. Ratni dvoboji bili su dvoboji između dvaju ili više sukobljenih strana koje su svije razmirice rješavale međusobnom pucačinom u kojoj su, u pravilu, preživljavali oni s boljim oružjem i više vještine (i sreće). Takav je bio i dvoboj kod O.K Coralla. Zatim su tu dvoboji zbog osobne uvrede u kojima su se uvijek sukobljavala samo 2 pojedinca. Jedan koji je uvrijeđen i drugi koji je uvrijedio. U Srednjem vijeku na takve se dvoboje izazivalo udarcem rukavicom, dok su na Divljem Zapadu većinom dogovarali usmeno. Treća vrsta dvoboja odnosi se na prilično netipične sudske dvoboje. Zvuči čudno? Da, i ja sam bio začuđen, ali stvarno su postojali dvoboji regulirani zakonom. Naime, kada su dvije strane bile na sudu zbog nekog spora, a nije bilo dovoljno dokaza da se presudi u korist neke od strana, posezalo se za krajnjom mjerom koja je bila uvelike religijski "obojena". Vjerovalo se da božja pravda neće dopustiti da u dvoboju strada netko tko je nevin. Tom metodom se, dakle, ubijenu osobu proglasilo krivom, a preživjelu nedužnom, bez obzira na stvarne činjenice.

Dakako, postojao je strogi kodeks dvoboja prema kojem oba sudionika moraju imati identično oružje i po 2 svjedoka na svakoj strani koji osiguravaju regularnost dvoboja te jednog (nepristranog) suca. Također, u pravilu se pucalo na udaljenosti od najmanje 15 koraka. Na kraju su svjedoci i sudac sastavljali neku vrstu zapisnika o dvoboju koji je poslužio kao pravni temelj prema kojem se pobjedniku dvoboja ne smije suditi za ubojstvo koje je počinio u dvoboju. Dakle, u prošlosti ste mogli ubiti svakoga tko vas je živcirao i nitko vam nije mogao ništa. Jedino je trebalo preuzeti rizik da vi ne završite ubijeni. Hmmm, možda i jesmo malo napredovali kao civilizacija.

Nakon analize povijesnog konteksta stripa, potrebno je analizirati i umjetnički kontekst stripa, odnosno crtež za koji se pobrinuo Renato Polese. Prvi susret s Poleseom imao sam tijekom čitanja Zagorove epizode: "Lov na vuka". Tada nisam bio baš oduševljen jer je drastično odskakao od standardnog Zagorovog crteža. Moram priznati da me ni u Borcima nije izuo iz cipela. Iako je, u globalu, prolazan, zna pretjerati s crnilom i sjenčanje mu je ponekad previše iscrtkano. Također, nikako mi ne leži kako je crtao brkove na likovima. Jednostavno su nekako precrni i predebeli te ne liče na dlake, već na debele crne linije. No, ono za što ću ga pohvaliti su jako dobro odrađene akcijske scene dvoboja gdje ima i malo netipičnog kadriranja

Sljedeći važan faktor je, naravno, naslovnica. Ona je, jednostavno, loša. Smatram da je nedovoljno maštovita i da je radnja stripa pružala puno više mogućnosti za crtanje bolje naslovnice. Prikazani su samo 3 brata Earp i Doc Holiday kako koračaju naprijed. Nema nikakve akcije na naslovnici i moram nadodati da me takva naslovnica uopće ne bi privukla na kupnju stripa kada bih ju vidio na kiosku. Također, uopće nema pozadinu, samo je ostavljen prazan bijeli prostor, pa je ukupni dojam još lošiji te djeluje nedovršeno, kao da je sklepana u zadnji tren, pred samo štampanje stripa iz razloga kako bi sve bilo spremno.

Moj ukupni dojam stripa je, paaaa, u najboljem slučaju solidan. Bilo bi mi drago da mogu ponovno dati najviše ocjene, jer shvaćam koliko vremena i truda autori moraju uložiti da bi kreirali jedan strip, ali jednostavno ne mogu. Očekivao sam puno više od ovako atraktivne povijesne teme sa interesantnim stvarnim likovima. Ipak, ostao je dojam da je previše prostora posvećeno nevažnim detaljima, a premalo samom obračunu kod O.K Coralla koji je trebao biti u većem fokusu. Također, glavni lik stripa bi, valjda, trebao biti Bill Adams, ali njegova je uloga ovdje svedena na povremeno pucanje iz pištolja i u potpunosti su ga zasjenili Doc Holiday i Earp. (Jedino se na samom početku radnja malo fokusirala na njega). To možda i nije loša stvar, jer bi se prevelikim utjecajem Billa Adamsa, možda umanjila povijesna preciznost radnje.

Ali, opet ću ponoviti: dvoboj je trebalo prikazati na više od devet stranica. Tako bi cijeli strip dobio na dinamici i kvaliteti. Onda uopće ne bih zamjerio malu ulogu Billa Adamsa u radnji. Za kraj mogu dati preporuku da pročitate strip zato što je radnja zaista zanimljiva i ima interesantne povijesne elemente i može se pročitati unatoč istaknutim manjkavostima, posebno u vidu crteža. Tu se možemo ponovno nadovezati na vječnu debatu o tome je li važniji crtež ili je važnija priča. Za mene obije stavke trebaju biti što je moguće bolje i tek tada ću s istinskim guštom pročitati strip. Ne želim reći da Borce nećete čitati s guštom, ali definitivno ima boljih djela u svijetu stripa općenito, ali i u Pričama s Divljeg zapada.

PSDZ SA 21a Plaćeni ubojice

PSDZ SA 37a Zapaljeni križ

7, 6, 6, 7